AutoVisie Supertest: Mini John Cooper Works beste hete hatch
RE: AutoVisie Supertest: Mini John Cooper Works beste hete hatch
Ingediend door Eelke op do, 18-12-2008 22:23
Als je de allerbeste sportsedans, sportcoupés en hete hatchbacks een volle week voor jezelf hebt, welke steken dan met kop en schouders boven de rest uit? Dat is de vraag die het blad AutoVisie zich traditioneel elke kerst weer stelt. In een aantal klasses zetten ze het beste wat er op het moment te koop is tegenover elkaar, om op het circuit en op de openbare weg vast te stellen welke auto's het lekkerst zijn.
De Mini John Cooper Works werd dit jaar uitgekozen als vertegenwoordiger van het 'hot hatch' segment, samen met de Renault Clio RS Cup en de Abarth Grande Punto SS. Van deze drie eindigde de Mini het hoogste in de uiteindelijke rangschikking van de lekkerste rijdersauto's. En de auto's die hij voor moest laten zijn beslist niet de minste (net als een aantal die hij achter zich laat). De rangschikking van AutoVisie:
[list=1:2qzmkywc][*:2qzmkywc]BMW M3 Coupé DCT [size=85:2qzmkywc](€ 107.400,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Mercedes C63 AMG [size=85:2qzmkywc](€ 100.436,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Audi TTS [size=85:2qzmkywc](€ 62.900,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Mitsubishi Lancer Evo X [size=85:2qzmkywc](€ 68.190,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Mini John Cooper Works [size=85:2qzmkywc](€ 38.250,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Renault Mégane F1-Team R26 [size=85:2qzmkywc](€ 31.995,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Abarth Grande Punto SS [size=85:2qzmkywc](€ 26.990,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Renault Clio RS Cup [size=85:2qzmkywc](€ 30.495,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Renault Twingo RS [size=85:2qzmkywc](€ 16.450,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Abarth 500 [size=85:2qzmkywc](€ 21.990,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Shelby Mustang GT-H [size=85:2qzmkywc](Prijs n.b.)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Lexus IS-F [size=85:2qzmkywc](€ 101.800,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Subaru Impreza WRX STi [size=85:2qzmkywc](€ 55.695,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG [size=85:2qzmkywc](€ 33.590,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc][/list:o:2qzmkywc]
[size=85:2qzmkywc]Uit interesse heb ik de prijs er ook maar eens achter gezet. Opvallend is dat je, als je ze op prijs had gerangschikt, ongeveer op hetzelfde lijstje uitkomt. Mustang (geen prijs bekend aangezien het om de speciale uitvoering voor autoverhuurder Hertz gaat), Lexus, Impreza en Scirocco vallen daar buiten, klaarblijkelijk is daarbij relatief veel budget naar zaken gegaan die niet persee bijdragen aan rijplezier. Grappig is dat Renault Fiat (Abarth) een hak zet in het laagste segment door met de € 5.540,- goedkoper Twingo RS de 500 af te troeven, terwijl een eindje hoger in de lijst precies het tegenovergestelde gebeurt; de Grande Punto SS is 3,5K voordeliger dan de Clio RS Cup, maar hij verslaat hem wel op het gebied van rijplezier. Wil je persee een Renault, dan kan je beter nog eens 1500 euro extra uittrekken voor een Megane.[/size:2qzmkywc]
Testrijder Peter Kox zegt over de Mini: "De rijervaring heeft wel iets van de Gande Punto, maar de Mini is nog veel beter in balans. Vering en demping zijn helemaal raak afgesteld, daardoor is de auto rustiger in het grensbereik. Dit is zo'n auto waarbij alles meteen goed aanvoelt. Remmen, schakelen en sturen gaat allemaal onmiddelijk zoals je wilt. En dat geeft vertrouwen, waardoor je er meteen heel hard mee gaat. De versnellingsbak is een van de fijnste van dit gezelschap. Het motortje vind ik geweldig, er is altijd kracht en in de sport-stand reageert hij lekker scherp. Helemaal goed is dat de auto nu een sper[differentieel] heeft, dat werkt goed. De kont stuurt ook voldoende mee, je kunt hem prachtig in de Masters-bocht gooien. Het remgevoel is ook helemaal goed, voldoende hard en prima te doseren. Al met al een keisportieve auto, zeker nu hij dat goed werkende sper heeft. Dat heeft hij ook echt nodig, van een vorige Supertest weet ik nog dat het zonder sper een afknapper is [Dat was met een R53 JCW - EB]. De zitpositie is prima, de stoelen zitten goed en het stuur pakt lekker vast. Jammer dat het interieur zo druk, glimmend en niet sportiever is."
De Supertest staat in AutoVisie 26 die nu in de winkel ligt.
RE: AutoVisie Supertest: Mini John Cooper Works beste hete hatch
Ingediend door Eelke op do, 18-12-2008 22:23
Als je de allerbeste sportsedans, sportcoupés en hete hatchbacks een volle week voor jezelf hebt, welke steken dan met kop en schouders boven de rest uit? Dat is de vraag die het blad AutoVisie zich traditioneel elke kerst weer stelt. In een aantal klasses zetten ze het beste wat er op het moment te koop is tegenover elkaar, om op het circuit en op de openbare weg vast te stellen welke auto's het lekkerst zijn.
De Mini John Cooper Works werd dit jaar uitgekozen als vertegenwoordiger van het 'hot hatch' segment, samen met de Renault Clio RS Cup en de Abarth Grande Punto SS. Van deze drie eindigde de Mini het hoogste in de uiteindelijke rangschikking van de lekkerste rijdersauto's. En de auto's die hij voor moest laten zijn beslist niet de minste (net als een aantal die hij achter zich laat). De rangschikking van AutoVisie:
[list=1:2qzmkywc][*:2qzmkywc]BMW M3 Coupé DCT [size=85:2qzmkywc](€ 107.400,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Mercedes C63 AMG [size=85:2qzmkywc](€ 100.436,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Audi TTS [size=85:2qzmkywc](€ 62.900,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Mitsubishi Lancer Evo X [size=85:2qzmkywc](€ 68.190,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Mini John Cooper Works [size=85:2qzmkywc](€ 38.250,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Renault Mégane F1-Team R26 [size=85:2qzmkywc](€ 31.995,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Abarth Grande Punto SS [size=85:2qzmkywc](€ 26.990,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Renault Clio RS Cup [size=85:2qzmkywc](€ 30.495,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Renault Twingo RS [size=85:2qzmkywc](€ 16.450,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Abarth 500 [size=85:2qzmkywc](€ 21.990,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Shelby Mustang GT-H [size=85:2qzmkywc](Prijs n.b.)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Lexus IS-F [size=85:2qzmkywc](€ 101.800,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Subaru Impreza WRX STi [size=85:2qzmkywc](€ 55.695,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc]
[*:2qzmkywc]Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG [size=85:2qzmkywc](€ 33.590,-)[/size:2qzmkywc][/*:m:2qzmkywc][/list:o:2qzmkywc]
[size=85:2qzmkywc]Uit interesse heb ik de prijs er ook maar eens achter gezet. Opvallend is dat je, als je ze op prijs had gerangschikt, ongeveer op hetzelfde lijstje uitkomt. Mustang (geen prijs bekend aangezien het om de speciale uitvoering voor autoverhuurder Hertz gaat), Lexus, Impreza en Scirocco vallen daar buiten, klaarblijkelijk is daarbij relatief veel budget naar zaken gegaan die niet persee bijdragen aan rijplezier. Grappig is dat Renault Fiat (Abarth) een hak zet in het laagste segment door met de € 5.540,- goedkoper Twingo RS de 500 af te troeven, terwijl een eindje hoger in de lijst precies het tegenovergestelde gebeurt; de Grande Punto SS is 3,5K voordeliger dan de Clio RS Cup, maar hij verslaat hem wel op het gebied van rijplezier. Wil je persee een Renault, dan kan je beter nog eens 1500 euro extra uittrekken voor een Megane.[/size:2qzmkywc]
Testrijder Peter Kox zegt over de Mini: "De rijervaring heeft wel iets van de Gande Punto, maar de Mini is nog veel beter in balans. Vering en demping zijn helemaal raak afgesteld, daardoor is de auto rustiger in het grensbereik. Dit is zo'n auto waarbij alles meteen goed aanvoelt. Remmen, schakelen en sturen gaat allemaal onmiddelijk zoals je wilt. En dat geeft vertrouwen, waardoor je er meteen heel hard mee gaat. De versnellingsbak is een van de fijnste van dit gezelschap. Het motortje vind ik geweldig, er is altijd kracht en in de sport-stand reageert hij lekker scherp. Helemaal goed is dat de auto nu een sper[differentieel] heeft, dat werkt goed. De kont stuurt ook voldoende mee, je kunt hem prachtig in de Masters-bocht gooien. Het remgevoel is ook helemaal goed, voldoende hard en prima te doseren. Al met al een keisportieve auto, zeker nu hij dat goed werkende sper heeft. Dat heeft hij ook echt nodig, van een vorige Supertest weet ik nog dat het zonder sper een afknapper is [Dat was met een R53 JCW - EB]. De zitpositie is prima, de stoelen zitten goed en het stuur pakt lekker vast. Jammer dat het interieur zo druk, glimmend en niet sportiever is."
De Supertest staat in AutoVisie 26 die nu in de winkel ligt.