Details 2011 facelift Mini

RE: Details 2011 facelift Mini

De Mini R56 is inmiddels sinds 2007 op de markt en net als bij het vorige model (de R50 en afgeleiden) staat er, nu de auto enige jaren op de markt is, een facelift (of om met BMW-termen te spreken, een LCI, lifecycle impulse) op stapel voor de R56 en de daarvan afgeleiden modellen, de R55 (Clubman) en de R57 (Cabrio). Motoringfile heeft er een uitgebreid verhaal aan gewijd, waarvan hier een (vrije) vertaling. De foto's zijn afkomstig van KPG photography.



De huidige reeks Mini's is een groot succes geweest voor BMW, qua verkoopaantallen. De designtaal van het merk is op een natuurlijk manier geevolueerd en heeft de auto's een aggressieve look gegeven, terwijl het klassieke Britse uiterlijk werd behouden. Voor modeljaar 2011 zal Mini zowel exterieur als interieur van de hele reeks onder handen nemen. Samen met de eerder aangekondigde motor-updates (hieronder nog eens uitgelicht) zal de 2011-reeks een aantal duidelijke verbeteringen en enkele nieuwe features hebben.



Facelift exterieur
Mini design heeft de Cooper S nog een tikkeltje agressiever gemaakt en het uiterlijk van de Cooper en One verfijnd. Laten we beginnen aan de voorkant. De xenon en standaard halogeen koplampen zijn niet veel veranderd, maar er zijn enkele veranderingen die fans zeker zullen spotten (deze veranderingen zijn niet te zien op de foto's). De Cooper S behoudt zijn niet-of-nauwelijks functionele luchthapper, maar de Cooper krijgt de wat meer geprononceerde motorkap van de Cooper D (wat op zijn beurt weer de motorkap van de S is, maar dan zonder luchthapper) wat hem een stoerder uiterlijk geeft.

Alle modellen krijgen meer gewelfde voor- en achterbumpers voor een agressievere look. De voorbumper van de Cooper S zal beschikken over duidelijk aanwezige luchthappers, vergelijkbaar met die van de Countryman. Volgens bronnen van MotoringFile zullen deze luchthappers naar echte [i:5eq6ufd0]brake ducts[/i:5eq6ufd0] lopen, oftewel koeling voor de voorremmen. De onderste grill zal ook zijn design van de Countryman lenen.

Als we doorlopen naar de zijkant zien we meer geprononceerde zijknipperlichten. De huidige groeven zijn "cut outs" geworden, volgens MotoringFile, waarmee ze mogelijk bedoelen dat de carosseriekleur doorloopt tussen de "richels" (zou zeker een verbetering zijn ten opzichte van de grote zwarte plastic delen bij de knipperlichten van de Cooper). Het is onduidelijk of deze paneeltjes bij de MCS (nu nog grote chromen vlakken met de S-badge erin) zullen veranderen.



Aan de achterkant zullen de achterlichten aangepast worden naar een ontwerp dat gebruik maakt van zowel LEDs als normale gloeilampen voor de R56 en R57 (informatie over de achterlichten van de R55 - Clubman - is nog niet bekend). De richtingaanwijzer bevind zich volgens MotoringFile in het midden van een ring (volgens ons is dat nu ook al zo...), met twee rijen LEDs voor het remlicht en de normale achterlichten zowel boven als beneden. Dit schijnt er geweldig uit te zien.

De mistachterlichten veranderen iets; ze worden langer en hoekiger.

Er zullen verschillende nieuwe wiel-ontwerpen zijn, maar er is er maar een bevestigd. Een bron binnen Mini heeft gezegd dat er iets met een retro-look komt, met vier aparte cirkels die samenkomen en op die manier spaken vormen. Grootte onbekend, model ook onbekend. Laten we hopen dat Mini de S-spoke terugbrengt en de Crown-spoke weer in de ijskast zet.

Facelift interieur
De belangrijkste verandering in het interieur zal verbeterde materialen voor de middenconsole zijn, en enigszins gewijzigde radio-bediening voor auto's zonder navigatie. Laten we hopen dat het voldoende is om alle bezwaren die er voor de midden-console zijn op te lossen. De navigatie zal niet veranderen, maar de interface zal hetzelfde worden als die van de R60 Countryman.

Voor het interieur zullen ook nieuwe stoffen en een nieuwe leer-kleur beschikbaar komen, samen met een aantal nieuwe Colorline en afwerkingsopties.

Opfrisbeurt motor
Vanaf maart zal Mini al iets opgewaardeerde motoren toepassen, allemaal met wat meer vermogen.

[list:5eq6ufd0][*:5eq6ufd0]One: 96 pk (2pk meer)[/*:m:5eq6ufd0]
[*:5eq6ufd0]Cooper: 120 pk (2 pk meer)[/*:m:5eq6ufd0]
[*:5eq6ufd0]Cooper S: 179 pk (7 pk meer)[/*:m:5eq6ufd0]
[*:5eq6ufd0]JCW: 208 pk (niet veranderd)[/*:m:5eq6ufd0][/list:u:5eq6ufd0]

Mini heeft besloten om de opgewaardeerde motor voor de JCW nog even te laten wachten. Daarom zullen we verder geen aandacht besteden aan dit model, verwacht nieuws later dit jaar.

Laten we kijken naar de aanpassingen van de andere modellen (dit zijn dus aanpassingen die bij auto's die vanaf deze maand worden gebouwd al van kracht zijn; dit geldt niet voor de hierboven besproken uiterlijke wijzigingen).

[i:5eq6ufd0]De 2010 Cooper[/i:5eq6ufd0]
BMW paste al Valvetronic (een techniek zonder gasklep, waarbij de hoeveelheid mengstel volledig geregeld wordt door de lifthoogte en openingsduur van de kleppen) toe in de ongeblazen Cooper, dus het extra vermogen moet ergens anders vandaan komen. BMW heeft de ECU geoptimaliseerd, met het gevolg dat het motorvermogen met 2 pk iets is toegenomen.

Wie geïnteresseerd is in de volledige technische specificaties kan PDFs vinden in het artikel op MotoringFile.com.

[i:5eq6ufd0]De 2010 Cooper S[/i:5eq6ufd0]
Op de MCS heeft BMW nu ook Valvetronic toegepast. Dit optimaliseert de reactiesnelheid van de motor en realiseert een significante vermindering van brandstofverbruikt en emissies (de MCS valt hierdoor ook onder 20% bijtellingsregeling; goed nieuws voor de leaserijders).

Naast meer efficientie hebben de aanpassingen dus ook meer vermogen tot gevolg. Technisch is de 1.6 nu 's werelds meest efficiente blok in zijn inhoudsklasse.

Ook hier weer PDFs met de volledige technische specificaties in het artikel op MotoringFile.com.

Kleuren
Er komen drie nieuwe kleuren aan voor de 2011 facelift. Na jaren op de optielijst (sinds de introductie van de Cooper S in 2002) zal Dark Silver verdwijnen. Het wordt vervangen door Eclipse Grey, dat rijker van kleur is en bijna minder metallic lijkt (maar het is wel metallic). Het schijnt bijna een parelmoer-effect te hebben. We kunnen verwachten dat Eclipse Grey op alle modellen MCS beschikbaar zal zijn.

Verder draait Mini British Racing Green de nek om. Tenminste... De vervanging is niet het prachtige Connaught Green van de JCW Championship 50, maar ... British Racing Green. Mini past British Racing Green een heel klein beetje aan en zet het op de optielijst als British Racing Green II. BRG II heeft een diepere basiskleur en een bijna gouden zweem. Volgens de bronnen van MotoringFile is het veel mooier dan het huidige BRG.

Als laatste introduceert Mini een kleur met de naam Spice Orange (het is niet bekend welke kleur er vervangen wordt, maar we gokken op Oxygen Blue, waarvan recent al bekend is gemaakt dat het niet meer geleverd zal worden). Kennelijk wordt deze kleur geintroduceerd om antwoord te bieden op de kritiek dat het kleurenpallet te veel grijs en blauw bevat. Het is een erg diepe kleur waarvan wordt gezegd dat hij aanmerkelijk beter is dat het Hot Orange dat we kennen van de R52 (de vorige generatie cabrio).



Conclusie
Volgens verschillende bronnen zijn de 2011 aanpassingen duidelijker herkenbaar dan die van de vorige facelift (van de R50 en afgeleiden) in 2005. Ook wordt door meerdere bronnen gezegd dat de 2011-modellen de pre-facelift R56, R55 en R57 snel wat gedateerd zullen doen aanvoelen.

RE: Details 2011 facelift Mini

[size=75:35i63tx0]Onderwerpen samgevoegd - Eelke[/size:35i63tx0]
De New Mini wordt vervangen door een nieuw model, bekijk de foto's en zoek de verschillen.

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=13861

RE: Details 2011 facelift Mini

Volgens mij hebben we hier op ons eigen forum al over gelezen O:)

viewtopic.php?f=44&t=45643

RE: Details 2011 facelift Mini

Eh hij is groter / zwaarder als de vorige ? (Lucky guess :P )

RE: Details 2011 facelift Mini

En hier een foto van het vernieuwde interieur
http://www.motoringfile.com/2010/03/18/ ... more-11488

RE: Details 2011 facelift Mini

en duurder :9

RE: Details 2011 facelift Mini

die drukke bumpers |:(
sorry niet mijn smaak ([size=85:1wlhpghe]die bumpers he[/size:1wlhpghe])
verder zie ik niet veel verschil

RE: Details 2011 facelift Mini

Martin schreef:
Volgens mij hebben we hier op ons eigen forum al over gelezen O:)

viewtopic.php?f=44&t=45643


Inderdaad, dit gaat over hetzelfde, dus ik heb de onderwerpen even samengevoegd.

Violet Mini":14yhm8fr]die drukke bumpers |:(
sorry niet mijn smaak ([size=85:14yhm8fr]die bumpers he[/size:14yhm8fr])[/quote:14yhm8fr]
Ehm... vind het knap dat je door de camouflage heen kunt zien dat de bumpers druk zijn... ;)

Het gaat "slechts" om een facelift, dus de verschillen zullen inderdaad redelijk subtiel zijn. De bumpers is een deel dat wat ingrijpender zal veranderen (zoals in de eerste post te lezen is), vandaar dat het BMW eraan gelegen is dat nog niet al te duidelijk is hoe die eruit zien en ze er een hoop camouflage op doen.

RE: Details 2011 facelift Mini

Minimaatje schreef:
En hier een foto van het vernieuwde interieur
http://www.motoringfile.com/2010/03/18/ ... more-11488


Correctie: een [i:1ykqr08k]verhaal[/i:1ykqr08k] over het nieuwe interieur, met een foto van het interieur van de [i:1ykqr08k]roadster concept[/i:1ykqr08k] ter illustratie van de wijzigingen aan de middenconsole (er staat nog speciaal bij "disregard all other trim changes as they were for the concept car only").

RE: Details 2011 facelift Mini

Ziet er wel heel strak uit, gelijk produceren die roadster:P
Als ik al werkend was had ik deze als cabriolet voor in de zomer er bij gekocht :D

Helaas is mijn Stufie niet toereikend :P

www.restauratieworld.nl

RE: Details 2011 facelift Mini

Over de Speedster/Roadster is een apart topic: viewtopic.php?f=44&t=41302

RE: Details 2011 facelift Mini

[size=75:1r7yshy4][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1r7yshy4]
Hier een aantal foto's van de 2011 uitgave van de MINI Cooper S
De foto's zijn van Auto-Express GB
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... spied.html

RE: Details 2011 facelift Mini

De achterkant gaat nog wel, maar voor wordt het wel erg rommelig.

Ben zowieso niet zo fan van die nep luchthapper voorop.

RE: Details 2011 facelift Mini

Het is natuurlijk altijd maar de vraag wat er precies definitief is aan dit soort test-auto's en waar de fabrikant nog voor verrassingen gaat zorgen. De luchthappers voor de remkoeling zijn erg prominent, maar als die een andere kleur hebben valt het alweer veel minder kop. Aan de achterkant zie ik sowieso nog masking-tape bij de achterlichten.

RE: Details 2011 facelift Mini

Wat er definitief is, is nu bekend. Er zijn officiële foto's van de 2011 facelift vrijgegeven. Vandaar ook dit topic op slot.