Kruimelpad
Diesel Cooper
RE: Diesel Cooper
Ingediend door G-Bee op do, 09-11-2006 13:36
Straks de Cooper SD of DS
- Login of registreer om te reageren
Het is toch al steeds meer de trend om "sportieve" Diesels uit te brengen. En als je de specs van de Cooper D naast de gewone Cooper legt slaat hij ook helemaal geen slecht figuur. Maar, ik vind het ook nog steeds een raar idee.
- Login of registreer om te reageren
raar ach, mijn A blok klonk laatst als een diesel, maar nu gelukkig niet meer nu de choke weer werkt
- Login of registreer om te reageren
Overigens meldt het nieuwsbericht dat er ook weer een One D komt, maar ik heb gehoord dat het bij de Cooper D blijft, voorlopig.
Zie ook http://motoringfile.com/2006/11/08/r56- ... or-launch/
- Login of registreer om te reageren
Een Mini Cooper Diesel? Sorry, maar dat klinkt belachelijk. Noem 'm gewoon Mini Di, D of DTI of weet ik wat. Bij Fiat brengen ze toch ook geen Punto Abarth Diesel op de markt? En godzijdank begint Renault ook niet aan een Clio Williams Diesel of een Laguna Gordini Diesel...
- Login of registreer om te reageren
Ik zal verder niet advocaat van de duivel gaan spelen (zoals ik al zei, vind het ook nog steeds een raar idee, een "sportieve" auto met een Diesel), maar je ziet het wel steeds vaker, "sportieve" Diesels, Mini staat echt niet alleen daarin. Als je hier moeite mee hebt, dan vind ik eigenlijk dat je het argument verder moet doortrekken, en zeggen dat de gewone Mini Cooper de Cooper-naam ook niet waardig is (mensen zien Cooper al lang niet meer als de "performance" versie van de Mini - "Oh ,is er ook nog iets anders dan de Cooper dan?"). En dat kun je dan eigenlijk BMW alweer niet kwalijk nemen, de klad zit al veel langer in de naam Cooper. In feite doen ze het bij BMW nog een stuk beter dan Rover op het laatst, want er is tenminste een heel behoorlijk verschil in vermogen tussen het basismodel en de Cooper (in plaats van alleen wat witte stickers en verf), en het is best een vlot autootje. En het argument dat dat slechts een kwestie van software is gaat binnenkort ook niet meer op, dan krijgt de One echt een kleinere motor, in plaats van een die gedetuned is.
Ik heb wel eens gezegd, als ze het bij BMW echt goed hadden willen doen, dan had de huidige Cooper iets van Seven geheten (maar ja, dan kon je er weer niet zo'n kek wit dakje bij verkopen), en was de Cooper S de "gewone" Cooper. En het JCW-pakket voor de S zou dan het S-pakket zijn geweest (net zoals je voor de laatste classic Coopers een S-pakket bij S-Works van John Cooper kon kopen). Ik denk ook dat er dan heel wat minder Mini's verkocht waren en het een veel minder groot succes was geworden, dus ik vergeef het ze.
Bovendien denk ik dat je op niet al te lange termijn nog wel eens ongelijk zou kunnen krijgen en er best een Renault Sport-model (Williams wordt al een tijd niet meer gebruikt als aanduiding) of een Abarth met een Diesel-motor zou kunnen verschijnen (Abarth is trouwens ook een naam waar de klad in is geraakt, maar Fiat heeft kort geleden beterschap beloofd). Fabrikanten proberen de Diesel steeds meer ook onder de aandacht van sportieve automobilisten te brengen, kijk alleen maar naar Audi, die dit jaar naar Le Mans is gegaan met een Diesel (en gewoon weer gewonnen heeft, zoals te doen gebruikelijk, inmiddels).
- Login of registreer om te reageren
ik begrijp de ophef niet helemaal. Een diesel is echt geen trage roetstoof meer!
De huidige diesels moeten niet onder doen voor benzine.
een mini cooper is inderdaad een "gewone mini" voor de wereld. De marketing hierrond was in het verleden-heden niet goed genoeg om het onderscheid te maken.
- Login of registreer om te reageren
Je hebt absoluut gelijk. Ik wilde niet over dat argument beginnen omdat ik er niet 100% achter sta, maar dat is bijna helemaal gevoelsmatig (een strohalm waar de verstokte benzinerijders zich aan vast kunnen klampen, ik hoorde laatst dat een Diesel in het algemeen minder vlot op het gas zal kunnen reageren dan een benzineauto). Maar zoals ik al zei, als je de specificaties van de Cooper D (110 pk, 244 Nm) naast de gewone Cooper legt (120 pk, 160 Nm), dan slaat de D geen gek figuur. Je weet wat ze zeggen, [i:3cji3ujh]power sells cars, torque wins races[/i:3cji3ujh].
Toch zal mijn voorkeur nog wel even uit blijven gaan naar benzine. Ik denk dat ik vooral moeite zal hebben om aan het geluid te wennen.
- Login of registreer om te reageren
Euh ja , maar bij diesels is het de gewoonte dat bij de eerste 2000 rpm al die trekkrachten en pk's aanwezig zijn en daarna zijn ze nergens meer te bespeuren. Diesel heeft gewoon een totaal ander karakter dan Benzine motoren en iedereen heeft zijn eigen voorkeur hierin. Maar een diesel in een mini " past " niet. Jaguar heeft dezelfde fout gemaakt !
- Login of registreer om te reageren
Als dat je mening is zou ik geen Cooper D kopen Maar ik denk dat er heel wat mensen heel blij zijn dat er nu een Cooper D is, omdat ze anders geen Mini konden rijden, c.q. aangewezen waren op een One (in andere markten, aangezien die in Nederland nooit leverbaar is geweest).
Maar goed, ik hou erover op, anders ben ik straks nog de grote Diesel-promoter hier terwijl ik er zelf ook niet wild enthousiast van ben.
- Login of registreer om te reageren
Voor mensen is een diesel beter in de prijs aan de tank. Hier in BE zijn bijna alle leasewagens diesel.
Reezzz schreef:
Jaguar heeft dezelfde fout gemaakt !
Juist daarom doen ze het nu beter bij de leaserijders
Hetzelfde geld voor de Mini One D. Die kan je nu ook krijgen als firmawagen, voorheen niet.
Ik vroeger benzine gereden, maar mijn laatste 2 zijn diesels. Al is het alleen al maar handig dat je maar om de 1000 km je tank moet volgooien in de koude winter
- Login of registreer om te reageren
11 reacties + 2 van een belg die het WEL snapt!!
Ik hoop dat de New Mini-estate(of van)zsm ook in D uitvoering uitkomt!
dit zou zakelijk (lease) best een leuke kar zijn voor me.
Idd rijdt heel easend NL in diesels. Vandaar: geen slechte move!!
Grtz,
Lex
- Login of registreer om te reageren
Alleen maar omdat ik niet ongenuanceerd voor het ene of het andere "kamp" kies snap ik het niet? Ik snap het juist heel goed, dat Mini een Cooper D introduceert, ik wordt er alleen persoonlijk nog niet heel warm van [maar als ik zo door blijf gaan met kilometers maken is het misschien straks wel mijn enige kans om nog dagelijks in een Mini te blijven rijden].
Wat betreft de Mini "estate", zie dat topic. Het lijkt me logisch als die direct vanaf introductie met de Diesel uit de Cooper D leverbaar is.
- Login of registreer om te reageren
Het zou inderdaad nog eens populair kennen worden hier als lease diesel....
- Login of registreer om te reageren
G-Bee schreef:
Het zou inderdaad nog eens populair kennen worden hier als lease diesel....
Mooi, zien we straks allemaal metallic-zwarte of zilvergrijze Mini Cooper D's op de snelweg...
- Login of registreer om te reageren
Alsof de lease MINI's alleen maar zwart of zilvergijs zijn.
Het is zeker een goede zet en het zal de afzetmarkt alleen maar vergroten. Bij de zuiderburen is de MOD toch een veel voorkomende verschijning. Gelukkig is er gekozen voor een krachtiger diesel (PSA ipv Toyota). Ik denk dat er genoeg mensen zullen kiezen voor een diesel variant. Zeker de huidige dieselmotoren doen niet onder voor hun benzine tegenhanger.
- Login of registreer om te reageren
Fair Arie schreef:
Alsof de lease MINI's alleen maar zwart of zilvergijs zijn.
http://www.blokspeed.net/index.php?opti ... &Itemid=40
Toch voor een deel Maar volgens mij niet de saaie bak die bedoeld werd :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Fair Arie schreef:
Alsof de lease MINI's alleen maar zwart of zilvergijs zijn.
Het is zeker een goede zet en het zal de afzetmarkt alleen maar vergroten. Bij de zuiderburen is de MOD toch een veel voorkomende verschijning. Gelukkig is er gekozen voor een krachtiger diesel (PSA ipv Toyota). Ik denk dat er genoeg mensen zullen kiezen voor een diesel variant. Zeker de huidige dieselmotoren doen niet onder voor hun benzine tegenhanger.
Ik bedoel: alle leasebakken (Passat, Golf, Zafira, Jetta en al dat andere nietzeggende spul) zijn zwart of zilvergrijs.
- Login of registreer om te reageren
In de Spits van vandaag (20 april 2007)staat een uitgebreide recentie van de New Mini Diesel (zal ff zoeken of ik het online kan vinden).
En idd wordt daarin ook aangehaald dat het een heel populaire leaseauto is.
- Login of registreer om te reageren
Wordt deze dan wel in Nederland aangeboden, in tegensteling tot zijn dieselvoorganger ?
- Login of registreer om te reageren
Yep, deze wel ja, eerste keer dat er een Mini met Diesel-motor in Nederland te koop is. De One D vond de importeur niet interessant, omdat hij te duur zou worden in vergelijking tot het vermogen van de motor.
- Login of registreer om te reageren
willibrord schreef:
Een Mini Cooper Diesel? Sorry, maar dat klinkt belachelijk. Noem 'm gewoon Mini Di, D of DTI of weet ik wat. Bij Fiat brengen ze toch ook geen Punto Abarth Diesel op de markt? En godzijdank begint Renault ook niet aan een Clio Williams Diesel of een Laguna Gordini Diesel...
Er is overigens ook een Seat Ibiza Cupra in een dieseluitvoering. 160 PK, menig benzinerijder kan dit dieseltje niet bijbenen.
Ben
- Login of registreer om te reageren
[size=75:2nbdll3n][Edit: posts verplaatst en quote toegevoegd - Eelke][/size:2nbdll3n]
Eelke schreef:
De Cooper D is denk ik sneller dan de gewone Cooper. Hij heeft evenveel koppel als de S. Zie ook http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 401#290401
Ik er nu 2 tests van gelezen en in bijde gevallen kwam de Mini Cooper Diesel er niet geweldig uit, jammer.
- Login of registreer om te reageren
Welke tests?
Kijk ook eens in deze topics op het NMC forum:
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4229
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4340
Zelf al een testritje gemaakt?
- Login of registreer om te reageren
Demelza schreef:
Welke tests?
Kijk ook eens in deze topics op het NMC forum:
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4229
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4340
Zelf al een testritje gemaakt?
Één test weet ik niet meer in welk blad dat was, de andere was in autoweek van vorige week (getest tegen de Alfa 147).
Ik heb nog niet zelf gereden met de Mini Diesel maar uit de testresultaten blijkt al dat hij zeker niet zo snel is als de Seat.
- Login of registreer om te reageren
Tja, ik weet natuurlijk niet wat je in je Seat hebt liggen, maar het Volkswagen concern heeft inderdaad nog behoorlijk heftigere Diesels dan er nu in de Cooper D te krijgen is. Maar als we dan de discussie beginnnen of de Diesel in de Mini "Mini-waardig" is (zoals je in het topic waar dit begon zei) dan beginnen we eigenlijk een discussie over uberhaupt het gebruik van de naam Cooper. En dan moet je eigenlijk eerder bij Rover aankloppen dan bij BMW, want het dieptepunt van het gebruik van de Cooper-naam lag bij de classic MPi's, waar Cooper erop neerkwam dat je een wit dak en witte strepen kreeg bij verder identieke techniek. Vanaf de BMW Mini krijg je tenminste nog wat meer vermogen in een Cooper dan in het basismodel. Maar ik heb wel eens gezegd dat als ze de naam Cooper echt in ere hadden willen herstellen, dat de Cooper S gewoon Cooper had moeten heten, en dat het pas een S werd met wat nu het JCW-pakket is. Maar ja, dat ligt marketing-technisch wat minder interessant, natuurlijk
Met de Cooper D heb ik nog niet gereden, maar de R50 Cooper waar ik elke dag in mag rijden is gewoon een lekker vlot karretje. Zoals ik ook al eerder zei, ik verwacht dat de Cooper D nog wat vlotter is (gelijk vermogen, maar een pak meer koppel), dus dat is dan niet verkeerd. Dat jij dan verwend bent met zo'n dikke TDI van Volkswagen, daar kan BMW/Mini niks aan doen
- Login of registreer om te reageren
Persoonlijk vind ik dat een Cooper sportief hoort te zijn in alle opzichten, dit kan prima i.c.m. een Dieselmotor.
Maar ik denk niet dat je dan wegkomt met een schamele 110 PK en 240 Nm.
De Ibiza die ik nu rijd heeft 130 PK, maar veel belangrijker 310 Nm koppel.
Als ik dan de Autoweek er even bij pak dan komt de Mini niet in de buurt qua prestaties.
Alleen het verbruik van de Mini is iets beter.
Door de kilometers die ik afleg per jaar keek ik echt uit naar het moment dat deze auto ook in Nederland leverbaar werd, (in het buitenland was het vorige model leverbaar met een 1.4 Diesel, naar ik meen van Toyota) want er is niets leuker dan om zowel een classic als een nieuw Mini te bezitten toch.
- Login of registreer om te reageren
Bram Nagel schreef:
Persoonlijk vind ik dat een Cooper sportief hoort te zijn in alle opzichten
Dat zeg ik dus, dan gaat de discussie dus niet alleen over de Cooper D, maar ook over de benzine Cooper. Ik vind persoonlijk ook dat de naam Cooper nog steeds niet voldoende in ere hersteld is. "Vroegah" was het voldoende om te zeggen dat je een Cooper had. Tegenwoordig is het gelijk "Oh, is het een S??" S was vroeger de kers op de taart, in plaats van de kers [i:1ui5dtmn]en[/i:1ui5dtmn] de taart. Maar ik denk niet dat dat ooit gaat veranderen, Cooper is gewoon teveel een marketing-vehikel geworden. En, nogmaals, een R50 Cooper is gewoon een leuke, vlotte auto en de R56 net zo goed. Je wint het niet van iedereen bij het stoplicht, maar je krijgt wel een boel rijplezier.
dit kan prima i.c.m. een Dieselmotor.
Heb ik niet ontkent, zie de discussie wat eerder in deze thread.
Door de kilometers die ik afleg per jaar keek ik echt uit naar het moment dat deze auto ook in Nederland leverbaar werd, (in het buitenland was het vorige model leverbaar met een 1.4 Diesel, naar ik meen van Toyota)
Uhm, tja, maar als je voor prestaties gaat dan is de huidige Cooper D al een flinke sprong vooruit ten opzichte van de oude One D. Als ik jou zo hoor zou je van de One D al helemaal niet vrolijk geworden zijn (dat is ook de reden dat hij nooit in Nederland te koop is geweest, mindere prestaties voor aanzienlijk meer geld dan een Cooper - door alle Nederlandse heffingen).
- Login of registreer om te reageren
Hoorde op een ander forum dat hij te chiptunen is naar 25 pk en 30 tot 50 nm extra...
- Login of registreer om te reageren
Eelke schreef:
Door de kilometers die ik afleg per jaar keek ik echt uit naar het moment dat deze auto ook in Nederland leverbaar werd, (in het buitenland was het vorige model leverbaar met een 1.4 Diesel, naar ik meen van Toyota)
Uhm, tja, maar als je voor prestaties gaat dan is de huidige Cooper D al een flinke sprong vooruit ten opzichte van de oude One D. Als ik jou zo hoor zou je van de One D al helemaal niet vrolijk geworden zijn (dat is ook de reden dat hij nooit in Nederland te koop is geweest, mindere prestaties voor aanzienlijk meer geld dan een Cooper - door alle Nederlandse heffingen).
Feit, maar ik mag toch wel zeggen dat ik van de Mini COOPER Diesel iets meer had verwacht?! (lees: belachelijk dat ik hem met mijn auto kan bijhouden/voorblijven)
De Mini moet echt iets meer in huis hebben voordat in de Seat inruil (ben geen Seat freak of zo).
Als de Cooper D overweldigend was geweest, geen discussie, maar nu wacht ik liever op bv. VW Iroc, (zal wel weer te duur worden) Audi A1 of Alfa Junior.
- Login of registreer om te reageren
Demelza schreef:
Hoorde op een ander forum dat hij te chiptunen is naar 25 pk en 30 tot 50 nm extra...
Als ik mijn huidige auto chip dan komt hij/zij (Zonder stuk te gaan voor 550,- Euro) uit op 160/165 Pk en 390 Nm koppel.
Dan houd de Mini "Cooper" me helemaal nooit meer bij!
Nu niet gelijk zeggen blijf de Seat maar rijden, (had echt iets verwacht van de nieuwe Cooper) dat is te makkelijk.
- Login of registreer om te reageren
maar ik mag toch wel zeggen dat ik van de Mini COOPER Diesel iets meer had verwacht?!
Ja, dat mag, ik stel toch nergens het tegendeel? (Geen noodzaak tot dubbele leestekens ) Ik mag toch wel een beetje tegengas geven als ik het niet helemaal met je eens ben? Dat heet discussie
[size=75:3755rvg7]Overigens had je het in eerste instantie over een Mini-waardige motor, niet over een Cooper-waardige motor.[/size:3755rvg7]
Mijn punt is enkel dat als je over de prestaties van de Cooper D valt, het eigenlijk niet over specifiek de Cooper D gaat, maar ook over de normale Cooper. De naam Cooper is gewoon niet meer wat het geweest is.
(lees: belachelijk dat ik hem met mijn auto kan bijhouden/voorblijven)
Tja, belachelijk... Ik heb me even verdiept in de diverse uitvoeringen die nu verkrijgbaar zijn, als dat nog overeenkomt dan moet je dus een Ibiza FR hebben. De 130 PK TDI is op 1 na de dikste Diesel die er leverbaar is in de Ibiza, alleen met de Cupra kun je nog een 160 pk variant bestellen. Ik ben het wel met je eens dat Cooper toch eigenlijk wel minimaal voor Mini zou moeten zijn als wat FR is voor Seat. Maar, tja, marketing, heh... Wat belachelijk was, was dat in de jaren '90 het verschil tussen wel en niet-Cooper een wit dak en witte strepen was. Zoals het nu is zou ik het jammer willen noemen, belachelijk gaat me een beetje ver.
- Login of registreer om te reageren
Zou Mercedes ook een McLaren Diesel uitbrengen? Kom jongens, een Cooper D? Dat slaat nergens op! Noem 'm dan gewoon Mini Di of weet ik wat, maar misbruik zo'n beroemde racenaam niet! Straks krijgen we nog een Mini Cooper Electro....
- Login of registreer om te reageren
Eelke schreef:
[size=75:21vuugui]Overigens had je het in eerste instantie over een Mini-waardige motor, niet over een Cooper-waardige motor.[/size:21vuugui]
Heb je gelijk in, mijn fout!
We zijn het verder volgens mij wel redelijk met elkaar eens, alleen verwoorden we het iets anders.
Ja, ja, ik heb het wel erg laat gelezen, sorry.
- Login of registreer om te reageren
Vraag van Dietrich over de 1400 Diesel gesplist. Graag hier alleen het betreffende nieuwsbericht bespreken, vragen in een van de techniek- of V&O-forums.
- Login of registreer om te reageren
willibrord schreef:
Zou Mercedes ook een McLaren Diesel uitbrengen?
Dat weet ik niet, maar Audi komt wel met een TT Diesel [i:2m7b8el7]en[/i:2m7b8el7] een R8 Diesel... Tijden veranderen. Maar ik vind het ook geen porum, zo'n vrachtwagen-geluid uit een Mini
- Login of registreer om te reageren
Ik moet iets bekennen (voor veel mensen is dit volgende bericht een schok), ik heb in de Cooper D gereden normaal rij ik Alfa 147 Diesel met 150 PK een heerlijke auto als ik het gas indruk dan gebeurt er wat, dat gevoel had ik met de Cooper D niet. Voor de rest vond ik hem wel lekker rijden wegligging, sturen en de vering. Maar als ik het dan toch mag zeggen dan maar mijn eigen Alfa 147 Diesel.
Maar ik denk wel een aanvulling voor de lease markt.
Groetjes Brenda
- Login of registreer om te reageren
Ben ik helemaal met je eens, ik snap ook niet dat ze in een Mini geen mooiere diesel plaatsen.
N.b. BMW heeft prachtige dieselmotoren liggen .
- Login of registreer om te reageren
Maar ik denk wel een aanvulling voor de lease markt.
Amme nooit niet, zeker met de mogelijkheid de BINI privé te mogen leasen zou ik hem nooit nemen, je betaalt veel te veel voor te weinig inhoud! En de station slaat ook nergens op, net iets groter dan het BINI hok!
- Login of registreer om te reageren
Voor de zakelijke lease is het toch best een interessante auto. Lage afschrijving, dus niet al te hoge leasekosten. En toch echt wel tien keer beter dan een of andere saaie leasebak als een Golf, Astra, Octavia... De Clubman biedt net dat beetje extra ruimte dat je (bijvoorbeeld) als jong gezin met kinderen mist in de gewone Mini.
Al eens mee gereden? Het rijdt als een Mini, en de baas betaald. Wat wil je nog meer?
- Login of registreer om te reageren
Ik meende al lezend dat je toch echt naar mijn idee een grapje probeerde te maken ; een BINI station is toch echt geen volwaardige middenklasse station. WE hebben een Ford station, is toch echt een ander verhaal hoor!
- Login of registreer om te reageren
Waar zeg ik dat het een volwaardige middenklasse station is? Ik zeg dat het meer ruimte biedt dan de standaard Mini, en dat kan net de ruimte zijn die je als jong gezin tekort komt in de gewone Mini en waarvoor je anders uit zou wijken naar een Golf, ofzo (nee, niet de station).
- Login of registreer om te reageren
RE: Diesel Cooper
Ingediend door G-Bee op do, 09-11-2006 13:07
Moet niet gekker worden
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=42384