John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Misschien hebben mensen er wel van gehoord, als klapper voor het huidige model Mini stond een licht-gewicht Cooper S op stapel. Met de BMW M3 CSL in het achterhoofd liepen de verwachtingen hoog op.

Wel, hij is aan het publiek getoond, de John Cooper Works GP. Wat extra plastic, 8 PK meer dan de "normale" Cooper S Works, 40 kg minder van normaal (ter vergelijking, een M3 CSL is 110 kg lichter, en dan ook nog voor een groot deel vanwege een lichter dak, wat gunstig is voor het zwaartepunt), en rode spiegelkappen.

Wat mij betreft een behoorlijke teleurstelling en een regelrechte anticlimax na alle "voorpret".

http://www.motoringfile.com/2005/10/31/ ... ess_weight

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ik moet zeggen dat ze best wat werk hebben verricht om er iets moois van te maken. Aleen, ik moet je gelijk geven Eelke, de toename in pk's is nou niet om over naar huis te schrijven. Ik geloof dat dat best meer had kunnen zijn.

Verder ziet het er wel redelijk uit. Alleen de taartschep en de blindering achter vind ik wat minder, maar ach, voor een auto als dit, best klasse.

Groeten, Bram

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Kan zeker meer. Maar daarvoor is minimania er ook, met hun Ultrik lijn. Het is goedkoper, en veel beter over nagedacht als dat spul wat ze hier nu op de markt zetten. 300Pk is al gehaald met de nieuwe mini copper S als ik me niet vergis....

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Dat is een hele discussie op zich natuurlijk. Topvermogen om in de advertentie te zetten is 1, de kwaliteit halen die van BMW verwacht wordt is 2.

Voor de prijs die ervoor gevraagd wordt is het niet eens zo heel gek. Maar qua image-builder gewoon een beetje teleurstellend (en niet erg smaakvol, vooral die vleugel :r).

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Nauw ja, vind je het zulke goede kwaliteit dan? Supercharger wordt gruwelijk warm, dus dat vermogen haal je alleen maar als je net rijdt. Sta je stil dan kan je het daarna vergeten. Ultrik is nu gekomen met een water jacket. Nog nooit eerder gezien maar het werkt gewoon erg goed. Durf echt te wedden dat de kwaliteit van die Ultrik spullen echt wel beter is als die spullen van BMW/John Cooper Works. Als ze hadden gewild hadden ze er anders wel meer vermogen uit kunnen of het gewicht veel verder omlaag kunnen brengen. Dit is gewoon goedkoop cashen. Minimania levert alleen maar voor de mini, dus die gaan voor kwaliteit. Ze moeten ook wel, want hun goede naam zou er anders aangaan. Niks voor niks is het de grootste onderdelenleverancier naast Minispares....

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Natuurlijk is het probleem de garantie die moet worden geleverd. Maar waarom laat BMW/Works deze speciale auto er dan uit zien als of hij getuned is door de eerste de beste Ultrik of welke willekeurige andere MINI tuning bedrijf?

Waarom leggen ze er geen ander blok in (2liter turbo)om op die manier het vermogen op te kunnen voeren?

Ik denk dat 300HP uit een 1.6liter blok niet echt een lang leven heeft.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

de velgen zijn wel aardig...

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Kevski: het gaat er niet zozeer om wat ik vind van de kwaliteit, maar dat BMW officiele fabrieksontwikkelingen aan behoorlijk strenge tests onderwerpt. Ik denk dat als je zo'n compleet testprogramma afwikkeld met allerlei door tuningsbedrijfjes opgevoerde Mini's, meningeen moet afhaken. En die met 300pk het eerste :) Misschien is Ultrik daar een positieve uitzondering op hoor, daarvoor ken ik het niet goed genoeg. Maar ik kan me goed vorostellen dat je als grote autofabrikant die moet voldoen aan allerlei regels en eisen (vanuit zowel de kant van overheden als vanuit klanten) moeilijk zo niet onmogelijk kunt opboksen tegen kleine tuningsbedrijfjes.

Zijlboot schreef:
Natuurlijk is het probleem de garantie die moet worden geleverd. Maar waarom laat BMW/Works deze speciale auto er dan uit zien als of hij getuned is door de eerste de beste Ultrik of welke willekeurige andere MINI tuning bedrijf?


Ja, inderdaad. Ze hadden haast, kennelijk... :(

Waarom leggen ze er geen ander blok in (2liter turbo)om op die manier het vermogen op te kunnen voeren?


Dat is niet echt "des Mini's", naar mijn idee, ik vind het juist wel aardig dat ze alles doen met in principe hetzelfde 1.6-je (er wordt door sommigen al geklaagd dat de Cooper S aan de voorkant aan de zware kant is, en dat wordt er met een groter blok niet beter op natuurlijk). Ik zou het eerder willen zoeken in veel meer gewichtsbesparing. Meer richting Lotus Elise dan richting de standaard Amerikaanse oplossing voor meer snelheid (cubic inches :)).

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

In gewicht moet toch genoeg te besparen zijn. Maar ja je heb natuurlijk wel de BMW veiligheids eisen en systemen nodig.
En wil je sneller naar de 100, dan zul je 4wiel aandrijving nodig hebben. Meer dan 200 pk om de voorwielen is toch niet meer op de straat te houden. Wellicht is dat de reden dat ze maar 8 pk extra hebben getuned. Dus meer pk's, meer gewicht op de voorkant om het op de straat te krijgen, dus toch een groter blok :D .

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

De mini is in mijn ogen een rijders auto... dus snel als je al aan het rijden bent. Een Cooper S Works heeft wel wat problemen om vanuit stilstand weg te rijden zelf met de traction control.

Als je eenmaal aan de gang bent is ie best brilliant om mee te rijden.... enne je moet geen digitale voet hebben ( volgas ---> geen gas ---> volgas ) maar dat geld bij elke auto... 8)

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

De nederlandse vertaling van het stukje:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/ne ... i_id=15640

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

bartjebouma schreef:
de velgen zijn wel aardig...



Vind ik dus niet. Vind sws de hele uitvoering een aanfluiting. Zit er errug goedkoop uit. Beetje bij elkaar geraapt.

Had John Cooper niet iets met de kleur rood? Waarom dan niet een knal harde rode uitvoering. Of knalhard blauw. Deze kleur "spreekt" niet, de auto smoelt niet. :(

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

ziet er leuk uit, maarrrrr rode spiegels?
Waarom de aand8 vestigen op die achteruitkijkspiegel?

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Hadden ze waarschijnlijk over ..... :P

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ik vind het wel een geinig detail, rode spiegels. De rest van de auto vind ik juist zo saai, had wel wat levendiger gemogen, zoals Fair Arie ook zegt. Alleen had John Cooper op zich niet persee iets met rood volgens mij.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

als die hier op de oprit zou staan worden de spiegels gewoon koetswerkkleur en flikker ik die vleugel er onmiddellijk af: echt zo'n karretje van een supermarkt :r :r :r :r

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Die vleugel schijnt wel daadwerkelijk bij te dragen aan de aerodynamische eigenschappen en niet zomaar uit het tupperware-schap getrokken te zijn, dus dan heb ik er wat minder moeite mee.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

In Breda heeft er al iemand een kampsjaak kloon van gemaakt... is een grijze CooperS met rode spiegles en rode achterspoiler. Ziet er niet uit dat ding... snel istie wel das weer jammer ! |:(

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Eelke schreef:
De rest van de auto vind ik juist zo saai, had wel wat levendiger gemogen, zoals Fair Arie ook zegt. Alleen had John Cooper op zich niet persee iets met rood volgens mij.


Ik dacht het vanwege de rallye mini's. Die waren toch doorgaans rood? Of vergis ik me dan. In dat geval :x

Excuses voor het afdwalen .....

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

De Works rally-Mini's waren inderdaad rood, maar dat kwam meer vanuit BMC dan vanuit Cooper (de Healleys die voor de Mini's gebruikt werden waren ook rood). John Cooper had wel zijn eigen circuit raceteam. Daarvan waren de auto's een donkere kleur (groen of zwart, daar wil ik af zijn). Later, toen hij in zee ging met sponsor Britax, waren ze geel met zwart. Daar vandaan stammen ook de bekende Cooper-strepen, de rally Mini's hebben nooit strepen op de motorkap gehad.

Maar inderdaad, we dwalen af.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Toch bedankt voor het stukje geschiedenis les ..... we gaan we on-topic. :D

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

[size=75:2t0qkr5k][Topics samengevoegd - Eelke][/size:2t0qkr5k]
De 2000 exclusieve uitvoeringen van de MINI Cooper S met John Cooper GP Kit die wereldwijd beschikbaar komen zijn uitverkocht. Zie hier het hele artikel.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Gewild karretje! Zouden er ook enkele naar Nederland komen??!!

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ja, er komen er zeker een aantal naar Nederland. Ik weet dat er bij een dealer in midden-Nederland zeker 2 stuks worden afgeleverd. Vanaf eind juli kunnen we de eerste spotten op Nederlandse bodem.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ook echt een Limited Edition, 2000 stuks.......
Blijf het een lelijke bak vinden met teveel plastic en te weinig waar voor je geld.
Maar da`s persoonlijk natuurlijk! :D

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Fazerray schreef:
Ook echt een Limited Edition, 2000 stuks.......


Ja, inderdaad!

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Nou jah..als er maar een paar naar Nederland komen..dan wel lijkt me! En als je het afzet tegen het totaal aan MINI's..dan eigenlijk ook wel :D

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Gelezen op het forum van MINI2.NL:

Verslagje in Autoweek;

De Mini Cooper S Works GP is met zijn 218 pk de snelste Mini ooit. De twintig exemplaren die naar Nederland komen, zijn al uitverkocht.

Je zult de Mini Cooper S Works GP niet snel over het hoofd zien. Hij is met zijn spoilers en 18 inch wielen sportief aangekleed. Ook de oorlogskleuren staan hem goed. Ondanks dat, blijft de auto sympathiek ogen.
De normale Cooper S Works levert 210 pk en een maximale trekkracht van 245 Nm. De Works GP-kit van huistuner Cooper brengt het vermogen van de 1,6-liter turbo naar 218 pk; het koppel stijgt met 10 Nm. Hij accelereert er in 6,5 seconden mee van 0 naar 100. Niet zo veel sneller dan de standaard Cooper S Works. Pas echt indrukwekkend zijn de tussensprints: bij elke trap op het gaspedaal schiet de auto vooruit. De topsnelheid is 240 km/u. Het gewicht van de Works GP is met vijftig kilo verminderd - dat maakt ‘m wendbaarder.
Mini bouwt tweeduizend stuks van de Cooper S Works GP. Twintig komen er naar Nederland. Die zijn allemaal al verkocht.

[i:3kgk36k3]De volledige rij-impressie met de Mini Cooper S Works GP staat in AutoWeek 26, die op 28 juni in de winkels ligt.[/i:3kgk36k3]



Dit;
Hij accelereert er in 6,5 seconden mee van 0 naar 100. Niet zo veel sneller dan de standaard Cooper S Works. Pas echt indrukwekkend zijn de tussensprints: bij elke trap op het gaspedaal schiet de auto vooruit.


Vind ik wel opvallend. In een sprint van 0 tot 100 is hij kennelijk niet indrukwekkend, maar in tussensprintjes wel. De opmerking "bij elke trap op het gaspedaal schiet de auto vooruit" is dus tegenstrijdig met het eerste deel van de opmerking.

En om te zeuren ..... het is geen auto, het is een MINI :9

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Aangezien het koppel meer toegenomen is dan het aantal pk's is de tussensprint waarschijnlijk een meer opvallende verandering.
Tot nu toe bar weinig mensen die hem best leuk vinden. Ik vind hem best aardig. En van mij hoeft die niet zo nodig knalrood, de mini is toch de underdog en nu die niet zo erg opvalt wordt dat alleen maar onderstreept. En ik vind de velgen trouwens erg mooi. En de spoiler...ja, kan beter hè. Maar aangezien mensen met een One bijvoorbeeld net zo makkelijk er een spoiler opzetten kun je hier misschien net zo makkelijk de spoiler eraf halen (of vervangen) Al met al een leuk karretje. En trouwens, de kans dat iemand hem ooit zou bezitten is vrij nihil. (zeker gezien die zo gelieft is :P )

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Link naar autoweek gaat prima.
Naar MINI2.nl wat minder.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Hij staat in de Autoweek van komende week...
Nice..... Very nice... :9~

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

In het Autoweek artikel schijnt weer te staan dat MINI NL de JCW GP standaard uitrust met airco. Klopt dat? Ik heb het artikel zelf niet gelezen. Als dat zo is ..... weg 15 kg gewichtsbesparing. Nog maar 35 kg over :9

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Dat zou idd wel behoorlijk stom zijn dan...
Alhoewel, het hele concept van 50kg stelt natuurlijk niet heel veel voor. Airco en achterbank weg, lichtere velgen en je bent er al bijna :) Moet toch nog wel meer uit kunnen ;)

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Dat van die airco die in NL geleverd zou worden zou ik idd een domme zet vinden, is het hele idee achter het GP verhaal om zeep.
Weet van 1 van de GP voor Nederland (20 toegewezen en verkocht zoals bekend) Dat ie op voorhand verkocht is. Dit wil zeggen: de toekomstige eigenaar wil dat de dealer er een achterbank in monteerd, anders "Mot, ie um nie" Dealer wil wel de bank leveren maar niet monteren.
Wie weet dus nog een mogelijkheid 1-tje te bemachtigen. Al denk ik dat de prijs dan inmiddels torenhoog zal zijn gegaan.

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Inmiddels heeft een MINI rijder van newMINIclub een GP nieuw aangeschaft, welke 1ste week augustus afgeleverd wordt. Dat word kwijlen.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

mini7benno schreef:
Wie weet dus nog een mogelijkheid 1-tje te bemachtigen. Al denk ik dat de prijs dan inmiddels torenhoog zal zijn gegaan.



Op Autotrader wordt er al 1 aangeboden voor € 49.950. Officiele nieuwprijs is gecommuniceerd als € 43.900.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

In België is hij nog steeds leverbaar aan 32.400 € :P

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Tja, bijna 44 mille voor een auto zonder achterbank en airco, met een saaie kleur, lelijke velgen en een afzichtelijk achterspoiler... Ik had wat meer creativiteit en vooral stijl verwacht! Geef mij dan maar een Cooper S Works met een sper. Gewoon een rode, met een wit dak, dito cooperstrepen en 17inch worstwielen. Veeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooier, goedkoper en bijna net ze snel!
Trouwens, ik heb even dat Autotelegraaffilmpje bekeken. Nooit geweten dat je harder kunt remmen met rode remklauwen... :O

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ik heb hem van het weekend in het echt gezien bij mijn vaste Mini-dealert, en ik moet zeggen, in het echt is hij toch wel stoer. Stoelen zitten erg goed, en de donkere wijzerplaten (verder bij alle Mini2's zilver) werken erg goed. Velgen doen het ook beter in het echt. Helaas heb ik hem nog niet mogen horen, het geluid schijnt ook erg gaaf te zijn.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ook ik heb hem van de week mogen spotten en wat Eelke eigenlijk al zegt: in het echt komt de GP een stuk stoerder over. Die wielen zijn echt cool, maar vooal de achterspoiler viel me op. Die is echt gaaf! :P Heb helaas ook niet mogen horen hoe die klinkt...

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Het rood valt trouwens ook errug mee moet ik zeggen.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Vind het een afzichtelijk bak, in het echt nog erger dan op foto. Prestatie vallen ook wel mee. Gewichtsbesparing is een lachtertje. Op dat gewicht zo'n een klein beetje besparen. En als je dan ziet hoe ze dat gedaan hebben ... achterbank eruit. Ja, kunst. Als ze nou echt bijzondere materialen hadden gebruikt. Tuurlijk stoelen zitten goed, maar dat doet een set JCW stoelen (Sparco) sws.

Prestaties? Zoals willibrord al zegt;
willibrord schreef:
Ik had wat meer creativiteit en vooral stijl verwacht! Geef mij dan maar een Cooper S Works met een sper.


Denk dat als je met een MCS JCW naar een tuner toestapt, je voor minder geld meer kan krijgen. En dan is hij zeker exclusief. Nu is het nog steeds een serie product. En die rode spiegels? Hoorde al dat er diverse mensen zijn die deze gelijk omgeruild hebben voor een set carbon-look spiegels. En die vind ik idd een stuk beter bij de auto passen.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Al met al blijft het wat tegenvallen, inderdaad. Maar qua uitstraling blijf ik erbij, in het echt werkt hij beter, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder moet je denk ik, als je in de markt bent voor een GP, niet alleen kijken naar de harde cijfers (geldt overigens ook als je naar een after-market tuner gaat - rijdbaarheid is slecht in cijfers uit te drukken). Je koopt een product dat gebouwd is in een gelimiteerde oplage. Dat blijft toch iets bijzonders. In dat opzicht zou ik ook niet de spiegels vervangen, of wat dan ook. Origineel houden dat ding.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ik vind het een geslaagde auto. Als vergelijking werd een m3csl erbij gehaald en dat is inderdaad hetzelfde idee. Een racer voor de openbare weg. Het gaat in dat geval niet alleen om de meeste pk's maar ook om wegligging en de racy uitstraling, wat deze special zeker heeft, of het nou je smaak is of niet.

Ik denk trouwens niet dat er veilig veel meer pk's uit het blok kunnen worden gehaald, het komt namelijk uit de stal van CHRYSLER!!

Dus koop gewoon een BMW en een classic mini.

default

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Morgen staat er een stuk in een Nederlands autoblad (autovisie)over de GP.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Ik heb m vanmiddag in de winkel zien liggen (niet gekocht). Voor de MINI2 rijder zeker de moeite waard om te kopen. Is aardig wat pagina's over de GP en mooie foto's.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Het is een mooi verhaal. Ze vinden het uiterlijk van de GP een tikkie genant, maar het rijdt wel prima, net allemaal effe wat lekkerder dan een "gewone" Works S. Wel zouden ze serieus nadenken of het geld niet beter in een Focus ST te steken zou zijn.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Er worden er trouwens nogal wat aangeboden via Autoscout24. Prijzen liggen tussen de 43 tot 49 mille.

RE: John Cooper Works GP (MCS Lightweight..)

Tja... Leuk, een gelimiteerd model betaalbaar maken, maar het enige effect dat dat heeft is dat de mensen die niet kijken op tienduizend euro meer of minder snel zo'n ding kopen en hem dan later met winst verkopen. Als het maar exclusief genoeg is heeft de prijs die de fabrikant voor een nieuwe vraagt niet zoveel te maken met wat hij uiteindelijk gaat "doen".