MG productie herstart in Longbridge (UK)

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

Al weer vijf jaar geleden viel het doek voor MG Rover in Longbridge. Vanaf volgend jaar gaat het merk weer van start in de oude vestiging. Dit maal onder leiding van Chinese bazen met een geheel nieuw model.



Aan het begin van het volgende jaar start in de voormalige MG Rover-fabriek in Longbrigde de assemblage van de MG6. Dat is een nieuw model in het D-segment, dat in China al een tijd te koop is als Roewe 550.


De eerste auto’s worden in onderdelen aangeleverd vanuit China en worden in Engeland alleen in elkaar geschroefd. Als de MG6 populair wordt, zal hoeveelheid assemblage die wordt gedaan, groter worden. Dat meldt Financial Times.

Na het faillissement in 2005 kwam MG Rover in Chinese handen. Inmiddels zwaait Shanghai Automotive (SIAC) de scepter bij MG en Roewe – de merken die uit MG Rover zijn voortgekomen.


Ontwikkelingscentrum
De vestiging in Longbrigde is een ontwikkelingscentrum geworden waar driehonderd ingenieurs en dertig ontwerpers in dienst zijn. Inmiddels hebben zij de Roewe 550, de Roewe 350 en de MG Zero op hun naam staan.

Eerder is in Longbridge onder leiding van de Chinezen in 2007 de productie van de MG TF herstart. Aanvankelijk was het plan om 50.000 van deze roadsters per jaar te bouwen. Van die plannen is nauwelijks iets terecht gekomen. De productieaantallen zijn sinds die tijd blijven steken op ‘enkele honderden’.


Ford Mondeo
Tijdens customer clinics in Groot-Brittannië is de MG6 vergeleken met de Ford Mondeo en de Skoda Octavia en zelfs de BMW 3-serie. MG wil de auto laag geprijsd in de markt zetten zodat hij concurreert met Hyundai, Kia en Skoda. “Aantrekkelijke auto’s met een lage prijs is een goed combinatie in deze periode na de recessie,” zegt Guy Jones, de marketingmanager van MG.

De MG6 start als hatchback, gevolgd door een sedan. Als de verkopen in Groot-Brittannië goed gaan, zal de auto in de rest van Europa op de markt komen. Dan gaat ook de fabriek in Longbridge weer op volle toeren draaien – er staat daar zelfs nog een complete lakstraat.


Vergelijken
Volgens de mensen achter het nieuwe MG, mag het merk niet meer vergeleken worden met wat het voor 2005 was. “MG Rover was een merk waarin niemand meer durfde te investeren en geen overlevingskans had. Het nieuwe MG is een onderdeel van een van de snelst groeiende bedrijven op de wereld.”

Om de banden met het verleden te doorbreken zijn in Longbridge veel mensen in dienst gekomen, die bij andere merken afkomstig zijn. Zelfs het meubilair is veranderd om een frisse wind bij het merk te laten waaien.

Bron:
http://www.autoweek.nl/

Jaapio

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

dés genne lilikke wâge...
eens kijke wat de kwaliteit wordt... :x

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

Geen lelijke wagen?
Het lijkt wel een kruising tussen een Vauxhall en een VW...

Sorry, ik vind het niks.

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)




Als je dit straks voor 13.000 euro kunt kopen, zeg ik op voorhand nog geen nee...

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

zie ook:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... G6/248727/

en:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... e_550.html
(prijs - estimated: GBP 17500,-)


FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

Zeker in die uitmonstering lijkt 13.000 me niet echt haalbaar. Tenzij de kwaliteit achterblijft.

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

Voor 13.000 euro heb je ook een dacia duster... :x

vind ik die hierboven stuk mooier!

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

Sinds wanneer is de UK een lage lonenland?

Ziet er wel geinig uit.

default

RE: MG productie herstart in Longbridge (UK)

ik vind het ook wel een mooie auto :D Ik weet niet of 13.000 haalbaar is..