http://www.autoweek.nl/autonieuws/12075 ... -voor-Mini
Stond gisteren op de site van Autoweek
- Login of registreer om te reageren
http://www.autoweek.nl/autonieuws/12075 ... -voor-Mini
Stond gisteren op de site van Autoweek
Bedankt. Ik dacht al dat ik het ergens gelezen had, maar wist het niet zeker meer. Ik heb de eerste post aangepast.
Voor 5 meiertjes heb je er toch wel een sneller chippie in?
(maar dan wel het "One D" plaatje laten zitten, da's best geinig als je gaat sporten tegen een ander dieseltje of petje-achterste-voren gastje)
RE: Mini One D: terug van weggeweest?
Ingediend door Eelke op vr, 03-07-2009 20:14
In Nederland is hij nooit verkocht, maar de Mini Cooper D is niet de eerste fabrieks-Mini met Diesel-motor. Dat was namelijk de Mini One D, gebaseerd op de vorige generatie Mini (R50). Mini Nederland kon de "business case" voor deze auto niet rond krijgen; door de hoge BPM op Diesel-auto's kwam de prijs van de One D akelig dicht in de buurt van een Cooper en het voordeel dat de goedkopere brandstof opleverde werd niet voldoende geacht.
Vlak na het uitkomen van de R56 werd de opvolger van de One D voorgesteld: de Cooper D. Deze zien we inmiddels veel rondrijden.
Maar, de One D komt terug. De motor van de Cooper D wordt een beetje geknepen met als resultaat een viercilinder olieverbrander die 66 kW/90 pk vermogen ontwikkeld bij 4.000 rpm. Het maximum koppel is 215 Nm, wat beschikbaar is bij 1.750 rpm. De sprint van 0-100 wordt afgerond in een nette 11,5 seconde, de topsnelheid bedraagt 182 km/h. De gemiddelde dorst van de One D, vastgesteld volgens de testcyclus van de EU, is 3,9 liter per 100 km. CO2-uitstoot bedraagt 104 gram per kilometer, net zoveel als de Cooper D. Daarmee valt ook de One D onder de 20%-bijtelling.
De vanafprijs van de Mini One Diesel is 22.390 euro.
[size=75:26ivo6vm]Bron: BMW Press Club/AutoWeek[/size:26ivo6vm]