New New Mini/Mini3/R56

default

RE: New New Mini/Mini3/R56

[size=75:2fk867pf][Gesplitst uit New Mini 5 jaar - Eelke][/size:2fk867pf]
Willibrord schreef:
Het eerste lustrum! Tjonge, nog een paar jaar en de New Mini is ook een klassieker... Ik vind de nieuwe Mini nog steeds gaaf en hoop dat de Nieuwe New Mini van volgend jaar mij ook nog steeds kan bekoren. Ik snap trouwens niet waarom het model na zes jaar al wordt aangepast. Vind ik persoonlijk nergens voor nodig



De volgende generatie NEW MINI(R56), die eind dit jaar op de markt komt, zal niet veel veranderen ten opzichte van de huidige NEW MINI. Het zijn details aan binnenkant en buitenkant die wijzigen. Steeds meer wordt er prijsgegeven van hoe de NEW MINI er gaat uitzien.

Spy-shots

RE: New New Mini/Mini3/R56

Tja, begrijp nog steeds die aanpassingen niet.

default

RE: New New Mini/Mini3/R56

@ Willibrord:

De motorkap is wel te verklaren. Dit moet wel omdat anders de nieuwe door PSA-motor niet onder de bonnet past.

default

RE: New New Mini/Mini3/R56

Arjan schreef:
@ Willibrord:

De motorkap is wel te verklaren. Dit moet wel omdat anders de nieuwe door PSA-motor niet onder de bonnet past.



't lijkt in mijn ogen gewoon op de cooper s works kap? :?

default

RE: New New Mini/Mini3/R56

Deimos000 schreef:
Arjan":1paxg5kt]@ Willibrord:

De motorkap is wel te verklaren. Dit moet wel omdat anders de nieuwe door PSA-motor niet onder de bonnet past.



't lijkt in mijn ogen gewoon op de cooper s works kap? :?[/quote:1paxg5kt]

Lijkt inderdaad, maar is toch een stukkie hoger. Ook de ruitenwisser bevestigingspunten zitten verzonken onder de voorruit (verlaagde paravaan wellicht(veiligheid voetgangers)).
Koplampunits gaan bij de R56 niet meer mee omhoog met de motorkap bij openen en de knipperlichten zijn straks verwerkt in de koplamunits. Achterlichten wijzigen iets. enz enz,

P.S. Coopers S of Cooper S "works" verschillen niet qua motorkap. Het Works gedeelte speeld zich metname daaronder af.

Ciao

RE: New New Mini/Mini3/R56

[size=75:11e7qqk8][Topics samengevoegd - Eelke][/size:11e7qqk8]
De NL autopers heeft al mogen ervaren hoe de nieuwe MINI rijdt. Ondanks wat kleine stukjes tape is het nieuwe model toch heel goed te herkennen.

Zowel Autoweek als Autovisie als de Autotelegraaf hebben hem gereden.

Enkele foto's van Autoweek:
http://www.autoweek.nl/images/800/5/2a1 ... 14a345.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/8/19c ... 51c1b8.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/8/a94 ... e8b9a8.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/c/1d6 ... 3b90fc.jpg
http://www.autoweek.nl/images/480/8/b1a ... f2a5e8.jpg

[size=75:11e7qqk8][Edit: foto's te groot voor directe plaatsing - Eelke][/size:11e7qqk8]

RE: New New Mini/Mini3/R56

Zie dit artikel voor een uitgebreid verhaal over alle wijzigingen van de R56: http://motoringfile.com/2006/02/28/next ... ed-part-2/

De motorkap heeft ook wat minder welvingen dan die van het huidige model (de zijkanten zijn denk ik ongeveer even hoog, alleen het middenstuk is hoger). Ik kwam er trouwens vandaag achter dat de scoop op de nieuwe Cooper S niet meer functioneel is, er zit geen intercooler meer achter zoals bij het huidige model :? Ik was al nooit zo'n fan van de uiterlijke verschillen met de Cooper, maar als het dan ook niet meer functioneel is krab ik me toch echt eens achter het oor :? Heeft natuurlijk alles te maken met hele volksstammen die kicken op uiterlijke verschillen met "het basismodel".

Een andere belangrijke wijziging is de motor, dat was een gietijzeren 8-klepper (eigenlijk best low-tech :x) die in samenwerking met Chrysler ontwikkeld en gebouwd is, het wordt een aluminium 16-klepper die door BMW is ontwikkeld en i.s.m. PSA (Peugeot-Citroen) wordt gebouwd. En natuurlijk de Cooper S die geen compressor meer krijgt, maar een turbo.

Verder kleine zaken als de koplampen niet meer geïntrgeerd in de motorkap, richtingaanwijzers in de koplampen geintegreerd, geen achterste zijruit dat "om de hoek" doorloopt, iets langer, etc. Al met al is het een volledig opnieuw, vanaf de grond af ontwikkelde auto. Ze hebben echter bewust het eindresultaat dicht bij het huidige model gehouden, omdat het uiterlijk en de rijeigenschappen nou net geen aanleiding waren voor een nieuw model.

RE: New New Mini/Mini3/R56

De huidige versie vind ik er nog redelijk uit zien, maar deze wordt steeds minder. Ik ga nog steeds voor de classic versie. De Classic mini is ook een echte "mini", maar van de huidige mini kun je dat niet zeggen, de Suzuki Alto is kleiner.

RE: New New Mini/Mini3/R56

MiniMeloen schreef:
De huidige versie vind ik er nog redelijk uit zien, maar deze wordt steeds minder. Ik ga nog steeds voor de classic versie. De Classic mini is ook een echte "mini", maar van de huidige mini kun je dat niet zeggen, de Suzuki Alto is kleiner.



Oeioei, pas op met je commentaar!
Er zijn namelijk enkele figuren hier die daar erg slecht tegen kunnen.
Voordat je het weet krijg je een mailtje dat je geen oude koeien meer uit de sloot mag halen. :P

RE: New New Mini/Mini3/R56

Whoops :D

RE: New New Mini/Mini3/R56

En nog steeds begrijp ik de aanpassingen niet... Die volgeplakte modellen zeggen me niks. Te moeilijk om te beoordelen of de nieuwe mooier of minder mooi wordt. We zullen straks wel zien.

default

RE: New New Mini/Mini3/R56

nog wat meer spyshots van de New MINI R56 (2007), ter aanvulling op posting van Eelke

[size=75:1eueafw4]bron: autoweek.nl/telegraaf.nl/mini2.com[/size:1eueafw4]

RE: New New Mini/Mini3/R56

Ik vind die dalende daklijn richting de kont ronduit lelijk. Dat haalt de lijn weg. Dan vind ik de huidige echt mooier.
http://www.autoweek.nl/images/800/8/19c ... 51c1b8.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/8/a94 ... e8b9a8.jpg

RE: New New Mini/Mini3/R56

Gatverdamme. Vind het geen mooi ding :x Dus mensen/aspirant BMWMini kopers, wil je er één, zo snel mogelijk naar de dealer, dan heb je nog het mooie model :+) :P :9

RE: New New Mini/Mini3/R56

Fazerray schreef:
Oeioei, pas op met je commentaar!
Er zijn namelijk enkele figuren hier die daar erg slecht tegen kunnen.


Heren, het gaat niet om het commentaar, maar om de inhoud van het commentaar, namelijk het uitgekauwde onderwerp dat er mensen zijn die de nieuwe Mini geen echte Mini vinden, toch de oude leuker vinden, hij te groot is, dat BMW de Mini gestolen heeft, dat Mini2-rijders niet het "Echte Mini Gevoel" hebben, etc, etc.

Dat die meningen bestaan is bekend, is in 2001 (toen de nieuwe Mini uitkwam) uitentreure besproken, en daarna nog vele malen vaker, dus het wordt inderdaad wat oud, ja, vooral als elke keer dat er iets nieuws over de nieuwe Mini te melden is, het onderwerp [i:2s4vu0hq]weer[/i:2s4vu0hq] omgebogen wordt naar een classic vs. new discussie. Als je niet gevoelig bent voor het argument dat het vervelend wordt, bedenk dan maar dat het gewoon off-topic is, dat is nergens op het forum gewenst, dus ook hier niet.

Ik heb ook commentaar, namelijk dat ik het interieur van het nieuwe model niet mooi vind. Laten we het gewoon on-topic houden en het over dit model hebben.

De buitenkant vind ik wel redelijk geslaagd, al komt dat vooral doordat ze niet te ver van het origineel afgeweken zijn. De uiterlijke zaken [i:2s4vu0hq]die[/i:2s4vu0hq] veranderd zijn ben ik ook niet wild enthousiast over. Vooral dat de knipperlichten voor niet meer apart zijn maar geintegreerd in de koplampen vind ik jammer.

RE: New New Mini/Mini3/R56

Het is natuurlijk voor een fabrikant niet simpel een succesvol model te wijzigen, zodat hij een succes blijft, maar het model nooit wijzigen gaat ook niet meer, dan wordt het niet meer verkocht.

RE: New New Mini/Mini3/R56

Hahaha, klok is bijna groter dan het stuur.... :P :+) :9

RE: New New Mini/Mini3/R56

Beetje vreemd schuin dak :?

RE: New New Mini/Mini3/R56

Wel een nieuwe 1,6 motor met turbo..

http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/ ... -zandvoort


filmpje:
link

RE: New New Mini/Mini3/R56

En het officiele persbericht. Bron: MINI2.NL

1. De nieuwe MINI - Doorlopende evolutie - Samenvatting

Vijf jaar geleden stak BMW de legendarische Mini in een nieuw jasje. Met ruim 800.000 verkochte exemplaren is sindsdien sprake van een enorm succes. Met opnieuw een eigenzinnig design en aanzienlijk verbeterde rijeigenschappen beschikt de nieuwe MINI over alle troeven om dit succes te continueren.

De tweede modelgeneratie van de huidige moderne MINI doet zijn intrede met volledig nieuw ontwikkelde motoren, een zorgvuldig verbeterd interieur en een geëvolueerd design dat op een aantal punten passende wijzigingen heeft ondergaan. Alle innovaties onderstrepen het individuele karakter en premium uitrusting van de MINI. En hoewel werkelijk ieder detail is aangepast of vernieuwd, behoudt ook het nieuwe model de karakteristieke vormen die de MINI tot een herkenbare interpretatie van een legende maken. Dit geldt zowel voor het silhouet van de compacte tweedeurs MINI als voor de unieke en uitgesproken lichtvoetige rijeigenschappen.

De leverbare motoren, wielophanging, stuurinrichting, remmen en veiligheidsvoorzieningen werden volledig nieuw ontwikkeld. Al deze voorzieningen zorgen ervoor dat ook deze nieuwe MINI zich onderscheidt door het legendarische go-kart gevoel waarmee het merk beroemd werd. De wegligging is zelfs van een nog hoger niveau dan voorheen. Dit is letterlijk MINI op zijn best – zowel op het gebied van design als rijeigenschappen.

De nieuwe MINI is in eerste instantie leverbaar als MINI Cooper (88 kW/120 pk) en MINI Cooper S (128 kW/175 pk). In een later stadium maakt de standaarduitvoering, de MINI One, zijn opwachting. Ook de nieuwe MINI wordt in meerdere landen leverbaar met een turbodieselmotor met een hoge mate van brandstofefficiency.

Twee nieuwe benzinemotoren met technologische hoogtepunten
De nieuwe MINI Cooper en de nieuwe MINI Cooper S zijn beide leverbaar met twee viercilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Beide krachtbronnen zijn de eerste exponenten van een reeks nieuwe motoren met geheel nieuwe, innovatieve kenmerken. Voorbeelden daarvan zijn twee bovenliggende nokkenassen en vier kettingaangedreven kleppen per cilinder. Voor het motorblok en de cilinderkop is bovendien gebruikgemaakt van een speciale aluminium legering.

Ten aanzien van vermogen, prestaties en efficiency vestigen deze innovatieve krachtbronnen een nieuwe norm in het segment van de MINI, met talloze technische details die tot dusverre alleen in duurdere marktsegmenten worden toegepast. Een volumegestuurde oliepomp en een automatisch uitschakelende waterpomp leveren bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage aan een verdere verlaging van het brandstofverbruik. Het spreekt dan ook bijna vanzelf dat de nieuwe motoren volledig beantwoorden aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro-4 norm.

De MINI Cooper beschikt over een ongeblazen krachtbron met een vermogen van 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 160 Nm bij 4.250 tpm. De inlaatkleppen worden volledig variabel aangestuurd met de unieke VALVETRONIC technologie van BMW. Hierdoor kan de motor vrijer ademen, zonder de beperkingen van een conventionele gasklep.
De kleplichthoogte en momenten van openen worden elektronisch aangestuurd, afhankelijk van de behoefte aan vermogen en prestaties die de bestuurder op enig moment heeft. Dit uiterst efficiënte klepmanagement combineert een superieur laag brandstofverbruik met een hoogwaardige loopcultuur, spontane motorrespons en minimale emissies. Daarmee ontstaat een nog niet eerder vertoonde combinatie van bijzonder kwaliteiten.

De nog krachtiger motor van de nieuwe MINI Cooper S is uitgerust met een ‘twin-scroll’ turbocharger en directe brandstofinjectie. De stroom van uitlaatgassen wordt per twee cilinders in de met twee schoepen uitgevoerde turbocharger geleid. Daardoor is al bij lage toerentallen een indrukwekkende turbokracht aanwezig, en wordt het zogenoemde ‘turbogat’ vrijwel volledig opgeheven.
Het maximum koppel van 240 Nm is dan ook al beschikbaar bij slechts 1.600 tpm, terwijl het vermogen van deze viercilinder turbomotor bij 5.500 tpm uitkomt op 128 kW/175 pk.
Afgezien van het uitzonderlijk hoge relatieve vermogen van ongeveer 110 pk per liter zorgt de combinatie van een ‘twin-scroll’ turbocharger en directe brandstofinjectie voor een superieure brandstofefficiency, een hoogwaardige loopcultuur en gunstige emissiewaarden.
Evolutie voor design exterieur, revolutie voor het interieur
Het gewijzigde design voor de carrosserie van de nieuwe MINI voldoet niet alleen aan toekomstige, strengere veiligheidseisen. Dankzij de iets gegroeide afmetingen – het nieuwe model is bijvoorbeeld 60 mm langer – worden de voor de MINI kenmerkende proporties en designdetails extra geaccentueerd. Bovendien is ook de nieuwe MINI voorzien van de typerende details als de zeshoekige grille, grote koplampen en rechtopstaande achterlichtunits. Bovendien is de diagonale verbinding tussen de motorkap en de richtingaanwijzers een directe verwijzing naar de lasnaad die bij de klassieke Mini in het verleden precies dezelfde lijn volgde.

Van de zijkant bekeken onderscheidt de nieuwe MINI zich vanzelfsprekend nog steeds met een groot glasoppervlak en uitzonderlijk korte overhangen voor en achter. Ook de extra groot uitgevoerde velgen accentueren het gespierde karakter dat zo typerend is voor de MINI.
“De evolutie van het exterieur van de auto gaat samen met een revolutie in het interieur”, aldus Gert Hildebrand, Hoofd Design van MINI. Geheel in lijn met de formule ‘een maximale auto met minimale afmetingen’ oogt het interieur van de nieuwe MINI zelfs nog lichter dan voorheen.

Tegelijkertijd is ook de standaarduitrusting royaler dan voorheen. De ventilatieopeningen zijn verplaatst naar de uiterste uiteinden van het dashboard en accentueren daarmee de horizontale lijnen van het interieur, die vloeiend doorlopen in de portierpanelen. Door de separate elementen biedt het dashboard meer mogelijkheden voor variatie met sportieve, technische of elegante accenten, afhankelijk van de gekozen kleuren en materialen. Tot slot kunnen de sieraccenten worden gecombineerd met in totaal zestien verschillende chromen accenten op het instrumentarium en de ventilatieopeningen.

Het voor de MINI typerende centraal geplaatste instrumentarium is nog groter dan voorheen. Door de hoge, centrale positie is het instrumentarium voor zowel de bestuurder als de voorpassagier optimaal bereikbaar, terwijl de slanke middenconsole zorgt voor extra ruimte bij de voeten.

Ook in het interieur van de nieuwe MINI worden de typerende metalen schakelaars toegepast, waarbij voor het eerst ook enkele functies zijn ondergebracht in de hemelbekleding. De conventionele contactsleutel is vervangen door een elektronische zender. Na een ronde chipsensor in de daarvoor bestemde opening naast het stuurwiel te hebben geplaatst, kan de bestuurder de motor starten door op de Start/Stop knop te drukken.

De nieuwe MINI is de logische evolutie van zijn bijzonder succesvolle voorganger. Zowel op gebied van design als van rijeigenschappen beschikt het nieuwe model over alle sterke punten en stijlkenmerken van de eerste generatie, met enkele weldoordachte modificaties en nieuwe technologieën die de nieuwe MINI op een nog hoger niveau brengen. Vanzelfsprekend voldoet de nieuwe MINI ook aan de strenge eisen die de BMW Group stelt ten aanzien van kwaliteit, technologie en veiligheidsvoorzieningen van haar producten, zodat het nieuwe model in ieder opzicht aan de top staat in zijn segment.

2. Innovatieve technologie voor meer - rijplezier en efficiency

Motorenreeks voor de
nieuwe MINI Cooper en de
nieuwe MINI Cooper S

Meer vermogen, een lager brandstofverbruik, meer rijplezier, lagere emissies – de introductie van twee compleet nieuwe benzinemotoren is cruciaal voor het verbeteren van de dynamische rijeigenschappen van de nieuwe MINI. Minstens zo belangrijk is dat beide krachtbronnen een belangrijke stap betekenen om te kunnen voldoen aan de belofte van de Europese auto-industrie, om de gemiddelde emissie van CO2 in 2008 terug te brengen tot 140 g/km.

”Met de introductie van een nieuwe motorenreeks, zijn we erin geslaagd om de modernste en meest geavanceerde technologie toe te passen in het compacte segment”, stelt Erich Sonntag, projectmanager voor het Drivetrain Project van de nieuwe MINI. “Onze basisfilosofie gaat uit van efficiënte dynamiek: betere prestaties met minder brandstof.”

De eerste exponenten van de nieuwe motorenfamilie zijn een ongeblazen viercilinder krachtbron en een viercilinder met turbocharger. Beide motoren worden gebouwd in de motorenfabriek van BMW in het Engelse Hams Hall. Vergeleken met de vorige motoren zijn beide nieuwe motoren 180 graden gedraaid, zodat de uitlaatzijde nu aan de voorkant ligt.
Het motorblok is voor beide motoren in grote lijnen hetzelfde. Zo is de cilinderafstand van 84 millimeter voor beide krachtbronnen hetzelfde, evenals de boring en slag van 77,0 x 85,5. Ook de cilinderinhoud van 1.598 cm3 is identiek.

De uit twee stukken bestaande grondplaat van het motorcarter is afkomstig uit de autosport, met een cilinderblok en lager van een gegoten aluminium legering. Het integreren van de distributie in het motorcarter zorgt voor een gewichtsbesparing en betere akoestische eigenschappen voor het motorgeluid. Bovendien wordt het aantal onderdelen hiermee sterk teruggebracht.

Nog een innovatie in het segment van de MINI is de introductie van een volumegestuurde oliepomp op beide motoren. Deze kettingaangedreven pomp levert op ieder moment precies de juiste hoeveelheid olie die de motor nodig heeft. Daardoor wordt het vermogen dat dit aggregaat verbruikt met ongeveer 160 Watt verminderd, wat bij 6.000 tpm een besparing van ongeveer 1,25 kW oplevert, en een verlaging van het brandstofverbruik van ongeveer één procent.

De in het koelcircuit opgenomen waterpomp geeft een vergelijkbaar effect, en wordt alleen ingeschakeld op het moment dat de motor zijn normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Hierdoor wordt tijdens het opwarmen van de motor brandstof bespaard en is de katalysator sneller dan voorheen op de meest ideale temperatuur.

Beide motoren zijn voorzien van nokkenassen met een composietconstructie. En in tegenstelling tot conventionele gietdelen zijn de nokkenringen vervaardigd van hoogwaardig roestvrij staal en krimpvrij op de nokkenas aangebracht. Daarbij worden de nokken gepolijst met een precisie van 1∕1000 e millimeter. De excentrische as voor faseverstelling is op dezelfde wijze vervaardigd, wat eveneens bijdraagt aan het verlagen van het gewicht.

Het lichtgewicht concept dat voor deze krachtbronnen van de nieuwe MINI consequent is doorgevoerd draagt ook bij aan minder wrijvingsverliezen. De krukassen zijn voor beide krachtbronnen geconstrueerd met het oog op een optimaal gewicht en voorzien van speciale lagerschalen en relatief kleine taplagers met een diameter van slechts 45 millimeter.

De dynamo en de compressor voor de airconditioning worden beide aangedreven door een enkelvoudige V-snaar, terwijl de waterpomp wordt aangedreven door een frictiewiel. Door deze constructie zijn beide krachtbronnen van de nieuwe MINI opvallend compact van afmetingen, en behoren de twee motoren tot de kortste viercilinders in hun klasse.

[u:3n9qtrdd]Ongeblazen krachtbron met volledig variabele kleptiming[/u:3n9qtrdd]
Ondanks de duidelijke overeenkomsten in design en configuratie hebben de twee krachtbronnen wel een verschillende cilinderkop: de ongeblazen 1,6 liter motor van de MINI Cooper is voorzien van volledig variabele kleptiming op basis van de VALVETRONIC technologie van BMW. De kracht van dit concept is dat de kleplichthoogte en de momenten van openen van de inlaatkleppen binnen een fractie van een seconde worden afgestemd op het gevraagde motorvermogen en het rijgedrag van de bestuurder.

Om dit te bereiken stuurt de nokkenas de kleppen niet direct via een tuimelaar aan, maar via een extra hefboom met een scharnierpunt dat wordt aangepast door een elektrisch aangedreven excentrische as. Afhankelijk van de stand van dit scharnierpunt kan de kleplichthoogte van de inlaatkleppen traploos variëren tussen 0,2 en 9,5 millimeter. Het verloop tussen minimale en maximale kleplichthoogte neemt slechts 300 milliseconden in beslag.

Deze technologie geeft hetzelfde effect als een gasklep in het inlaatspruitstuk van een conventionele motor. Variabele kleptiming maakt een gasklep dan ook overbodig en voorkomt ongewenste luchtwervelingen in het inlaatspruitstuk.

De voordelen zijn met name merkbaar op momenten dat de motor half wordt belast. En hoewel de normaal ademende krachtbron van de MINI Cooper nog wel is voorzien van een gasklep, dient deze alleen voor noodgevallen en diagnosefuncties. Onder normale omstandigheden blijft de gasklep volledig open voor een soepele en dynamische doorvoer van het brandstof-/luchtmengsel. De onderdruk die nodig is voor de rembekrachtiger wordt opgewekt door een vacuümpomp die wordt aangedreven door de uitlaatnokkenas.

Naast de variabele kleptiming aan de inlaatzijde, wordt de kleptiming voor de in- en uitlaatzijde op basis van het toerental individueel geregeld. Daardoor verloopt de kleptiming volledig traploos, met een spreiding van 70 graden voor de inlaat- en 60 graden voor de uitlaatnokkenas. Ook dit proces verloopt in voorkomende gevallen in slechts 300 milliseconden. Deze enorme snelheid is mogelijk door gebruik van een krachtige 32 bits computer die is opgenomen in het motormanagement.

Door de combinatie van variabele kleplichthoogte en de toerentalgerelateerde aansturing van de nokkenas ontstaan een optimale koppel- en vermogenskromme. Daarom ontwikkelt deze krachtbron van de nieuwe MINI Cooper ook bij lage toerentallen al een indrukwekkend koppel. Tegelijkertijd levert de motor bij hogere toerentallen meer vermogen dan conventionele motoren. Een ander belangrijk voordeel is een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik. Afhankelijk van de omgeving ligt het brandstofverbruik tot wel 20 procent lager, terwijl het gecombineerde brandstofverbruik ongeveer 12,5 procent lager ligt.

Nog een voordeel is dat de motoren ook bij brandstof van een mindere kwaliteit hun soepele en betrouwbare karakter behouden. Met name voor een wereldwijd verkrijgbare auto als de MINI is dat van essentieel belang. De veelzijdigheid wordt ook bereikt door de enkelvoudige bobine die wordt aangestuurd door het motormanagement voor een optimaal voltage bij de bougies in elke cilinder. De antipingelregeling maakt het mogelijk om benzine te tanken met een octaangetal tussen 91 en 98.
De ongeblazen 1,6 liter motor ontwikkelt een maximum vermogen van 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm en heeft een maximaal toerental van 6.500 tpm. Het maximale koppel van 160 Nm wordt bereikt bij 4.250 tpm. Met dit brede nuttige toerenbereik combineert deze compacte krachtbron daarom onder alle omstandigheden optimaal rijplezier met een uitzonderlijk laag brandstofverbruik.

Krachtbron met ‘twin-scroll’ turbocharger en directe injectie
De met een ‘twin-scroll’ turbocharger uitgeruste versie van de nieuwe 1,6 liter viercilinder motor van de MINI Cooper S levert zelfs nog indrukwekkende prestaties: het maximum vermogen van 128 kW/175 pk bij 5.500 tpm betekent een nieuwe norm voor een benzinemotor van dit formaat.

Het maximale koppel van 240 Nm is tussen 1.600 en 5.000 tpm continu beschikbaar. Bij het accelereren neemt het koppel door een kortstondige verhoging van de turbodruk zelfs toe tot 260 Nm. Deze ‘overboost’ functie geeft de MINI Cooper S nog dynamischer acceleraties. Het is ook alleen het koppel dat tijdelijk wordt verhoogd, het motorvermogen blijft onveranderd.

De vier kleppen per cilinder worden aangestuurd door twee bovenliggende nokkenassen met frictievrije rolarmen en zijn uitgerust met een mechanisme voor variabele klepspeling. Met het oog op een groter koelend vermogen zijn de uitlaatkleppen gevuld met natrium. Dat betekent dat het maximale vermogen en koppel tijdens het rijden samengaan met een gunstig brandstofverbruik en lage emissiewaarden.

Een common railsysteem zorgt ervoor dat de brandstof rechtstreeks in de viercilinder turbomotor wordt ingespoten. De van roestvrij staal vervaardigde common rail wordt onder hoge druk gevuld door een hogedrukpomp aan de achterzijde van de nokkenas, en kan zo alle cilinders voorzien van brandstof. De injectiekleppen aan de zijkant van de cilinderkop spuiten de brandstof in een fractie van een seconde en in een nauwkeurige hoeveelheid direct in de verbrandingskamers. De brandstof wordt in het midden van de verbrandingskamers ingespoten, zodat een optimale verneveling ontstaat van het homogene brandstof-/luchtmengsel dat een constante lambdawaarde van 1,0 heeft. De zuigers zijn gevat in gietijzeren bussen en worden door de relatief hoge compressieverhouding van 10,5:1 blootgesteld aan hoge thermische belastingen. Smering met olie zorgt voor koeling van de zuigers.

De nieuwe MINI Cooper S beschikt over een ‘twin-scroll’ turbocharger en introduceert daarmee een nieuwe technologie in een segment waarin veel vraag is naar dynamische en spontane rijeigenschappen. De term ‘twin-scroll’ betekent dat de luchtkanalen in het uitlaatspruitstuk van de turbo per twee cilinders van elkaar gescheiden zijn. Door bij lage snelheden de tegendruk van de uitlaatgassen te verlagen, kan de motor maximaal profiteren van de dynamische werking van de uitlaatgassen in het spruitstuk. Het resultaat is een betere respons van de turbocharger, met schoepen die al bij lagere toerentallen een optimale snelheid bereiken.

De door een waste-gate beperkte turbodruk van 0,8 bar wordt al opgebouwd bij een toerental vanaf 1.400 tpm, waarmee het zogenoemde ‘turbo-gat’ vrijwel geheel wordt ondervangen. Van de voor een conventionele turbomotor kenmerkende vertraging is in de nieuwe MINI Cooper S dan ook nauwelijks iets te merken.

”Het principe van hetzelfde prestatiepotentieel uit een kleinere en meer efficiënte motor met alle voordelen van een grotere krachtbron noemen we ‘downsizen’”, aldus Erich Sonntag, projectmanager Drivetrain. “En met een relatief vermogen van ongeveer 110 pk per liter is de nieuwe turbomotor van de nieuwe MINI hiervan een uitstekend voorbeeld.”

Door de uitlaatgassen die langs het turbinewiel stromen, bereikt deze een snelheid van maximaal 220.000 tpm. Aan dezelfde as is een compressorwiel bevestigd, dat de inkomende lucht samenperst. Om de hoeveelheid lucht in de cilinders te vergroten – koude lucht bevat meer zuurstof – wordt de samengeperste lucht eerst door intercoolers geleid voordat het de verbrandingskamers bereikt.

Voor het koelen van de turbocharger wordt een bijzonder geavanceerde technologie toegepast, zodat de ‘twin-scroll’ turbocharger in de nieuwe MINI door een combinatie van olie- en waterkoeling altijd de optimale temperatuur behoudt. Een elektrische pomp houdt de circulatie van de koelvloeistof op gang om te voorkomen dat de turbocharger bij zware belasting te heet wordt.

3. Zes versnellingen op beide modellen

[u:3n9qtrdd]Handmatige en automatische transmissie voor de nieuwe MINI[/u:3n9qtrdd]
Beide motorvarianten van de nieuwe MINI worden standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. De optionele automatische transmissie die voor beide varianten leverbaar is, beschikt eveneens over zes versnellingen. Deze worden gecombineerd met vijf koppelingen voor een uiterst soepel en gelijkmatig schakelgedrag, vrijwel zonder onderbreking van de grip of aandrijfkracht.

Om soepel en eenvoudig weg te kunnen rijden, is de automatische transmissie uitgerust met een koppelomvormer. Deze wordt direct na het wegrijden geactiveerd, zodat superieur rijcomfort kan worden gecombineerd met sportieve en snelle schakelovergangen.

Door de Sport-stand in te schakelen kan de bestuurder ten volle profiteren van de uitgesproken dynamische kwaliteiten van zijn auto, onder meer door nog snellere schakelmomenten. Een ander voordeel is dat de bestuurder nu handmatig kan schakelen met de schakelpaddles aan weerszijden van het stuurwiel, net als in de Formule I. De bestuurder kan derhalve zijn handen aan het stuur houden en zich volledig concentreren om zijn auto onder controle te houden.

[u:3n9qtrdd]Sperdifferentieel voor maximale grip[/u:3n9qtrdd]
De handgeschakelde zesversnellingsbak is er in twee verschillende uitvoeringen. In de MINI Cooper S worden de eerste twee versnellingen door een dubbele kegelkoppeling gesynchroniseerd, terwijl de MINI Cooper beschikt over koolstof frictieplaten.

Optioneel is voor de MINI Cooper S ook een mechanisch sperdifferentieel leverbaar. Dit Super Differential voorkomt dat de aangedreven wielen doorspinnen door het motorvermogen naar het wiel met de meeste grip te dirigeren.

De tandwielen in de transmissie zijn in beide gevallen voorzien van een spiraalvertanding en vanzelfsprekend zijn alle versnellingen – inclusief de achteruit – volledig gesynchroniseerd. De configuratie met zes versnellingen geeft een merkbare verbetering van het sportieve karakter van de nieuwe MINI, terwijl de overbrengingsverhoudingen volledig aansluiten bij het prestatiepotentieel van de motoren. Door de lagere schakelkrachten ontstaat tot slot een grotere mate van efficiency tijdens het schakelen.

4. Kartgevoel met een nieuwe dimensie

[u:3n9qtrdd]Het chassis en de wielophanging van de nieuwe MINI[/u:3n9qtrdd]
Al bij de eerste kennismaking voorziet de nieuwe MINI vanzelfsprekend in het speciale kartgevoel dat al meer dan veertig jaar onlosmakelijk met het merk is verbonden. Voorwielaandrijving, een laag zwaartepunt, lange wielbasis, de grote spoorbreedte, korte overhang voor en achter, een stijve carrosserie en robuuste wielophanging – dit zijn de ingrediënten die de nieuwe MINI zijn superieure rijgedrag geven. “Met name voor de wielophanging van de nieuwe MINI hebben we gekozen voor een dynamische afstelling”, vertelt Uwe Gaedicke, Driving Dynamics Project Manager voor MINI. “Het resultaat is een vorm van rijplezier die uniek is in deze klasse.”

[u:3n9qtrdd]Elektromechanische stuurbekrachtiging met Sport-stand[/u:3n9qtrdd]
De voortreffelijke lichtvoetigheid en dynamiek van de MINI kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de nieuwe EPAS (Electric Power Assisted Steering) elektronische stuurbekrachtiging. Dit systeem geeft de bestuurder een natuurlijk stuurgevoel en garandeert optimaal contact met het wegdek. De mate van bekrachtiging is afhankelijk van de rijsnelheid. Dat maakt de besturing bij lage snelheden lichter en geeft de bestuurder een meer directe respons tijdens het rijden op de snelweg. Dit draagt bij aan een hoger niveau van actieve veiligheid, met name bij hogere snelheden.

De nieuwe stuurbekrachtiging zorgt niet alleen voor een brandstofbesparing van ongeveer 0,1 l/100 km, maar geeft de bestuurder ook de keuze uit twee verschillende instellingen. De normale stand biedt bij iedere snelheid een soepel gebalanceerd stuurgedrag, terwijl de besturing sportiever en meer ‘go-kart’ wordt zodra de bestuurder de Sport-stand selecteert. Daarmee past hij ook de elektronische aansturing van het gaspedaal aan, zodat de motor sneller reageert op bewegingen van de rechtervoet.

De basis voor het fameuze kartgevoel van de MINI en voor de lichtvoetige wendbaarheid wordt gevormd door de configuratie van de voor- en achteras. De voorwielophanging is gebaseerd op het McPherson principe, interactie met de as-geometrie en aandrijfassen van gelijke lengte voor drivetrain. De achteras met centrale arm van de nieuwe MINI is uniek in het segment van voorwielaangedreven compacte auto’s. Door de verfijnde eigenschappen behouden de achterwielen hiermee optimale grip, en zijn onder alle omstandigheden een uitstekende wegligging en maximaal rijplezier gegarandeerd. Door het gebruik van draagarmen is bovendien een gewichtsbesparing bereikt van ongeveer negen kilogram.

[u:3n9qtrdd]Vrije keuze tussen twee instellingen voor de wielophanging[/u:3n9qtrdd]
Voor de nieuwe generatie van de MINI zijn twee verschillende wielophangingen leverbaar. Hiermee kan de bestuurder kiezen voor pure sportiviteit en dynamiek, of voor meer op comfort gerichte rijeigenschappen. In de basisversie is de nieuwe MINI Cooper meer op comfort afgestemd dan zijn voorganger. Daarentegen is de wielophanging van de MINI Cooper S voortaan aanzienlijk sportiever en dynamischer, ter ondersteuning van de superieure prestaties. Voor beide modellen is bovendien een sportonderstel als optie leverbaar, met stuggere vering en schokdempers en extra stabilisatorstangen.

De voorwielen zijn uitgerust met geventileerde schijfremmen met een diameter van 280 mm (294 mm voor de MINI Cooper S). Voor de achterwielen zorgen remschrijven met een diameter van 259 millimeter voor een soepele en efficiënte opbouw van de remdruk. Voor beide modellen wordt het remsysteem aangevuld met ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD) en Cornering Brake Control (CBC). Bij het activeren van de remmen herkent de remassistent een eventuele noodsituatie, waarna zo snel mogelijk de maximale remdruk wordt opgebouwd. Een nieuwe functie is Hill Assist, een systeem dat in samenwerking met het DSC voorkomt dat de auto op een heuvel achteruit rolt, door voor het wegrijden kortstondig de remmen te activeren.

De MINI Cooper is standaard voorzien van 15 inch lichtmetalen velgen met laag-profiel banden van het formaat 175/65 R 15. De MINI Cooper S is herkenbaar aan 16 inch lichtmetalen velgen met 195/65 R 16 banden. Optioneel zijn 17 inch velgen leverbaar, in combinatie met 205/45 R 17 banden. Dankzij de run flattechnologie voorzien alle 16 en 17 inch banden in maximale veiligheid. Zo kan de bestuurder in geval van nood nog maximaal 150 kilometer rijden met een lekke band, zodat hij met een maximale snelheid van 80 km/h veilig de dichtstbijzijnde garage kan bereiken.

Ook beschikt de nieuwe MINI over een bandenspanningscontrolesysteem dat tijdig een te lage bandenspanning registreert, en de bestuurder daarvan met een waarschuwingslampje op de hoogte stelt. Daardoor kan de bestuurder actie ondernemen voordat de band beschadigt, of voordat een potentieel gevaarlijke situatie ontstaat.

[u:3n9qtrdd]Elektronische systemen voor een optimaal rijgedrag[/u:3n9qtrdd]
Systemen als ASC+T (Automatic Stability Control + Traction – eventueel uitschakelbaar) en DSC (Dynamic Stability Control) zorgen in kritieke situaties voor extra veiligheid. DSC voorkomt dat de auto op een glad wegdek of in een situatie van over- of onderstuur in een slip raakt. Het systeem activeert zonodig de remmen en herstelt met behulp van het motormanagement de stabiliteit. Daarmee voorziet de nieuwe MINI onder alle rijomstandigheden in maximale rijveiligheid.

5. Zes airbags standaard

[u:3n9qtrdd]Veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe MINI[/u:3n9qtrdd]
De nieuwe MINI beschikt niet alleen over uitermate veilig rijgedrag, maar is ook voorzien in een brede reeks speciale systemen ter bescherming van de inzittenden. De combinatie van talloze veiligheidsvoorzieningen is gebaseerd op de resultaten van onderzoeken op gebied van botsveiligheid van de BMW Group, zodat de nieuwe MINI ruimschoots voldoet aan alle wereldwijd geldende veiligheidseisen.

De veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe MINI hebben dan ook alle eigenschappen om alle relevante crashtests met goed gevolg te doorstaan. Bovendien hebben de ingenieurs tijdens de ontwikkeling ook al rekening gehouden met toekomstige, strengere veiligheidseisen en wetgeving, vooral op gebied van voetgangerbescherming.

[u:3n9qtrdd]Gordijnairbags voor bescherming van de inzittenden achterin[/u:3n9qtrdd]
Zowel de nieuwe MINI Cooper als de MINI Cooper S is standaard voorzien van maar liefst zes airbags – front-, zij- en gordijnairbags voor zowel de bestuurder als de voorpassagiers.

De werking van de airbags wordt afgestemd op de aard en ernst van een aanrijding, op basis van gegevens die talloze sensoren doorsturen aan een centrale regeleenheid. De twee zijairbags bevinden zich in de buitenzijde van de rugleuningen van de voorstoelen, zodat het lichaam van de bestuurder en de voorpassagier optimaal wordt beschermd. Hoofdairbags zijn aangebracht in de hemelbekleding en ontvouwen zich zonodig als extra grote gordijnen. Behalve de voorpassagiers worden daarmee ook de inzittenden achterin optimaal beschermd tegen hoofdletsel. Uiteraard zijn alle zitplaatsen voorzien van driepunts veiligheidsgordels, met voor de voorstoelen bovendien gordelspanners en spankrachtbegrenzing.

De dwarsgeplaatste motor draagt ook bij aan optimale botsveiligheid van de nieuwe MINI. De constructie van de carrosserie en de gebruikte materialen geleiden de botsenergie langs het inzittendencompartiment, terwijl grote kreukelzones voorkomen dat de voetenruimte beschadigingen oploopt. De uiterst robuuste verstevigingsbalken zorgen nog eens voor extra veiligheid en bescherming van de inzittenden.
In geval van een ernstige aanrijding wordt de elektrische brandstofpomp automatisch uitgeschakeld. Tegelijkertijd worden de portieren ontgrendeld en treden de alarmlichten en interieurverlichting in werking. Het veiligheidssysteem in de nieuwe MINI voldoet derhalve als totaalconcept, maar ook in detail aan de hoge veiligheidseisen die gelden voor een auto in het premium segment.

RE: New New Mini/Mini3/R56

Aangezien de auto inmiddels officieel geintroduceerd is en daar ook een topic over geopend is zet ik dit topic nu op slot.