1300 Cooper '91

RE: 1300 Cooper '91

Hallo allemaal,

Ik heb deze cooper ongeveer een maand geleden via marktplaats voor een erg mooi bedrag kunnen overnemen
Jammergenoeg zijn er vrij veel roestige/rotte plekken, dus plaatwerk gaat een hoop tijd in zitten, maar motorisch is ie top, motor is lekker pittig, geen rare geluiden of wat dan ook :)
In dit topic zal ik bijhouden wat ik er aan doe, en hoop er een leuk verslag van bij te kunnen houden!

Eerst maar eens wat foto´s!









Wat ik er tot nu toe aan heb gedaan:

De hoofdkoppelingscilinder gereviceerd (wat een enorme tyfus klus om dat split pennetje eruit te krijgen zeg :x )
De koppelingswerkcilinder vervangen, die had ik nog liggen, daarna het hele zootje weer ontlucht, en het koppelt weer zo strak als het hoort \\:)/

Lampje in m'n toerenteller vervangen, gehele houten dashboard uitgebouwd, bleek dat als ik de radio naar voren had geschoven ik er zo bij had gekunt.... fijn

dakje weer lek dicht gemaakt, aantal popnageltjes gezet enzo, nu moet alleen nog het hemeltje gerepareerd worden van het schuifdak...

Uitlaat weer vastgelast aan de beugels, die was er onder vandaan gekomen toen ik 'm naar huis aan het rijden was...

Things to do

Olietemperatuurmeter aansluiten

Rockercover vervangen en nieuwe pakking monteren

Oliefilter vervangen en de olie ook gelijk uiteraard

Remblokken vervangen, heb ik al liggen moet alleen nog gedaan worden

Achterremmen checken op slijtage

en de grootste klus: Plaatwerk, en daarna laten spuiten...
ik heb al 2 voorschermen liggen en een a paneel, andere a paneel moet nog besteld worden, en de motorkap moet of vervangen of gerepareerd worden.
Daarnaast moeten beide dorpels vervangen worden, en moeten bij de "kriksteunen" aan biede voorkanten nieuwe stukken bodem ingezet worden, daar zitten nu namelijk gaten...
Thank god is het gehele dak roest vrij, zo ook om de achter ruiten en om de voorruit :)

Nadat alles weer gespoten is nieuwe stickers en striping aanbrengen

En als laatste, kan ook ergens tussendoor, wil ik nog een mooie set mistlampen/verstralers voorop hebben :)

Hoop snel weer te kunnen updaten!

default

RE: 1300 Cooper '91

Hoi sebastiaan,
Zo te lezen heb je al heel wat geklust aan de mini. Inmiddela al nieuwe werkzaamheden verricht :) ?
Ben beniewd.

Groetjes,
Joep

RE: 1300 Cooper '91

nog een helehoop te doen maar met de inzet wat je toont komt dat zeker goed,

mooie mini, veel rij en sleutel plezier.

groetjes seffens

RE: 1300 Cooper '91

thanks beide!
Ik heb inmiddels de remblokken aan de voorkant vervangen, het viel wel mee hoe ver heen de oude waren, maar het remt toch wel even een stuk strakker :) heb voor de EBC Green Stuff blokken gekozen btw
ook heb ik inmiddels de olie ververst en het filter vervangen, was nog even een leuke klus omdat de sumpguard zat vastgeschroeft met verrotte bouten... uiteindelijk dat ding eraf kunnen krijgen, gelukkig was het schroefdraad van de olieplug niet dol en er zat een plug met een magneet aan, waar gelukkig erg weinig aan zat :)
heb inmiddels ook weer m'n elektrische fan aangesloten op de zenderunit in de radiator, de fan zelf doet het gewoon, als ik beide stekkertjes tegen elkaar aanhou, maar ik weet dus niet of ie het doet als dat ook nodig is... op welk punt van de watertemperatuur meter zou die moeten aanslaan? bij de helft streep ofzo?

ga vandaag de rechterachterrempomp weer gangbaar proberen te maken, 1 cilinder zit vast namelijk... heb ook gewoon een nieuwe liggen, dus mocht het niet werken kan ik 'm altijd nog vervangen :)

RE: 1300 Cooper '91

weer een update,
Rechter draagarm as was gebroken, de complete draagarm inc as is vervangen, rempomp ook meteen gedaan dus :)
ook heb ik vandaag de rockercover vervangen voor een alu versie.
binnenkort even het waterpompje vervangen, de lagering is verrot...
ook gaat de mini binnenkort op de testbank om perfect afgesteld te worden, dan weet ik ook meteen hoeveel paardjes er onder de motorkap huizen :)

RE: 1300 Cooper '91

Leuk om zo te lezen hoe jij aan je Cooper bezig bent :)

Zou je mij wat foto's van het interieur kunnen doorsturen/plaatsen? Ben een beetje aan het uitzoeken hoe de carb. Coopers van '91 allemaal zijn geleverd qua opties/luxe voor m'n eigen project :)

RE: 1300 Cooper '91

Ik zal morgen even wat fototjes schieten van het interieur en onder de motorkap ;)
Heb jij ook er een elektronische ontsteking op zitten?

RE: 1300 Cooper '91

Jep, dat is wel standaard :)

RE: 1300 Cooper '91

Inmiddels alweer het een en ander er aan gedaan, de verlichtingsschakelaar was uitgefikt, dus heb de schakelaar, stekker en de 4 doorverbindertjes achter de grill vervangen.
daarnaast heb ik een gat in m'n bodem dicht gebraait, 't ziet er niet uit maar het zit dicht, en daar gaat het om :)
motortje loopt verder prima, alleen heb ik het idee dat ie een beetje traag is, hij kruipt misschien net naar de 150, dan houd het wel op...
Heb inmiddels wel een LCB spruitstuk met een complete sportex demperset
die kat begint nogal te rammelen enzo, ding moet er maar eens onder vandaan

RE: 1300 Cooper '91

okay, het probleem qua traagheid is mij wel duidelijk geworden inmiddels...
Ik kwam erachter dat de motor bij stationair draaien op drie poten liep, eerst met de ontsteking bezig geweest, maar dat maakte niets uit.
toen de compressie gemeten, kwam erop neer dat er 1(!) cilinder met normale compressie was, de cilinder die niet meedraaide had totaal geen compressie meer.
de andere hadden ook niet bepaald veel meer.
dus meteen de kop eraf geschroeft, bleek dus dat de klepzetels bij allemaal waren aangetast en bij de klep waar geen compressie meer was was er geen klepzetel meer, volledig weggefikt.
Alleen ik heb dus een auto uit '91, er zit zelfs een stikkertje op de auto dat je ongelood moet tanken...
blijkt dus dat het blok ooit vervangen is door een vroeger austin metro blok.
wat dus nog gelood was.
maarja, er komt dus nu een andere kop op, waarschijnlijk een Cooper S kop.
ik zal wel even een foto reportagetje maken
Ik kan nu in iedergeval wel meteen de krukaspoelie die gescheurd was vervangen, dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.

RE: 1300 Cooper '91

Mini loopt weer geweldig :D
heb er dus een andere kop op gezet, namelijk een 12g1316 wat oorspronkelijk een midget en sprite kop was, de amerikaanse uitvoering, de zogenaamde smog head.
deze kop heeft al geharde klepzetels, de kleppen zijn opnieuw ingeslepen, en volgens mij is ook de kop geflowed, dit weet ik niet zeker, heb een fototje van 1 van de inlaatpoorten gemaakt, misschien dat iemand dat hier kan zien...
montage ging vrij soepel, moest even een extra slangetje opmaatmaken die van de waterpomp direct naar de kop gaat, was afgedopt maar kan dus nu aangesloten worden :D
kop moet nog even nagetrokken worden, dan wordt de carb goed gefinetuned
hij loopt nu al beter dan ooit, en hij moet nog afgestelt worden, geeft een fijn gevoel!

fototjes van de kop:

link

link

link

link


oh, meoet ze even verkleinen, doe ik later even!!
nu in iedergeval alvast wat linkjes!

RE: 1300 Cooper '91

koppen nooit natrekken, meteen op 68nm...

in welk boekje staat dat je hem moet natrekken? ik heb het nog nooit teruggevonden in haynes of vraagbaken...

RE: 1300 Cooper '91

uiteraard staat ie daar meteen op...
alleen is het goed om als 't ding eens goed op temperatuur is geweest 'm nogmaals te controleren.
dit heb ik van mijn vader, die al ongeveer 40 jaar motoren opbouwt ;)

RE: 1300 Cooper '91

jha mooi verhaal, klopt ook bij de gemiddelde motor, maar niet voor minikes...

RE: 1300 Cooper '91

mja, toch kan het geen kwaad lijkt me, double checken is nooit verkeerd
en waarom geld dit dan niet voor Mini's als ik zo vrij mag zijn?

RE: 1300 Cooper '91

kan geen kwaad, je zet toch nog een keertje aan met je sleutel.

als het de bedoeling was geweest zou het duidelijk in een werkplaatshandboek staan, in geen enkel handboek / dealerhandleiding staat beschreven dat je moet natrekken.

er staan al enkele discussies hierover op het forum. ik blijf me alleen verbazen dat mensen gaan natrekken terwijl het nergens benoemd staat, je gebruikt het boek wel om te kijken op welk moment hij vastmoet maar houd je niet aan de montagevoorschriften, vele andere motoren hebben een veel hoger moment voor de kopbouten, dus waarom trek je de minikop niet meteen aan met 90, dan weet je zeker dattie vast zit...

RE: 1300 Cooper '91

Natrekken en veel te hard aandraaien zijn 2 verschillende dingen

ik heb even rond gekeken, kwam deze tegen
link

wel interessant dat je hier niet over het natrekken valt

wat ik heb gedaan is: eerst tot 25 lb/ft aangetrokken, uiteraard in de goede volgorde, 10 minuten daarna tot 50 lb/ft
de compressie is in iedergeval dik in orde, dus daar ben ik blij mee
afstellen ga ik binnenkort maar even op de testbank doen, ff mooi perfectioneren en dan weet ik ook direct of 't beestje nog wat kracht heeft O:)

RE: 1300 Cooper '91

Ik heb het ook nog nooit gelezen dat de kop moet worden nagetrokken. Zal wel iets te maken hebben met het materiaal waarvan kop en blok gemaakt zijn.

Dennis

RE: 1300 Cooper '91

mja, misschien, geen idee verder
heb het nog even gevraagt aan een bevriende Mini tuner, hij bouwt mini's voor de racerij, hij vertelde me in iedergeval dat het verstandig is om na een paar keer op temperatuur geweest te zijn om nogmaals te controleren of alles op 50 lb/ft nog staat, is een grote kans dat dat wel gewoon zo is...
vandaar dat het wss nergens beschreven staat, omdat het eigenlijk niet nodig is.
wat dus niet zo is volgens hem is dat je je kop er danwel krom danwel stuk van kan trekken...
in iedergeval bedankt voor het meedenken allemaal ;)

RE: 1300 Cooper '91

okay, heb dus een metro turbo blok gekocht, ding gaat volledig gereviceerd worden, krukas gebalanceerd, nieuwe nokkenas, nieuwe zuigers, alle lagers nieuw,
komt een dumpvalve, bleedvalve, intercooler, ander diff, enz. in, dus gaat allemaal wel leuk worden :)

mini blijft qua uiterlijk onveranderd

RE: 1300 Cooper '91

Ook over nagedacht dat je de mini MOET verbouwen voordat zoiets als een metro turbo motor past in de mini? O:)

RE: 1300 Cooper '91

uiteraard, maar ik heb het over het uiterlijk wat onveranderd blijft ;)
moet er even een bulkheadbox in lassen, er komt een MPI tank in, aangezien die al een retourleidingaansluiting heeft, ook de elektrische benzine pomp kan daarvan gebruikt worden, weet nog niet of ik dat ga doen, of gewoon de originele metro pomp gebruiken
ik heb me inmiddels goed ingelezen ;)

RE: 1300 Cooper '91

vandaag even de cilinderkop van mijn mini vervangen, zit nu de Turbo kop op, loopt geweldig!
binnenkort even de testbank op, alles finetunen :D

RE: 1300 Cooper '91

Heeft een turbokop niet een erg lage compressie voor een standaard blok?

En waarom heb je niet meteen het turbo blok onder de kop geschroefd?

RE: 1300 Cooper '91

Een 91-92 cooper carb blok heeft volgens mij in verhouding al een lagere compressie dan bijv. metro blokken.

RE: 1300 Cooper '91

ik heb geen origineel cooper blok, dit is een austin metro blok. Er zitten gewoon dished pistons in. De reden dat er nog geen turbo op zit is dat ik de body daar nog voor moet aanpassen. Daarnaast moet ik dat blok nog volledig opbouwen en nog onderdelen aanschaffen. Ook heb ik simpelweg de tijd nu niet om een blok te wisselen, dit heb ik even in een middagje gedaan.

RE: 1300 Cooper '91

nieuw fototje 8)

RE: 1300 Cooper '91

Je mag de velgen weleens schoonmaken :P

RE: 1300 Cooper '91

Vandaag is er een Punto de achterkant binnen komen rijden
Ik plaats morgen wat foto´s, het ziet er vrij slecht uit, ben bang dat hij niet helemaal recht meer is
Ik was al van plan om ´m aan te gaan pakken, maar dit was niet helemaal de bedoeling zegmaar :'(