1989 Austin Metro 1275cc

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Hallo Allemaal,

Ik wil hier graag een showcase gaan bijhouden over mijn Austin Metro, die onderhuids voor 50% mini is. Maar toch mag hij in een showcase staan.

Zomer vorig jaar maakte ik voor het eest kennis met een BMC barn find. Guy Houten was destijds mijn scouting staflid en wij als leden gingen toen helpen met een BBQ om zo ons zomerkamp naar bij elkaar te sparen. ( in de garage stonden toen al 15jaar een Mk2 mini en een Mini Van te slapen ).

Toen ben ik als 16 jarige(!) begonnen met het opknappen van een Austin Mini Van, met behulp van een werkplaatshandboek , internet en een telefonische hulplijn (Chris Linford) is het me gelukt deze op de weg te brengen voor Guy Houten. Bij het carrosseriebedrijf waar de Van werd gespoten stond een witte Austin Metro, en na wat rond te vragen bleek deze van zijn 85 jarige schoonmoeder te zijn (intussen had ik zelf een opknap Mini Chelsea gekocht)..


En ja hoor, afgelopen december belde het carrosseriebedrijf naar Guy. Of hij de Metro 1300 met 82942 km op de klok wou overnemen.. toen ik hier hoogte van kreeg heb ik mij de Metro op 17 jarige leeftijd min of meer geclaimd en voila 3 dagen later stond hij in onze eigen garage.

Toen werd het nodig tijd om van de hooischuur een echte leuke hobbyruimte te maken.

Natuurlijk is dit steeds met stapjes gegaan: eerst veel gereedschap, daarna een lasapparaat en op het laatst zelfs een hefbrug…

Ook heeft Guy me zo gek gekregen om de Metro (niet opgeknapt) op een trailer te zetten en naar Waalwijk te rijden, de Austin Metro bestond immers 30 jaar en dat moest gevierd worden.


Aan de witte Metro waren toch de nodige mechanische dingen kapot: een koplamp was kapot , sloten waren geforceerd, remzuigers vastgeroest, bumpers wat gekrast, ook ontbrak er een spiegel en zat de ruitenwisser motor vast. Allemaal kleine dingen zou je zeggen, maar als je gaat zoeken naar de onderdelen kom je toch op een relatief hoog bedrag uit. Toen was de beslissing snel gemaakt. Ik wist in Heerlen nog een Metro 1300 te staan met een slechtere carrosserie, maar wel met alle onderdelen die ik nodig heb om mijn witte Metro tip top te maken.


De 1300 motor krijgt de eer om in mijn rally Mini te gaan en de carrosserie mag ongestoord achter in de tuin verblijven.
http://2.bp.blogspot.com/_lQxoHXMAMjM/T ... CF1313.JPG

Het interieur is eruit geweest, diverse laswerkzaamheden zijn gebeurd en de binnenkant is opnieuw in de hoogglans lak gezet. Toen ging het mooiere sportinterieur erin uit de Metro FRX.

Inmiddels staat hij thuis in de garage, ik ben nu bezig met verstralers erop te zetten, radio in te bouwen. Dan wil ik een cylinderkop gaan tunen die ik heb liggen. Stage 2, en met high lift forced steel cooper s rockers. Wellicht een dubbele carb erop. Ook een LCB, rvs uitlaat zonder kat en middendemper.

Nu staat hij er zo bij :
En ja hij lacht mijn pa's volvo uit, het stukje brits industrieel erfgoed mag binnen staan en het zweeds blik staat buiten hihi.


Binnenkort heb ik alle kwaaltjes van de 21 jarige Metro verholpen en ga ik lekker ermee naar school en natuurlijk zo veel mogelijk evenementen. Dus mensen onthoudt het: ik kom het Metro offensief versterken !

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Hoi Levi,

wat mij betreft hoort dit toch thuis in de showcase, hier loop je het risico van een prune.
Zoals (b)engeltje ook al zei, worden Metro's gewoon tot de club toegelaten, net als de New Mini's, dus ik snap het bezwaar niet ?

meer over de Metro:
http://www.aronline.co.uk/index.htm?lc8indexf.htm

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Als ik er ooit nog een tegenkom voor niet al te veel geld koop ik er een.

Blijven gave autootjes, succes er mee.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Tja, soms kom je ze eens tegen. Mijne heb ik ook maar voor 300 euro gekocht.
Laatst in Antwerpen bijna een mee genomen voor 150 euro die écht goed in zijn metallic lak staat. Helaas belgisch kenteken en dus 200 euro verder voordat je hem op nederlandse platen thuis hebt staan.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Zo'n ding lijkt toch ergens op een kruising tussen een renault 5 en een oud opeltje.. :9

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Lekken die ook zoveel olie dan :9

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Leuke auto'tjes die Metro.

Mijn moeder heeft er ook twee gehad (eerste was een witte 1000 van omgebouwd naar persoon en de tweede een nightfire rode Rover 111)

Ontzettend ruim en lekker comfortabel zonder te veel over te hellen.
Ze scheuren ook lekker alleen een beetje tricky op de limiet.

De styling is lekker 80s, maar die voorruit vind ik zo ontzettend lelijk!

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Ik moet er zowiso een keer een nieuwe voorraamrubber inzetten, deze is echt vergaan. Ik denk dat een rover 100 rubber ook wel moet passen. Binnenkort eens langs wat slopers gaan.

Wellicht doe ik dan een witte of zwarte band aan de bovenkant van het raam. Moet ik een keer photoshoppen wat leuk staat.

Ze zijn inderdaad erg ruim comfortabel en pittig. Maar als je over de limiet ermee gaat zul je het weten zoals ik al merkte. ( wist niet dat ze flink kunnen uitbreken van achter hihi ).

grt,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Eeuuh inderdaad ja, ik heb er zelfs twee keer achterstetevoren mee gestaan. :(

Een ideetje is om het paneel waar de ruitenwissers op rusten zijdeglans zwart te spuiten. De voorruit lijkt dan optisch wat groter en hoekiger dan past het beter in het totaalplaatje.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

tamiyamini schreef:
Lekken die ook zoveel olie dan :9



Nee, dat weer niet.. Die motoren zijn niet echt stuk te krijgen hehe, maar ik had het over uiterlijk ;)

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Verstralertjes zitten erop ! Netjes met een relais via het grootlicht gestuurd met een schakelaar ( met controle lampje ) en zekering ertussen. Schema'tje scan ik volgende week wel eens in.

Heb er ook nog 'hoesjes' voor :


Next, pioneer radio/cd speler met 4 boxen aansluiten.

Verdere plannen, hdrogas vering helemaal oppompen. Austin spatlappen monteren. Wit dakrekje erop, rallyschildje in het midden, 2 verstralers ernaast. Reserveband met sneeuwketting en snowboard/toolbox of jarrycan erop.

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Toch even 1 foto van vanavond ;

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Tja zo zie je waar mijn Lucas kappen nog eens opstaan.

Had zelf ook twee metro's 1300 en 1000 uit 1989 en 1986.

Guy.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Als je nog ooit onderdelen van een Metro nodig hebt, ik heb er hier nog eentje staan...
Voor de sloop, een MG nog wel. :)

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Nu met imperiaal erop. Leuk he :9


Binnenkort misschien eens op zoek naar (rode :9 ) spatlappen. Beetje rally look geven.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

en mooie stalen velgen :P helemaal af ;)

Luek om te zien dat hij niet gesloopt wordt ;)

Jaapio

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Maar volgens mij passen de stalen 12 inch mini velgen niet ( wel qua steek maar niet bij het naafgat ) anders kwam er verbreed staal onder ofzo. 13 inch wielen met de mini steek is ook geen optie, die bestaan niet denk ik.

Huidige banden zijn zelfdzame 315T 160 breed.
Gelukkig zit er een gloednieuwe set onder gelegd. Ik heb nog 10 wielen ervan liggen met 3/4mm profiel dus ff vooruit kom ik er wel mee.

Zonder wieldoppen mwha ik weet niet, ik zal volgende week eens een foto ervan maken zonder doppen. Het heeft wel wat, maar niet 'retro'.

Grt
levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Ik heb wel een setje LM velgen met nieuwe dunlop banden liggen, welke past op de Metro...
Mag weg... :)

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Nieuwschierigheid slaat toe, je hebt een Pb'tje voor een foto.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Het ziet er toch wel oldschool uit zonder wieldoppen !

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

..ziet er inderdaad leuk uit..
je zou er misschien wat retro stickers op kunnen plakken...

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Minisevenclub sticker moet er nog op ;) . Verder heb ik 3 oude metro stickers besteld. Bmc rosette moet er ook echt op trouwens !
Ik denk dat de stickers het beste op de achter zijramen kunnen komen. Boven op het kofferbakraam zitten al een aantal stickers, maar daar wil ik niet meer te veel bij plakken anders zie ik niets meer.

Wellicht nog castrol - lucas - dunlop - mintex - champion - hella stickers.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Hij heeft vandaag het daglicht even gezien, de radio/cd speler zit erin en doet het zelfs. De draden zijn zelf getrokken, er lag niets. Meteen een iso aansluiting gemaakt.

De standaard 4 boxjes hebben het er maar zwaar mee zodra het volume echt open gaat, maarja te had is ook niet goed he.



Prettig weekend alvast,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Muziek is ook heel belangrijk in een auto.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

De kans dat je radio het kraken veroorzaakt is groter dan dat de boxjes het zijn. Hang er maar eens een versterker tussen en je zal zien dat er uit de gemiddelde boxjes meer geluid komt dan dat de interne versterker van je radio aan kan.

(als de lichtjes van je radio mee beginnen te knipperen met de muziek ligt het niet aan de boxen)

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Ik zit met een dilemma. Eindelijk medisch goedgekeurd (ogen) en dus binnenkort opgaan voor rijbewijs. Dus de metro moet af !

Waar het mij om gaat is, net het rijbewijs. Alle aandacht op de weg willen hebben en niet op speciale truuks moeten letten om te kunnen rijden. Heb de aandacht komende jaren vooral in het verkeer zelf nodig zeg maar.

Nu weet ik dat de 2e sincro echt helemaal gaar is, hij langs alle kanten olie lekt en hij sloom is. Ook zitten de voorremklauwen op 2 zuigertjes vast ( ga ik reviseren )

Laat me nou heel toevallig een verse vlotte niet lekkende of kapotte 1300 metro motor hebben staan.

Ik heb liggen (alles 1500km oud of nog nieuw) ,


Lcb
Alu inlaat
Hif44
K&n openluchtfilter
Stage 2 Cylinderkop
1.5 highlift rockers
Lucas sport bobine
Mini single box sportex uitlaat
dynamo

Als het lcb met mini uitlaat op de metro past ( aangepast ) ben ik aan het denken dit gewoon allemaal op de metro te monteren, oke hij gaat dan wel erg hard en maakt veel kabaal en er zit veel geld in.
Máár dan heb ik voorlopig een goede basis om mee rond de rijden. Mini project was toch meer voor erbij, moet ooit heel snel zijn zeg maar... :9

Wat zeggen jullie ervan ?

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Als je bak al niet zo goed meer is zou dit een mooie optie zijn.
je kunt dan toch gewoon dat ander blok er in hangen en deze op het gemakje reviseren. :)

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

De mini uitlaat gaat niet passen onder je metro, je kan beter de lcb aan de bestaande metro-pijp fixen.

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Zou het lcb goed merkbaar zijn (met stage2 cylinderkop) ?
Anders zet ik beter de standaard in/uitlaatspruitstuk erop en gaat het lcb voor de mini opzij.

Nieuwe carb en openluchtfilter gaat er wel op, dan krijg hij wat meer lucht binnen. Wellicht loopt hij dan ook weer wat beter en zuiniger.

En ja dit 1300 blok kan dan uit elkaar, versnellingsbak reviseren en een rechte drop gears erin.


Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Volgens mij is het standaard metro in-uitlaatspruitstuk best goed .. Dus ik denk niet dat je van een lcb alleen wonderen moet verwachten.

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

En al wat stickertjes geplakt :

groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Hey,

Laatst de vraag gesteld of iemand nog een trekhaak voor de metro heeft. Antwoord was toen nee, en volgens mij had niemand een foto ervan.

Ik ben met Towequipe aan het mailen over de trekhaak. Het ziet er wel leuk uit, maar ik blijf met de vraag hoe het uitziet op de auto.
Hij heeft me een handleiding gestuurd. Daar stond het volgende plaatje bij :

Nu blijf ik nog met de vraag, jah zo te zien is het voor een afneembare kogel gemaakt. Maar hoe zit het met de achterkant van de carosserie. Als laatste punt (als je de reserveband en kentekenplaat terug kunt zetten ) staar er dat je de kentekenplaat misschien moet aanpassen.

Laat maar eens horen wat jullie ervan denken d:)b

Verder nog een leuk stuurtje gekocht:

Mist alleen een naafdopje, dus dat zoek ik nog.

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

..heb je die mij niet ooit verkocht :x :)\\_ ?

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Klopt ;) Die kwam toen uit de mini (daar zit een 10 inch mountney stuur in) daar kwam hij toch niet in. Maar zo zie je maar, nooit iets te snel weg doen nu heb ik 2 van die stuurtjes en in metro (niet racer) ziet het wel netter uit met dopje.

Groetjes,
:evi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Ooit beloofd en hierbij gevonden..wel ff omdraaien.




De technische tekening in je post is de juiste constructie kwa versteviging [bepantsering] voor de sleurknots.
Uitgevoerd in 5 a 6 mm dik staal was ie bij mij.
Beetje overdreven uitgevoerd zo zag ie er uit.

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Leuke auto!! Hoevel ince zijn de wielen die er onder zitten eigenlijk? kun je ze niet laten verbreden?

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Clubbie, bedankt voor de foto. Maar volgens mij zijn ze wel verschillend in bevestiging kogel.

Ik denk dat de kogel op een kleine plaat rust en hij makkelijk afneembaar is.
Aan joun metro te zien is het een hele grote plaat waardoor de kentekenplaat zeker ergens anders geplaatst moest worden..

Vanavond nog een mailtje sturen, om wat meer info te vragen en wat de kabelboom nou inhoudt, volgens mij kan ik die evengoed zelf maken.


@ frans1980, op een metro zitten metrische velgen. Deze kunnen ook wel verbreed worden, maar helaas bestaan hier maar 2 banden voor en deze zijn zeer zeldzaam. Het heeft dan ook geen zin om de standaard velgen te verbreden.

De reden dat 12inch mini velgen niet passen is dat het naafgat in de velg te klein is. Wellicht kan ik dat eens laten uitboren en dan laten verbreden, dan kunnen er ook winterbanden of andere banden op.

Gelukkig heb ik nu 4 nieuwe banden op de metro zitten, ook de reserveband is nieuw. De banden wat ik nog heb liggen ( + die van de sloop metro ) zijn er 7 en die hebben tussen de 2 en 4mm profiel.

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

1 van mijn metro's reed wel op 12" worstevelgen van een mini..
Echter hadden deze wel een groot naaf gat in verhouding met andere worstevelgen.
Je kunt ook de centreer ring van de naven af {slijpen,draaien enz.}. Zodat de mini velgen wel passen..Wordt heel veel gedaan voor de fiesta conversie rem set up.

Mijnes reed met geventileerde schijven in de rondte,op 12"velgen.
De enigste aanpassing die ik heb gedaan toen is de ontluchter-nippels uit de klauwen gehaald en vevangen voor andere die minder ver uitstaken,zodat ze niet tegen de binnenkant velg aanlopen.
Naderhand is de hele handel [velgen,remmerij enz.] in 1 keer onder een mini gebouwd en dat is goed bevallen en rijd er nog mee rond.

Over de sleurknots:
Dit is de enigste die ik ooit heb gehad met trekhaak,ik heb me er nooit in verdiept..zo dus ook niet meer weten.
De andere metro die ik ooit heb gezien met trekhaak,had precies dezelfde constructie als de mijne inclusief kenteken op de vreemde plek..

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Clubbie, oke dan is het dus mogelijk een setje velgen laten af te draaien bij het naafgat. De naaf zelf zou ik op stage misschien kunnen afdraaien met het app. om remschijven af te draaien maar dat laat ik liever orgineel.

Wellicht een keer 13 inch velgen passen ipv 12inch. Daar blijven ook wel eens bandjes van liggen op stage wat ik dan kan oprijden.

Als het zo ver is dat mijn zeldzame bandjes kaal zijn ik het weten :)" title="Evil" />
Emailtje wordt morgen behandeld door iemand in engeland, kreeg ik net een mailtje over.

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Er zijn verschillende lichtmetalen wielen standaard op de metro geleverd geweest, die 12 of 13inch standaard banden hadden, ik heb een set pepperpots 12" van de Metro nu onder mijn Mini zitten, met 165/60 12 banden. Door de offset van de velgen heb ik er wel spacers op moeten zetten.

Even zoeken en je kan wel wat anders vinden dan die standaard 315mm ofzoiets idioots ...

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Theo, volgens mij zijn dit de 13 inch velgen van een metro gta :

Dat setje op de kop zien te tikken zou leuk staan.
Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Inmiddels nog wat stickertjes geplakt, het achterscherm gewaxt , en de binnenkant van de motorkap voorzien van een mooi hoogglaslakje ( met de roller ).

Ik weet niet welke foto ik mooier vind dus dan maar beide :



Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Vandaag het nieuw metroblokje schoon gemaakt, uit elkaar gehaald en de nieuwe cylinderkop klaar gemaakt.



Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Metro trekhaak zit er voorlopig niet in, dat blijkt toch erg duur te worden. Er is wellicht wat anders op komst std met trekhaak.. een oude engels-belgisch terreinwagen rara.. :)

Verder aan de metro nog wat nieuwe bekabeling getrokken. Ik denk dat het slecht radiogeluid komt door een slechte voeding. Daarom maar 4mm kabels getrokken naar de radio ( ook voor de 12V aansluiting . Nog een zekering er tussen zetten en dan kan ik de boel opnieuw proberen.

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Vanochtend de metro maar weer eens gestart voor de 2e keer dit jaar. Hij staat nu in de wax, wachtend tot hij binnenkort gebruikt gaat worden :9~

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Hoe vinden jullie de spulletjes op het dakrek (en 2 55W verstralers) staan ?

Oja, en er zitten ook 2 leukere voorstoelen in :)

Groetjes,
Levi

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

lekker hoog afgesteld die (bumper) verstralers ... zitten de konijnen bij jullie in de bomen ? :P

dakrek = weerstand, die spullen kun je toch makkelijk achterin kwijt, desnoods met de achterbank opgeklapt ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Staat zeker stoer, ik ben ook wel benieuwd naar die konijnen! :9

RE: 1989 Austin Metro 1275cc

Haha die verstralers zaten nog los, dit omdat ik de gril en bumper er gister avond los heb gehad. Ik ben bezig geweest met gasveren te monteren onder de motorkap en dat ging niet zonder tegenstribbelen. Maar het zit ;)

En ja dat dakrekje kan er ook gewoon af met alle spulletjes en lampjes, dat is meer voor meetings en shows bedoeld..