1991 Mini Cooper

default

RE: 1991 Mini Cooper

Hallo allemaal,

Uiteindelijk toch maar besloten om ook eens een showcase te beginnen. Afgelopen tijd ben ik best actief aan het sleutelen geweest. Veel nieuwe dingen die ik nog niet eerder had gedaan. Niet alles ging meteen goed, wel heel veel geleerd.



Allereerst de aanschaf van de mini. Sinds juni 2008 is de mini in mijn bezit. De mini had toen zo'n 10.000km geleden een grondige motor revisie ondergaan. Hiervan had ik papieren ontvangen. De motor was vastgelopen door een warmloper, de radiateur was lek. Bij de revisie is onderandere het blok opgeboord tot 1293cc, een sw10 nokkenas, dubbele distributie, gebalanceerde/geslepen krukas, lagers/pakkingen vervangen, kop van een metro 'geport' en geplaatst en een stage 1 kit gemonteerd. Misschien nog wel wat dingen die ik nu vergeet te noemen.



Nu heb ik met deze mini in het begin best wat problemen ondervonden. Hier te lezen. Alhoewel het achteraf een slecht onderhouden ontsteking en slechte afstelling bleek te zijn. Had ik in het begin best wel de pest dr in, gezien het feit dat ik m nog maar zo kort had.. en meteen de problemen erbij.



Inmiddels heel wat maandjes verder ben ik bezig geweest met het vervangen van het achtersubframe. Nog nooit eerder gedaan, eigenlijk m'n eerste grotere klus aan een mini/auto. Heel erg getwijfelt of ik het zelf of zou laten doen. Uiteindelijk is alles enigsinds gelukt. Wel een domme fout gemaakt door het achtersubframe niet goed genoeg te beschermen tegen het roestmonster. De verkoper van het subframe was niet helemaal eerlijk met zijn advies. In het ergste geval moet het frame er over 1 á 2 jaar weer onderuit. Nu staat hij slechts in de bodyshoot waar nog tectiel overheen gaat. Wel zijn alle naden dichtgekit.



De mini staat nog steeds te wachten voor de apk. Ik heb een nieuwe remcilinder achter geplaatst en zit te klooien met de 'retaining clip' die de remcilinder op zijn plek klemt. Deze krijg ik dr nog steeds niet goed op. Inmiddels zo'n tooltje opgezocht, die ga ik binnekort maar is bestellen..

Vandaag een filmpje gemaakt van de start van de mini in de kou na een lange tijd niet gelopen te hebben. Dat was wel een magisch moment d:)b

http://www.youtube.com/watch?v=AbWgfjh5rrc

De mini bij de aanschaf wel wat kleine plekjes. Een a-paneel, en ook onder 1 koplamp met name. Nu zijn deze plekken wat groter geworden en wil ik deze gaan aanpakken als het wat beter weer wordt. Voor nu is het eerst prioriteit om m weer gekeurd en al op de weg te krijgen.

:)

RE: 1991 Mini Cooper

Wel een domme fout gemaakt door het achtersubframe niet goed genoeg te beschermen tegen het roestmonster. De verkoper van het subframe was niet helemaal eerlijk met zijn advies. In het ergste geval moet het frame er over 1 á 2 jaar weer onderuit. Nu staat hij slechts in de bodyshoot waar nog tectiel overheen gaat. Wel zijn alle naden dichtgekit.


De beschermlaag fabrieks af is zeer dun en aleeen tegen roesten onderweg van fabriek naar klant. ;) >
Dus xtra bescherming kan geen kwaad en is ten zeerste aan te raden..
Het liefste dompelen in een verf bad zodat het overal inloopt.

Maar het grote punt is...alle naden dicht gekit??????

Dat geloof ik niet..en kan bijna niet..er zitten veel gaatjes en kieren in het frame..
Ook b.v. die grote naad tussen de 2 helften waar de trompet zit?
100% gegarandeerd dat er water in je subframe komt tijdens het rijden...maar nu kan het nergens heen om er uit te lopen... :x :'( en blijft er dus water en straat vuil in je subframe staan..
Conclusie : veel harder roesten op de plek die eigenlijk zeer slecht beschermd is .

Kan aan mij liggen..mischien denk ik te simpel..maar mijn ervaring leert anders.
Advies is..als je hem er nog niet onder hebt hangen..doe het opnieuw en goed.
Hangt ie al wel eronder.. haal m eronder vandaan .. en anders suc6 over 2 jaar.
Het is toch 200+ euro voor een nieuwe.

default

RE: 1991 Mini Cooper

Maar het grote punt is...alle naden dicht gekit??????


Ik had inderdaad moeten schrijven; 'de meeste'. De gaatjes zijn allemaal nog wel open. De naadjes waarbij 2 delen op elkaar gelast zitten heb ik afgekit, zodat het daar niet tussen gaat zitten. Wat lastig om zo uit te leggen. Overigens is m'n subframe wissel hier wat uitgebreider te lezen.

Voor nu laat ik het toch echt even voor wat het is. De mini heeft op dit moment geen apk. Dat heeft nu prioriteit. Subframe zit er compleet onder.
Die 220-230 euro voor een nieuw subframe vind ik het probleem niet eens zo.. Ook omdat het m'n eigen schuld is geweest.. had ik maar wat meer 'research' moeten doen.. Het is natuurlijk wel zonde van de dubbele centen, moet dan maar voor deze keer.

Ik weet natuurlijk ook wel dat het beter is om hem er nu weer onderuit te halen. Maar dan zit ik met een frame wat helemaal in de bodyshoot zit, volgens mij kan ik daar dan alsnog moeilijk alles netjes opnieuw beschermen. Dat spul gaat ook 'tussen' de delen zitten. Waar ik het dan dus niet echt goed meer weg kanhalen. Is ook een beetje rubberachtig/plakkerig.

Volgende frame wissel gaat in ieder geval eehh anders, in ieder geval lesje geleerd O:)

default

RE: 1991 Mini Cooper

Top dat je een showcase hebt aangemaakt Joep d:)b kan ik jou vorderingen ook volgen. Mijn subframe wil ik ooit ook nog eens vervangen, bij de vorige APK kreeg ik al opmerkingen :x

RE: 1991 Mini Cooper

Ik zou hem er ook weer onder vandaan halen en goed behandelen. Kan je gelijk de cilinderclips goed monteren omdat je er makkelijker bij kan.

default

RE: 1991 Mini Cooper

Mijn subframe wil ik ooit ook nog eens vervangen, bij de vorige APK kreeg ik al opmerkingen :x


Ojee.. .misschien ben je bij je eerst volgende apk dan al aan de beurt..

@Beumert; Heb je misschien tips om alle bodyshoot troep er goed af te krijgen :( ? Dat zit ook tussen alle naadjes en kiertjes..

RE: 1991 Mini Cooper

Je kan denk ik als je hem er weer afhaalt dat beter voor de APK doen, ik neem aan dat je em nu geschorst hebt en als je em er na de APK weer af ga halen betaal je wegenbelasting voor niets, niet dat het zo duur is, maar toch :P

Blijft een leuke Mini overigens, ruilen ;-)?

default

RE: 1991 Mini Cooper

Plan is als volgt. Hij blijft er nu even onder om de auto komende week te laten keuren. Zodat de auto wel mobiel blijft. Plaatwerk wil ik ook gaan aanpakken, wellicht ook het een en ander laten doen. Dan moet ie toch heen-en-weer, en maakt een APK het allemaal effe makkelijker.

Na de APK keuring ga ik ook bekijken wat het handigste is. Dit frame opnieuw oplappen, of als dit niet gaat dan een nieuw frame en deze goed in de bescherming zetten. Powder coaten, is dat misschien een optie?

Overigens zitten die remclipjes dr nu ook op en de remmen ontlucht.

RE: 1991 Mini Cooper

heey joep,

volgens mij kan je die bodyshoot er gewoon afhalen met benzine...
en anders kaal maken met de staalborstel, als je hem daarna toch gaat poedercoaten is dat ook geen probleem volgens mij..

Succes man!

Gr Lars

default

RE: 1991 Mini Cooper

Hij is door de APK gekomen zonder problemen! \\:)/ Het was zelfs een steekproef.

Wel was er onderweg nog een kabeltje los geschoten van de brandstof pomp.. Waar ik pas na het monteren van een nieuwe bobine en verdelerkap achter kwam.. Aangeklemt en hij liep weer! Overigens was de verdelerkap ook aan vervanging toe, dus mooi mee genomen.

Als het wat beter weer wordt verder met klussen 8)

RE: 1991 Mini Cooper

Nice! Congratz \\:)/

RE: 1991 Mini Cooper

Hey Joep, wat zijn je interieurplannen??