2Black's Mini Van

RE: 2Black's Mini Van

Vanaf vandaag ben ik eigenaar van de Mini Van die door mede-forummer Mini-Inno (Eric bedankt!) werd aangeboden, tevens de kentekenloze koets zonder neus die hij aanbood.
Mooi 2-in-1 dealtje gemaakt en mezelf verzekerd van slapeloze nachten ( ;) ) de komende 2 jaar. Want ik hoop de boel in die tijd te restaureren en op te bouwen...

Goed, dus... project X kan beginnen!
2x gereden, hoop gedoe vooraf omdat de geleende aanhanger wat electrische defecten bleek te hebben, maar uiteindelijk stonden de hokjes om ca. 16:00 uur voor de deur bij mijn bevriende Mini-specialist.

Plaatjes zeggen het meest natuurlijk en verder valt er toch nog weinig over te vertellen... z.s.m. aan de slag met slijptol & lasapparaat!

De projectauto bij aankomst, van 29 februari (schrikkeljaar!) 1980. Bodem hard, subframe (achter) ook goed en verder vooral heel veel werk.


De donor koets bij aankomst. Deuren zijn nog heel goed, en er zitten originele deurrubbers in, maar eigenlijk alleen gekocht vanwege de originele achterraam sponningen. Die zijn er bij de blauwe uitgezaagd en moeten hersteld worden.


Dat is'm dus. Het is niet veel maar naar alle waarschijnlijkheid is het een voldoende basis om heel ver te kunnen komen. Zitten ook nog wat doosjes met onderdelen bij, de rest zal sprokkelen worden. Vooral héél veel plaatwerk....


Interieur. De bodem ziet er verdomd goed uit en ten dele is er ooit al aan restauratie begonnen. We zullen zien.

default

RE: 2Black's Mini Van

Leuk om te zien dat je de uitdaging aangaat! Ik heb hem ook te koop zien staan maar heb het niet aangedurft, mede door de projecten die we nog hebben staan.

Veel succes, en houd ons op de hoogte, met veel foto's O:) .

RE: 2Black's Mini Van

Dankjewel Maikel!
Ben nog niet (echt) toegekomen aan wat voor begin eraan dan ook.
Deze week is het herfstvakantie en ben ik er niet, dus hopelijk kan ik vanaf november daadwerkelijk een begin gaan maken.

De plannen ervoor beginnen al wél helder te worden.
Deze Van zal een pure gebruiksauto moeten gaan worden, geen verkapt museumstuk, en dus zal ik vanaf het begin rekening houden met kleine aanpassingen om vooral het comfort zo hoog mogelijk te krijgen. En dan bedoel ik de vering, motorgeluid, isolatie etc..

Auto blijft 10inch maar met remschijven voor, motorisch is er hopelijk in de bouwtijd van de auto veel mogelijk.
Heb deze week iets gehoord over een programmeerbaar motormanagement systeem dat in staat zou moeten zijn de klassieke 2 poorts inlaat van een A-series aan te sturen, omdat ik ervaring heb met een soortgelijk systeem (KDFi/MegaSquirt) zal ik bijvoorbeeld ook die mogelijkheid gaan onderzoeken.
Zo'n systeem kan het lopen van de motor een stuk minder rumoerig maken...
Qua vering wil ik het 'Smooth-A-Ride' setje gaan monteren.

Maarruh.... eerst maar eens slijpen en lassen!

RE: 2Black's Mini Van

Kun je niet beter de rode op knappen dan??

RE: 2Black's Mini Van

Een tip voor de smootha-ride, er zit een hoge en een lage veerbol bij. volgens de uitleg moet de hoge voor en de lage achter maar bij mij kwam hij voor te hoog en achter te laag.. |:(
Ik zou de lage dus voor doen, ik heb echter geen idee of dat de performance van de set beinvloed.

RE: 2Black's Mini Van

@vis: die rode valt weinig eer aan te behalen... heeft bovendien geen kenteken.

@limitedsjoerd: bedankt voor de tip. Zullen het uiteindelijk wel uitvinden. Omwisselen bij een auto in aanbouw is niet zo'n punt. Zeker als er nog niet eens een motor inzit.

RE: 2Black's Mini Van

Dat valt tegen hoor, maar daar ga je wel achter komen :)

RE: 2Black's Mini Van

Haha... ik zeg ook niet dat het simpel is.
Maar ik heb vooralsnog alle tijd en hoef het niet in m'n eigen schuur met gebrekkig gereedschap te gaan doen.
Komt goed :)

RE: 2Black's Mini Van

Inmiddels begonnen met het demonteren van nuttige delen van de rode Van.
Deuren zijn erg goed, dus die worden bewaard.
Verder een combinatie tussen losschroeven (waarbij een groot deel van de bouten afbreekt) en slijpen.
Deuren, scharnieren, parafaan en rechter zijkant zijn er inmiddels uit. Resteert nog de linker zijkant en dan kan de rest naar het oud ijzer. Op een paar rubbertjes na zit er verder weinig van nut aan.

Iemand nog zin om een rolkooi uit een Van te komen zagen? :)

RE: 2Black's Mini Van

Kost een paar slijpschijven, dat wel.


Het resultaat is 2 van dit soort stukken blik..., zal nog een hele klus worden om dat in de zijpanelen van de blauwe Van te gaan lassen.

default

RE: 2Black's Mini Van

Haha, mooi klusje om dat er netjes in te bakken :+) .
Ik neem aan dat je het niet rondom aflast?

RE: 2Black's Mini Van

Dat doe ik (gelukkig) niet zelf Maikel!
En hoe het precies gebeurd weet ik dus ook niet precies. We zijn ook nog lang niet zover.
Eerst m'n 'gewone' Mini maar weer heel maken...

RE: 2Black's Mini Van

Altijd mooi om Peter aan het werk te zien, is een echte vakman!

Ik heb zelf nog overwogen om deze VAN te kopen maar vond het beetje te veel werk, plus ik had nog geen schuur/werkruimte.

Zit jij in Maas en Waal? Ik zit zelf in Altforst en rij een rode mini Ret Hot met daar achterop Klein maar Dapper!

Succes met de resto.

RE: 2Black's Mini Van

Ik woon in Wijchen Rob.
Maar rijd al een jaar of 7 door de polders tussen Wijchen en Beneden-Leeuwen.
Eerst een aantal jaren met m'n Citroëns op weg naar een bekende Citroën specialist daar. Via hen ben ik ook ooit in contact gekomen met Peter.
Mag wel stellen dat daar inmiddels een hechte vriendschap uit is ontstaan. Anders was ik ook nooit aan een Mini begonnen.

RE: 2Black's Mini Van

Inmiddels zijn we bijna 5 maanden verder en er is niets te melden.
Ikzelf heb het de afgelopen maanden nogal druk gehad met van alles en nog wat waardoor ik nauwelijks in staat bleek heen en weer te pendelen tussen huis en hobby.
Buiten dat had ik natuurlijk nog te maken met het tegenkomen van een boom en de gevolgen daarvan voor m'n andere Mini...

De blauwe Van staat in een stalling, vol met alle delen die erbij zitten, te wachten op voortgang. Er is momenteel geen plek om te sleutelen en de afgelopen maanden was het eerlijk gezegd simpelweg te koud om iets te doen in het beetje tijd dat ik voor had.
Wel ben ik druk doende na te denken over welke motorische kant ik op wil met de Van...
En inmiddels neig ik steeds meer naar afstand nemen van de A-serie en voor modern te gaan. Dan denk ik nu vooral richting Suzuki Swift GTi motor, wellicht met K-DFi (o.i.d.) als motormanagementsysteem.
Omdat de Van een dagelijks te berijden auto moet worden wil ik de mogelijk open houden om via 'switching-table' MMS op lpg-inspuiting te gaan rijden. Natuurlijk is dit een kosten per kilometer overweging maar die heeft ook met comfort te maken (motorgeluid) en dus de rijdbaarheid bij 20+dkm/jaar.

Hopelijk binnenkort meer...

RE: 2Black's Mini Van

Vandaag dan eindelijk de Van uit de stallingsruimte gehaald en op een plek bij m'n Mini-specialist gezet zodat ik er nu wél bij kan.
Ga z.s.m. beginnen met schuren etc. om erachter te komen hoe goed of slecht het hok eigenlijk is. Daarna zien we wel weer verder.
Blij dat ik nu in ieder geval iets kan gaan doen.

RE: 2Black's Mini Van

Vandaag voor het eerst de mogelijkheid gehad de Van op de brug te zetten.
Was een complete verrassing wat we daar zouden aantreffen, gezien de buitenkant van de auto houd je dan toch rekening met het ergste (ook al kon de bodem haast niet superslecht zijn gezien de staat aan de binnenkant...).
Uitermate blij.... dat gaat veel werk (&geld) schelen tijdens de duur van het project, een hele zorg minder. Alles aan de onderkant is strak en gaaf!

Maandag halen we het blok eruit, dan kunnen we overal makkelijk bij.

strakke bodemplaat, zelfs nergens een lasplekje te zien.


bodem achterzijde, ter hoogte van benzinetank. Ook helemaal gaaf.


deel van subframe achter. Lijkt wel gloednieuw! Rode delen wielophanging... +5pk!


subframe & bodem voorkant. Ook perfect!

RE: 2Black's Mini Van

Inmiddels de neus eraf gehaald.
Daar kwam toch wel e.e.a. aan oude zooi tevoorschijn.
Aantal plekken gewoon over elkaar heen gelaste panelen en slordige oude reparaties.

default

RE: 2Black's Mini Van

Mooi om te zien dat je weer aan de slag kan en er weer een beetje gang in het project komt!

RE: 2Black's Mini Van

Thx Maikel!

Achter de schermen was ik sowieso wel met de Van bezig.
Dit gaat geen gewoon karretje worden.... althans, dat is de bedoeling.
Het geheime codewoord is: MegaSquirt ;)

RE: 2Black's Mini Van

Inmiddels toch wel erg blij dat ik ook die rode Van erbij gekocht heb.
Daarvan zijn de deuren in zeer behoorlijke staat, in tegenstelling tot de blauwe.
Ziet ernaar uit dat die dingen zonder al te gekke (las)ingrepen te hergebruiken zijn.

Verder ben ik vooral bezig geweest met 'motor-oriëntatie'. Moet daar toch wel e.e.a. over weten voordat ik spullen kan gaan kopen.

RE: 2Black's Mini Van

Gestage vorderingen. Bezig met het herstellen van de raamsponningen.
Er komt glas in de zijkanten, wil niet in het donker rondrijden. Heb de beschikking over oude glasplaten, dus dat was een makkelijke keuze.

Maar goed ook dat ik besloten had om die platen eraf te halen want er bleek niets roestwerends te zijn aangebracht daaronder.

linkerkant schoongemaakt


voorbewerken raamsponning


plaatsen raamsponning


begin verwijderen staalplaat rechterzijde, eerst de plamuur eraf met brander en beitel


dan puntlassen doorslijpen en voorzichtig komt de plaat los


uiteindelijk kwam dit tevoorschijn


na wat slijp/schuurwerk alles terug naar kaal metaal, hier (b-stijl rechts) zat 5mm plamuur op

RE: 2Black's Mini Van

Ziet er goed uit er wordt duidelijk tijd en aandacht aan besteed. Wat betreft de motor: ik begrijp dat je iets anders onder de motorkap wilt hebben dan een A-series. Naast de Suzuki past ook een small block Opel. Die blokken zijn wat gemakkelijker te krijgen.

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

@Dennis:
allereerst... als ik het gebruik van het woord Opel in mijn leven kan voorkomen zal ik dat zeker doen. Dus dat is een no-go :)

Ja ik denk in Suzuki richting maar niet (meer) Swift GTi.
Afgelopen week heb ik een gesprekje gehad met een in Suzuki gespecialiseerde garage over motoren.
Mijn speurtocht gaat richting het type 16v met enkele nokkenas zoals zij na ca. 1997 zijn gaan leveren. Dan gaat het zowel over Swift als Baleno en de vraag of het dan vooral de motorsteunen (of de bak) zijn die afwijken en niet het onderblok.
Die latere 'normale' 1300 motoren zijn lang niet zo schaars als de 16v dohc.
Alle 1300cc blokken van Suzuki zijn qua onderblok kennelijk (min of meer) hetzelfde en sowieso allemaal van aluminium. De verschillen zitten vooral in de kop, 16v dohc, 8v, 16v sohc etc. en naturlijk het voortschrijden qua techniek m.b.t. ontsteking van ouderwets ontstekingshuis met verdeler bij de 16v DOHC via DIS naar Coil-On-Plug.
Vermogen is voor mij niet zo belangrijk, ben geen racer aan het bouwen.

De normale 16v sohc van Suzuki heeft trouwens zo'n 85pk, nog altijd ruimschoots voldoende en ook meer dan de Mini A-series ooit (standaard) heeft geleverd.
Het 'bijzondere' bij mijn motorische wensen komt pas later... als ik de Suzuki 16v wil gaan koppelen aan K-DFi en lpg-injectie.

RE: 2Black's Mini Van

Hahaha, dat heb ik ook. Uit praktische overwegingen heb ik overigens besloten mijn Estate nu ook te gaan voorzien van een Suzuki blok ipv een Opel, wel een 16v DOHC overigens.

Inderdaad hebben de 8v Suzuki's ook het G13B onderblok dat wist ik wel. Ik wist alleen niet dat er ook een 16V SOHC blok bestond.

Probleem bij de nieuwere blokken is vaak dat de electronica en bedrading dusdanig ingewikkeld is geworden dat het als "leek" bijna niet meer te doen is om het werkend te krijgen.

Daarom zie je op het 16v forum eigenlijk zelden motoren van na 2000.

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

Ziet eruit als een leuk maar tijdrovend project. Ik herken net de garage + garagehouder. Daar ben ik 2 weken geleden geweest voor wat onderdelen. Uit eindelijk 2-3 uur blijven hangen en gesprekken gehad over frank zappa en de al dan niet passende aftermarket onderdelen van minispares. Erg gezellige man en leuke garage, vooral de verzonken mini in de muur :)

Ik ben van plan dit weekend langs tegaan met mijn 1000 motortje om te kijken of die weer aan de praat te krijgen is.

RE: 2Black's Mini Van

je bent er netjes mee bezig.. Die ramen voor de zijkant kan je trouwens 2e hands nog wel vinden..

Je zou ook kunnen overwegen om een Rover K serie blok te doen icm MegaSquirt en throttlebodies..

Jaapio

RE: 2Black's Mini Van

@vdElshout: heb gehoord van een bezoeker met FZ o.a. als gespreksonderwerp.
De muziek die je hoorde kwam uit mijn iPod en is een deel van mijn muziekverzameling. :D

@jaapio1984: een ITB blok wordt veel te lawaaiig... dit moet zo stil mogelijk zijn.

@Dennis: die dradenboel van moderne motoren valt eigenlijk best mee hoor... het gaat alleen meer om alle 'milieu-ellende' die aan moderne blokken vast zit wat voor het gedoe zorgt. EGR-systemen, sensoren voor elk schroefje, aansluitingen van CAN-bus systemen, integratie met dashboard, alles uitleesbaar etc..
Veel van die dingen kun je weglaten bij een project met een oude Mini. Op kenteken heb ik tenslotte geen lambda-gestuurde katalysator nodig voor de modernste CO regels. Dat scheelt een hoop. Moet je inderdaad wel toegang hebben tot de technische kennis om dat te kunnen doen.

Ga dat hele gedoe ook niet zelf in elkaar prutsen...
Op straffe van executie door de heren moderatoren zal ik hier intypen dat dat hele motortechnische verhaal in samenwerking met BS-Autotune (Jeroen Bosma) zal moeten gaan gebeuren. Hem ken ik vanuit mijn Citroën verleden, en die komt er vast wel uit.
Met hem zal ik dus ook moeten gaan bekijken wat handig is qua motor i.c.m. kabelboom.
Ofwel het wordt kale motor en maatwerk kabelboom voor K-DFi ofwel een soort hybride uitvoering met Suzuki (motor)kabelboom aangepast voor K-DFi.

Maar goed... zo ver zijn we nog láng niet!

Mijn Mini moet als 'ie klaar is 2 à 3 jaar zakelijk bereden gaan worden en dus zijn de kosten minder van belang zolang die in verhouding staan tot wat een 'normale' auto zou kosten in gebruik.
En vanwege het feit dat ik'm op LPG wil laten lopen met dat vrij programmeerbare motormanagement verdien ik dat sowieso relatief snel terug via de lage brandstofkosten.

RE: 2Black's Mini Van

Als je dan toch voor een ander motormanagement gaat kiezen komen ook veel modernere motoren in aanmerking die heel erg compact zijn en met een relatief hoog vermogen.

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

Gaat vast super worden, Rolkooitje word ook overgezet ;)

RE: 2Black's Mini Van

@MiniKnooper: geen rolkooi. Die van de rode zit daar iets te goed vast én is deels rot.

@Dennis:
het moet natuurlijk wel compatibel zijn met bijvoorbeeld K-DFi/VEMS etc..
Je bent daarin enigszins beperkt qua drivers/poorten, zeker als je ook nog met turbo, intercooling, blow-of-valves (die kleine motoren...) aan de gang gaat kom je dan snel krap te zitten.
Maar verder kun je inderdaad veel aansturen, ook de radiatorfans bijvoorbeeld, en eventueel launch-control e.d.. Mogelijkheden zat.
Maar aangezien ik met LPG aan de gang wil, via switching tables geheel gescheiden motorsettings per brandstof, zit ik al snel aan een 'vol' MMS. Natuurlijk wel alles real-time wideband-lambda gestuurd...

Probleem bij sommige motoren is dat fabrikanten aan de gang zijn gegaan met fly-by-wire voor bewegende delen zoals bijvoorbeeld het gasklephuis (o.a. Audi)... en dat kun je niet met zo'n systeem overnemen. Da's lastig, heb je een mooi motormanagement maar je kunt geen gas geven... :(

RE: 2Black's Mini Van

Ben benieuwd wat het uiteindelijk qua motorblok gaat worden, maar dat gaat nog even duren begrijp ik. Bij mijn auto ben ik nog steeds aan het puzzelen hoe alles onder de motorkap te krijgen. Aansturing zal voorlopig door een aangepaste "turbo" chip gebeuren om die later te vervangen voor MS. Een vriend is daar mee bezig en ik kan dan op zijn ervaringen meeliften.

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

@Dennis: ik heb al K-DFi (en dat is op basis van MegaSquirt) in m'n AX gehad. Met geheel maatwerk kabelboom.
Voordeel voor mij is dat ik Jeroen Bosma ken. Ikzelf heb geen enkele technische ondergrond, en ben daar ook volstrekt niet in geïnteresseerd.
Maar omdat ik nu al ruim 4 jaar veel met die systemen (zijdelings) te maken heb gehad kan ik redelijk meepraten over wat zin of onzin is.
Zelf doen zou ik sowieso niet aan beginnen, de kennis van een supertechneut kun je als hobbyist eigenlijk nooit aan tippen. Dus laat ik het doen.
Leuke tip voor je is misschien eens zo'n BS-AUtotune introductiecursus te doen, heb van diverse mensen (ook professionals) gehoord dat het erg interessant en leerzaam is.
Geloof niet dat hij eerder een Mini heeft gedaan...

RE: 2Black's Mini Van

Raamsponning aan de linkerkant zit erin.
Al het staal rondom kaal gemaakt en in de (Innotec) zinkcoat gezet. Dat roest de komende tijd hopelijk niet...

RE: 2Black's Mini Van

Begint ergens op te lijken qua afwerking nieuwe raamsponningen.
Beide kanten zitten erin, links is vrijwel af.



Onder een dikke laag plamuur vonden we nog wat oude ellende compleet met voorgaand laswerk.



En we zijn bij de achterkant aangekomen.
De vorige eigenaren zijn hier flink aan het lassen geslagen en hadden daarna alles onder geplamuurd.
Al dat plamuur is eraf en toen kwam het ongeveer zo tevoorschijn. Op de foto is het al een beetje schoongemaakt.
Ga niet dit hele deel vervangen hoewel we dat misschien wel zouden moeten doen. Is een beetje een gok. Kan altijd nog een keer.
Gaan het zo schoon maken als mogelijk en dan zien we wel of het langdurig goed blijft als het eenmaal in aanraking is gekomen met Nederlands regenwater...



Inmiddels heb ik de Smooth-A-Ride kit binnen en die hebben we aan de achterkant al in elkaar gezet. Mijn Van had überhaupt geen dempers achter en dat is niet handig als je af en toe vrij in de lucht hangt. Staat steeds de achterwielophanging scheef.
Dit setje maakt tevens dat het onderstel hoogte instelbaar wordt omdat de 'Adjust-A-Ride' onderdeel is van de kit..



Foto van het verschil in hoogte tussen voorbol, achterbol en standaardbol.
Dat zijn toch forse verschillen met standaard! De voorbol is 13mm hoger dan achter, omdat voor het grootste gewicht zit vind ik dat logisch. Ben erg benieuwd naar hoe dit rijdend aanvoelt.

RE: 2Black's Mini Van

En weer verder...
Inmiddels zijn we bezig met de achterdeuren van de Van, kan nog weleens behoorlijk roestig zijn.
Na inspectie bleek de rechterdeur van de blauwe Van al aangepakt, kwam een prachtig stuk vertint metaal onder de dikke laag plamuur tevoorschijn. Dat scheelt.
Links is echter wel een probleem en uiteindelijk besloten dat het linker exemplaar uit de rode Van restaurabel moest zijn.
Dus... aan de slag met slijpschijf en lasapperaat om er een reparatiestuk aan te maken.
Achteraf had ik misschien net zo goed op zoek kunnen gaan naar een nieuwe deur want qua kosten zal het met deze hoeveelheid werk weinig schelen |:( .

Linker achterdeur, bovenop een stuk van wat we eraf gezaagd hebben. Licht roestig.


Reparatiepaneel dat ter vervanging gaat dienen.


Buitenkant na lassen en slijpen.


Nog meer slijpen na laswerk, binnenkant.


Eindresultaat binnenkant, niet slecht!


Ook nog een plaatje van de achterkant van de Van nadat dat stuk is afgewerkt. Met de hobbelige zooi die het daar was valt ook dit niet tegen.

RE: 2Black's Mini Van

Ziet er weer goed uit..en schiet ook lekker op..

RE: 2Black's Mini Van

Afgelopen vrijdag op 'werkbezoek' geweest in Deventer.
Wilde weleens zo'n Suzuki subframe zien van dichtbij.
Heel wat wijzer geworden.

Geloof dat ik gisteren min of meer bij toeval mondeling de koop van een Swift GTi ben overeengekomen... :) , nog even een weekje afwachten tot dat definitief duidelijk is.
Dat betekend dan wel dat m'n plannen veranderen én dat ik over een Suzuki motor beschik een dik halfjaar voor op schema. Op zich erg mooi.

Fotootje van Suzuki subframe.

RE: 2Black's Mini Van

Heb je nu een blok of een blok en een frame gekocht? Blok kan ik begrijpen een frame niet, want met jullie vaardigheden kun je die net zo goed zelf bouwen, veel goedkoper. Maar wel leuk dat er weer een Suzukimini bij komt :)

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

Euh... geen van beide!
Ik heb - waarschijnlijk/als het goed is - een Swift GTi op de kop getikt, maar dat is pas officieel als 'ie op mijn naam staat denk ik dan.
En ik ben wezen kijken in Deventer zodat ik weet hoe zo'n ding eruit ziet, wat het kost, navraag heb kunnen doen naar de haken en ogen van zo'n conversie etc. etc..

Bedankt voor het compliment aangaande 'onze' vaardigheden (when I say 'US' don't look at me, I'm just the guy who takes the photographs...) maar daar ben ik het volstrekt niet met je eens.
Natuurlijk zouden 'we' in theorie best ook zelf een frame kunnen maken maar de vraag is of dat nuttig zou zijn. Daarvoor kan ik namelijk maar 1 reden bedenken..., het oud-hollandse spel genaamd centen-n#$ken.
En hoewel dit frame bepaald niet goedkoop te noemen is heb je dan wel gelijk een beproefd concept waar al de nodige hobbels in doorontwikkeling en afwerking met deze specifieke motor in het achterhoofd genomen zijn.
Vanwege mijn ervaringen de afgelopen jaren bij diverse auto's op het gebied van 'maatwerk-oplossingen' ben ik geen voorstander van 'het wiel opnieuw uitvinden'.
Ikzelf ben geen lasser, laat staan vakkundig metaalbewerker, heb geen richtapparatuur om zo'n frame echt 100% recht te kunnen maken en bovendien zou je dan vele uren bezig zijn met meten, aanpassen en eventueel dingen opnieuw doen.

Van nature kies ik dan voor de pragmatische oplossing: laat het over aan iemand die er verstand van heeft of koop iets dat al bewezen is (eventueel zelfs met garantie!).
Als het gaat om de kosten probeer ik die natuurlijk ook enigszins reëel te houden maar ik kies dan de route van zorgvuldige voorbereiding, planning, zelf zoeken van onderdelen en expertise en het maken van heldere afspraken.
Goede planning en het uitsmeren van budget kan aan de ene kant bijvoorbeeld hoge kosten opleveren maar die gemaakte kosten kunnen (mits van tevoren doordacht) vervolgens elders juist een kostenbesparing opleveren. Kan ook een hoop frustratie schelen trouwens, en in mijn wereld heb ik geld over voor frustratie besparing ;) .

De motor en motorophanging zijn het met afstand duurste deel aan mijn hele project. In mijn budgettering reken ik daarvoor met een totale post van rond de €3000 en daar komt dan nog een post onvoorzien bij voor de lpg-injectie die ik graag wil.
Denk eraan dat ik geen 'hobby auto' aan het restaureren ben maar voor ogen heb om er 2 à 3 jaar lang zéér intensief gebruik van te maken.
Het moet dus kwalitatief goed zitten in het vooronder en dat mag wat kosten.

RE: 2Black's Mini Van

p.s.: @Dennis:

om ook nog even aan te haken op het al eerder langsgekomen onderwerp van motormanagement...
Het ziet er dus naar uit dat het alsnog de Swift GTi DOHC 16v wordt.
Maar ik ga die motor niet laten zoals 'ie is, hoop ik.
Wil'm moderniseren qua aansturing en bijvoorbeeld de ouderwetse ontsteking laten vervallen en vervangen door minstens DIS en misschien (hangt van haalbaarheid qua extra kosten af) zelfs naar Coil-on-plug en de hele aansturing 100% via MegaSquirt (kloon) te doen. Natuurlijk met wideband-lambda controller en switching-tables voor omzetten naar LPG afstelling.
Daarbovenop ben ik dan ook nog bezig met 100% electronisch aangestuurde snelheidsmeting etc. zodat ik er een aftermarket tellerunit in kan zetten (in de originele ronde centrale teller) én een carPC voor de diepere motordata. Dat grapje gaat ook nog wat werk en centen kosten...


Dit met de Swift GTi 16v is trouwens een goed voorbeeld van hoe de ene beslissing gevolgen heeft voor mogelijkheden elders, ook qua kosten.
Wél deze 16v nemen is véél goedkoper in aanschaf dan de modernere 1.3 16v, waardoor budget overblijft voor extra aandacht voor motormanagement (vooral vanwege lpg).
Had ik de late 16v gekocht dan was MS/KDFi/VEMS eigenlijk automatisch zwaar onrendabel geworden. Dan zou ik ergens anders weer wensen hebben moeten laten vallen om in de buurt van budget te blijven.
Deze vrij vroege (min of meer toevallig) keuze voor de DOHC heeft zo vergaande consequenties, vooral qua keuzes die eruit volgen.

RE: 2Black's Mini Van

Ik weet uit betrouwbare bron dat de Allspeed frames er misschien wel mooi uitzien, maar qua maatvoeringen niet altijd kloppen. Dan geef je een hoop geld uit voor iets wat het net niet is. In Zweden zit een jongen die veel mooiere en betere frames bouwt.

Zelf een frame bouwen is niet moeilijk. De geometrie van een Mini is niet zo heel erg ingewikkeld. Zelfs al zou je een kleine fout maken dan is dat dmv een verstelbare ophangingsdelen vrij gemakkelijk te corrigeren.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zelf hun frame hebben gebouwd, waaronder ik zelf. En nee, je moet niet het wiel gaan uitvinden (been there, done that). Maar als ik kan goed begrijpen wanneer iemand dat niet ziet zitten.

In mijn auto komt een aftermarket dashboard dat oorspronkelijk voor een motorfiets/scooter bedoeld is. Pick-up werkt heel simpel met een paar magneetjes (je kunt zelf kiezen hoeveel) die ik in de klokken van de binnenste koppelingen heb verwerkt.

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

De helaas niet nader te noemen leverancier van de subframes verkoopt niet de standaard AllSpeed frames!
Dat is dus een misverstand.
Hij heeft geprobeerd zelf een frame, semi-seriematig dus, te laten maken maar dat bleek niet haalbaar. Zal toch ook iets met kosten te maken hebben gehad..
Nu dus een tussenoplossing. De frames komen inderdaad uit Engeland maar geheel kaal als basis. Ze worden vervolgens nog aangepast zoals hij, uit ervaring want er zijn daar inmiddels een aantal conversies gedaan, dat graag wil.
Vervolgens wordt het geheel nog gepoedercoat (want ook daarvan liet de kwaliteit kennelijk te wensen over) en kun je ook nog wat extra, maatwerk specifiek voor deze conversie, onderdelen bijbestellen. Dan heb je een mooi pakket al met al, en zelfs qua aandrijfassen zijn er nog een aantal setjes aanwezig, niet onbelangrijk trouwens.

Van mij mag iedereen zelf weten hoe die het aanpakt.
Van iemand die 'een echte hobbyist' is kan ik me levendig voorstellen dat die het allemaal zelf zou willen (proberen) te doen. Maar mede omdat ik er 25-30dkm per jaar mee wil/moet gaan rijden lijkt de professionele route me niet onverstandig.

@Dennis: zo'n soort klokje? Acewell

RE: 2Black's Mini Van

Wat ze doen is de motorsteunen op de juiste plaats zetten, verder niks ben ik bang. Het blijft verder gewoon een Allspeed. Ben wel benieuwd wat ze voor z'n pakket vragen, want ik kan er op hun site verder niks over vinden.

Ik het ook naar die Acewell dashboardjes gekeken, zien er netjes uit, maar zijn uiteindelijk erg klein. Er bestaan wel grotere, maar die hebben ook een groter prijskaartje. Ik heb zelf een Koso RX1N

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

Leuk die Koso!
Maar die past natuurlijk niet IN de ronde Mini-behuizing...

RE: 2Black's Mini Van

Nee, maar ik heb dan toch geen echt dashboard meer, alleen een verzameling van wat klokjes. Eigenlijk was dit dashboard alleen nodig omdat ik door een differentieel wissel de originele aandrijving van mijn km teller niet meer kon gebruiken.

Maar ook dit dashboardje valt kleiner uit dan gedacht, maar goed dat is niet anders en de prijs is nog wel redelijk voor de functies die er allemaal op zitten.

Dennis

RE: 2Black's Mini Van

volgens mij 1250 euro dennis.. Ik heb het ook al eens gevraagd..

Mijn beproefde frame was toch een stuk goedkoper

Jaapio

RE: 2Black's Mini Van

En welk 'beproefde' frame heb jij dan Jaapio?

edit: als ik weet wat het Deventerse frame nu eigenlijk precies inhoudt qua wat er op en aan zit zal ik dat hier uiteraard plaatsen.
Dat ik niet €1200 ga betalen voor iets dat 95% identiek is aan 'gewoon' AllSpeed voor de helft lijkt me duidelijk.

Maar goed, zover ben ik gelukkig nog lang niet.
Eerst maar het definitief eigenaar zijn van een Swift GTi afwachten!

RE: 2Black's Mini Van

Na 4 weken van niets horen (wist wel dat het even zou duren) ga ik er van uit dat de Swift gewoon is verpatst aan een ander voor meer geld.
Lekker dan, even bellen of ik (de eerste belangstellende) wellicht ook wel meer wilde geven zat er kennelijk niet in.

:(