Gelukkig niet helemaal stilgezeten;
Het achterste subframe is schoon en kan weer geschilderd worden (was dit van origine zwart of werd dit in de carosseriekleur meegespoten?). Eén draagarm is geschuurd en gespoten, de ander wordt nu onder handen genomen.
De alu trompetten zijn weer netjes geschuurd en voorzien van nieuwe kogels en cups. De rubber conussen lijken nog prima.
In de wielkasten achter en op het sluitpaneel van de dorpel toch wat gaatjes gevonden. Hier rigoreus uitgeslepen en nieuwe reparatiestukken gemaakt.
Het frame van het hemeltje leek flink aangeroest maar is na een grondige schurbeurt en behandeling met dunvloeibare roestpassiveerder goed uit de strijd gekomen en inmiddels netjes grijs gespoten. Het hemeltje zal ik met de originele stof als patroon
De klokkenwinkel (eitje, niet origineel) is gereviseerd, ik zoek alleen nog twee van die klemfittingen voor de instrumentverlichting. Ook het centrale schakelaarpaneel (incl. choke en kachelkraan) is gereviseerd, alsmede de kachel en de stuurkolom en het stuurwiel (kleine haarscheurtjes hersteld).
Inmiddels al e.e.a. aan onderdelen ingekocht zodat de planken lekker gevuld raken en bij montage gewoon lekker doorgewerkt kan worden.
Ondertussen lekker doorschuren (en waar nodig lassen) om de body weer spuitklaar te krijgen. Al met al een hele klus die ik lekker afwissel met het reviseren van onderdelen. Zo blijft zo'n restauratie gewoon leuk!
- Login of registreer om te reageren
RE: Classic Mini 1000 Van (1978)
Ingediend door DHG500 op vr, 21-06-2013 22:46
Tja, toch maar een eigen showcase aanmaken.
Mijn sleutel-maat heeft naast een Land Rover tic (die ik ook heb) al vele jaren een Mini tic. In de loop van de jaren heeft hij een heel aantal saloons gehad maar ook enkele Estates en Van's. De laatste 11 jaar heeft hij alleen zijn gele gesloten Van gehouden. Voordat hij deze Van kocht was hij bezig met de restauratie van een beglaasde Van maar zijn voorkeur bleef liggen bij een gesloten Van. Toen de kans zich voordeed zijn gele Van te kopen had hij juist alle herstel aan het koetswerk van de beglaasde Van klaar. Alle staal was weer vers, de gehele wagen was gestraald en in de zink-primer gespoten, over gespoten in een primer-filler en inmiddels ook geplamuurd en strak gemaakt. Ook waren er nieuwe subframes gemonteerd.
Tja en met de komst van de gesloten Van verhuisde het 'beglaasde' project naar een lange tunnelkas met open voor- en achterkant. Het grote voordeel was dat de auto relatief warm en beslist droog stond (er was wel een goede luchtcirculatie).
Zo heeft de wagen een jaar of 18 in winterslaap gestaan.
Ik verkeerde de afgelopen 10 jaar in de veronderstelling dat hij deze wagen altijd nog eens zelf wilde afmaken en heb er mijn mond over gehouden. Groot was dan ook mijn verbazing toen hij aangaf grote schoonmaak te willen houden en deze auto te willen verkopen.
In een tijdsbestek van 2,5 uur hebben mijn vrouw en ik (zonder de wagen zelf kritisch te bekijken) besloten dat we dit project ter hand gaan nemen.
Nadere beschouwing van wagen en papieren leerde dat er wel wat addertjes onder het gras te vinden waren. Het vloerpaneel met chassisnummer was in 1987 uitgeslepen (en aan de stuurkolom geschroefd), de tenaamstelling was niet goed verlopen en het kenteken stond niet meer in het actieve RDW-register. Hiervan heb ik wel een ontbindende koopvoorwaarde gemaakt. Het RDW-verhaal is gelukkig positief afgelopen (hoe? kan je hier lezen).
Inmiddels heb ik al e.e.a. aan ontbrekende onderdelen vergaard en gereviseerd en ben ik begonnen aan het schoonmaken van bodemplaat en subframes.
Het achtersubframe is losgehaald en volledig gedemonteerd. Alle onderdelen zijn met koudontvetter, borstel en hogedrukreiniger schoongemaakt. Nu een kwestie van de vliegroest schuren, etsprimer erop en aflakken.
Hopelijk zondag op de Mini clubdag in Zwolle wat cupjes voor de trompetkogels aanschaffen en ook wielremcilinders achter en manchetjes voor op de remplaat, daar waar de handremhevel door de plaat komt. Dan kan ik het hele subframe weer opbouwen en onder de geschilderde bodemplaat weer monteren.
Tot slot één foto. De hele projectgalerie is te vinden op: Bob's fotopagina.
Zoals aangetroffen: