dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Mijn laatste aanwinst.



Via MP kwam ik deze mini tegen, na een ritje naar Zoetermeer vanuit Groningen er een beetje omheen gelopen.

Het is een '79er clubman, die al eens helemaal onderhanden genomen is.

De originele 1100 motor is vervangen door een innocenti 1275, aan de power curve te voelen zit er ook een nogal heftige nokken as in (wat een toerenbeest!).



De broer van de verkoper had er al een nieuwe bodem in gezet (en dat is best goed gedaan), verder zit er een 'racing green' half leren interieur in:



Na ongeveer 30 seconden bedenktijd (impuslief, ik ?) afgerekend, overgeschreven en terug naar het noordoosten...

Nou, dat was wel een leuke rit! Het was snikheet die dag, en al bij de oprit naar de snelweg ging het helemaal mis. Motor uitgevallen, niet meer te starten. Vorige eigenaar gebeld, die was met 10 minuten ter plaatse (super service hoor Reinout!).

Heetloper (leek het)... na een beetje wachten en de motor wat te laten afkoelen deed 'ie het weer en konden we weer verder.

Iedere paar kilometer was het raak! Zodra de auto wat langzamer moest rijden ging het mis, om de een of andere vage reden leek het wel alsof ie dan geen benzine meer kreeg (want de koelwater temperatuur was nog ruimschoots acceptabel).

Vapour Lock! Beetje water uit een flesje dat we om te drinken hadden meegenomen op een natte lap, meteen draaien.

Ok, probleem dus opgelost. Daarna nog een aantal keren komen te staan (vrijdagmiddag, vakantie uittocht, alles stond vast), maar veel minder kort, net lang genoeg om de lap te bevochtigen.

Uiteindelijk de weg naar Groningen in iets van 4.5 uur afgelegd.

Niet heel snel, maar gezien de hoeveelheid stops ook niet heel slecht.



De vorige eigenaar had het reserve wiel achterop de deur gemonteerd, dat staat wel aardig, alleen was de wielbeugel met wiel en al zich door de deur heen aan het werken. Die hebben we er dus maar weer afgehaald (nu zit ik daar dus met twee lelijke gaten...).

De motor liep vreselijk onregelmatig, uiteindelijk bleken de volgende zaken niet in orde:

- afstelling carburateur
- afstelling kleppen
- ontstekingshuis verdraaid
- contactpunten en rotor/kap ingebrand
- condensator kaduuk (vermoedelijke oorzaak inbranden)
- benzine pomp leverde onvoldoende druk
- benzine leiding liep *rakelings* langs de uitlaat (LCB)
- tapeind waarmee de hif44 vastzit was lam (valse lucht)
- rechter aandrijfas huis zat maar op *een* boutje !!

Na dat alles gerepareerd te hebben is ie nu in ieder geval redelijk rijwaardig, hij back-fired niet meer en trekt als een lier (mits je boven de 2500 toeren zit, daaronder is ie nogal lui, mogelijk heeft dit blok een nogal scherpe nokkenas).

Wel trekt de mini nog best wel naar links (daar ben ik nog niet uit).

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Hij heeft toch wel even te koop gestaan! Snapte het al niet. Ken de vorige eigenaar van de Tomtom rally waarbij hij ook af en toe stil viel. Opzich mooie basis om verder naar smaak om te bouwen! Zitten best mooie spullen op en de prijs was best okee voor een harde estate. Want hij was/is best hard toch?

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Ja, hij is best hard, de bodem is zoals ik al zei net vervangen, dorpels ook.

A-paneel rechts is redelijk gaar en bij de motorkap rechts voor net boven de scharnieren in het 'hoekje' daar is het een groot stuk plamuur oid.

Daar kwamen sloten water door naar binnen, er zat een gat, inmiddels provisorisch afgekit. op de 'motor' foto kun je het aardig zien:



Als je goed kijkt zie je het linksboven, dat donkere deel.

Verder wat (kleine) plekjes, dus wat dat betreft valt het best mee. De prijs was inderdaad heel erg redelijk, het blok is nu het eenmaal goed afgesteld is echt supersnel.

Wel zit er nog een spruitstuk tapeind scheef en moet het inlaatspruitstuk er nog een keer af omdat de dikte niet helemaal correct is waar de aansluiting met het blok gemaakt wordt. Daardoor kun je de bouten niet goed aantrekken (ze gaan dan krom om aan allebei de kanten te dragen).

Onder de lak is ie zo hier en daar wel aan het bubbelen, dus er zullen nog wel wat kleine fixes aan de body aan komen, maar geen grofstoffelijke zaken.

Het was mijn bedoeling nu eindelijk een estate te kopen waar ik ook mee kan rijden (ipv er aan te werken :) ), vandaar dat ik 'm nu niet meteen uitelkaar trek om er heel heftig aan te gaan restaureren.

Er zijn nog wat 'wachtenden voor u'. Met een jaar of 3 a 4 of zo dan doen ik deze van voor tot achter, tot die tijd alleen wat nodig is.

Gisteren en vandaag aan een motorsteun en het uitlaatsysteem gewerkt, later nog meer fotos en een stukje daarover, dat was niet helemaal wat ik verwachtte :(

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Het plan is om a.s. woensdag met deze (voor ons) kersverse Estate naar Engeland te gaan, omdat de uitlaat lekte hadden we het weekeind uitgeruimd om het lek op te sporen en te repareren.

Het was iets meer werk dan verwacht (maar ja, 't is een mini...).

Tijdens het bekijken van het spruitstuk viel m'n oog op de onderkant van de sandwich waar het hondebot in zit:



De bracket is ingescheurd.

Het leek geen groot probleem, hondebot er uit, kaal maken, lassen, schoonmaken, schilderen en klaar.

Dus niet... in plaats van alleen maar ingescheurd was het stuk met het gat er in er kompleet afgescheurd!



Da's nogal een breuk, het staal van de bracket is behoorlijk dikker dan de rest van de mini. Onzichtbaar in deze foto (en op het moment dat ik de foto nam realiseerde ik het me nog niet eens) is dat de bracket ook nog eens uit de firewall gerukt is.



Gelukkig had ik nog een neus van een sloper staan, en de bracket die daar op zat zag er nog redelijk uit, dus die hebben we er maar af geslepen:



De 'bevrijde' bracket:



Het weer zat goed tegen, we hebben dit grotendeels buiten moeten doen (omdat er in de garage nog een mini op z'n kant staat):



De bovenste plaat van de 'sandwich' waar het hondebot in huist, let op de uitgevreten contouren van het gat (daar gaat normaal de bout doorheen die het hondebot vasthoudt). De bout heeft het materiaal van de plaat volledig weggesleten:



Een close-up van het gat, allerlei haarscheuren rondom:



De vervangende brackets, allemaal gezandstraald en klaar om in de standox gezet te worden (als je hele goeie ogen hebt kun je net zien dat de boven en onder bracket allebei zijn verstevigd om herhaling van dit euvel in de toekomst te voorkomen):



Terwijl de roeststop droogt probeer ik uit te vogelen hoe ik de nieuwe bracket ga vast zetten:



Hier zie je duidelijk wat er van de rest van de bracket nog aan de firewall vastzit, en dat er een mooi gat in de firewall zit (nog een bron van water aan de binnenkant gevonden...). Twee van de lassen hebben helemaal niet gepakt (normaal zit deze bracket vast met 4 of 5 puntlassen, deze had er maar 2).

Het komt wel vaker voor in minis dat een puntlas niet 'gepakt' heeft, maar twee van de 4 op zo'n kritieke bracket is toch wel heel erg slordig. Grappig dat ondanks het feit dat de bracket al half uit de firewall getrokken was de bracket toch nog in tweeen gebroken was!

Omdat de firewall best slecht is (zwitsere kaas?) en ik geen zin heb in een lasklus in het motorcompartiment (bedrading, diverse slangen, aan de andere kant tapijt enzovoorts), en omdat het een rotplek is om met een grinder aan de slag te gaan heb ik besloten om de resten gewoon weg te halen en daarna te in de roest stop te zetten, de verbinding wordt dan een sandwich van een dikke stalen plaat aan de binnenzijde van de auto, 4 bouten door en door om het geheel vast te zetten.

Dat moet toch minimaal net zo sterk zijn als 4 (ok, 2) puntlasjes :)

De nieuwe bracket op zijn plek:



De slang naar de koppelings cylinder weer op zijn plek, proef passen van de dogbone, het lijkt er op dat het allemaal gaat werken:



Bovenste plaat en pakking op hun plek:



Alles op zijn plaats en de boel aangedraaid (en dik in de roeststop gezet):


Zo, wat ik dacht dat een half uur of zo zou zijn duurde uiteindelijk iets meer dan een dag. De regen heeft niet geholpen, maar zelfs als het weer perfect was geweest had het nog steeds een hoop tijd gekost.

De auto rijdt meteen een stuk lekkerder.

De schade aan de bracket lijkt een beetje op wat je kunt krijgen als je met nylon bushings in het hondebot gaat rondrijden. De mini reageert dan iets sneller op het gas bij wegrijden maar de krachten van het blok worden dan veel directer doorgegeven aan de firewall bevestiging. Het rubber in het hondebot zorgt voor een meer gelijkmatige toename van de kracht ipv een schok (helemaal als je de koppeling snel laat opkomen).

(edit, laatste foto was fout)

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

nice

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Dus daarom was de uitlaat ook gaan lekken... Balen altijd. Maarja, nu is het wel weer fris en stevig.

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Heey Jac,

alweer een estate aan de verzameling toegevoegd..

Nu ben ik echt nieuwsgierig met welke je gaat komen naar de toer op 9 aug.

Ik had deze ook al zien staan, en vond de vraagprijs ook prima, maarja ik ben nog met Vannetje bezig..

Kzie je snel

Jaapio

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Ja, dat dacht ik ook.

Verder zaten de spruitstuk bouten best wel los, ook zitten er een aantal haarscheuren in de onderbocht van de LCB.

De voorste demper had een behoorlijke dreun gekregen en de zijnaad was over de gehele lengte van de demper een beetje opengedrukt.

Dat helpt ook niet :)

Voor het opsporen van de diverse lekkages gebruik ik rover speciaal gereedschap #XKG223099:



Dit lijkt heel erg op een oude fietsband met wat tie wraps op een banden oppomp inrichting. Maar het kost natuurlijk aanzienlijk meer ;)

Als je eenmaal de goeie stand van het reduceerventiel van de compressor gevonden hebt (niet te veel want dan klapt je tie wrap er af, en niet te weinig want dan hoor je niets en zie je niets) kun je op je dooie akkertje langs de uitlaat gaan om alle lekjes te vinden zonder dat ie hinderlijk heet wordt of dat je stikt van de gassen.

Met een penseeltje en een kwastje kun je ook wat zeepsop op verdachte plaatsen smeren om te kijken of je bellen krijgt.

Niet de meest high tech methode maar wel heel effectief!

Roeien met de riemen die je hebt:

Omdat de uitlaat aan de korte kant was en die rare splitter aan het einde dus nog steeds onder de auto zat heb ik 'm wat verlengd.

Op zondag een stuk pijp van precies de goeie diameter scoren is hier in de buurt echt geen optie dus hebben we onder het motto 'roeien met de riemen die je hebt' een opgerolde verfbus gebruikt:



Uiteraard is dit een tijdelijk oplossing, maar nu kan ik in ieder geval de mini veilig lokaal rijden zonder de verlichting van de nummerplaat nog verder weg te smelten (daar was ie al aardig mee bezig, zie vorige foto).

Daar moet toch een nette oplossing voor te bedenken zijn, het vinden van een passend pijpje is de volgende missie. En ik ga die splitter vervangen door iets wat niet terug onder de auto blaast, deze was voor een veel grotere diameter bedoeld en de gaten aan de voorkant sluiten niet mooi aan (ook niet op de verfbus ;) ).

Voordat we weg kunnen nu dus nog:

- checken of de body nu echt waterdicht is (in Schotland wil het nog wel eens regenen heb ik gehoord)
- het einde van de uitlaat definitief fixen

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Ik hoop deze dus!

Anders wordt het 'greeni', maar liever de estate. Ook wat practischer.

Als Schotland overleeft wordt dan moet die toer toch ook lukken.

Nog nooit links gereden, dat wordt nog spannend. Ik heb wel hier in nederland heel veel kilometers gemaakt in een rechts gestuurde auto, maar dat is natuurlijk geen goeie voorbereiding op links rijden in een links gestuurde auto. Totale verwarring :)

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

In dit topic heb ik gevraagd wat het allemaal zou kunnen zijn met dat naar links trekken:

link

Om 4 uur bij de uitlijnboer afgesproken, aardige lui. Ze vonden het reuze leuk om aan de mini te werken. Zo'n beetje alle suggesties hierboven zijn aan bod gekomen, uiteindelijk bleven er een aantal zaken over die niet goed waren:

- toespoor stond er verschrikkelijk naast
- stabilisator stangen allebei krom (maar niet evenveel)
- wielvlucht links staat -3 graden t.o.v. fabrieksinstellingen
- auto is links iets korter

Alles bij elkaar reden voldoende dus om er nog flink wat aan te gaan verspijkeren, toespoor en balanceren zijn gedaan, dat maakt de auto al een stuk handelbaarder.

Iedereen heel erg bedankt voor alle suggesties, dat heeft zeker een hoop tijd gescheeld. Ik ga zeker de verstelbare stangen aanschaffen, daarmee kan ik hopelijk een groot deel van de resterende fout eruit stellen.

Wat minder grappig was dat terwijl we rond de auto stonden het een van de jongens opviel dat er iets lekte. Dat bleek benzine te zijn, die bij de gever uit te tank kwam, en niet zo'n beetje ook! Dat een mini wat benzine gebruikt klopt wel, maar dit is overdreven (zelfs als ie stilstaat!).

Zo ziet dat er dus uit:



Je kunt duidelijk zien hoe alle verf is opgelost door de benzine.

Maar goed dat we hier nu achter komen, ik moet er niet aan denken dat ik met de auto op de boot naar Schotland een 20 liter tank benzine in het ruim dump. Daar maak je vast geen vrienden mee !

Eerst heb ik geprobeerd de boutjes die de zender vasthouden en de pakking dichtdrukken aan te draaien, dat wilde niet echt lukken. De voornaamste reden was dat alle boutkoppen helemaal naar de filistijnen zijn. Hier kun je dat goed zien (foto gemaakt na het uitbouwen van de tank):



Het is trouwens ook zo'n heerlijk plekje om te werken, tussen de tank en het achtersubframe in. Eigenlijk kun je alleen goed bij de bovenste boutjes.

Nou ja, dan maar de boel uitgebouwd...

Het leeghalen van de tank duurde ongeveer 3 jaar, het lek was zowat nog sneller dan het enige stukje slang dat ik had :(. Na een uur of 2 hadden we eindelijk alle benzine er uit (natuurlijk gebeurt dit alleen als je tank vol zit, want dan staat er voldoende druk op om het lek open te drukken, bij een lege tank kom je hier per definitie niet achter).

De zitting van de pakking had op sommige plaatsen wel verf en op andere weer niet, dan maar helemaal schoon:



Dan is ie in ieder geval overal even dik !

De pakking kwam er gelukkig helemaal heel af, dus die was geschikt voor hergebruik.

Ik heb echt *bakken* vol met boutjes van minis maar die waarmee de niveaumeter in een estate tank zit zijn toch wel iets heel speciaals, uiteindelijk heb ik er een stel gevonden, die waarmee de bowden cable van de kachelkraan vastzit zijn hetzelfde!.

Daar kom je natuurlijk pas achter als je de moed al opgegeven hebt en echt alles geprobeerd hebt.

Onder ieder boutje zit nog een koperen pakking. Die pakking is echt geen luxe! De ruimte tussen de schroefdraad en de bout aan de 'achterkant' van de auto is open omdat je de bout tegen de voorkant van de draad aantrekt. Daardoor heb je dus een miniscuul kanaaltje van de binnenkant van de tank naar de boutkop. Door capillaire werking zuigt dat (als de voorkant niet perfect afgedicht zit) benzine op en die stroomt er dan als door een mini heveltje net zo leuk op de boutkop weer uit. Het koper van de pakking is zo dun dat je de boutkop er een beetje in draait en daardoor dicht je 'm perfect af.

Bij een van de boutjes ontbrak het koperen pakkingkje. Na een half uur kwam mijn zoontje op het idee om een stuk vd draad plat te meppen:



Dat werkte beter dan ik verwacht had! (fijn zo'n jongen, af en toe zou je hem achter het behang plakken (hij is 14) maar in dit soort situaties is ie echt heel erg super...)

Goed, de hele boel in elkaar gezet (ff letten op de orientatie van de oude pakking zodat ie op dezelfde manier er weer op gaat).



Zo zit het allemaal weer in elkaar. Even de tank op druk gebracht (vinger op het gat voor de uitgaande leiding en heel hard op de vulmond blazen (gretverderrie)). Dat leek het wel te doen dus kan ie er weer onder.

Oh die manchet $@!@!%$:( (vrij naar Asterix).

Nog ff een paniek moment want ik had per ongeluk de knelwartel van de leiding tussen de tank en de auto zitten (kon ik niet zien bij het er onder zetten omdat ik teveel op de manchet aan het letten was).



Ooops... gelukkig is de wartel niet beschadigd, en de 'trompet' van de knelkoppeling ook niet. Dat was echt een domme fout. Waarschijnlijk heb ik bij het er in zetten van de tank op de een of andere manier met de rand van de tank de wartel opgepikt. Ik had 'm toch echt boven het subframe gedrukt...

Maar goed, alles is nu voor elkaar, hij rijdt en remt goed, lekt nog wel wat olie op de keerring van de linker aandrijf as maar daar kan ik voor nu wel mee leven.

default

RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate

Daar gaat ie dan... Vandaag via DFDS in IJmuiden naar Newcastle, dan door naar Edinburgh. Ben heel benieuwd, nog nooit eerder naar het buitenland geweest in een auto die ik maar zo kort heb.

tot over een week allemaal!

Jacques en Jacques jr.