Hij heeft toch wel even te koop gestaan! Snapte het al niet. Ken de vorige eigenaar van de Tomtom rally waarbij hij ook af en toe stil viel. Opzich mooie basis om verder naar smaak om te bouwen! Zitten best mooie spullen op en de prijs was best okee voor een harde estate. Want hij was/is best hard toch?
- Login of registreer om te reageren
RE: dr 46 lt, '79 blauw metallic mini clubman estate
Ingediend door jacquesm op zo, 20-07-2008 19:10
Mijn laatste aanwinst.
Via MP kwam ik deze mini tegen, na een ritje naar Zoetermeer vanuit Groningen er een beetje omheen gelopen.
Het is een '79er clubman, die al eens helemaal onderhanden genomen is.
De originele 1100 motor is vervangen door een innocenti 1275, aan de power curve te voelen zit er ook een nogal heftige nokken as in (wat een toerenbeest!).
De broer van de verkoper had er al een nieuwe bodem in gezet (en dat is best goed gedaan), verder zit er een 'racing green' half leren interieur in:
Na ongeveer 30 seconden bedenktijd (impuslief, ik ?) afgerekend, overgeschreven en terug naar het noordoosten...
Nou, dat was wel een leuke rit! Het was snikheet die dag, en al bij de oprit naar de snelweg ging het helemaal mis. Motor uitgevallen, niet meer te starten. Vorige eigenaar gebeld, die was met 10 minuten ter plaatse (super service hoor Reinout!).
Heetloper (leek het)... na een beetje wachten en de motor wat te laten afkoelen deed 'ie het weer en konden we weer verder.
Iedere paar kilometer was het raak! Zodra de auto wat langzamer moest rijden ging het mis, om de een of andere vage reden leek het wel alsof ie dan geen benzine meer kreeg (want de koelwater temperatuur was nog ruimschoots acceptabel).
Vapour Lock! Beetje water uit een flesje dat we om te drinken hadden meegenomen op een natte lap, meteen draaien.
Ok, probleem dus opgelost. Daarna nog een aantal keren komen te staan (vrijdagmiddag, vakantie uittocht, alles stond vast), maar veel minder kort, net lang genoeg om de lap te bevochtigen.
Uiteindelijk de weg naar Groningen in iets van 4.5 uur afgelegd.
Niet heel snel, maar gezien de hoeveelheid stops ook niet heel slecht.
De vorige eigenaar had het reserve wiel achterop de deur gemonteerd, dat staat wel aardig, alleen was de wielbeugel met wiel en al zich door de deur heen aan het werken. Die hebben we er dus maar weer afgehaald (nu zit ik daar dus met twee lelijke gaten...).
De motor liep vreselijk onregelmatig, uiteindelijk bleken de volgende zaken niet in orde:
- afstelling carburateur
- afstelling kleppen
- ontstekingshuis verdraaid
- contactpunten en rotor/kap ingebrand
- condensator kaduuk (vermoedelijke oorzaak inbranden)
- benzine pomp leverde onvoldoende druk
- benzine leiding liep *rakelings* langs de uitlaat (LCB)
- tapeind waarmee de hif44 vastzit was lam (valse lucht)
- rechter aandrijfas huis zat maar op *een* boutje !!
Na dat alles gerepareerd te hebben is ie nu in ieder geval redelijk rijwaardig, hij back-fired niet meer en trekt als een lier (mits je boven de 2500 toeren zit, daaronder is ie nogal lui, mogelijk heeft dit blok een nogal scherpe nokkenas).
Wel trekt de mini nog best wel naar links (daar ben ik nog niet uit).