Franse Morris Cooper mk2

default

RE: Franse Morris Cooper mk2

Zo’n 20 jaar geleden besloten we als pril gezinnetje even weg te vluchten van de uit de hand gelopen verbouwing van ons net gekochte huis. Tent in de auto gegooid en richting Frankrijk. Althans, dat was de bedoeling….De onlangs aangeschafte Austin glider 1300 gt begon in Belgie z’n eerste kuren te krijgen….. ter hoogte van Lile was t bekeken. Met huilende baby langs de kant in een GSM-loos tijdperk. Voordeel van het klassiekrijden is dat je spontaan hulp krijgt. Kortom, volgende dag reden we weer met een nieuwe benzine pomp.
Ergens in de buurt van Nimes, genietend op een provinciaalse weg, zag ik m vanuit mn ooghoek voor het eerst: de mini op een sloop. Groen, wit dakje en scharnieren op de deur. Helaas was t zondag en ik moest t de rest van de vakantie doen met dit beeld.
Na een weekje camperen terugreis slim gepland en ‘per ongeluk’ weer langs de bewuste sloop.! Na een snelle inspectie bleek het een echte Cooper (Morris mk 2) te zijn! In een ongelofelijk goede staat! De auto had alleen rechtsvoor schade maar, zelfs op alle badges etc., helemaal compleet…..


Sta je dan, net een mega project van een huis gekocht, nog andere 4 wielige projecten in de garage, een baby…. Vind je je jongensdroom! De oplossing was snel gevonden, met de onwetende eigenaar van de sloop werd een deal gesloten over ‘la mini’ en mn vrouw had haar verjaardagskado alvast binnen!
Op de trailer

Uiteindelijk, en dat was maar goed ook, heb ik het plan laten varen de mini ter plekke rijklaar te maken en m naar Nederland te rijden. De Cooper heb ik in een weekend opgehaald met de trailer. Thuis bleek t blok muurvast te zitten. Waarschijnlijk, de koplampen stonden ook vol water, heeft de mini in t water gelegen. Motor gedemonteerd maar was helaas niet meer te redden, met het lospersen van een zuiger kwam een hele bus mee…… Door omstandigheden, te veel projecten, heeft de mini vervolgens ruim 15 jaar staan te verstoffen in de schuur.
Een paar jaar geleden heb ik de mini naar mn nieuwe onderkomen in Gouda getransporteerd. Toevallig is dit transportje nog onderwerp in de rubriek ‘gespot’ geworden.



Afgelopen anderhalf jaar heb ik de Cooper technisch weer helemaal in orde gemaakt. Omdat ik een voorkeur heb voor originaliteit (‘dans sons jus’ zoals de Fransen zeggen) is de mini niet in showroom staat gebracht. De lak is nog helemaal origineel, Aan de auto is nog nooit gelast en heeft nooit tectyl gezien! Op marktplaats heb ik t geluk gehad een origineel blok te vinden. Wel heb ik deze voorzien van nieuwe zuigers, lagers etc. Jammer genoeg is t blok tot twee maal toe kapot gelopen omdat de oliedruk naar een paar honderd kilometer naar een absoluut nulpunt daalde…. Heb er behoorlijk wat experts bij gehad maar de oorzaak is nooit gevonden. Nu draait t motortje alweer een tijd naar volle tevredenheid.



De elektra heeft ook de nodige aandacht gehad. De Franse eigenaar had ooit een ander dashboard gebouwd en de draadboom halverwege doorgeknipt en lekker digitaal alles in zwart verder geknoopt…..alle andere componenten zoals schakelaars en meters zaten vol met modder. Zijn allemaal uit elkaar geweest en schoongemaakt. Leuk klusje voor in de winter geweest. Alles is weer zoals t hoort.



Uiteraard de remmen, hydraulisch en ophangingen allemaal gereviseerd en t ding stuurt strak en remt ongekend goed. Bijzonder was dat geen enkele bout of moer zat vastgerot!De lichtgewicht Gotti velgen zaten onder de mini!
Het hydraulastische systeem is redelijk. De leiding zweet op een reparatie soldering. Vanuit Engeland heb ik een omgebouwde vetspuit laten komen. Eens in de paar maanden krijgt ie een paar slagen en staat weer keurig recht!
Groot stressmoment was de RDW! Vooraf heb ik hierover telefonisch contact gehad omdat ik het chasisnr. niet ingeslagen kon vinden. Wel op diverse gepopte plaatjes maar niet ingeslagen. Dat zou goed komen werd mij beloofd!.Behalve de ongekende onvriendelijkheid werd met veel machtsvertoon vastgesteld dat de noodzakelijke nummers niet aanwezig waren…… Ook, op advies van de ambtenaren, een Mini Specialist gebeld. Ondanks zijn aanwijzingen hebben ze t nr niet gevonden (bodem rechtsvoor). ‘Meneer had een probleem’, de Mini ‘kon ik wel afschrijven’. Aangeslagen het ding weer opgeladen en richting de Mini Specialist gereden. Binnen 5 minuten heeft hij de noodzakelijke nr’s in de bodem gevonden. Rechtsomkeer naar de RDW. Alle charmes, vooral die van m’n vriendin in de strijd moeten gooien om een herkansing te krijgen. De mini was immers ‘in een andere procedure terecht gekomen ‘. Uiteindelijk is alles goed gekomen maar de les is duidelijk. Zorg dat papieren en nr’s duidelijk kloppen.
Het interieur heeft nog een beetje aandacht nodig, binnenkort laat ik 1 stoelhoes namaken bij de stofeerder op de hoek en hoop dit jaar op een van de clubdagen acte de precense te geven.

RE: Franse Morris Cooper mk2

Bert
Een mooi verhaal over je Morris Cooper
Zelf heb ik een Riley Elf gehad
Deze had ook Hydrolastic
Toen ik daar problemen mee kreeg heb ik deze vervangen
door Nylon Hydro pipes
Voordeel makkelijk te transporteren en monteren
Ik heb deze meer dan 5 jaar onder de Riley gehad en toen de Riley verkocht
Ik weet inmiddels dat de pipes er al meer dan 10 jaar zonder problemen
hun werk doen
Ik stuur een PB met het adres in GB waar deze te koop zijn
Veel plezier met je Morris Cooper
HENK

RE: Franse Morris Cooper mk2

Leuk verhaal en mooie mini!
Veel plezier ervan en welkom hier.

RE: Franse Morris Cooper mk2

Schitterend!
Echt een schitterend verhaal en een schitterende mini.
Alle lof dat je ook gewoon de schade en verdofde verf heb laten zitten.

RE: Franse Morris Cooper mk2

Fantastische mini, niets meer aan doen inderdaad! Leuk met die 'franse' gele lampjes :)

RE: Franse Morris Cooper mk2

Wat een DROOM !!

Prachtig ook dat je hem origineel laat.

Veel plezier ermee, en hopelijk op tot binnenkort op een evenement. Zodat we deze beaty in het echt kunnen bekijken.

RE: Franse Morris Cooper mk2

Mooi verhaal! Kom er zeker eens mee naar de clubdag! Er komt waarschijnlijk een nieuwe prijs waar jou Cooper goed aan zou kunnen meedingen.

De hydroleiding zou ik zeker vervangen (veel werk overigens als het een originele moet zijn). Als hij definitef kapot springt in een snelle bocht, lig je gegarandeerd in de greppel.

Een nieuwe stoelhoes kan ik leveren, maar wellicht ook een goede originele stoel. Aangezien jou Cooper een Mk II is, is dit waarschijnlijk een goedkopere optie waarbij de stof ook nog eens correcter is dan wat ze tegenwoordig aanbieden aan nieuwe hoezen (korrelgrootte is niet helemaal juist).

Super leuk om een broertje van mijn Austin Cooper Mk II te zien: viewtopic.php?f=46&t=39290 :)

Heb je eigenlijk ook nog de originele zwarte Franse nummerplaten erbij?

default

RE: Franse Morris Cooper mk2

Benieuwd naar de nieuwe categorie. Zal voor t eerst zijn, een prijs winnen! De frans platen zijn geel en wit, die hangen nu mooi te zijn in de garage. Had t broertje gezien in de showcase. Wat een klus! Respect dat je de moed erin houdt! Stuur een pm vooor de stoelen! thanks voor de enthousiate reacties!

RE: Franse Morris Cooper mk2

Wat een mooi exemplaar!!
Keep up the good work! :D

RE: Franse Morris Cooper mk2

Leuk verhaal over het "vinden" van de mkII, dat zijn nou de kriebels die het zo leuk maken. Zelf heb ik een Morris Cooper mkII 1969 hydrolastic gehad ( 13-96-MF ).
Kom er eens mee langs op een Mini dag kunnen we meegenieten.

Kees
Downton-House

RE: Franse Morris Cooper mk2

13-96-MF is een zeer late Morris Cooper Mk II (voor het eerst ingeschreven op 1 Mei 1970), is ook in groen/wit en staat in ons Dutch Cooper Register :D

Mijn Franse Austin Cooper Mk I in groen/wit heeft nog zwarte platen met zilveren letters. Ik weet eigenlijk niet tot welk jaar dat is geweest.

Ik heb even gezocht naar de stoel die ik over had, maar ik moet hem al weer hebben verkocht want ik kon hem niet vinden. Mogelijk kan ik er wel weer aan komen.

RE: Franse Morris Cooper mk2

"Mijn" mkII was geboren op 26 aug. 1969 en op 28 aug. 1969 naar een dealer in Eindhoven gestuurd. Op 1 mei 1970 had deze Mooie Mini pas een 1e eigenaar.

Deze "late" mkII Cooper heeft een mkIII draadboom, de mkII bomen waren zeker op !
De kleur was Almond Green + Snowbery White.

RE: Franse Morris Cooper mk2

vet. ik wil dat ook wel eens tegen het lijf lopen. mooi verhaal trouwens. d:)b

RE: Franse Morris Cooper mk2

Wat een geweldig verhaal en mini!!

RE: Franse Morris Cooper mk2

:)\\_ :)\\_ :)\\_ :)\\_

RE: Franse Morris Cooper mk2

Inderdaad een geweldig verhaal, en daarbij een geweldige Mini!
Alle respect voor het origineel houden in zijn verouderde staat. Dat kan ik wel waarderen!