Bert
Een mooi verhaal over je Morris Cooper
Zelf heb ik een Riley Elf gehad
Deze had ook Hydrolastic
Toen ik daar problemen mee kreeg heb ik deze vervangen
door Nylon Hydro pipes
Voordeel makkelijk te transporteren en monteren
Ik heb deze meer dan 5 jaar onder de Riley gehad en toen de Riley verkocht
Ik weet inmiddels dat de pipes er al meer dan 10 jaar zonder problemen
hun werk doen
Ik stuur een PB met het adres in GB waar deze te koop zijn
Veel plezier met je Morris Cooper
HENK
- Login of registreer om te reageren
RE: Franse Morris Cooper mk2
Ingediend door Bert u op wo, 13-02-2013 18:41
Zo’n 20 jaar geleden besloten we als pril gezinnetje even weg te vluchten van de uit de hand gelopen verbouwing van ons net gekochte huis. Tent in de auto gegooid en richting Frankrijk. Althans, dat was de bedoeling….De onlangs aangeschafte Austin glider 1300 gt begon in Belgie z’n eerste kuren te krijgen….. ter hoogte van Lile was t bekeken. Met huilende baby langs de kant in een GSM-loos tijdperk. Voordeel van het klassiekrijden is dat je spontaan hulp krijgt. Kortom, volgende dag reden we weer met een nieuwe benzine pomp.
Ergens in de buurt van Nimes, genietend op een provinciaalse weg, zag ik m vanuit mn ooghoek voor het eerst: de mini op een sloop. Groen, wit dakje en scharnieren op de deur. Helaas was t zondag en ik moest t de rest van de vakantie doen met dit beeld.
Na een weekje camperen terugreis slim gepland en ‘per ongeluk’ weer langs de bewuste sloop.! Na een snelle inspectie bleek het een echte Cooper (Morris mk 2) te zijn! In een ongelofelijk goede staat! De auto had alleen rechtsvoor schade maar, zelfs op alle badges etc., helemaal compleet…..
Sta je dan, net een mega project van een huis gekocht, nog andere 4 wielige projecten in de garage, een baby…. Vind je je jongensdroom! De oplossing was snel gevonden, met de onwetende eigenaar van de sloop werd een deal gesloten over ‘la mini’ en mn vrouw had haar verjaardagskado alvast binnen!
Op de trailer
Uiteindelijk, en dat was maar goed ook, heb ik het plan laten varen de mini ter plekke rijklaar te maken en m naar Nederland te rijden. De Cooper heb ik in een weekend opgehaald met de trailer. Thuis bleek t blok muurvast te zitten. Waarschijnlijk, de koplampen stonden ook vol water, heeft de mini in t water gelegen. Motor gedemonteerd maar was helaas niet meer te redden, met het lospersen van een zuiger kwam een hele bus mee…… Door omstandigheden, te veel projecten, heeft de mini vervolgens ruim 15 jaar staan te verstoffen in de schuur.
Een paar jaar geleden heb ik de mini naar mn nieuwe onderkomen in Gouda getransporteerd. Toevallig is dit transportje nog onderwerp in de rubriek ‘gespot’ geworden.
Afgelopen anderhalf jaar heb ik de Cooper technisch weer helemaal in orde gemaakt. Omdat ik een voorkeur heb voor originaliteit (‘dans sons jus’ zoals de Fransen zeggen) is de mini niet in showroom staat gebracht. De lak is nog helemaal origineel, Aan de auto is nog nooit gelast en heeft nooit tectyl gezien! Op marktplaats heb ik t geluk gehad een origineel blok te vinden. Wel heb ik deze voorzien van nieuwe zuigers, lagers etc. Jammer genoeg is t blok tot twee maal toe kapot gelopen omdat de oliedruk naar een paar honderd kilometer naar een absoluut nulpunt daalde…. Heb er behoorlijk wat experts bij gehad maar de oorzaak is nooit gevonden. Nu draait t motortje alweer een tijd naar volle tevredenheid.
De elektra heeft ook de nodige aandacht gehad. De Franse eigenaar had ooit een ander dashboard gebouwd en de draadboom halverwege doorgeknipt en lekker digitaal alles in zwart verder geknoopt…..alle andere componenten zoals schakelaars en meters zaten vol met modder. Zijn allemaal uit elkaar geweest en schoongemaakt. Leuk klusje voor in de winter geweest. Alles is weer zoals t hoort.
Uiteraard de remmen, hydraulisch en ophangingen allemaal gereviseerd en t ding stuurt strak en remt ongekend goed. Bijzonder was dat geen enkele bout of moer zat vastgerot!De lichtgewicht Gotti velgen zaten onder de mini!
Het hydraulastische systeem is redelijk. De leiding zweet op een reparatie soldering. Vanuit Engeland heb ik een omgebouwde vetspuit laten komen. Eens in de paar maanden krijgt ie een paar slagen en staat weer keurig recht!
Groot stressmoment was de RDW! Vooraf heb ik hierover telefonisch contact gehad omdat ik het chasisnr. niet ingeslagen kon vinden. Wel op diverse gepopte plaatjes maar niet ingeslagen. Dat zou goed komen werd mij beloofd!.Behalve de ongekende onvriendelijkheid werd met veel machtsvertoon vastgesteld dat de noodzakelijke nummers niet aanwezig waren…… Ook, op advies van de ambtenaren, een Mini Specialist gebeld. Ondanks zijn aanwijzingen hebben ze t nr niet gevonden (bodem rechtsvoor). ‘Meneer had een probleem’, de Mini ‘kon ik wel afschrijven’. Aangeslagen het ding weer opgeladen en richting de Mini Specialist gereden. Binnen 5 minuten heeft hij de noodzakelijke nr’s in de bodem gevonden. Rechtsomkeer naar de RDW. Alle charmes, vooral die van m’n vriendin in de strijd moeten gooien om een herkansing te krijgen. De mini was immers ‘in een andere procedure terecht gekomen ‘. Uiteindelijk is alles goed gekomen maar de les is duidelijk. Zorg dat papieren en nr’s duidelijk kloppen.
Het interieur heeft nog een beetje aandacht nodig, binnenkort laat ik 1 stoelhoes namaken bij de stofeerder op de hoek en hoop dit jaar op een van de clubdagen acte de precense te geven.