Innocenti Cooper 1300 Export restauratie

RE: Innocenti Cooper 1300 Export restauratie

Na al bijna anderhalf jaar restauratie bedacht ik om eindelijk maar een topic te starten in de Showcase. Ik zal direct bij het begin beginnen.

Na een aantal mijn vader helpen met het onderhouden van zijn autos (een MGA 1600 uit 1960, en een Lancia Fulvia Sport Zagato 1.3s uit 1970) bedacht ik dat het toch eens tijd werd voor een eigen auto om aan te sleutelen. Na lang zoeken en kijken naar wat andere klassiekers kwam ik toch bij een Mini uit. Ik had in het verleden al wat Inno's voorbij zien komen maar echt concreet werd het niet. Een paar maanden later kwam ik bij de MSCN terecht en zag ik op de Markt een Inno project te koop. Dit leek me wel wat, dus met de eigenaar gemaild en een afspraak gemaakt.

Er moest nog zeker genoeg aan gebeuren, de motor zat los maar verbruikte volgens de vorige eigenaar toch wel een litertje olie per 100km. Dus in plaats van reviseren had hij er een 850 motor in gezet die ik er ook bij kreeg. Ook zijn hele hebben en houwen aan reserve onderdelen waren inbegrepen. inclusief een hoop 1100 Special onderdelen. Maar de hele voorkant lag eraf, hij was ooit op zijn dak opgeslagen geweest en hij was ook helemaal leeg gehaald. Kortom genoeg te doen maar niets onoverkomelijks.

Dus een weekje later terug gereden met een gehuurde bus met laadklep en alles ingeladen.

Eenmaal terug bij de werkplaats stonden we er zo bij.


Er was naast de mechanische revisie ook nog een hoop plaatwerk te doen. Gelukkig is de werkplaats naast die van mijn vader van Ben Konst, een genadidg racer van Austin Healeys in het NK en bovendien een plaatwerkgenie. Toen hij mijn koets voorbij zag komen was hij gelijk enthuisiast, een echt Coopertje wou hij wel opknappen voor mij, als ik de koets klaargemaakt kon leveren wou hij de nieuwe panelen er wel voor me in lassen.

Er zat binnen in de koets nog genoeg oud geluidsisolatie, wat her en der door historishe laswerkzaamheden nog wel eens in de hens hadden gestaan. De vorige eigenaar had er al een nieuwe vloer in gelast maar de lasnaden nog niet afgebraamd dus ook die moesten allemaal terug geslepen worden.

Ondertussen had Ben nieuwe huiden op de deuren gezet:


Met de body afgebraamd en helemaal leeg getrokken en her en der de bodyfiller er af gehaald kon hij naar Ben voor het groffere laswerk.

Bij nadere inspectie bleek hij niet helemaal recht te lopen, er waren ooit nieuwe platen ingelast die de vorm van de body absoluut niet volgde. In de foto hieronder is te zien hoe het daar naar binnen loopt.


Dus hele stuk eruit:


Nieuw stuk correct gevormd staal erin en strak maken




De vorige eigenaar had ooit een gigagat in de achterleuning van de achterbank gezaagd om een speaker te kunnen plaatsen. Dus ook die moest weer dicht, want op Inno's is die gewoon dicht. Ook was de bank wat verzakt dus die werd opgekrikt.


Ook de hoedenplank was flink toegetakeld voor speakers dus die is er gewoon helemaal uitgehaald en heeft Ben een nieuwe gemaakt.


De paravaanhoeken waren al eens vervangen, maar toen we de nieuwe voorschermen daar bij zette pastte het allemaal voor geen meter. Toen we toen de hoeken vergeleken bleken ze helemaal niet gelijk te zijn. Dus is er een mal gemaakt van de hoek waar het voorscherm wel past en een nieuwe plaat gemaakt.

Hier is de passing van het voorscherm en de oude hoek te zien met de mal voor de nieuwe hoek erbij:


En het nieuwe paneel op zijn plek geklemd


En zo staan we er nu voor. Maar het zit nog steeds niet vast gelast.


Ik zal het topic proberen bij te houden. Voor de motor heb ik een apart topic in de Technische Modificatie afdeling.

RE: Innocenti Cooper 1300 Export restauratie

kan het verkeerd hebben, maar de carossserie lijkt geen originele Inno body te zijn.

RE: Innocenti Cooper 1300 Export restauratie

Hoezo dat?

Er staat een origineel Innocenti nummer in het binnenscherm geslagen (op de juiste plek), en de companionboxes (even het Nederlandse woord kwijt) zijn ook de inno vorm. Ook de paravaan heeft alleen een set gaten voor de ruitenwissers voor LHD. Verder zijn ook alle onderdelen innocenti, het enige originele onderdeel wat ik mis zijn de voorstoelen. Als het een reshell is heeft iemand er flinke moeite in gestoken.