Markos' coachbuilt Mini Cooper

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Toch maar eens een Showcase gestart van mijn Mini. Ik ben altijd al gefascineerd ben geweest door de ultra-luxe sixties [i:16stz6e1]'coachbuilt'[/i:16stz6e1]-Mini's, maar dan wel zo dat het eruit ziet alsof alle snufjes af-fabriek zijn ingebouwd.
Dat is dan ook de achterliggende gedachte van mijn project: de mooiste originele onderdelen verzameld in mijn ultieme Mini!

Om bij de bron te beginnen: mijn vader heeft 2 Mini's gehad, een witte (met Cooper-kop) en een Clubman 1275GT. Dat heeft vast iets te maken gehad met mijn liefde voor de Mini.


[i:16stz6e1][size=75:16stz6e1]Pa's stoere Clubman 1275GT[/size:16stz6e1][/i:16stz6e1]

In 2000 heb ik zelf een Mini gekocht. Het werd een '91-er Cooper, rood met wit dakje. Niet de meest roestvrije, maar ik dacht dat er nog wel wat van te maken viel... dat viel dus tegen! Het bijwerken van een onschuldig ogend roestplekje legde de ware staat bloot en het bleek dat de carrosserie (heel) ver heen was.

Tja, dan heb je 2 keuzes: ermee stoppen en de boel verkopen, of de blik op oneindig en toch proberen de Mini van je dromen te maken.
Het werd het laatste, en met een goede donor-carrosserie ging dit project van start!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Omdat dit project van start ging in het pre-digitale-camera-tijdperk, heb ik van de demontage- en lasfase geen digitaal beeldmateriaal.

De erbij gekochte body had gelukkig alleen nieuwe A-paneeltjes nodig en was toen klaar voor de spuiter.


De primer zit erop.


RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Dat is dan ook de achterliggende gedachte van mijn project: de mooiste originele onderdelen verzameld in mijn ultieme Mini!




Dan ben ik wel erg nieuwsgierig wat je erin gaat maken.. je bent iig op de goede weg, aangezien hij al bijna in de kleur zit..

Jaapio

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Nou, hij zit zelfs al in de kleur ;)
Deze foto's zijn alweer een paar jaar oud, ik fiets nu even snel door de restauratie heen voordat we bij de 'goodies' komen.

Hier staat hij in kleur: postoffice red met een diamond white dak.





Het lijkt hier redelijk donker, maar het is echt knalrood. Geen officiele Mini-kleur, maar stond wel op de Rover-kleurenstaal. Ik vond het originele flamered namelijk niet fel genoeg.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Terug van de spuiter eerst het originele '91-er achtersubframe eronder weggehaald. Viel op zich nog mee qua roest:




Maar ik had intussen een ander subframe opgebouwd, de hilo's zitten er ook al in:




En die werd dus gemonteerd:



Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om alvast de achterlichten en de achterbumper te monteren :)

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Nieuwe G-Max schokdempers eronder en de wielkasten zwartgemaakt met 'Bodemschutz'.




Omdat deze body standaard was voorzien van de uitgeslepen voorspatborden voor 13 inch velgen, was de keuze voor de wielgrootte dus niet moeilijk meer.

Toch wel wat breder dan de originele 145 bandjes...




En als je het over origineel geleverde 13 inch wielen hebt, vind ik de Sportspack-velgen toch wel de mooisten.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Bij Sportspack-velgen horen natuurlijk Sportspack-verbreders. Ik heb nog het geluk gehad ze te kopen toen origineel-Rover-verbreders nog te betalen waren...


De banaan is 'gesmoothed': de gaten voor het mistachterlicht en het halve maantje voor de uitlaat aan de linkerkant zijn dichtgelast voor een cleanere aanblik.



De binnenzijde van de verbreders heb ik voorzien van een laagje Bodemschutz. Origineel is dit plakplastic (dacht ik), maar dit is makkelijker aan te brengen.




Omdat het blok maar weinig kilometers had gelopen, was revisie een beetje overdone en kon worden volstaan met een grote beurt (zonder Yorinde).



Het RedBull-blikje zorgt voor de extra pk's (okay, toch nog een beetje Yorinde dan ;)).


Even een sprongetje in de tijd: deuren, ruiten, lampen, velgen en verbreders erop.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

De stoffen hemel (uit een MPI) kon na een dag weken in de Biotex gemonteerd worden. Werkt trouwens perfect om schoon te maken!




En verder met het interieur. Dit komt uit een '95-er Balmoral, wel funky toch? Het zou desondanks niet lang blijven zitten...




Hier zijn de rode gordels te zien, voorzover ik weet zaten deze rode rol-versies alleen op de achterbank van de Balmoral.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Nice....very nice!! :)

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Dank u :D

Het interieur werd verder verwend met een wortelnotenhouten 6-kloks MPI dashboard.




Midden-onder op de foto is nog net het [i:1dqj0mbn]racy[/i:1dqj0mbn] MPI Sportspack gaspedaal te zien:



Het alarm-ledje rechts naast het stuur is nu een 'afschrik'-ledje (een knaak bij de Halfords, maar het lijkt net echt :P ). Bij contact uitgeschakeld knippert het ledje, contact aan en het ledje gaat uit.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

De uitlaat is een standaard exemplaar. De bocht is eruit gehaald zodat de eindpijp in het midden uitkomt. Voor de verfraaiing is een dikke ring op de pijp gelast.




Tijd voor de eerste testrit! Het moge duidelijk zijn: dat rijdt super :D



En met de grille gemonteerd en de motorkapstrepen geplakt schiet het al mooi op!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Voor de emblemen op de kofferklep heb ik deze uitgezocht. Ik vond 'Mini Cooper' een leuke combinatie, met een knipoog naar de 60's Coopers.
De S vond ik wat al te pretentieus, dus die kwam er niet op.



Deze emblemen worden normaal gesproken gemonteerd met de pinnetjes aan de achterkant. Dat vond ik niet mooi genoeg, en ik wilde liever geen gaatjes boren in mijn klep.
Dus heb ik de pinnetjes eraf geslepen en zijn de emblemen bol getikt, zodat ze mooi aansluiten op de achterklep. Vervolgens zijn ze op de klep geplakt met dubbelzijdig tape.




De kofferruimte is opgeleukt met een orginele Rover kofferbak-bak.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

leuke mini

maar toen je zei klassieke coach built mini's dacht ik meer aan de hatchbacks en de airco en platen spelers die er in de jaren 60 in kwamen
vaak ook nog in combinatie met cooper S of andere dik getunede bloken (om de prestatie's op peil te houden na al het gewicht toevoegen)

Dus waar blijven die funky jaren 60 truks?

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Markos schreef:

En verder met het interieur. Dit komt uit een '95-er Balmoral, wel funky toch? Het zou desondanks niet lang blijven zitten...



wat zaten die stoeltjes lekker zeg ;)
dat interieur heb ik toen van je overgenomen.
inmiddels helaas weer doorverkocht en ze zitten nu weer in een hele nette mini.

wat heb je er nu voor interieur inzitten?
de mini ziet er netjes uit, net of die zo uit de fabriek komt.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

nonono schreef:
maar toen je zei klassieke coach built mini's dacht ik meer aan de hatchbacks en de airco en platen spelers die er in de jaren 60 in kwamen (...) Dus waar blijven die funky jaren 60 truks?




Een hatchack ervan maken werd me wat al te gek (wel stoer trouwens), maar de funky-onzin-luxe zit eraan te komen... even geduld nog :)


mr x":3iicyx98]wat zaten die stoeltjes lekker zeg
dat interieur heb ik toen van je overgenomen.
[/quote:3iicyx98]

Ja dat interieur was echt als nieuw heh! Interieur-updates komen eraan!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Verder met het interieur.

Men neme: een MPI stoel...




...en verwijdert de bekleding...




...tot op het blote schuim.




Op de Engelse eBay kwam ik een set originele hoezen tegen. Hetzelfde model als o.a. de Mini 40th AE, maar dan donkergroen met zwarte bies. Hier de rugleuning:




Montage geschiedt uiteraard in omgekeerde volgorde...




En zo ziet dat er dan uit... geen kijk al zeg ik het zelf :P Het ruikt wel lekker nieuw ;)


[i:53d8xni5]Het hout zit ook alweer onder de ruiten[/i:53d8xni5]


De rode gordels komen wel mooi uit zo, maar je raadt het al: ook dit interieur was niet voor de eeuwigheid.




De ontknoping volgt...

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

...het was iets met zwart en kuipjes... tog :?

kom maar op met de foto's :D

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

je maakt het wel mooi zo....

;)

nou idd komop met die pics

Jaapio

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Ik wil ook meer foto`s zien ;)

Puik werk!!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Na lang zoeken eindelijk mijn ultieme interieur gevonden!

Dit zwart leren interieur is afgezet met een rode bies en is afkomstig uit een Duitse special edition, de Silver Bullet. Er zijn er maar 400 van gemaakt.



De stoelen zijn van het latere SPI-model, dus met wat meer zijdelingse steun in de rugleuning.


Leuk detail zijn de Mini Cooper logo's in de rugleuningen. Deze kwamen later bij sommige MPI's terug.





De deuren zijn nu ook afgewerkt: wotelnotenhouten raamlijst, handgreep en deuropener. De deurbakjes komen uit een Metro, zelfde model als de originele Mini-bakjes maar met plaats voor een speaker(tje).



De ventilatieringen op het dashboard zijn nu voorzien van een chromen rand.



En hier vast wat voorbereidingen in de categorie 'zinloze luxe' ;) :

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

3e remlicht? :x

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Haha nee hoor, geen derde remlicht!

Ik ga er morgen mee verder hoop morgenavond wat meer foto's te plaatsen, dan zal het duidelijk worden!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Hoofdsteunen achter???

mooie mini trouwens hoor :D

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

10 Punten voor BadBert :D. En bedankt voor complimenten iedereen O+.

De gaten in de hoedenplank zijn inderdaad voor hoofdsteunen op de achterbank.
Hiervoor heb ik op de sloop een paar extra bevestigingen gehaald (uit een oude Rover).



Je monteert ze net zoals in een stoel: de 'vleugels' door de sleufgaten laten zakken, dan een kwartslag draaien en ze zitten vast in de verticale richting.

Aan de onderkant ziet het er zo uit:


De simpelste constructie die we (lees: mijn pa) konden bedenken. Tegen de achterbank zitten in totaal 4 clipjes geschroefd. De hoofdsteunbevestiging wordt hier in geschoven en zo zit ook de horizontale richting gefixeerd.
Op de uiteinden van de hoofdsteunbevestiging zit een extra buisje voor het goed laten passen in de clip.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Ik heb ook na zitten denken over de extra hoofdsteunen dus ben erg benieuwd naar het resultaat!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

kijk, dat is wel heel erg gaaf ja :D
Ben benieuwd naar het eindresultaat!!!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Zit je aan de linkerkant niet in de clinch met de benzinetank?

Groetjes,

Maurice

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

De benzinetank zit niet echt in de weg, maar de pennen van de hoofdsteunen moeten wel iets ingekort worden anders komen ze er tegenaan.

Voor het monteren van de hoofdsteunen is dat sowieso wel handig trouwens, anders is er niet genoeg ruimte tussen plafond en bovenkant leuning om ze te kunnen monteren.

Binnenkort hopelijk vorderingen!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

En hier mijn vorderingen...

Ik heb het zo gemaakt dat de hoofdsteun 'door' de rugleuning gaat. Als je (al) hoofdsteunen achter ziet in een Mini, zitten ze vaak achter de leuning. Zo lijkt het IMHO alsof het af-fabriek geleverd is.



De gaten maken in het leer was even spannend, moet toch in 1 keer goed! De bevestigingen drukken het leer iets naar onder, net zoals origineel bij de voorstoelen.

Nu moet ik nog de hoofdsteunen voorzien van een rood biesje. Die zijn nu nog beige.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Kijk!!!!! Alsof het zo hoort! Netjes hoor!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Omdat ik nog tijd heb gehad de biesjes rood te maken, hier vast een voorproefje...



Aan beide kanten zitten de hoofdsteunbevestigingen nu door de bank.

Ik heb MPI-hoofdsteunen gebruikt, daarbij zitten de pinnen dichter bij elkaar wat mooier staat op de achterbank. Met hoofdsteunen van een SPI kom je minder mooi uit met de biesjes van de bank.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Oeoeoeoe, naajs :D

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Ziet er netjes uit! De biesjes komen inderdaad mooi uit zo..

Wordt je zicht naar achter zo niet behoorlijk beperkt?

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Het zicht naar achteren valt nog mee, ik zal binnenkort wel even een foto maken van wat je ziet zo naar achteren.

Nog geen updates helaas... zit wel wat aan te komen binnenkort ;)

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Hoe heb je die biesjes rood gemaakt eigenlijk?

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Nou.... dat moet ik nog doen! Het wordt ouderwets handwerk, dus met een penseeltje schilderen.
Nog geen tijd gehad hiervoor helaas, maar zodra ik resultaat heb post ik natuurlijk direct de foto's.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

ohhh, dacht dat je die biesjes op de achterbank al rood had gemaakt... :x :P

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Haha nou gelukkig waren die al rood ;) Moet wel leuk blijven natuurlijk :P

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

haha jah idd, maar dacht door deze zin,

Markos schreef:
Omdat ik nog tijd heb gehad de biesjes rood te maken, hier vast een voorproefje...




dat je die van de bank al had gedaan en die van de hoofdsteunen nog moest doen ;)

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Eindelijk weer eens een update :D.

Omdat de rubberen veerbollen intussen ook al weer 18 jaar oud zijn, werd het tijd om dat eens aan te pakken.
Ik wilde nu wat anders proberen, en heb ervoor gekozen om de veerbollen te (laten) vervangen door schroefveren.

De Mini werd omhoog gezet en toen werd begonnen met het verwijderen van de veerbollen:


De HiLo is hier al verwijderd. De veerbol ingedrukt en zit los. Met wat gewrik kan deze er nu uit:


De oude veerbol (nou ja, echt bol was hij niet meer!) en zijn vervanger:


Er zijn (bij deze fabrikant) 2 varianten van de veren: zacht en iets harder. Ik heb gekozen voor de hardere variant, maar heb nog een paar zachte veren meegekregen om te proberen.


Van de voorste Hilos werd voor het montage-gemak even een stukje afgedraaid:



De veer kan erin:



Omdat je er aan de voorzijde niets van kan zien, hier een foto van de gemonteerde veer aan de achterzijde:



Na een stevig stukje rijden staat de Mini nog een beetje in standje 4x4, maar hij zakt nog iets na (1 cm ongeveer):



En hoe rijdt dat nu?
Zelfs met G-Max dempers, die eigenlijk te zacht zijn hiervoor, is er duidelijk verschil merkbaar met rijden op veerbollen.
Op asfalt nog steeds strak sturen. Door de te zachte dempers trillen de veren nog iets na, maar het is zeker geen deinen wat hij doet.

Op klinkerwegen ging er een wereld voor me open: zowaar geen gestuiter meer d:)b . Verkeersdrempels kunnen in de 2e versnelling in plaats van stapvoets.
Normaalgesproken vermeed ik kuiltjes en putdeksels in de weg altijd, maar nu hoeft dat niet meer.

Binnenkort wil ik gaan testen met andere -in hardheid verstelbare- dempers. Dat schijnt nog behoorlijk verschil te maken. Ook wil ik de zachtere veren wil nog gaan proberen.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

hou aub mensen even op de hoogte van je bemerkingen van dit systeem..
ik heb hier zelf ook naar zitten loeren maar had nog geen hollander gevonden die er mee rijdt en die zijn verhaal erover vertelt..
Misschien zijn er wel die er mee rijden,maar nergens een verhaal of het bevalt..

Dacht dat er zelfs 3 soorten veren voor te krijgen zijn in verschil met stijfheid..? waarvan 1 race of competitie uitvoering..

ziet er wel gelikt uit.. d:)b

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Ik was ook altijd nieuwsgierig naar dat veersysteem!
Ben blij te lezen dat het "stuiteren" tegen gaat :)

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Idd, hou ons op de hoogte. Ik loop ook al een tijdje rond met de gedachte die bollen te vervangen door veren, maar las niet altijd even positief verslag. Zelfs zweven en "zwabberen" zou voorkomen... vandaar dat ik ze nog niet aangeschaft had ;)

Het ziet er iig super uit! d:)b

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

De verstelbare dempers zijn onderweg! Ik heb voor een set verkorte Gaz-dempers gekozen.


clubbie schreef:
Dacht dat er zelfs 3 soorten veren voor te krijgen zijn in verschil met stijfheid..? waarvan 1 race of competitie uitvoering..



De Engelse veren zijn inderdaad in 3 soorten verkrijgbaar, maar deze staan niet zo heel goed bekend.


BadBert":3d6np3hu]Zelfs zweven en "zwabberen" zou voorkomen... [/quote:3d6np3hu]
Zweven is een demperverhaal: de veren hebben namelijk veel minder eigendemping dan de rubberen veerbollen. De veren trillen dus langer na, en hebben daardoor meer demping nodig.

Zwabberen kan te maken hebben met de ophanging van het voorste subframe. Toen mijn Mini op de brug stond werd ik nog even fijntjes gewezen op versleten ophangrubbers...
Het voorste subframe beweegt nu dus ten opzichte van de carrosserie. Bij insturen beweegt nu eerst het subframe de goede kant, en dan volgt de rest van de auto.
Het werd mij aangeraden de ophangrubbers te vervangen door alu exemplaren. Dat geeft wel iets meer trillingen en geluid door, maar stuurt vele malen strakker.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Markos schreef:


Zwabberen kan te maken hebben met de ophanging van het voorste subframe. Toen mijn Mini op de brug stond werd ik nog even fijntjes gewezen op versleten ophangrubbers...
Het voorste subframe beweegt nu dus ten opzichte van de carrosserie. Bij insturen beweegt nu eerst het subframe de goede kant, en dan volgt de rest van de auto.




dit is niet geheel onbekent bij pieterke, bij hem zat ook eea los...

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Red Flame schreef:
dit is niet geheel onbekent bij pieterke, bij hem [u:qp7por3s]zat[/u:qp7por3s] ook eea los...



ZAT dus :P dat is nu allemaal nieuw :P
En met andere dempers moet het dus een goede oplossing zijn? Laat even weten hoe het met de nieuwe dempertjes gaat ;)

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Vandaag de achterdempers gemonteerd:



Deze verkorte GAZ dempers zijn in 40 standen verstelbaar. Ik ben begonnen met 15 kliks vanaf de zachtste stand.



Een behoorlijk verschil met de G-Max'en die eronder zaten! De GAZ zijn veel harder gedempt. Tijdens het testritje vond ik de achterkant wat te hard, daarom 10 kliks zachter gezet en dat voelde veel beter aan.

Als de voordempers er ook onder zitten ga ik verder met testen!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

De voordempers zitten er nu ook onder. Ik heb ze eerst op 10 kliks vanaf de zachtste stand gezet.



Natuurlijk gelijk een testrondje over de lokale Nordschleife (Ostschleife ;) ): een deel industrieterrein met glad asfalt en mooie bochten en een deel over landweggetjes met klinkers en ook stroken slecht onderhouden asfalt.

Ongelooflijk met wat voor tempo je nu over een klinkerweggetje kan rijden! Maar het geheel was nog wat aan de harde kant voor mij.
Daarom achter op de zachtste stand gezet (min 5 kliks ten opzichte van eerst) en voor ook 5 kliks minder ten opzichte van eerst.

Hetzelfde rondje nogmaals gereden: stukken comfortabeler! Dat 5 klikjes van de schokdemper zo'n verschil kunnen maken!

Het is de bedoeling zo wat te testen met deze afstelling, en misschien nog een klein beetje draaien aan de shocks.
Daarna wil ik de normale (zachtere) veren gaan proberen, de 'harde' die er nu opzitten zijn 20% harder.
Ik vermoed dat de normale veren beter zijn in combinatie met de platte 13 inch banden. De demper zal waarschijnlijk wat harder gezet kunnen worden.

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Heerlijk verhaal!
Laatste update met de GAZ shocks met verhoogde interesse gelezen vanwege mn eigen project. Daar zitten ze ook onder. Als uitgangspunt kwa afstelling heb ik overleg gehad met de mannen van GAZ zelf, die groot zijn geworden in het racen met Mini's. Naar gelang de smaak en soort performance die verwacht wordt, adviseren zij om zowel voor als achter met 8 kliks open te beginnen. Wellicht, en geheel terecht gedacht, dat het met metalen coil springs even anders zoeken is dan met rubber bollen. It takes two to tango tussen veer en demper als het gaat om goede werking van de wielophanging....

Succes en blijf vooral doooooooooooorgaan!

RE: Markos' coachbuilt Mini Cooper

Zo, even een korte update.

De afgelopen week heb ik de ophangrubbers van het voorste subframe vervangen. Ik heb toch weer gekozen voor de standaard rubbers. Polyurathaan of aluminium bushes geven meer trillingen door, en dus ook meer lawaai.
Het sturen is wel iets minder 'scherp' als met poly of alu, maar het is mij zo scherp genoeg. Bovendien hebben de 13 inch banden een lagere wang dan 12 inch, dus ook minder vervorming tijdens het sturen.

Verder heb ik de voorste (hardere) veren vervangen door de normale exemplaren. Met de GAZ-dempers op 15 kliks even een testritje gemaakt, en het voelt goed aan. Nog steeds heel Mini, maar geen gestuiter meer :D .
Nog wel het allerleukste gevolg is dat mijn vriendin de Mini nu ook leuk vindt om mee te rijden! De rubber vering vond ze het maar niks met dat gestuiter...

Ik heb intussen nog een (kort gebruikt) setje verstelbare Spax-dempers gekocht, van normale lengte. Ben toch wel benieuwd of dat anders rijdt, dus de komende tijd ga de Mini voor woon-werk-verkeer gebruiken om dat proefondervindelijk vast te stellen.

I'll be in touch :).