Mijn Clubman Estate 1100

RE: Mijn Clubman Estate 1100

In het algemene "post hier je auto als je geen eigen topic wilt"-topic had ik m'n Estate al een keer neergezet. Ter opfrissing hier even wat plaatjes van hoe ik hem heb gekocht:







Inmiddels heb ik nog steeds absoluut geen spijt van de aanschaf. Hoewel het op de bovenstaande foto's niet heel goed zichtbaar is, was de lak nogal dof en verweerd. Een goede poetsbeurt deed wonderen.
Volgende foto's lijken dan ook rechtstreeks afkomstig uit een reclame voor een autopoetsmiddel (in dit geval de groene schildpad):





Helaas gaan de vele krasjes er niet mee weg (het resultaat van 14 jaar in een loods staan).


De 1100cc motor liep stationair beroerd, wat voornamelijk een kwestie bleek van wat achterstallig onderhoud. Nu loopt ie met verse olie, oliefilter en luchtfilter al weer stukken beter. Kleppen stellen staat nog op het programma. De bougies en bougiekabels zien er nog tamelijk vers uit.

Ondanks wat er vaak over een 1100cc gezegd wordt, komt er geen blauwe mist uit de uitlaat en wordt de parkeerplaats hier voor de deur ook niet ernstig afgebakend met geursporen.

De koppeling wil nog wel eens doorslippen en is toe aan een nieuwe drukgroep.

De startmotor grijpt helaas niet altijd even goed aan, maar als ie wel aangrijpt start de wagen ook met koud en nat weer redlijk goed. Alle electra werkt tot op heden verder zonder problemen.
Toen ik de auto net had, zat de startmotor overigens vrijwel helemaal vast. Een schoonmaakbeurt deed toen wonderen, dus wellicht zit er nu weer wat vuil tussen. Binnenkort dus maar weer even naar kijken.

De banden die op de auto zaten, waren flink uitgedroogd. Inmiddels staat de Estate op 10" GB-velgjes met Yokohama bandjes.

Dan komen we bij het interieur. Dit was bij aankoop vrijwel standaard. Het enige wat niet standaard was, waren de radio/cd-speler (die geen cd's afspeelt) en een hoedenplank met daarin 2 ovale speakers met een prima geluid. De hoedenplank ergerde ik me echter vrijwel meteen aan. Die zat namelijk aan de acherbank vastgeschroefd, waardoor het onmogelijk was om de achterbank nog neer te klappen. Erg vervelend als je voor wat grote inkopen expres de Estate hebt meegenomen omdat je denk dat daar alles wel makkelijk in past. Dat gebeurde me dus een 2 weken na aankoop.

De hoedenplank met speakers is nu verwijderd, de speakers heb ik onder de achterbank gemonteerd zoals vele andere Minirijders ook hebben. Voordeel bij de Estate is, dat je nog wel bij de ruimte achter de speakers kunt komen door de zitting van de achterbank omhoog te klappen. Daar ligt nu m'n 'eerste hulp bij pech-setje', netjes opgeborgen.

Met een nieuwe hoedenplank ben ik ook bezig. Ik vind het toch wel een prettig idee dat niet alles in het zicht ligt als ik iets in de auto laat liggen. Daarnaast hoop ik stiekem dat het een klein beetje geluiddempend werkt.

De stoelen en achterbank in de auto zijn nog origineel. De bestuurdersstoel is helaas doorgezakt. Ook zit er een scheur in de bekleding van de bestuurdersstoel en van de achterbank. Niet heel erg comfortabel en ook niet erg netjes. Afgelopen zaterdag heb ik een (naar verluid?) Rover 216 GTI interieur op de kop getikt. Absoluut niet origineel, maar wel comfortabel (met het oog op tijdelijk dagelijks gebruik van de Estate als m'n MPi stras wordt opgeknapt), bekleding in redelijke staat en aanmerklijk goedkoper dan een SPi/MPi interieur. De frames van de stoelen moeten nog aangepast worden voor de Mini bevestigingspunten. Daar wordt op dit moment ook aan gewerkt. De bekleding van de Rover-achterbank wil ik ook overzetten op een Estate achterbank, om het allemaal netjes af te maken.

Hierbij houdt ik er wel rekening mee dat alles in de toekomst eenvoudig teruggebouwd kan worden naar origineel zonder sporen achter te laten.
Dat geldt overigens voor ook voor de speakers, hoedenplank en alle andere aanpassingen die ik aan de auto zal doen. De originele onderdelen die ik verwijder zullen netjes opgeslagen worden.

Wat er nu op mijn lijstje staat:

- Kleppen stellen
- Koppeling/drukgroep in orde maken
- Remmen laten nalopen (moeten tevens ontlucht worden)
- Hoedenplank afmaken
- Rover stoelen monteren
- extra achterbank kopen en daarop de Rover bekleding overzetten zodat de originele bekleding die er nu inzit bewaard blijft.
- Enkele roestplekken behandelen met roeststop zodat de boel niet doorrot

Op het IMM zal de Estate zeker aanwezig zijn.
Eind mei moet ik bovenstaand lijstje ook hebben afgewerkt en moet de auto ook voorzien zijn van een verse APK, omdat het dan tijdelijk mijn dagelijks vervoer wordt.

Ik ga proberen dit topic een beetje up-to-date te houden met foto's, helaas is dat niet mijn sterkste kant.

RE: Mijn Clubman Estate 1100

Toen ik echt net een week dit forum had gevonden en mijn mini-avontuur begon. Zag ik deze als eerst bij dat topic waar je het over hebt. Ik vind hem geweldig mooi :) . Die kleur ook. Lekker retro en simpel. Zeker een van de meerdere (echte) Mini's waar ik met natte mondhoeken naar kijk ;) ;) :9~

RE: Mijn Clubman Estate 1100

mooie estate heb je daar man!

we gaan hard tegenwoordig :P

ben stiekem wel een beetje jaloers op je kleur...

mvg steven

RE: Mijn Clubman Estate 1100

Ik vind het kleurtje ook erg mooi, mooier dan het blauw van de mijne. Wat ik niet uit het verhaal opmaak is de algemene staat van de body...

Dennis

Ik vind die extra lampen wel stoer...ga ik ook doen :)

RE: Mijn Clubman Estate 1100

Even de vraag van Dennis beantwoorden:

De staat van de body is redelijk. Tot nu toe is er alleen nog maar aan de A-panelen gelast.
De voorschermen vertonen vooraan wat roestvorming, aan de rechterkant is dit al eens bijgewerkt met plamuur.
Ook de bekende hoekjes achter de achterwielen zijn aan beide kanten al eens geplamuurd en bijgespoten, dus daar zit ook wat laswerk aan. Alle deuren zijn aan de onderzijde keihard. De passagiersdeur heeft helaas bij het slot wel inbraakschade (gat in het plaatwerk door schroevendraaier o.i.d). Waar nog wel een verrassing achter kan zitten, zijn de raamlijsten.
Dan is er nog de bodem. Ook die is grotendeels hard. Alleen de 'voetenbak' aan de bestuurderskant heeft aandacht nodig.

En de extra lampen voorop, die staan inderdaad erg leuk. Maar ze doen het nu nog niet, omdat ze nooit bedraad zijn geweest. Dat wordt dus ook nog even knutselen.

RE: Mijn Clubman Estate 1100

Ivo schreef:
Waar nog wel een verrassing achter kan zitten, zijn de raamlijsten.



Achter neem ik aan, of ook voor?

RE: Mijn Clubman Estate 1100

Als ik het zo hoor, is jouw Estate ongeveer in dezelfde staat als de mijne, alleen heb ik er technisch een hoop aan moeten sleutelen al dan niet vrijwillig. De motor verbruikt bij mij nogal wat olie en vervang ik op termijn door een getunede 1000.

Dennis

RE: Mijn Clubman Estate 1100

zit je rover 216 COUPE interieur er al in IVO? op het imm nog niet toch?

RE: Mijn Clubman Estate 1100

Op het IMM inderdaad nog niet. Dat gaat er pas in zodra mijn MPi opgeknapt wordt en dat is over ongeveer 2 weken.

Tevens staat voor zeer binnenkort de montage van een trekhaak op het programma, vanwege een nieuwe aanwinst.

RE: Mijn Clubman Estate 1100

een Eriba Puck???