Toen ik echt net een week dit forum had gevonden en mijn mini-avontuur begon. Zag ik deze als eerst bij dat topic waar je het over hebt. Ik vind hem geweldig mooi . Die kleur ook. Lekker retro en simpel. Zeker een van de meerdere (echte) Mini's waar ik met natte mondhoeken naar kijk
- Login of registreer om te reageren
RE: Mijn Clubman Estate 1100
Ingediend door Ivo op wo, 05-03-2008 21:39
In het algemene "post hier je auto als je geen eigen topic wilt"-topic had ik m'n Estate al een keer neergezet. Ter opfrissing hier even wat plaatjes van hoe ik hem heb gekocht:
Inmiddels heb ik nog steeds absoluut geen spijt van de aanschaf. Hoewel het op de bovenstaande foto's niet heel goed zichtbaar is, was de lak nogal dof en verweerd. Een goede poetsbeurt deed wonderen.
Volgende foto's lijken dan ook rechtstreeks afkomstig uit een reclame voor een autopoetsmiddel (in dit geval de groene schildpad):
Helaas gaan de vele krasjes er niet mee weg (het resultaat van 14 jaar in een loods staan).
De 1100cc motor liep stationair beroerd, wat voornamelijk een kwestie bleek van wat achterstallig onderhoud. Nu loopt ie met verse olie, oliefilter en luchtfilter al weer stukken beter. Kleppen stellen staat nog op het programma. De bougies en bougiekabels zien er nog tamelijk vers uit.
Ondanks wat er vaak over een 1100cc gezegd wordt, komt er geen blauwe mist uit de uitlaat en wordt de parkeerplaats hier voor de deur ook niet ernstig afgebakend met geursporen.
De koppeling wil nog wel eens doorslippen en is toe aan een nieuwe drukgroep.
De startmotor grijpt helaas niet altijd even goed aan, maar als ie wel aangrijpt start de wagen ook met koud en nat weer redlijk goed. Alle electra werkt tot op heden verder zonder problemen.
Toen ik de auto net had, zat de startmotor overigens vrijwel helemaal vast. Een schoonmaakbeurt deed toen wonderen, dus wellicht zit er nu weer wat vuil tussen. Binnenkort dus maar weer even naar kijken.
De banden die op de auto zaten, waren flink uitgedroogd. Inmiddels staat de Estate op 10" GB-velgjes met Yokohama bandjes.
Dan komen we bij het interieur. Dit was bij aankoop vrijwel standaard. Het enige wat niet standaard was, waren de radio/cd-speler (die geen cd's afspeelt) en een hoedenplank met daarin 2 ovale speakers met een prima geluid. De hoedenplank ergerde ik me echter vrijwel meteen aan. Die zat namelijk aan de acherbank vastgeschroefd, waardoor het onmogelijk was om de achterbank nog neer te klappen. Erg vervelend als je voor wat grote inkopen expres de Estate hebt meegenomen omdat je denk dat daar alles wel makkelijk in past. Dat gebeurde me dus een 2 weken na aankoop.
De hoedenplank met speakers is nu verwijderd, de speakers heb ik onder de achterbank gemonteerd zoals vele andere Minirijders ook hebben. Voordeel bij de Estate is, dat je nog wel bij de ruimte achter de speakers kunt komen door de zitting van de achterbank omhoog te klappen. Daar ligt nu m'n 'eerste hulp bij pech-setje', netjes opgeborgen.
Met een nieuwe hoedenplank ben ik ook bezig. Ik vind het toch wel een prettig idee dat niet alles in het zicht ligt als ik iets in de auto laat liggen. Daarnaast hoop ik stiekem dat het een klein beetje geluiddempend werkt.
De stoelen en achterbank in de auto zijn nog origineel. De bestuurdersstoel is helaas doorgezakt. Ook zit er een scheur in de bekleding van de bestuurdersstoel en van de achterbank. Niet heel erg comfortabel en ook niet erg netjes. Afgelopen zaterdag heb ik een (naar verluid?) Rover 216 GTI interieur op de kop getikt. Absoluut niet origineel, maar wel comfortabel (met het oog op tijdelijk dagelijks gebruik van de Estate als m'n MPi stras wordt opgeknapt), bekleding in redelijke staat en aanmerklijk goedkoper dan een SPi/MPi interieur. De frames van de stoelen moeten nog aangepast worden voor de Mini bevestigingspunten. Daar wordt op dit moment ook aan gewerkt. De bekleding van de Rover-achterbank wil ik ook overzetten op een Estate achterbank, om het allemaal netjes af te maken.
Hierbij houdt ik er wel rekening mee dat alles in de toekomst eenvoudig teruggebouwd kan worden naar origineel zonder sporen achter te laten.
Dat geldt overigens voor ook voor de speakers, hoedenplank en alle andere aanpassingen die ik aan de auto zal doen. De originele onderdelen die ik verwijder zullen netjes opgeslagen worden.
Wat er nu op mijn lijstje staat:
- Kleppen stellen
- Koppeling/drukgroep in orde maken
- Remmen laten nalopen (moeten tevens ontlucht worden)
- Hoedenplank afmaken
- Rover stoelen monteren
- extra achterbank kopen en daarop de Rover bekleding overzetten zodat de originele bekleding die er nu inzit bewaard blijft.
- Enkele roestplekken behandelen met roeststop zodat de boel niet doorrot
Op het IMM zal de Estate zeker aanwezig zijn.
Eind mei moet ik bovenstaand lijstje ook hebben afgewerkt en moet de auto ook voorzien zijn van een verse APK, omdat het dan tijdelijk mijn dagelijks vervoer wordt.
Ik ga proberen dit topic een beetje up-to-date te houden met foto's, helaas is dat niet mijn sterkste kant.