Mini 1000 HLE 1984

default

RE: Mini 1000 HLE 1984

Hallo allemaal. Ik ben Ton en heb sinds kort weer een mini in mijn bezit. Mijn eerste auto was ooit een 1.3 mpi, heel leuk maar slechte keuze als eerste auto om aan te sleutelen ;) Mijn sleutel kennis is beperkt maar ik wil hier dan ook veel van leren. Mijn huidige mini heeft wat werk maar het is te overzien. Ik heb er meteen een 1300 motortje bij gekocht. Mijn plan bestaat uit 2 fases.
Fase 1: in de zomer door de APK krijgen oftewel op korte termijn alleen het hoog nodige reparen zodat ik nog even kan rondrijden.
Fase 2: komende winter de 1300 motor reviseren en tunen en de mini zelf veel grondiger aanpakken. Volgende zomer moet hij dan helemaal af zijn.

De auto kan gelukkig binnen staan en heb daar genoeg ruimte om te werken. Ik heb de auto al ontdaan van zijn interieur en alle "aanhangsels" zoals de bumpers, koplampen etc. Roestplekken die ik tot nu toe ben tegengekomen:
- de banaan
- de kofferbakbodem, met name de accubak
- doorgeroest plekje op het linker en rechter voorscherm
- voor de rest is de mini verrassend hard met wat oppervlakkige roest hier en daar.

Heb nu de motorkap en de kofferbak deksel thuis liggen om te schuren en egaal te maken. Nu heb ik daar meteen mijn eerste vraag over. Ik was gisteren aan schuren met p120 schuurpapier en dat gaat opzich wel goed maar je schuurt je kapot. Heeft iemand al eens zo'n opzetstuk voor je boormachine gebruikt, of iets voor op de haakse slijper?
Als ik straks klaar ben met schuren, is dan de volgende stap alles egaal maken met wat plamuur en dan primer erop?

Zal zsm foto's uploaden ;)

RE: Mini 1000 HLE 1984

Ik heb bij het afschuren gebruik gemaakt van een opzetstuk voor de boormachine. Hiermee krijg je alles redelijk snel kaal. Het enige nadeel is dat je soms goed op moet letten waar je de druk zet, omdat anders het boormachine er vandoor wil gaan.

Voordat je verder iets met de kap en klap doet zou ik hem eerst in de primer zetten. Dan is alles beschermd en kun je op een later datum alles in de plamuur zetten en afwerken.

RE: Mini 1000 HLE 1984

Je introductie lijkt wel wat op die van mij in 2011. Ik ga je volgen.

Ik gebruik veel een lamellenschijfje op de haakse slijper, maar daar moet je ook niet te ver mee gaan, anders zit je in het staal. Ik gebruikte ook 60 of 80 op de vlakschuurmachine.

default

RE: Mini 1000 HLE 1984

Motorkap en kofferbakklep zitten van een kant in de primer, nu wachten tot morgen en dan de andere kant in de primer.

http://s1381.photobucket.com/user/Ton_P ... sort=3&o=0

Kofferklep ben ik niet zo happy op omdat ik de meeste goedkope roller heb gebruikt die ik kon vinden... reslutaat: allemaal stukjes roller in de primer... Goedkoop is dus toch vaak duurkoop. Hopen dat ik het er gewoon uit krijg geschuurt voordat ik de laag erboven ga aanbrengen.

default

RE: Mini 1000 HLE 1984

Ondertussen heb ik de motorkap en kofferbakklep netjes gemaakt. De mini staat op as steunen en ik heb een hele orderlijst klaar met onderdelen. Wat ik geheel ga reviseren:

- de remmerij
- motor
- versnellingsbak

Daarnaast heb ik plaatwerk besteld voor : de bodem rechts- en linksvoor, een banaan en een accubak. Voor de rest is de mini best hard met enkel nog een doorgeroest plekje bij de wielkast linksachter en op beide wings aan de voorzijde.

default

RE: Mini 1000 HLE 1984

Helaas flinke vertraging opgelopen omdat een leverancier van mini onderdelen waar ik een flinke order had geplaatst zijn beloftes niet nakwam. Meerdere malen moeten mailen om te vragen waar de onderdelen bleven en telkens een smoesje. Misschien heeft hij gewacht tot de pond daalt ofzo. Anyways ik bestel nu alles direct uit Engeland en dan kunnen we hopelijk zsm verder.