RE: Mini 1000 mayfair '91
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 24-07-2011 13:25
pff, wat is er aan die Mini geprutst zeg! zonde. Maar zo te lezen gaat het bij zijn nieuwe baasje helemaal goed komen veel suc6
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 24-07-2011 13:25
pff, wat is er aan die Mini geprutst zeg! zonde. Maar zo te lezen gaat het bij zijn nieuwe baasje helemaal goed komen veel suc6
Vanochtend alvast een beginnetje gemaakt met het strippen van diverse dingen,
Interieur eruit
Achterramen eruit
koplampen en knipperlichten eruit
kofferklep en motorkap eraf
en nog wat kleine dingen zoals de spatbord verbreders ed
Bij deze een paar foto's
Achterkant van het interieur was eigenlijk nog best prima
Voorkant heel stuk minder
onder dat fiberglas flink roest gevonden
Aan de buitenkant moet ik denk ik elk paneel vervangen maar gister bij een mini garage in de buurt geweest welke als de mini gestraalt is komt kijken wat er allemaal vervangen dient te worden en die het ook meteen allemaal kan bestellen, scheelt weer verkeerde dingen bestellen
Die ziet er uit haha,
Leuk om te zien dat er weer eentje op geknapt word.
Blijf deze zeker volgen
Grtz
Mini Knooper schreef:
Blijf deze zeker volgen
Heb je de tijd?
Dit project kan wel even gaan duren
ik hoop het binnen 3 jaar af te hebben maar weet ook niet precies hoe lang alles duurt, dit is mijn eerste mini project dus vandaar.
Heb ook niet zo heel veel tijd (zo'n 10 uur p/w) en wel een hoop plannen dusja
En geld is natuurlijk altijd een issue..
Misschien een sponsor gevonden die de kosten van het stralen betaalt in ruil voor 2 stickers op de achterruitjes... aan de onderkant (kan best stylisch zijn denk ik) maar zit nog te twijfelen.
heb even een vraagje
Op mijn dashboard (bij die schakelaars van verlichting ed) heb ik een schakelaar zitten met een tekentje van een soort pedaaltje.. waar is die voor?
heb trouwens net eindelijk gereedschap gekocht
setje ring steek sleutels 11 delig
setje ring steek sleutels kort 9 delig
doppen setje
zal makkelijk werken dan 2 baco's
Restrain schreef:
heb even een vraagje
Op mijn dashboard (bij die schakelaars van verlichting ed) heb ik een schakelaar zitten met een tekentje van een soort pedaaltje.. waar is die voor?
Zie ook FAQ Standaard Techniek, kopje 'electrisch systeem'.
Toevallig ook wat engelse doppen gekocht? Werkt een stuk makkelijker.
Pfff.... da's nog een hele klus!
Met echt zandstralen komt echt alle schade naar boven, dan kun je nog vreemd gaan opkijken. Niet dat dat slecht is..., maar je zult verbaast zijn over hoeveel onderhuidse roest je tegen kunt gaan komen.
Ikzelf heb nauwelijks ervaring met de Mini (des te meer met Citroën) maar in de laatste 5 jaar sinds ik goed bevriend ben met een Mini specialist heb ik al dingen gezien die ik niet voor mogelijk hield qua roest.
Roest dat (nog) niet zichtbaar was onder de lak van een volledige auto zelfs....
Een keer een Mini die voor veel geld door een professioneel bedrijf was bijgewerkt en geheel gespoten maar waar 70% van de auto onder de stervensdure lak zwaar aan het roesten was. Nieuwe panelen, echter niet geschuurd, niet voorbehandeld en gewoon overgespoten! Dan sta je na een jaar of 5 mooi te kijken.
Win zoveel mogelijk info in bij specialisten, mensen die veel Mini kennis hebben over de zwakke (roest) punten van de auto. Beoordeel wat je zelf kunt en wat door een professional gedaan moet worden en spreek héél duidelijk af wat het moet/mag gaan kosten.
Als je dit allemaal zelf gaat doen ben je wel even bezig...
Heel veel succes gewenst, de weg naar restauratie is erg mooi! Of in ieder geval zou die mooi moeten zijn...
Leuk project! lijkt heel erg op de mijne! de kleur en de velgen Maar ook de roest! Bij mij waren de zelfde delen geroest! ik heb enkel het dak en een achterscherm orgineel.
suc6!
ja heb complete set doppen.. alles engelse maat.
Bedankt spherix, schept weer meer duidelijkheid
wat betreft het stralen,
heb liever dat nu blijkt dat alles verrot is dan dat je het pas ziet als hij helemaal af is.
Qua lassen kunnen we een hoop zelf doen.
Heb een broer die heeft zijn eigen bedrijf in werktuigbouw heeft dus een complete werkplaats waar de mini ook staat. en ikzelf doe een auto opleiding.
Ook heb ik enige las ervaring maar heb een cursus mig/mag lassen geplanned staan speciaal voor plaatwerk. ook werk ik bij het bedrijf van mijn broer en heb met hem afgesproken dat als ik een dag voor niks bij hem werk hij een dag aan mijn mini last oid.
heb geen budget wat ook scheelt (ja geen 10.000 euro ofzo), in ieder geval woon ik nu nog thuis en het geld dat ik met werken verdien wordt aan de mini besteed. weer geld binnen = weer nieuwe onderdelen mini. dit wil niet zeggen dat ik het niet redelijk goedkoop probeer te doen. als iets reviseren goedkoper is dan nieuw kopen ga ik zeker voor reviseren aangezien mijn eigen uren gratis zijn (tenzij ik het niet zelf kan natuurlijk). ook het spuitwerk ga ik zelf doen. we hebben een eigen spuitcabine en ik heb wel ervaring met spuiten (geen auto's)en de kleur word mat zwart denk ik, vooral omdat dat een makkelijke kleur is om zelf te doen.
Ook tijd is geen probleem, de mini staat daar niemand in de weg en ik heb er ook niet veel haast bij, de mini wordt een tweede auto die vooral bij goed weer tevoorschijn komt!
Ik hoop dat mijn project zeker zo leuk wordt als het lezen van de andere show cases.
Betrap mezelf er toch weer op dat als ik aan de mini aan het werken ben, ik het eigenlijk gewoon veel te leuk vind
Gisteren avond weer bezig geweest aan de mini!
Heb een 2 tal vragen en heb het al opgezocht via de zoekfunctie maar kon niks vinden.
1. hoe kan ik het bovenste gedeelte van het dashboard (gedeelte tegen het raam) eraf halen? moet dan eerst de ruit eruit ofzo? kon namelijk nergens schroefjes vinden of zit deze alleen vast met clips aan de onderzijde?
2. klopt het dat de klep voor je kachel (in je motorruimte tussen die 2 slangen) niet helemaal dicht kan? en hoort hier ook geen veertje op te zitten dat als je de knop op het dashboard terug duwt dat hij weer dicht gaat of is dit niet nodig?
Zie foto:
Dit is zo ver mogelijk dicht! (zit trouwens tape omheen zodat ik straks nog weet wat waar moet)
Nog meer roest gevonden
Subframe voor ziet er voor zover ik kan zien met de motor erin nog strak uit
Gister de tank leeg laten lopen, choke en gasklep en pedaal eraf gehaald, radiator en fan eruit en het dashboard en kachel eruit gehaalt (behalve bovenste gedeelte) Kost toch meer tijd dan ik verwachte mja zo doende leert men!
Aan de onderzijde van de dashrand zitten een paar boutjes. Deze moet je loshalen. Je moet er wel voor ondersteboven gaan hangen om ze te vinden.
Afhankelijk van de mini is het mogelijk om de rand eruit te halen zonder de ruit eruit te halen. Als je de ruit eruit haalt, dan eerst de veter uit de rubber halen en dan voorzichtig de ruit naar buiten duwen. Kan je wel aanraden om dit met 2-en te doen.
De kachelkraan hoort helemaal dicht te gaan. Dat deel van je slangensysteem is gescheiden van het koelsysteem voor de motor.
Ik wil je verder niet ontmoedigen, maar ik denk dat deze body erg ver heen is. Ik zou deze als donor gebruiken (zit oa een loodvrij blokje, rembekrachtiger, 3-kloks dash ed in) en op zoek gaan naar een andere, zeg betere, body.
Dennis
@ (b)engeltje : Bedankt! zal van de week eens proberen!
@ Dennis : Heb er zelf ook aan zitten denken maar doe het toch niet. ben gewoon nu al helemaal verliefd op deze mini
Na een avondje stevig doordrinken staat de mini eindelijk omhoog!
Gister avond nog even lekker aan de mini gesleuteld!
De remmen remklauwen verwijderd en de remvloeistof verwijderd
Rembekrachtiger eraf en nog wat kleine dingen
Hoef nu alleen nog maar de koppeling te verwijderen en de hulpremcilinder en de schakelstang van de versnellingsbak en de motor kan eruit!
Hoop dat ik tijd kan vinden dat die er volgende week uit kan.
gister bij het demonteren van de schijfremmen bleek dat zo'n klemmetje kapot was (viel er in 4 delen uit)
Dat klemmetje onder die borgpennetjes.
is er toevallig nog iemand die deze heeft liggen? of weet iemand waar ik die kan kopen?
Ga zoiezo voor nieuwe remblokken want zijn versleten, misschien krijg je hier ook zo'n plaatje bij???
zo ziet het motorcompartiment er nu uit
Gister was het dan eindelijk zover!
Zijn hartje kon eruit!
[youtube:o2c4qsio]EoyaeqQ5GJ4[/youtube:o2c4qsio]
Ook ga ik volgende week donderdag kijken naar nog een mini.
Weet er niet veel van alleen dat de eigenaar hem al uit elkaar heeft liggen en alle onderdelen heeft om hem weer in elkaar te zetten, waaronder plaatwerk.
Ook ligt er een 1300 blok in, geen idee of het carb is ofniet, weet ook geen bouwjaar
is nog even de vraag..
Ik heb alles opgesomt wat het gaat kosten als ik alles nieuw koop voor deze mini.
Als nu blijkt dat het nieuw kopen van de spullen die bij die andere mini zitten welke ik zoiezo nodig heb voor deze duurder is de prijs van die mini zal ik die andere mini kopen.. anders laat ik hem staan.. (ja als het 200 euro ofzo scheelt neem ik hem toch mee omdat ik vast nog wel wat dingen kan verkopen dan en dan heb ik natuurlijk een 1300 motor)
Ligt eraan wat de Mini moet kosten en welke onderdelen je denkt te gaan gebruiken.
Dennis
precies, dat is even een afweging maken,
Die man vraagt er 1000 euro voor.
Nja de dingen die zoiezo al vervangen moeten worden aan mijn mini is het stuurhuis en stuurstang, radiator en een hoop plaatwerk, remschijven, remblokken, uitlaat
Dusja ik denk dat het voor mij wel goedkoper word om die mini te kopen maar is natuurlijk altijd nog afwachten. plus dingen die ik dan dubbel heb kan ik natuurlijk mooi verkopen zoals een complete goedlopende 1000 motor enzo en als ik dat dan van die 1000 euro aftrek lijkt het mij dat ik me haast geen breuk kan vallen. en natuurlijk proberen om de mini voor minder dan 1000 euro te kopen
ligt eraan,hij is helemaal compleet, hij hoeft in principe alleen nog maar in elkaar gezet te worden. hiermee bedoel ik, plaatwerk er op enzo en dan spuiten en opbouwen. er zit een compleet gereviseerde motor en versnellingsbak bij.
Ik heb uitgerekend dat als ik mijn mini helemaal opnieuw op ga bouwen het mij zo'n 5500 euro gaat kosten. dus eerst maar eens kijken naar die andere mini.. dan kijken ofdat en hoeveel het scheelt als ik hem wel of niet koop. en dan kan ik eigenlijk pas zeggen of hij die 1000 euro waard is ja of nee.
Als je de donor wilt opbouwen is een ander verhaal, maar dan nog is 1000 euro een hoop geld voor iets wat helemaal uitelkaar ligt. Dan moet het wel heel goed zijn allemaal.
Dennis
mij is verteld dat alles wat versleten was nieuw is aangeschaft..
maarja we moeten het nog maar zien.
wat verstaat die man bijv onder het reviseren van een motor? alles nieuw en vlakken ed of alleen een nieuw kleurtje geven..
ben in ieder geval wel heel benieuwd volgende week donderdag
Na tijdelijk stil gelegen te hebben ben ik sinds kort weer fanatiek bezig met de mini. De donor mini die ik aan kon schaffen is niet doorgegaan. hij vroeg er in mijn ogen teveel geld voor aangezien ik eigenlijk alleen de deuren ervan kon gebruiken. Zijn body was net zo rot en ook alles lag uit elkaar. bleek overigens ipv een 1300 motor een 1000 in te zitten welke ook helemaal uit elkaar lag.
Om alles goed schoon te kunnen maken heb ik een straal cabine besteld zodat ik de kleine (Werkruimte: 85 x 56 x 56-36 cm) onderdelen en bijvoorbeeld ook mijn velgen nu zelf kan stralen. heb zo'n beetje elk onderdeel compleet uit elkaar nu dus kan allemaal schoongemaakt, eventueel vervangen,gestraald, gespoten en in elkaar gezet worden. De body gaat ongeveer eind februari naar de straler omdat ik hem tot 17 februari niet uit de werkplaats kan halen omdat er iets voor staat.
Terwijl de mini bij de straler is kan ik dan mooi het blok opknappen. Heb er een test opstelling voor gemaakt en al eens buiten de auto laten draaien.
De motor lekte flink olie. Dit liep langs de carter plug en het differentieel huis naar buiten. bleek dat de draad uit de carter pan was. Hier nieuw draad ingetapt en een grote bout gemaakt waar ik draad ingetapt heb. Deze grote bout er met vloeibare pakking ingedraaid en daar een kleinere bout in die ik eruit kan halen bij verversen olie. De reden dat ik het op deze manier heb gedaan is omdat je in een bout wel precies recht draad kunt tappen op de boormachine en in de carter pan moet je het uit de losse hand doen wat nooit zo nauwkeurig is. Deze lekt nu helemaal geen olie meer.
Het differentieel eraf gehaald en de pakkingen vervangen door originele pakkingen. Er opnieuw olie ingedaan en hij bleef lekken. Toen deze pakkingen ook vervangen door vloeibare pakkingen.Momenteel lekt hij helemaal geen olie meer.
De motor staat ook achteraan in de schuur dus deze kan ook pas na 17 februari naar voren waarna ik hem nogmaals kan laten lopen en controleren op lekkages. daarna kan ook de motor helemaal schoongemaakt worden en gespoten. Heb al een aantal dingen ter vervanging zoals een nieuwe v-snaar, nieuwe radiateur, chromen kleppen deksel, verf en nog wat pakkingen voor uitlaat spruitstuk en kleppen deksel enzo. Blok loopt perfect en gezien mijn kennis over motoren laat ik het blok verders in elkaar zitten en ga ik niet heel het blok uit elkaar halen.
De planning is nu als volgt:
opknappen remmerij en ophanging
Opknappen motor
Opknappen body
En opknappen body zal ongeveer begin maart beginnen.
hier alvast een mooie inspiratiefoto
http://www.flickr.com/photos/dirk-wegma ... 0200107506
Jaapio
mijn blok ziet er niet meer zo erg uit als die hoor.. heb hem voordat ik hem liet lopen als eens met de hoge druk spuit afgespoten maar mijn blok word ook groen
groen metallic, ook lichter groen, aluminium word gewoon zilver.
Maar ziet er toch altijd geweldig uit.. een net geschilderd en opgeknapt motorblok.. jammer dat zoiets onder een kap verdwijnt
Maar dan staat er wel iets moois te wachten als je de motorkap open doet
Risky schreef:
Maar dan staat er wel iets moois te wachten als je de motorkap open doet
zo dus
http://www.flickr.com/photos/dirk-wegma ... 0200107506
Jaapio
Zo ongeveer ja, maar toch heel anders .. Ongeveer nog anderhalve maand geduld...
Dat is een mooi leeg en georderd motorruim! Waar heb je alles gelaten? (bekabeling, startrelais, ruitenvloeistofreservoir etc..)
Na gister avond en vanavond nog aan de mini gewerkt te hebben heb ik de aandrijfassen uit elkaar, alles schoon, gestraald en in de primer gezet.
Zie hier het resultaat: (en natuurlijk mijn nieuwe straal cabine )
RE: Mini 1000 mayfair '91
Ingediend door Restrain op za, 23-07-2011 20:54
Vandaag de mini van Stubby McKing gekocht.
zie: viewtopic.php?f=25&t=51794
Hij heeft er niet zoveel aan gedaan maar de mini heeft voor hem al 8 andere eigenaren gehad
Deze mini heeft voor zover ik snel heb kunnen zien redelijk wat roest schade.
zoals:
Beide dorpels (overzetdorpels) dus de dorpels eronder zullen ook wel verrot zijn.
gehele bumper voor
Linker spatbord
Linker deur
Voorste voetenbakken
Achterbumper
Zijscherm links achter
in de kofferbak achter de tank
linker achter wielkast
van bovenstaande onderdelen zijn ook nog stukken gerepareerd met .... (dat spul met doek en hars ) ben even de naam kwijt
Hierbij heeft 1 van de vorige eigenaars ook nog de hars over de bumper laten lopen
Degene die hem eerder opgeknapt heeft heeft er echt een puinhoop van gemaakt!
alles snel gerepareerd zonder na te denken (schroeven voor kentekenplaat helemaal schuim erin gedraaid en nog veel meer van dat soort dingen.
Het stuur is eruit want deze moet vervangen worden en ook dient een ander interieur geplaatst te worden.
Maar toch moet ik zeggen, voor die €300 die ik ervoor betaald heb is hij het geld wel waard. de motor loopt prima! (lekt wel wat olie maar zullen wat pakkingen zijn denk ik) hemelbekleding is goed, dak, motorklep en kofferklep zijn in prima staat!
Ik zocht een mini om helemaal uit elkaar te halen en helemaal weer opnieuw op te bouwen naar mijn smaak. Dat is met deze mini dus zeker gelukt!
Binnenkort beginnen met demonteren en dan eerst naar de straler.
Of is het een beter idee om eerst de verrotte onderdelen eerst weg te halen voor te laten stralen? Wil namelijk eigenlijk eerst elke keer als ik een onderdeel moet weg slijpen eerst het nieuwe onderdeel hebben zodat ik weet hoe en waar ik het precies af moet slijpen.
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden!
Interieur zonder stuur
Net opgehaald!!
Net opgehaald!
In mijn toekomstige werkplaats (meisje ben ik niet hoor )
Dan een aantal roest foto's
Hier zit dat spul op waar ik even niet van op de naam kan komen
Andere dorpel is net zo slecht
Moet ook vervangen worden