Mini 1000e Special 1991 restauratie

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Hieronder de berichten van een ander forum over mijn Mini 1000E Special uit 1991.

jgpeggeman schreef:
Het gaat om een Mini 1000e Special.

We hebben in augustus 2010 de mini van forumlid "Thijsdejonge" overgenomen. Deze zijn we op ons gemak aan het restaureren. We hopen dit jaar de mini op de weg te krijgen.

Ik heb de quote functionaliteit gebruikt om de verschillende posts te scheiden.

jgpeggeman":35caewbs]We zijn begonnen met een nieuw project. Is geen e34 maar wel heel leuk om te doen!
Gisteren opgehaal met een aanhanger voor een mobiele kraan. Past er precies op!




Moet nog wel wat plaatwerk vervangen worden.





jgpeggeman":35caewbs]Zijn inmiddels een stukje verder met de Mini:

Eerst maar eens begonnen met het strippen van de mini



Voorscherm er deels uitgeslepen. Anders kon ik niet goed bij de puntlassen komen.



Roestplekken kaal gemaakt. Zinkspray erop. Daarna met plamuur aan de slag. Dat is mijn vrouw wel toevertrouwd!



Voorscherm er helemaal af. Puntlassen zijn uitgeboord met speciale boren. Alles in de zinkspray gezet. Druk aan het schuren geweest om de plamuur weer glad te krijgen! Maar begint langzaam weer glad te worden



Hij is nu ons lieve kleine vlekje!




Wanneeer ik weer wat fotos heb dan zal ik die weer posten![/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]is weer het een en ander aan de mini gebeurd:

Bodem in de Tectyl gezet:






wieltjes gedemonteerd:


De kleine gaten opvullen met polyester:


En weer schuren. schuren. schuren


En een nieuw voorscherm gemonteerd.



[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]even weer een update van het Mini project,

Paar stukken ingelast en roest weggewerkt:







en de motorkap in de grondverf gezet
[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]:D :D :D :D :D

Vanavond weer eens wat liefde en aandacht gegeven aan de mini, de laatste stukken erin gelast, en het nodige kitwerk gedaan.

Nu kunnen we beginnen met het plamuren / schuren van de auto! Binnenkort maar eens een lading schuurpapier halen en Jenny aan het werk zetten :lol:




Al wat bezig geweest met spuitplamuur! Rond de wielkast is al een hoop tijd in gaan zitten. Maar heb hem nu glad genoeg om te schuren!

[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]Mini is inmiddels geschuurd. Moet her en der nog een klein beetje met plamuur wat gladder maken.
Maar het einde (wat betreft de carrosserie) is in zicht!

hebben inmiddels de definitieve kleur ook al bepaald: Ral 4003

Nog een paar fotos:

Schuren schuren schuren... :



En de zijkanten reeds in de primer gespoten:
[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]
Devorige eigenaar had nog een verrassing voor me verstopt

Dit is wat er in het stuur verstopt zat

Ter vergelijk een €0,50 muntstuk ernaast:

[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]Gisteren weer eens met de Mini bezig geweest. Hebben de auto spuitklaar gemaakt. De laatste plekjes nog even extra glad maken en de onneffenheden wegwerken!
Verder de losse delen die niet gespoten moeten worden afgeplakt. (let niet op be slechte fotos, zijn met mobiel gemaakt)

Ook moesten we de ruimte waar we gingen spuiten nog opbouwen.



Daarna de Mini erin en de ramen en deuren openingen dichtmaken, auto grondig afnemen met ammoniak en daarna nog een keer met kleefdoekjes voor de stof!



Toen kon het spuiten beginnen!





En zie hier het voorlopig resultaat:


Vanwege de niet optimale lichtomstandigheden, en apparatuur die in het begin niet meewerkte, hebben we besloten om de Mini nog een keer licht te schuren en van nog een extra laag te voorzien. (heb gelukkig nog 4 liter verf over :D )[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]Vanavond de mini van een extra roze laagje voorzien!









Deze keer hebben we de auto niet gespoten, maar gerold. En eerlijk gezegd is het resultaat met deze verf een stuk beter! (Nelfamar Multigloss)[/quote:35caewbs]

jgpeggeman":35caewbs]Vanavond weer eens tijd gehad om weer met de mini bezig te gaan. De mini is inmiddels verhuist naar een andere locatie voor de afbouw.

Hebben de auto weer deels in elkaar gezet:

De deuren terugplaatsen an afhangen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan omdat de bouten van de scharnieren afbraken. Dus moesten er maar nieuwe bouten in






Naar mini maatstaven hangt het redelijk strak!



Motorkapje er weer op. Ook hier moesten nieuwe bouten in gemaakt worden, omdat die gaar waren!



Nog even een foto voordat ie weer onder zeil gaat!

[/quote:35caewbs][/quote:35caewbs]
default

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Mooi projectje! d:)b

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Maikel91 schreef:
Mooi projectje! d:)b




Dank je... Zit inmiddels al aardig wat tijd in, en had me in juli 2010 al geregistreerd hier (wat me herinnert, dat we de mini in juli al hadden)

Werd hoog tijd om eens een project topic hier te maken!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

wordt een leuk dingetje zo!!!

wat ik alleen niet begrijp, zoveel moeite om alles netjes in te lassen, schuren en opnieuw spuiten, maar dan niet ff de achterlichten eruit schroeven maar rondom afplakken...

ben benieuwd naar het eindresultaat!!!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Red Flame schreef:
wordt een leuk dingetje zo!!!

wat ik alleen niet begrijp, zoveel moeite om alles netjes in te lassen, schuren en opnieuw spuiten, maar dan niet ff de achterlichten eruit schroeven maar rondom afplakken...

ben benieuwd naar het eindresultaat!!!




De achterlichten waren erg slecht... En achteraf had ik ze er misschien beter af kunnen halen...

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

JOEPIE!!!

Na lang geduld eindelijk de onderdelen definitief kunnen bestellen...


- Nieuwe raamrubbers rondom
- voorruit
- koplampen
- knipperlichten
- raammechanisme
- achterlichten

Als het goed is komt woensdag alles binnen... Kan bijna niet wachten!!!!


En als kers op de taart, heb ik vandaag te horen gekregen dat ik eindelijk de garagebox van mijn oom kan overnemen! Is lekker in de buurt, zodat ik de mini droog en schoon kan stallen. Helaas geen stroom aanwezig, maar dat mag verder de pret niet drukken!

hoop in juli de mini door de apk te kunnen krijgen, en dan..... eindelijk rijden na 2,5 jaar!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Nieuwe parts zijn binnen!!! Met dank aan raceend!



Nu hopen dat vandaag de rubbers ook binnen komen!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

En weer een pakketje binnen! Deze keer van tlcc !!!

Kunnen vanavond weer lekker aan de slag met de mini!


Allemaal lekker vers rubber!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Ruiten er weerin, nieuwe rubbers er weer in, verlichting is weer in orde........


En toen..... Zou ie het nog doen na 2 jaar?

Na wat gesputter kwam ie weer tot leven na 2 jaar!!!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Gisteren dus heel druk bezig geweest met de mini

Eerst maar eens lekker vers rubber erin!



Daarna nieuw rubber om de nieuwe voorruit



En de achterruit plaatsen met het nieuwe rubber eromheen. Het plaatsen van de voor en de achteruit zag ik een beetje tegenop, omdat het met deze raamrubbers altijd een beetje gepruts is. Maar gelukkig had de buurman wat speciaal gereedschap meegenomen van zijn werk. Je legt dan in de rand van het rubber een soort touw, daarna leg je de ruit voor de sponning, en ga je van binnenuit aan het touw trekken. Hierdoor trek je als ware het rubber naar binnen. Daarna kun je met een pezentrekker (ik vind het eerder een pezenduwer) de pees erin doen.



Verder de nieuwe achterlichten gemonteerd.



En de nieuwe koplampen en knipperlichtjes gemonteerd en aangesloten



We waren uiteindelijk met 5 man bezig aan de mini. Vrouwlief met schoonzus hebben de hele mini van binnen en buiten eens grondig schoongemaakt, en nog heea gedemonteerd uit het interieur. Oa de radio bedrading eruit, en het laatste stuk isolatie (dit lag al wel los, maar moest nog weggesneden worden, en de radio zat er ook nog steeds in). Owjah, heb nu ook alle vier de velgjes er weer onder...



Toen we hiermee klaar waren, wilden we toch eindelijk wel eens weten of er nog leven in zat. Eerst benzine en olie gecontroleerd. Er moest nog een litertje olie bij in, en een paar liter verse benzine...
Daarna de auto proberen te starten op de accu, maar er zat geen leven in. Uiteindelijk hebben we de auto aangesleept, en kwam deze licht schokkend tot leven!!! Het motortje bleef zelfstandig draaien (nadat ik de handel van de choke had ontdekt :D ) .Achteruit weer terug naar huis gereden, want de v-snaar was uitgedroogd en dus geknapt.

Al met al een zeer productieve avond geweest met een geweldig resultaat!!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Nog wat extra fotos van het opbouwen



Ik ook aan het werk


Lekker schoonmaken....


Vrouwlief ook aan de poets (lekker met die dikke buik)



Eerste startpoging


Geknapte V-snaar


Gril en bumper in de chroomprimer



wielkastverbreders in de kunstofprimer en gewone primer



Gespoten koplampring gemonteerd



Voorbumpertje gemonteerd



Gril gemonteerd (pasvorm is nog niet helemaal strak)



En uiteindelijk met logotje er weer op, en even de wielkastverbreder voor de sier er op



Ondertussen had Jenny zich om de wieltjes bekommerd.
Schuren.....



Zodat ik ze in de primer kon zetten

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Afgelopen zaterdag de v-snaar vervangen, wieltjes er weer onder gezet , en een nieuwe accu geplaatst.

Toen wilde ik eigenlijk wel weten of de auto geheel zelfstandig kon starten en rijden 8)

Dus... verse benzine erin, sleutel erin, choke uitgetrokken, en op hoop van zegen de sleutel omgedraaid......... (met de gedachte dat ie het toch niet in 1 keer zou doen op eigen kracht).........

Motortje gaat 1 keer rond...........





.........en slaat aan! :D :D :D :lol: \\:)/

Ik schrok er stiekum een beetje van. Want ik had van alles verwacht, maar niet dat ie zo makkelijk zou starten op eigen kracht!
Autotje eerst een tijdje stationair laten lopen, maar toen begon het toch te kriebelen.......................: hoe zou het rijden na 2 jaar.....

Stoel er even gauw ingezet (kwestie van 2 boutjes erdoor) en gaan rijden. Wat een enorm feest! Heel rustig rijden, omdat de remmen nog niet optimaal functioneren, maar de lol was er niet minder om! Paar rondjes om het bos gereden (lekkere rustige landweggetjes) en tot de conclusie gekomen dat de mini het nog goed doet na al die tijd!

Ik ben een blij mens!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Zo, weer wachtende op onderdeeltjes.

- Spiegels
- Side trims

Verder heb ik vandaag nieuwe remmen rondom binnen gekregen. Hopelijk komen er morgen nog wat leuke hebbedingetjes en gereedschap bij (had divers gereedschap en onderdelen op mijn verlanglijst voor mijn verjaardag gezet)

Dan de laatste loodjes om het roze snoepje door de keuring te krijgen. Voor de keuring moeten er nog een paar dingetjes gebeuren

- Spiegels monteren
- Remmen monteren
- Claxon repareren
- Knipperlichten weer werkend maken
- Side trims monteren (ivm met de breedte van de wielen)

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

En toen was de mini eindelijk door de keuring heen!

Wat moest er voor de keuring nog gebeuren:
- nieuwe remmen rondom
- remmen afstellen
- gordels, deurhandels, raamslingers etc
- verlichting in orde maken
- alarmlichten weer werkend maken
- nieuwe achterbanden (waren volledig uitgedroogd)
- nieuwe ashoezen en stuurhoezen ( ook volledig uitgedroogd)
- diverse nieuwe remleidingen
- toeter weer werkend maken



wat word het volgende:

- goede polijstbeurt geven
- interieur opnieuw bekleden
- dashboard maken
- bodem van binnen in de tectyl zetten
- nieuwe vloermatten binnenkant
- paar kleine beschadigingen aan het verfwerk bijwerken
- nieuwe bandjes achter (zijn al besteld, rijd nu op 2 reserve wielen)
- velgen opnieuw spuiten

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

afgelopen zaterdag nieuwe achterbandjes erop gelegd:



Lekker met dochtertje lief naar de garage! Vond ze helemaal geweldig! zo'n 1000cc carburateur motortje werkt erg kalmerend en slaapverwekkend!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Zondag lekker een toertochtje gemaakt met z'n drieen!

Vrouwlief lekker aan het scheuren!


Ze had de grootste lol!


Dochtertje lief kon er ook wel van genieten!


Alleen ik zelf niet zo.... hihi (zat overdwars achterin de mini)


Fotos zijn niet al te best, maar het geeft wel een beetje een idee van het minirijden!

Het is echt een feestje om na 2,5 jaar de mini eindelijk te kunne gebruiken waar deze voor bedoeld is => RIJDEN

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Even een paar fototjes gemaakt

















RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

nog even filmpje van het rijden!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XlyXVw6Qy6Q[/youtube]

link

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Leuke foto's, mooie plek ook! Geen hells angels achter je aan gekregen? :P

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

LimitedSjoerd schreef:
Leuke foto's, mooie plek ook! Geen hells angels achter je aan gekregen? :P




haha, nee hoor.... Jij komt ook uit Kampen city?

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Zo, voor de APK nog wat laswerk gehad... Nieuw plaatwerk had ik al binnen...



Hier het buisje wat eronder moet komen:



Voordat ik de Mini kocht zat er ook al een centrale uitlaa onder. Deze heeft de verkoper er onder vandaan gehaald. Je ziet de ophangpunten nog zitten



Passen en meten



Bakken en braden



En de stand tot dusverre.



Er komt nog een dubbel eindstuk op, en de buis moet nog wat naar boven gericht worden.

Maar het belangrijkste is dat de Mini weer een jaar APK heeft!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Wat klinkt zo'n carburateur motortje lekker als deze net gestart is!

http://youtu.be/VXMViBMVsn4

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Klinkt heel lekker idd.
Maar hier ga je de volgende keer geen APK mee halen. ;)

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Dat valt wel mee... De uitlaat zat er voor de keuring al onder. En het kabaal lijkt erger dan dat het is. Filmoje is gemaakt met koude motor met de choke helemaal open, tel daarbij op dat je een paar keer gas geeft en het is gelijk een enorm kabaal.

Voor de apk kijken ze trouwens alleen maar naar de co, en of tie gasdicht is. Hebben steek proef op de mini gehad, dus zal wel goed zijn!

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Als goed is komen ze zaterdag de mini ophalen. Is verkocht

Voor de verkoop eerst nog wat laswerk gedaan. Een nieuw stuk bodem ingezet







De koper van de Mini wil er zaterdag zelf mee terugrijden naar Stuttgart... Dus ook maar even een tapijtje ingelegd





RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Als goed is komen ze zaterdag de mini ophalen. Is verkocht

Voor de verkoop eerst nog wat laswerk gedaan. Een nieuw stuk bodem ingezet







De koper van de Mini wil er zaterdag zelf mee terugrijden naar Stuttgart... Dus ook maar even een tapijtje ingelegd





RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Joh, hoezo verkocht ? Waren jullie hem zat ?
Zoveel nieuwe onderdelen en tijd en energie in gestoken en dan verkopen ?
Jammer hoor. :(

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Hoihoi.

Ja dat is wel erg zonde.
Gaat er nog een nieuwe mini komen???
Weer een nieuw project je.

Minigroet stefan

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Hallo Stefan,

De 10" weller velgen, hoeveel J waren deze breedt?

Mvg Nick

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Mini blijft nog even... Verkoop is op het laatste moment niet doorgegaan. Had de auto al op exportkenteken! Maandag maar weer naar de RDW om nieuwe platen te regelen. Gelukkig wel compensatie gekregen!

De breedte weet ik niet precies, maar volgens mij 8j...

RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Nog even een paar foto's van vlak voordat de auto opgehaald zou worden... Deze kunnen mooi in het archief, en leuk om te showen:







RE: Mini 1000e Special 1991 restauratie

Mini is vandaag verkocht! (En opgehaald)