Mini City 1000 '88 restauratie

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Eindelijk is het dan zover en denk ik afbeeldingen te kunnen plaatsen op het forum.

Ik ben inmiddels al Lid sinds 2009, en sindsdien ook bezig met mijn Mini, in dit topic wil ik jullie dan ook laten zien waar ik mee bezig ben en zal ik mijn foto's plaatsen.

Tips op en aanmerkingen zijn uiteraard altijd welkom!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Bij deze dan eindelijk een foto van de Mini zoals we deze in 2009 hebben gekocht!

Eigenlijk ben ik al langer fan van de Mini, de Mini is dan ook welbekend binnen de familie daar mijn ouders ook Mini hebben gereden en nog steeds rijden.

De aanschaf van deze Mini komt eigenlijk voort uit het kapot gaan van onze eerdere auto, dat was een renault megane uit 2004, om een lang verhaal kort te maken... vervuilde Diesel en alles moeten vervangen, dat zou ruim €2500 gaan kosten, wat ik teveel voor die auto vond.

Ik heb de auto verkocht en besloot toen samen met mijn vrouw deze Mini te kopen als tijdelijk vervoer en klusobject.

Na een maand of 3 hadden we een andere auto gekocht, een Opel Corsa uit 2007 en de restauratie van onze Mini word een Feit. Hieronder een foto van zoals wij de Mini hebben gekocht van een bekende.

De Mini was hier toegetakeld in de kleuren van een Katwijkse voetbalclub, en heeft even dienst gedaan als trouwauto. UIteraard heb ik als Noordwijker deze stickers gelijk verwijderd :9

Overigens.. onze hond Cooper vind de hoedenplank een topplek! zeker met het raam open!



En Cooper achter het stuur:


En z'n favoriete plek:


RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Enige tijd geleden(jaar..nee ik ben niet langzaam..ik doe gewoon rustig aan:) begonnen met demonteren en stiekem alvast wat schuren..

Over het algemeen verkeerde de Mini in redelijke staat en leek er weinig roest te zijn..





RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Helaas! de slechte plekken waren al snel gevonden..

De opstaande rand/lijst waar de ruit met rubber op vast staan...



Rechter voorspatbord is vervangen, dat was net gatenkaas


ook de rand waar de kofferklep aan bevestigd zit was aan vervanging toe en is er opnieuw ingelast, helaas heb ik hier geen fotos van...

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

leuk project!
en die hond... prachtig!
heb je zeker effe vastgeklemd voor de foto? ;)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

haha! nee hoor...

Tijdens de werkzaamheden eraan gaat ie er ook gewoon liggen :p

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Na een hele tijd van schuren en plamuren en weer schuren en plamuren was de auto klaar om gespoten te gaan worden.. Dit is eigenlijk afgelopen maand gebeurd.

In eerste instantie zou de wagen allang gespoten moeten zijn, maar door wat nieuwe ontwikkelingen duurde dit wat langer (trouwen,huis kopen) en de spuiter die het eigenlijk zou gaan doen kon het helaas niet meer doen omdat hij niet meer werkzaam was voor dat bedrijf.



RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Cheese schreef:
Tijdens de werkzaamheden eraan gaat ie er ook gewoon liggen :p




Tijdens het slijpen zal hij toch niet blijven liggen? ;)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

neee... dan rent ie rond met me schroevendraaier of steeksleutel in ze bekkie! en dan ben ik weer 3 kwartier aan het zoeken ;-)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Ik heb mijn clubman op dezelfde locatie gespoten!
Moest even 2x kijken,maar toen herkende ik de plek..

Je bent geen fan van Quick boys zie ik ?

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Vond het geen topplek als ik heel eerlijk moet zijn...beetje rommelig en vooral stoffig :P

Polijsten zal dus nog wel een keer moeten gebeuren.. :D

Quickboys :D haha! nee maar ik ben helemaal geen voetbal fan! :)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

En de grondlaag word erop gezet!




default

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Ze mogen die spuitcabine wel weer'n wit maken.. zie je teminste wat je spuit!
elke 2 weken moeten doen tijdens me grote loopbaan van 3 jaar als 14 jarig jochie in een autoschadebedrijf! :+)
word zeker wel strak!!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Dat zou zeker geen kwaad kunnen daar!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Nadat we de grondlaag verwerkt hadden en t eigenlijk al mooi was.. de topcoat erop gezet.. Ik wilde eigenlijk een oude versie van de Yukon grey uit 69, maar dit was niet meer te verkrijgen om de kleuren database niet zo ver terug ging..geen probleem ik had de Cumulus grey ook al op t oog!



bijna klaar..



en zo komt ie de cabine uit :-)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Met het Cumulus grey gespoten waren we er alleen nog niet...Ik wilde ook het witte dakje..

hier een foto waar ie klaar staat om ze petje op te krijgen \\:)/



Helaas was toen me camera leeg en kon ik geen foto's meer maken :(

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

De laatste foto's so far zijn dus met de telefoon gemaakt, hier zijn we klaar voor de terugweg



en hier zullen we nog wel even staan, daar ik pas volgende zomer klaar wil zijn :D

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

En deze kon ik niet laten \\:)/ \\:)/ \\:)/

(ook al komt er een ander logo op)



Inmiddels bijn Ton een andere HRC gescoord en van Inno een Metro turbo remmen!

Binnenkort verslag hoe dat er bij staat!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Leuk kleurtje, is weer eens wat anders :P

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Thanks!

dat vond ik ook :-)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

goed werk,

Ik heb hem vaak zien staan die witte mini. Nu weet ik van wie die is :D .
Goed te zien dat je hem aanpakt! Heb je er langer plezier van.
We worden trouwens ook praktisch buren, dus dat is altijd handig met de mini's
d:)b d:)b

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Top Wats!

ik zal je volgende week s bellen! waar zo'n formum al niet goed voor is :-)

Ik heb zojuist me set Metro remmen opgehaald op t postkantoor met dank aan INNO!

Vrijdag is proberen of ik deze handel eronder krijg...




RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Als je de wielnaven erbij hebt wel..vraag is dus heb je die ook erbij?
Ik zie ze niet op de foto's..Met de orginele van de mini kom je niet weg...past niet.
Ook zijn het speciale bouten om de klauwen op het fusee-stuk te monteren..zitten die erbij?


Zitten deze spullen er niet bij...kun je nog rustig 'n paar extra euro's reserveren..Zeker de bouten zou ik nieuw kopen.
Naven zijn slecht te vinden 2e hands,veel zijn er gebruikt [of verklooit] door de fiesta conversie's. Of men vraagt de hoofdprijs. Zijn nieuw te koop in UK.

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Daar was ik dus al bang voor ja...

Inno melde mij dat het zonder de HUBS(zijn dat naven?) ook zou moeten passen en als ik het goed begreep was het een kwestie van de oude eronder vandaan halen en de nieuwe eronder zetten?! niet dus! :'(

Ik ga kijken hoe ver ik kom...

default

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Hallo Kees,

Zoals ik begrepen heb zijn er minirijders die het inderdaad op de standaard hubs
gemonteerd hebben, wat ik vernomen heb kan het zijn dat de schijf heel kort langs de naaf loopt mocht dat het geval zijn dan zou je iets van de naaf kunnen afhalen. De naven, flenzen en bouten heb ik eventueel nog liggen mocht je er echt niet uitkomen, maar zoals gezegd zou het met een kleine aanpassing op de standaard hubs moeten gaan, mocht het echt niet lukken (kan ik me bijna niet voorstellen) dan heb ik de rest van de Metro turbo set nog voor je liggen en kun je dit (niet voor de hoofdprijs) van me overnemen. Laat me maar weten of het lukt.

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Standaard hubs klopt, maar je hebt toch echt de naven van een Metro nodig.

Dennis

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Bedankt voor de opmerkingen heren!

Ik ga vanavond de remmerij eronder vandaan halen en gewoon s kijken hoever ik kom...

Zal zaterdag even een update plaatsen hoever ik ben gekomen en of ik nog een onderdeel of hulp ;-) nodig heb :-)

Bedankt! d:)b

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Update!

Vanavond dus begonnen om de remmerij te demonteren:



op wat roestige bouten en moeren na ging dit nog redelijk.. totdat ik de remleiding wilde verwijderen omdat de originele klauw eraf moest en me nieuwe set ook nieuwe leiding heeft... stom foutje gemaakt en nu is de vaste remleiding gebroken :'( :?

Oke, en door bovenstaande discussie ben ik wel een klein beetje verward..hier heb ik een foto van de nieuwe geventileerde remschijf met de standaard Flens erop. vraag; heet dat onderdeel nou de flens?





Dit hebben we vervolgens over de wielas(naaf?) geschoven en toen kwamen we dus inderdaad tot de ontdekking dat de schijf aanloopt tegen de HUB..waardoor mijn gedachte is dat het aan de flens ligt..

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Dat gaat volgens mijn inderdaad door het leven als een flens :)

gr!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Dat maakt t weer wat duidelijker ;)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Gewoon de flenzen van Inno ook overnemen en alles komt goed :)

Dennis

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Bedankt Dennis, inmiddels weer contact met Inno opgenomen voor de flenzen..

Denk dat ik hierna de remmen en aandrijfing even laat voor wat het is, en me ga richten op het opbouwen van het interieur..moet wel een beetje opbouwing zien :9

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Als je de mini aan het opbouwen ben krijg je toch al snel een goed humeur en ben je het flenzen gedoe zo vergeten.
Wel een mooi setje trouwens

Maar het is dus Fusee (hub) waar de je de naaf of flens in steek. Achteraan de naaf heb je de remschijf gemonteerd. Bij trommels monteer de de trommel tegen de naaf.

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Das waar, als ik m zie staan ben ik al blij!

Hoop op de clubdag nog wat mooie spullen te scoren!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

|:( |:( |:(

Ik schrik gewoon als ik zie dat mijn laatste bericht in mijn eigen showcase al een jaar geleden is geweest!

Helaas ben ik door drukte, thuis en werk dus ff bij de mini weggebleven..

Maar ik heb weer wat onderdeeltjes besteld en ga proberen iedere zaterdag weer wat te doen, we willen toch graag wel weer een keer gaaan rijden!

De prioriteiten die ik nu wil aanpakken zijn:
- rubbers voor deuren en ramen vervangen
- interieur weer opbouwen
- tank inbouwen
- kofferruimte bekleden
- remmen ontluchten (want dat krijg ik niet (goed) voor elkaar)
- starten
- APK

Zodra er leuke vorderingen zijn zal ik dan ook weer foto's plaatsen \\:)/

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

1,5 week geleden de eerste riedel aan onderdelen weer besteld:

-Hemel zwart
-deur rubbers
-raam rubbers
- koplamp rubbers

dus er kon weer wat gedaan worden, helaas was de hemel alleen niet uit voorraad leverbaar... dus dan maar aan de koplampen begonnen..



de houders zitten er weer in, was wel even pielen :P



en hij heeft weer een beetje uitstraling :)

bij thuiskomst maar gelijk weer wat onderdelen besteld, zodat we in iedergeval verder kunnen als de hemel deze week niet binnenkomt..

vandaag nog even gebeld en de Hemel moet deze week binnenkomen, dus fingers crossend! zo niet zal ik de tank gaan inbouwen...

iemand nog tips voor het monteren van de hemel? volgorde van spannen ouzo? soort lijm?
\\:)/ \\:)/ \\:)/

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

oei!

even geen fotos geplaatst.. was even pielen..

Ik snap alleen niet waarom deze nu zoveel kleiner zijn dan mijn vorige afbeeldingen, die volgens mij ook 640 x 480 zijn..

tips anyone?

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

De Hemel is binnen!

eerst blijdschap, en dan toch een klein beetje teleurstelling! De kwaliteit en afwerking valt me wel een beetje tegen.. ik had ook verwacht dat hemel direct de juiste afmetingen zou hebben, maar dit moet ik dus zelf op maat gaan maken:



ik heb maar besloten om eerst de stalen houders te plaatsen in de nieuw hemel en dan de hemel morgen in de mini hangen en deze op spanning proberen te rijgen, als ik dan materiaal te veel heb kan ik dit altijd nog afknippen / snijden.

er was ook nog een mooie hoofdcilinder voor de koppeling bij geleverd, die had ik alleen niet besteld.. die heb ik direct maat naar het postkantoor gebracht zodat diegene ook morgen lekker kan sleutelen!

Fijn weekend!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

De Zaterdag is alweer bijna om..

Vanochtend om 0900 vol goede moed naar de Mini gegaan! Veel onderdelen die ik nodig had waren immers binnen om weer een stap dichter naar het rijden te komen..

Ik had dan ook een goede hoop de Hemel er vandaag wel in te krijgen, nou mooi niet dus! allemachtig wat een &*^^&$^%$*(() klusje is dit zeg..

Eerst maar een de hemel zonder knipwerk in de mini gehangen, hier kwam ik al snel achter dat dit geen optie was, dan maar op zoek naar een schoon doek met wat zeil om de hemel op de grond te kunnen leggen in de klushal:



De oude hemel erop gelegd en eerst weer even nadenken, de lijnen van de oude hemel er maar opgezet:



vervolgens zoals de handleiding aangaf de oude hemel dubbelgevouwen, en dan meten waar de openingen beginnen waar de stalen houders uit komen, dit vervolgens overgezet op de nieuwe hemel en gelijk ook geknipt:



echt geen klusje voor mij trouwens, hier moet je geduld voor hebben.. paar keer tot tien tellen dus..

Vervolgens maar weer geprobeerd de hemel in de Mini te plaatsen, en deze zat inderdaad wel al wat beter..

vervolgens begonnen de hemel vast te zetten met klemmetjes, vooraan in het midden begonnen, daarna achteraan in het midden.
Toen de zijkanten, en maar eens kijken hoe het erbij hangt... :'( :'( :'(

Slappe boel! oke dan maar wat meer spanning erop zetten, |:( |:( en alle klemmetjes springen eraf! Misschien kan ik dit klusje maar beter niet alleen doen..

eerst maar weer even overdenken en volgende week weer verder.. d:)b

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

ik ben nog steeds helemaal in de ban van de hemel!

Na het nog eens grondig doorlezen van topic:http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=4096&start=30

waar Theo kwam met een link naar: http://cambscustomclassics.myfreeforum. ... ra2290.php

ben ik zelf ook nog even verder gaan zoeken, en kwam ik op: http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... tructions/

waarschijnlijk zit de man die de instructie heeft geschreven uit de eerdere link van Theo ook op dit forum.. leuk is alleen dat enkele gebruikers ook foto's hebben geplaatst van de hun oplossingen om raamrubbers als klemmen te gebruiken ipv knijpers of iets dergelijks.

voorbeeld:


dit stelt mij wel weer een beetje gerust! er is nog hoop! :P

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Vanmiddag maar wat eerder uit werk gegaan om alvast wat voorbereiding voor morgen te treffen, de oude raamrubbers erbij gezocht en hier mooi stukken van gesneden om de hemel tijdens montage vast te klemmen..





Vervolgens weer even geprobeerd de hemel op spanning te zetten, wat nu een stuk beter lukt... maar zeker nog niet goed genoeg om te kunnen lijmen.



Nog even mat Watts gebeld voor tips en die had nog wel wat ideeen, volgende week zaterdag krijg ik hulp van m'n vader.. eens zien of het dan goed gaat komen! :9

Morgen dus nog niet de hemel inbouwen, ik ga me maar storten op het inbouwen van de tank, de achterklep ophangen en misschien nog de motorkap..

Fijn weekend allemaal!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Zo! eindelijk kan ik weer eens een update maken!

Afgelopen 2 weken zonder internet gezeten, heel fijn zo'n Ziggo pakket! |:( |:( |:(

Afgelopen week samen met mn vader geprobeerd de hemel op spanning te zetten, en we kwamen er al snel achter dat het met z'n twee een stuk beter gaat! alleen de ruitrubbers die ik aan brokken had gesneden (voorruit en achteruit) waren niet echt geschikt omdat deze de hemel niet vast genoeg konden houden, als oplossing hebben we de oude deurrubbers aan brokken gesneden en een beetje dicht gebogen, ik moet zeggen... werkt uitmuntend! \\:)/

Zo hebben we de hele mini doorlopen, eerst voor en achter even globaal op spanning gezet en daarna links voor begonnen en zo met de klok meegegaan, hier het eertse resultaat:



Helaas is het wel een beetje wazige foto, maar ik zal volgende week wel even een paar nieuwe schieten! ik hoop dan ook eindelijk de hemel te kunnen gaan lijmen!

iemand tips mbt de soort lijm die ik het beste kan gebruiken?

Morgen een dashboardje bij MarcelB ophalen, en van de week hopelijk bij Dennis een paar chrome handgrepen!

Fijn weekend allemaal!

\\:)/ \\:)/ \\:)/

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

enige vertarging gehad wegen ziekte en de feestdagen!

Allemaal de Beste wensen! en dat 2013 maar een mooi tour jaar mag worden voor de rijdende mini's

Met de kerst nog een kadootje gekregen van de RDW, ik was namelijk te laat met het verlengen van de schorsing... 1 week!

in deze ene week ben ik dus ook gecontroleerd.. hoppa! €390,- en €120,- voor geen APK! heeeel zonde, als ik die €500,- in de mini had kunnen steken was ik gelijk zo goed als klaar.. maar ja, niet klagen maar dragen!

*******let dus op als je wagen geschorst is*******

de Hemel is inmiddels gelijmd en ik ben zelf best te spreken over het resultaat! \\:)/

Foto's houden jullie nog tegoed, op de een of andere manier krijg ik ze hier niet geupload, ik blijf de melding; Een of meer van je afbeeldingen is te breed houden zelfs ik de foto heel klein maak..

Verder heb ik bij Dennis eindelijk (sorry dennis voor het wachten) de chromen deurgrepen opgehaald, nu nog ff de pakkingen maken/bestellen en dan kunnen de deuren afgemonteerd worden. Ook heb ik nog de zwarte dashboard covers/randen bij dennis besteld :9 moeten deze eigenlijk gemonteerd worden voor dat het raam erin zit of maakt dat niet uit?

hopelijk aankomende zaterdag de garage even opruimen en dan maar eens een inventarisatie maken van wat er nu in welke volgorde nog gedaan moet worden.. het schiet toch nog niet echt op...

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

ik weet niet wat het is of hoe het komt... maar op de een of andere manier moet ik mezelf elke keer weer moet inspreken om iets aan de Mini te doen, maar goed.. we hebben weer wat gedaan in de afgelopen weken dus tijd voor een update!

Zoals beloofd de foto van de hemel die vervangen is, allemachtig wat een pokkewerk blijft t toch! en niet te vergeten het op de kop getikte interieur van Loenatik (alleen nog ff de leuningen checken want ik lag direct op de achterbank!)



Ook de deurgrepen die ik van Dennis heb overgenomen zijn gemonteerd, stukken beter dan die bruine dingen! bedankt Dennis!



nieuwe knipperlicht glaasjes gemonteerd op zowel de voor als zijkant

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Als ik zo mn bovenstaande post zit te lezen... heb ik eigenlijk nog best wat uitgevoerd!

wat ik jullie niet wilde onthouden en nu bijna vergat.. is dat ik een dikke stroomkabel heb gebruikt om de rubbers van de ramen open te houden zodat de ruit er relatief makkelijk ingezet kon worden! als glijmiddel geen Durex play gebruikt maar Teflon Spray...



ik vond dit zelf een erg makkelijke werkwijze!

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

De grote klussen die nu nog op de lijst staan..

- accu weer plaatsen en kijken of alles nu wel werkt, laatste keer branden de voorlichten wel maar achter niks

- Achterklap en verlichting in order maken
- Gordels ophangen
- de juiste wielmoeren vinden..
- het spatbord probleem, ik kan er maar niet uitkomen wat ik zal doen.. is 5J toegestaan zonder spatbord? anders zit ik te twijfelen tussen group2 en WP arches..maar dan nog in kleur of niet.. ik weet t niet..

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Als je banden niet meer dan 3 cm uitsteken is het toegestaan. (volgens APK regelgeving)

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Thanks Arie! dan hoef ik misschien alleen een afwerklijstje.. \\:)/

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

5j steekt toch wel meer dan 3cm uit zonder verbreders?

RE: Mini City 1000 '88 restauratie

Ik verwacht eigenlijk van net niet.... Maar ja, het blijft altijd een kwestie van meten=weten.