Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Toch maar besloten om een Showcase te maken om mijn restauratie bij te houden en voor jullie hulp bij al mijn ideeën en problemen :)\\_

In juni 2010 mijn eerste Mini gekocht:
Een rode Mini Cooper 1.3 spi (1994) met notenhouten dashboard en lijsten en half lederen interieur.
De Mini is in 2004 ingevoerd vanuit Duitsland. Er zit nog APK op maar de Mini was wel in een slechte staat: Gaten in de bodem, dorpels die met stukken plaat gerepareerd zijn, grote roestgaten in beide deuren en ga zo maar door.









In eerste instantie wilde ik deze gaan strippen en al het plaatwerk laten lassen. Maar omdat dit zo duur zou gaan worden, had ik besloten om op zoek te gaan naar een roestvrije body en dan ook nog het liefst een oldtimer. Dat werd deze:

Een bijna roestvrije, slecht gespoten en half in elkaar gezette Mini 1000 uit 1986:






Het plan is nu om de '86 Mini compleet te strippen, in de oven, stralen, lassen, in de epoxy, spuiten en opbouwen met interieur en exterieur van de Cooper. Tevens ben ik van plan om het injectie blok om te bouwen naar een carb blokje met een hiff44.

Verder heb ik het idee om de Cooper S look te creëren door een dubbele brandstoftank te monteren. Ik heb al gekeken op de webshops voor een rechtertank maar deze zijn zo prijzig dat ik wil proberen om een linkertank om te bouwen.

De velgen die onder de '86 Mini zitten wil ik eronder houden en voor de spatbordverbreders wil ik de vorm van de sportspack maar dan niet zo breed omdat dit niet mooi staat met de 12 inch velgen.

Voor een betere wegligging wil ik alle rubbers vervangen door 'polybushes', GAZ schokbrekers monteren en Hi-Lo's.

Ik heb nog veel meer ideeën voor de Mini maar deze zullen jullie gedurende het project zien.

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Kijk eens aan!
Iemand die eerst een heleboel ideeen heeft opgedaan, slim bezig is met een roestvrije body kopen (en belastingvrij d:)b ) en dan de hele zooi overzet.
Daar hou ik van!! :)\\_
Ik zie ook dat je weet waar je over praat.
Ik ga dit topic zeker volgen!

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Als het je makkelijk lukt om een linkertank om te bouwen dan kan je aardig wat klanditie verwachten, including me ;)

default

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

leuk project om te volgen, dit ga ik zeker bij houden :)
Ik ben ook benieuwd of het je lukt met die tank, ik zou het ook wel willen hebben een tankie extra (grotere actieradius :D )
suc6

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Als het je puur om de actieradius gaat kan je natuurlijk een grotere tank kopen ipv een 2e Mini tank in te bouwen ;)

default

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

maar zo een grote rvs tank neemt alle ruimte in, deze past mooi boven de wielkast. Heb je toch nog een beetje ( :x ) bagageruimte in het midden over

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Bedankt voor alle positieve reacties!

Hoe ik de rechtertank ga maken ben ik nog niet over uit. Het enige wat ik weet is dat de basis een linkertank wordt. Hierbij vraag ik dan ook of er forummers zijn die nog een linkertank hebben liggen en deze willen doneren :)\\_
Degene die een tank doneren hebben uiteraard ook voorrang als het uiteindelijk lukt :D

Ik ben ook nog op zoek naar een straalbedrijf die het liefste ook een oven hebben en in de buurt van brabant-zuid-oost/limburg-noord zitten. Ik had een straalbedrijf gevonden en afgesproken dat er iemand afgelopen zaterdag zou komen kijken. Komt er niemand opdagen |:(

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

misschien hebben wij in liessel nog een slechte tank liggen, roest rondom de tankhals of lek bij de vlotter...

als we dit weekend in liessel zijn dan kijken we ff, stuur ff een pbtje vrijdag, dan vergeten we het niet ;)

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Ik heb nog wel een tank liggen, ik moet hem alleen nog een keer overgieten in mijn eigen tank. Eerst maar een goede trechter kopen met filter...

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Of gewoon een oude panty over je trechter doen;)

@ Red flame: ik stuur je morgen een pb. En alvast bedankt voor het kijken :D :D

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Ik heb het wel eens gezien, een linker tank omgebouwd naar rechts. Zag er nog niet eens zo verkeerd uit. Moet je wel van een 25l tank uitgaan anders houd je helemaal geen kofferbak meer over.

Dennis

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Er hoeft voor mij ook niet veel kofferruimte over te blijven. De rest wordt toch dicht gemaakt met muziek en misschien nog een klein opbergvakje :D

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Als je een 35 liter tank ombouwt krijg je moeilijkheden met plaatsen/verwijderen van je accu (tenzij je demonteren van de tank geen probleem vindt?!)

zie ook:
http://www.infomininl.org/cpm1420/thumb ... =18&page=2

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

is dat die body die in zevenbergen stond

de eigenaar is een velgen reparateur als ik het goed heb

zo ja dan is de body netjes en de lak bere slecht |:( |:(

suc6 verder

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

@ Dennis en Theo: Bedankt voor de tips en de info.

@ Red flame: heb je toevallig nog gekeken?

@ Mini-boy: Klopt helemaal. De lak is zeker heel slecht en volgens mij is er ook erg veel plamuur gebruikt.. Dit wil ik er allemaal af hebben en vervolgens wil ik de naden op het voorfront weg werken met tin/lood. Het liefst wil ik helemaal geen plamuur gebruiken maar dat is afhankelijk van hoe goed het lukt met tin/lood. De body is overigens niet helemaal goed want in de banaan zitten een aantal roestgaten waar ze gewoon overheen hebben gespoten. En de opvulplaatjes van de banaan zijn vast gepolyesterd :?

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

nope heb nog niet gekeken, kon ook niet echt bij de voorraad, iets teveel spullen binnenstaan, maar eind deze week weer een kans...

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Dan wacht ik geduldig af Red Flame.

@ Mini-boy: Kun je me toevallig meer vertellen over de Mini? Of deze bijvoorbeeld voor de velgenman in het bezit is geweest van een mede forummer?

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Dennis schreef:
Ik heb het wel eens gezien, een linker tank omgebouwd naar rechts. Zag er nog niet eens zo verkeerd uit. Moet je wel van een 25l tank uitgaan anders houd je helemaal geen kofferbak meer over.




en dat is precies zoals wij dat ook gedaan hadden in onze "rally" mini en onze clubman.
wij hebben toen de tank gemaakt en hiervoor een 25 liter tank als basis voor gebruikt.
het ombouwen valt mee, ik moet er nog foto's van hebben.

verder veel suc6 met het project ;)

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

de mini is idd van een forumer geweest

zie link



memberlist.php?mode=viewprofile&u=105408


hier de link naar het desbetreffende topic


viewtopic.php?t=38166

suc6

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

hey leuk dat je mijn oude mini gaat afmaken! top.

de body hebben wij inderdaad helemaal gelast en zo goed als roestvrij gemaakt.
spuitwerk is indd niet je van het maar dit hebben wij ook zelf gedaan. dit omdat wij dit eerst zelf wilde proberen. alvorens hem gelijk weg te brengen en voor veel geld te laten spuiten.

heb volgens mij nog wel een stel foto`s van de restauratie enzo.
staan er ook een aantal in het oude topic maar moet er meer hebben ergens.
dus mocht je intresse hebben!

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

De laatste tijd bezig geweest met het demonteren van alle onderdelen en het demonteren van het blokje. Tevens de wielkasten voor uitgeslepen omdat de wielen aanliepen bij het sturen.

Tijdens het demonteren van het motorblok gelukkig hulp gehad van 'mijn' monteur. De fusees kwamen nogal moeilijk los maar met wat lomp geweld kwamen ze uiteindelijk toch los.






Inmiddels zijn ook de koppelings- en remcilinder gedemonteerd.

Nu alleen nog de subframes en de stuurinrichting demonteren en wachten op mijn 13e maand zodat de body gestraald kan worden. Ook moet ik de dikke laag bitumen nog te lijf gaan die op de bodem gesmeerd is.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goed straalbedrijf en omdat ik een beetje bang ben geworden van de verhalen van golvend plaatwerk het liefste ook nog een straalbedrijf dat ervaring heeft met oldtimers/mini's.

Nu is het wachten op mijn 13e maand zodat de body gestraald kan worden. Na het stralen wordt de body in de epoxyprimer gezet en worden de laatste delen gelast. Dan kan ik beginnen met het vertinnen van de naden in het front en het behandelen van de bodem met rx5/rx10.

@ project mayfair: ik ben zeker geïnteresseerd in de foto's van de restauratie. Ik heb het topic al doorgelezen :) Ik heb je een PB gestuurd met mijn mail adres.
Er is wel veel plamuur gebruikt op het voorfront of niet? En wat zijn de delen, behalve de banaan, waar jij van weet dat er nog roest/gaten zitten?

default

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Dutchman,

weet waar je aan begint met het ombouwen van een linker tank!
Om hem GOED pas te krijgen ben je nog wel even bezig!
Je moet hier echt wel een aantal uren in steken, het is namelijk niet alleen de vulhals overzetten!
De "deuk" voor je spatbord moet er ook opnieuw in, dit naar binnen kloppen met een hamer eindigt meestal met kleine scheurtjes!

Tank dummie is een veel makkelijkere oplossing!

suc6!

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Het is al weer een hele lange tijd geleden dat ik een update heb geplaatst maar ik heb zeker niet stilgezeten. Hier een overzicht van de laatste paar maanden:

De subframes heb ik inmiddels gedemonteerd van de body:



Hier kwam ik weinig ernstige roest tegen. Alleen achter een van de veerbollen op het achtersubframe is het doorvoer gat van de handremkabel wat gaan roesten:



Dit ga ik proberen voorzichtig weg te slijpen en er een nieuw plaatje in laten lassen zodat het niet verder zal roesten.

De subframes zijn inmiddels ook bijna helemaal kaal gemaakt en bijna klaar om een KTL behandeling te ondergaan. Ik weet alleen niet hoe ik deze gedeeltes van de remleiding er af kan krijgen:



Aan één kant zijn ze al gedeeltelijk uit elkaar gedraaid maar ik krijg er nu geen steeksleutel fatsoenlijk omheen. Iemand een handigheidje hiervoor?

Deze bout moet blijven zitten neem ik aan?


Ook is de body verhuisd van de loods van mijn monteur naar de carport van mijn ouders. Hier heb ik de mini eerst verder gestript: Deuren gedemonteerd, ramen eruit, kofferklep en motorkap eraf en de laatste kleine dingen.
Hierna heb ik de Mini op zijn zijkant gelegd met een matras en een wiel als ondersteuning om de tectyl/undercoating eraf te bikken:





Na het taaiste gedeelte eraf te hebben gehaald met een houtbeitel ben ik overgestapt op een boormachine met staalborstel:



Als ik hier nog een paar uur aan werk hoop ik alles er af te hebben. Maar wat een klerewerk :(( De rest van de body is klaar voor de straler dus als ik dit klaar heb kan de body weg naar de straler in Wanssum. Hier wordt de body gestraald en daarna haal ik de body op om nog wat plaatwerk te lassen, hierna gaat de body terug en wordt ze opnieuw gestraald hierna worden het front en alle roest gevoelige plekken geschoopeerd (vlamverzinken). En gaat de body volledig in de epoxyprimer. Ik ga geen rx5/rx10 meer gebruiken om de bodem te behandelen maar ik smeer er na de epoxy laag bodysafe op en dan gaat de bodem mee in kleur.

Met de rechtertank ben ik ook nog niet begonnen, wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet.

Ik heb inmiddels ook al wat nieuwe spullen aangeschaft:


- Group A Adjustable Tie Rods
- GAZ Adjustable Shock Absorbers
- Mini sport aluminium inlaatspruitstuk
- Set wiellagers
- Carburetter Service Kit (Hiff 44)

En alvast wat muziek voor een mooi prijsje kunnen kopen:

- Ground Zero 'Titanium' GZTA 2.500TX subwoofer
- Ground Zero 'Hydrogen' GZHW20X versterker
- Condensator

Er staat ook nog een heel verlanglijstje klaar bij een internet shop. Dit bestel ik zodra de Mini terug is van de straler en ik weet wat voor plaatwerk ik precies nodig heb. Ik kan nu al niet wachten :9~

Ik ben ook begonnen om mijn Hiff44 op te knappen. Hier alleen nog geen foto's van. Bij de volgende update zal deze klaar zijn en zal de Mini terug zijn van de straler \\:)/

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik iets heb gepost. Er is niet gek veel meer gedaan aan de mini maar ze heeft inmiddels wel een nieuw onderkomen namelijk een garage bij mijn nieuwe koopwoning :D :



De mini is inmiddels bij de straler geweest nadat ik al de tectyl verwijderd heb:






Ook heb ik diverse onderdelen gekocht :9~ :






Ook compleet nieuwe trommelremmen met minifins, nieuwe deurklinken, kofferklink, chrome koplampringen, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, front, a-panelen, spatborden, paravaan reparatiedelen, achtersubframe, hi-lows, W&P verbreders, mistlampen en verstralers met beugel, camber en tracking brackets, koperen remleidingen en nog wat klein spul (en een lege bankrekening)

De Hiff44 carburateur is gereviseerd en voorzien van een K&N luchtfilter:



Kleine impressie van het laswerk dat gedaan moet worden:










En ik ben begonnen om het eerste plaatwerk klaar te maken voor het laswerk:

[u:bhwaw98k]Randje motorkap verwijderen[/u:bhwaw98k]




[u:bhwaw98k]Spatbord verwijderen, eerst lekker ruim slijpen:[/u:bhwaw98k]




[u:bhwaw98k]Puntlassen uitboren:[/u:bhwaw98k]


[u:bhwaw98k]En het stripje is eraf:[/u:bhwaw98k]


Ik zie nu vooral heel erg op tegen het laswerk en het verwijderen van al het plaatwerk. Ook is er nogal wat laswerk wat al gedaan is door de vorige eigenaar wat bijgewerkt moet worden omdat het soms bak en braadwerk is geweest.

Iemand nog tips hiervoor? Hoe zetten jullie bijvoorbeeld dat randje om van het a-paneel bij de deurpost om het a-paneel te verwijderen? En wat gebruiken jullie om lasnaden plat te slijpen?

Hulp ter plaatse is uiteraard ook altijd welkom ;)

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Er is al aardig aan die body gelast. Succes met het weer op orde maken.

Voor het omzetten van de rand van het A-paneel:
link

Naden platslijpen gaat het beste eerst met een Afbraamschijf. Deze is stijf en dus slijp je alleen op de las.
Vervolgens kan je er ook nog lammelschijf over gaan zodat het wat strakker wordt. Nadeel is dat deze schijven flexibel zijn en je dus ook je moedermaterie wegslijp. Ik gebruik ze alleen om het laatste stukje van de las glad te werken.

Verder alleen in de lengte richting van je las slijpen/bewegen. Dan kom je niet naast de las terecht met je afbraamschijf.

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Na bijna 2 jaar eindelijk weer een update. In de afgelopen 2 jaar heb ik niet veel aan de mini kunnen werken ivm diverse verbouwingen en de geboorte van ons zoontje.

Hieronder een update van twee middagen werken aan de mini:

Roest rondom de bevestiging van de schokbreker weggeslepen:




Rotte plek van de bevestiging van het voorfront naar het binnenscherm weg geslepen




Puntlassen uitgeboord en stripje er verder af kunnen halen met een beitel



Ben er nog niet over uit of ik dit nog helemaal weg ga slijpen of behandelen tegen verder roesten.

A-paneel verwijderd:





Buitenste hoek paravaan leek een plaatje overheen gelast te zijn en eronder was het behoorlijk rot, ook weg geslepen



De rotte plekken uit het binnenscherm geslepen:







Andere kant zelfde laken een pak:











Aan de voorkant alleen nog aan de rechterkant het binnenscherm wegslijpen en de hoek van de paravaan. Hierna verder naar achter werken. Eerst de linker en rechter voorste bodemplaat inclusief binnendorpel uitslijpen. Wil wel de buitendorpel behouden deze is namelijk hard net als de instapdorpel. Iemand hier ervaringen mee?

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Goed bezig hoor.
Alleen jammer dat de "bijna" roestvrije body toch niet zo roestvrij is als verwacht.

Als je eenmaal begint met schuren (stralen) en slijpen ga je steeds verder, en ik spreek uit eigen ervaring.

Maar zo te zien gaat dit een mooie roestvrije mini worden in de toekomst.

Veel plezier met het opbouwen, want dat is toch het leukste aan zo'n heel project.

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Ja het gaat de goede kant op met afbouwen. De staat valt vies tegen en wil het nu wel in een keer goed doen.

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Kinderen = hobby dood. :( Maar ze zijn wel grappig hoor.(als ze zindelijk zijn)

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

En weer een middag tijd kunnen vinden om wat plaatwerk uit te slijpen. Viel op sommige gedeelten niet mee omdat er al aan gelast was.

Stuk van de paravaan eraf kunnen slijpen maar nog bezig om het roestmonster te verwijderen op de raamstijl. Was aardig ver naar boven gelopen.




Hier lijkt het wel of de bodem is doorgestoken in de kokerbalk? Dat zal ik nog nader moet bekijken. Wil namelijk nog steeds proberen om de buitendorpel te laten zitten en alleen de binnendorpel en evt de instapdorpel te vernieuwen.



Raamstijl:

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Ik zie de foto s niet meer :( ???

RE: Mini Cooper 1.3 spi 1994 --> Mini Cooper 1986 1.3 carb

Als het goed is zie je de foto's vanaf de post van 2012 wel. Die daarvoor staan gelinked aan een site die niet meer bestaat. Heb een moderator gevraagd om die berichten open te zetten zodat ik de links kan aanpassen maar krijg geen reactie...