Mini project 1000cc 1982

RE: Mini project 1000cc 1982

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik me even kort voorstellen:
Ik ben Peer Brenters, 18 jaar, momenteel nog studerend aan de HTS autotechniek in Arnhem en woonachtig in Ravenstein (Oss, Noord-Brabant)

Mijn grootste hobby is mijn Chevrolet S10, maar omdat dit ook mijn grootste kostenpost is (niet alleen de benzine, maar ook alle accessoires) heb ik op oudjaarsdag besloten een mini aan te schaffen, vooral om toch door te kunnen rijden en in de koude wintermaanden toch een fraai autootje te hebben om op te kunnen knappen. Via een ander lid op dit forum ben ik enigszins in aanraking gekomen met de Mini, ook al pakt hij het net iets groter aan (Mini conversie naar Swift GTI motor). Het begon ermee om de Mini een beetje op te knappen, er moest bijvoorbeeld een nieuwe koppeling in, maar al spoedig kwam ik op het idee om de Mini geheel op te knappen.. Alhoewel ik inmiddels alweer het idee heb gekregen om er een 1300 blok in te hangen.

Zoals gezegd, de mini is sinds oudjaarsdag in mijn bezit, ben 2 dagen later maar eens voorzichtig begonnen met strippen, en dat viel niet eens tegen!
Inmiddels is de mini vrijwel kaal, het blok is eruit (incl. subframe), het hele interieur is eruit, en het enige wat nu nog op het programma staat voor het schuren kan beginnen zijn de voor en achterramen en de stuurinrichting. Het achtersubframe zal er waarschijnlijk onder blijven, aangezien de bodem en het achtersubframe beide in prima staat zijn!
De uiteindelijke bedoeling is om de Mini in een zo "origineel" mogelijke staat te krijgen, het liefst in British Racing green, met een wit dakje en witte strepen over de motorkap.

Genoeg gebabbeld voor vandaag, hieronder paar foto's, waaronder één van de Chevy en een paar van de vooruitgang tot nu toe en van hoe de Mini er in de toekomst hopelijk uit zal komen te zien, ik zal proberen om jullie een beetje up to date te houden, maar het project zal niet erg snel gaan ivm school en andere zaken.. De planning is om de mini uiterlijk rond de zomervakantie weer op 4 wieletjes en een lopend motortje te kunnen gebruiken.









RE: Mini project 1000cc 1982

Dat belooft wat als ik die Chevy zo zie ;)

RE: Mini project 1000cc 1982

Spherix schreef:
Dat belooft wat als ik die Chevy zo zie ;)


Haha, ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik dat zelf gedaan had.. Ik heb er veel aan gedaan, maar de bodykit en kleur waren al zo ;)

RE: Mini project 1000cc 1982

Goed bezig Peer!

1300 is zeker wel te vinden ;)

RE: Mini project 1000cc 1982

HALLO aan ut werk Peer je bent nu vrij man! O:)

RE: Mini project 1000cc 1982

Vrij man.. Ik wou dat het waar was!
Helaas, op die nieuwe opleiding weinig lessen, maar bergen met werk.

Overigens is er wel weet het één en ander aan de Mini gebeurd, maar heb ik de tijd nog niet gevonden om er foto's van te schieten/posten.
Morgen heb ik een vrije dag, en hopelijk krijg ik de moed bij elkaar om verder te gaan: wel saai om in je eentje zo'n beetje te klussen. Zondag gaan we met z'n 2en aan de gang en dan zal er hopelijk ook al wat geschuurd en geklust worden.

Inmiddels ben ik er over uit dat het achtersubframe blijft hangen, de mini ziet er aan de onderkant écht goed uit, en het achtersubframe is nieuw, dus dat laat ik fijn zitten.
De planning is dat de Mini in mei gespoten wordt, terwijl er gespoten wordt zal ik aan de blokrevisie beginnen en hopelijk komt dit ongeveer tegelijkertijd af, het blok en carosserie zullen begin zomervakantie herenigd worden als alles goed gaat.

Binnenkort meer!

RE: Mini project 1000cc 1982

Nou, het gaat langzaam, maar wel zeker ;)
Gister nog even een klein uurtje (reken dus op anderhalf) aan de Mini bezig geweest, en ik moet zeggen: het lijkt dan ineens altijd alsof het heel goed gaat.. Als je een dag bezig bent heb ik persoonlijk altijd het idee dat er maar weinig gebeurt is.

Wat moet er nu nog gebeuren voordat ik aan het schuren kan gaan (met mijn nieuwe apparaatje, ben zeer benieuwd!):
- Dakraam eruit (1 schroef met kapotte kop uitboren, lukte gister niet met botte boor :? )
- Slot linkerdeur eruit (zelfde verhaal als hierboven: kapotte schroef)
- Hemeltje -> eerst het dakraam dus
- Eventueel de stuurstang, deze zit misschien in de weg bij het spuiten.. De stuurinrichting blijft wel gewoon zitten, deze zit op een plek die niet gespoten dient te worden, de bodem is namelijk zo strak dat ik daar liever vanaf blijf! Evenals het achtersubframe.

Wel vind ik het jammer dat nu de Mini zover kaal is, er eigenlijk niks meer lijkt te gebeuren totdat ik ga schuren.. Eigenlijk heb ik toch nog best veel gedaan, maar dat gevoel is er niet.
Verder heb ik nog een ideaal systeem waar de Mini nu op staat ontwikkeld: 5 zwenkwielen onder een zware pallet met een spanband -> Mini staat gigantisch steving en kan hem door de hele garage heen rondrijden, ik heb er wel voor gekozen om de 2 achterste wielen niet zwenkend te hebben, zo gaat hij dus niet onmiddelijk rijden wanneer je tegen de Mini aan leunt.
Zoals beloofd:







En de poets/polijst/schuur-machine die ik gekocht heb, het is maar gewoon een Ferm apparaatje, ben ook benieuwd of hij voldoende kracht heeft om te schuren, maar de delen die gelast moeten worden doe ik toch voorzichtig met de slijptol, verder zijn er voor de Ferm hele lichte schuurpapiertjes te krijgen én heeft hij gewoon een klittenband bevestiging, op deze manier kan ik dus ook gewoon goedkoop schuurpapier kopen. (Niet hier gekocht, maar bij de [Bedrijfsnaam] voor 59 eurietjes, 3 jaar garantie)

RE: Mini project 1000cc 1982

Dat is een flinke voor uitgang van een chef naar een MINI :D
Als je na een dag werken terug kijkt naar het resultaat, dan lijkt er niet veel gebeurt. Soms wel een beetje teleurstellend :'( . ALs alles gespoten is en je kan beginnen met opbouwen gaat het een stuk sneller, al weet je dan niet hoe snel je klaar wil zijn om in de Mini te gaan toeren
Heb je ook een planning wanneer hij af moet zijn?

Succes met het vervolg en veel schuur plezier,

www.restauratieworld.nl

RE: Mini project 1000cc 1982

Die ferm hebben wij hier ook liggen, ik vind hem zelf niet heel fijn om mee te polijsten, schuren nog niet geprobeerd.

de mini schiet lekker op! ik wou dat ik al zo ver was..

RE: Mini project 1000cc 1982

Voor polijsten heb ik een
dap 500 polijstmachine gooi maar in google.
Met de Ferm moet je zelf bewegen om swirls te voorkomen.
Anders moet je alsnog handmatig er achteraan.

Om lassen te vlakken een vingervijl of bandvijl gebruiken.



Met slijpschijf een las bewerken kan wel, maar als het zichtwerk blijft heb je een probleem als je er teveel afslijpt.

8)

RE: Mini project 1000cc 1982

@ joho:
Haha, ja van best groot naar wat kleiner.. De chevy is waarschijnlijk verkocht, dus dan wordt het hard werken om de Mini af te krijgen, want ik zonder wielen dat gaat niet!
Inderdaad, helaas is een kleine tegenvaller dat de kennis waarbij ik hoopte de auto gespoten te krijgen er niet aan wil beginnen, dus zal ik toch naar de (dure) professionals moeten, terwijl hij echt spuit als een pro.. Dus dat wordt wat duurder dan gehoopt, maarja, het kan niet altijd meezitten.

Mocht iemand nog een adresje in de omgeving Oss kennen die goede kwaliteit levert voor een niet te gekke prijs, ik hou me aanbevolen! Gaat alleen om eventuele grondlaag en spuiten, schuren ga ik mooi zelf doen.

@ LimitedSjoerd:
Ik heb er geen idee van, nog niet gebruikt om eerlijk te zijn, heb hem voor 59 euries bij [bedrijfsnaam] gehaald (plaatselijke [bouwmarkt] vroeg er 78 voor!), moest alleen even terug omdat er geen handvat bij zat, maar kreeg meteen een nieuwe mee.
Ik denk dat het je niet veel moeite moet kosten om mij in te halen, het schiet namelijk niet echt op, ben al sinds oud en nieuw bezig!

@ Peter_Vazed:
Dat is inderdaad een mooi apparaat, de Ferm heb ik voornamelijk gekocht om de bij te werken delen te schuren, de gladde oppervlaktes (dak, motorkap, deuren, achterklep e.d.) wil ik eigenlijk gewoon met scotsch (?) brite gaan behandelen, zodat de nieuwe lak wel hecht, maar hij niet geheel tot op het 'bot' kaal hoeft, beetje overbodig met een goede onderlaag hé..

Soon more to come, ondanks dat ik binnenkort tentamenweek heb en net m'n nieuwe werkplanning die ook niet mis is! Én tussendoor ook nog even bezig ben met het opstarten van een eigen onderneming, nee, stilzitten daar ben ik niet zo van :)

RE: Mini project 1000cc 1982

Die heb je mooi snel verkocht dan,of had je hem al een tijdje te koop staan?
Is die ferm die je gekocht hebt net als de B&D powrfile? ben zelf nog opzoek naar een powerfile voor een leuk prijsje. Zijn normaal nogal prijzig.

Op het spuiten zou ik niet teveel bezuinigen, je kan inderdaad besparen door het schuren zelf te doen. Jammer dat die kennis er niet aan wilt beginnen. Ik zit zelf te denken aan een elektrochemisch bad en daarna elektrochemisch lakken en een gewone spuitbeurt voor the perfect finish, I hope d:)b .
Dat kost wel wat, maar dan gaat hij zeker 20 jaar mee.

succes met het opstarten van de onderneming, is het nu de tijd wel weer voor. De overheid zal ook nog wel wat extra financiële steun bieden ;)

groeten,
Jorrit

www.restauratieworld.nl

RE: Mini project 1000cc 1982

joho schreef:
Is die ferm die je gekocht hebt net als de B&D powrfile? ben zelf nog opzoek naar een powerfile voor een leuk prijsje. Zijn normaal nogal prijzig.



Ik denk dat 'ie dat poetsding bedoeld van die eerdere foto - staat Ferm op i.i.g.

RE: Mini project 1000cc 1982

joho schreef:
Die heb je mooi snel verkocht dan,of had je hem al een tijdje te koop staan?
Is die ferm die je gekocht hebt net als de B&D powrfile? ben zelf nog opzoek naar een powerfile voor een leuk prijsje. Zijn normaal nogal prijzig.

Op het spuiten zou ik niet teveel bezuinigen, je kan inderdaad besparen door het schuren zelf te doen. Jammer dat die kennis er niet aan wilt beginnen. Ik zit zelf te denken aan een elektrochemisch bad en daarna elektrochemisch lakken en een gewone spuitbeurt voor the perfect finish, I hope d:)b .
Dat kost wel wat, maar dan gaat hij zeker 20 jaar mee.

succes met het opstarten van de onderneming, is het nu de tijd wel weer voor. De overheid zal ook nog wel wat extra financiële steun bieden ;)

groeten,
Jorrit

http://www.restauratieworld.nl


Hoi Jorrit,

Nouja, snel, snel, hij heeft al 2x eerder even te koop gestaan, maar toen voor een overschatte prijs (helaas wist ik dat zelf ook). Nu is hij ook nog niet definitief verkocht, zaterdag gaat hij op de brug, en als hij bevalt dan kopen ze hem.. Dus ik hoop er het beste van.
Dat weet ik niet, het is inderdaad die polijst/schuurmachine zoals de foto hierboven.

Het spuiten ga ik inderdaad niet op besparen, laat ik gewoon bij een autoschadebedrijf hier in de buurt doen, gelukkig zijn dat ook kennissen van me, dus ik hoop dat ze een beetje lief willen zijn.. Zo niet, dan ga ik naar de concurrent :p

Ik hoop het, het zijn barre tijden, maar ik ben druk bezig met bedrijfs-, financierings- en nog veel meer ..plannen, tussendoor probeer ik er nog even naast te studeren, dus druk zat!

RE: Mini project 1000cc 1982

Eindresultaat!

RE: Mini project 1000cc 1982

Ziet er goed uit! Dat vraagt om meer (opbouw) foto's :p