Mini Special 'Vauxhall' 1977

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Hallo,

allereerst maar even een korte voorstel ronde.
Ik ben marcel, ICT Specialist van beroep maar heb al jaren mijn auto's als hobby.

Zoals mijn nickname al doet vermoeden, al jaren te vinden in de opelscene (+10jaar)..
Rij al jaren mee in de streetlegal dragrace met een opel corsa.
Ook een eigen website over het inbouwen van 2liter motoren in deze kleine wagentjes. Ook qua tuning al heel veel leuke motoren mogen bouwen voor mezelf en voor goede vrienden.

Nu naar al die jaren toch maar de stoute schoenen aangetrokken en voor de vrouw een mini opgehaald. Zit er zelf al jaren naar te kijken maar nooit echt zoiets gehad van doorpakken.

Via een kennis een leuke Mini Special 1100 op de kop kunnen tikken.
Ze heeft wel enige aandacht nodig maar meeste plaatwerk zit er ook al bij.

Nu heb ik d'r wel gekocht zonder intrieur, motor (zit er nu nog in) en de wielen (ook nog tijdelijk eronder)..
Mede omdat ik dat allemaal ook niet wil gaan gebruiken.

Eerst moet in de wintermaanden mijn eigen auto nog een paar upgrades hebben voordat ik met de mini bezig ga.

Maar wilde toch al een begin maken met een leuk topic :D

De mini gaat een leuk hart krijgen. Als opel man kan ik niet direct van mijn geloof stappen dus de motor en tuningparts voor het blok liggen al klaar.

Bij deze even een foto van de mini:



Cheers Marcel d:)b

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Welkom,

ik ben zeer benieuwd, wordt een leuk project,
je bent ook al bekent met de engelse 16v mini forums ?

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

jazeker, en heb al met rob hall van allspeed contact..
Gaat zeker allemaal goed komen.

We willen wel 'the standard round nose' behouden, dus wordt wel een klein beetje puzzelen.. :D

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Als je een 2.0 16v gebruikt wel,
de 1600 16v past meen ik wel zonder modificaties aan de body,
maar dat zal wel niet de bedoeling zijn O:)

Er rijdt in engeland ook een estate met een v6 24v,
was wel een verlengde neus volgens mij,
wel leuk blokje heb zelf een vectra A met 2.5 gehad,
heb veel mensen achter de oren laten krabben :+)

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

wordt wel een small block..
Ik heb zowel meerdere c20xe (2.0 16v's) liggen als ook nog genoeg spul om een 150 pk sterke 1.6 te bouwen..

En daar kan eventueel ook nog een fohn op ;)
De 1.6 past zonder al te veel modificaties..

Dus was de keuze wel simpel voor de vrouw haha.
Zij wil geen flip-front.

Tja dan maar daarop toegeven en de 1.6 goed kietelen..

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Welkom. Er zitten nog meer opel-gekken hier op dit forum (ik niet).
Maar mocht je eventueel nog op zoek zijn naar deze velgjes, ik heb er nog een stuk of 12 liggen. Laat maar ff een PM deze kant opkomen als je interesse hebt.

Groet ron

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Bij mij moet er een C20NE in de Estate komen. Grootste probleem met een links gestuurde auto wordt het schakelmechanisme icm met de pedalenbox. Die Opel versnellingsbakken zijn nogal groot :x

Demmis

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

ik heb jaren met de c20ne gereden.
Van stock tot getuned ver over de 200 pk.

Maar heb ze allemaal weg gedaan, op 1tje na in de tigra van mijn zusje..
Ook die is gekieteld tot een pk of 130-140, deze moet de bank nog een keer op.
Blijven wel goeie sterke motoren, maar heb ook nog de small block liggen.

Voordeel van een 16v is dat deze gewoon nog beter te tunen zijn.
We hebben al een 1.6 16v op 260+ pk's zitten nu :D

Worden allemaal onder de naam corsa-novatuning.nl gebouwd.

Ik heb rob hall niet gehoord over het probleem met de pedalen icm de schakelstang.

Is het zo'n drama die schakelstang? Anders bouw ik hem om naar een kabelsysteem..
Heb je geen probleem meer en zit er wel erg gaaf uit :)

:D :D

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Daar heb je hem niet over gehoord omdat het stuur in Engeland aan de andere kant zit :). Maar het zou ook goed kunnen dat het met een smallblock geen probleem is. Ik weet de buitenmaten niet van de kleinere Opel versnellingsbakken. Mijn F16 is enorm

De Estate hoeft geen topvermogen te leveren, de standaard 115pk van een C20NE is meer dan zat, ik heb eventueel ook nog een draaiend gedeelte liggen van een SEH als ik meer pk's wil. Komt nog bij dat de C20XE blokken veel duurder is.

Grappig, ik heb die site die je noemt in mijn favorieten staan om wat in te lezen :)

Dennis

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Info uit UK is allemaal gebasseerd op rechts-gestuurd. Die hebben dus geen problemen, welke we hier wel kennen en hun oplossingen voor problemen, kunnen we hier meestal niet gebruiken.

Dit geldt niet alleen voor een opel-conversie, maar ook voor andere merken (zelfs de A+ turbo-blokken).

Groet ron

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

@dennis, leuk om te horen, nu weer je gelijk wie er achter corsa-novatuning.nl zit. De grijze corsa B van de specials en alle 8v motoren zijn van mij.

Dus ook de small block block 8v..

De bak f13 en f16 bak zijn opzich even groot.
De plaatst zal dan idd een probleem gaan worden.

Ik denk haast dat ik dan voor een kabelconversie ga rond kijken.
Als je een seh onderblok hebt liggen zou ik die gelijk pakken.
Scheelt je bijna een kleine 15pk.. Niet het volledige verschil aangezien de mapping en nokkenas heel iets ander zijn.

@ron,

ja niet helemaal bij stil gestaan O:)
Heb wel genoegd dat het in een links gestuurde auto gaat komen.

Wel komen wij beter weg met de hrc als ik mij niet vergis,
want daar komen die engelsen weer lastiger mee web vanwege de inlaat spruitstukken.

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Dennis schreef:

Komt nog bij dat de C20XE blokken veel duurder is.




Wel iets duurder maar niet veel by the way..
Heb er 4 in de schuur liggen, waaronder 3 van mezelf en nog 1 in de corsa hihi

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Ik bouw het helemaal zelf en had dus een complete donor nodig en geen los blok. Ik kon geen 16v vinden voor minder dan 500, terwijl de 8v me maar 150 heeft gekost. Zoals gezegd het gaat me niet om veel pk's en hard gaan in de Estate, daar heb ik de 16v Suzuki Mini voor :).

Dennis

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Hey, heb ik jou corsa gezien op de sprint bij Automaxx Summer Edition? Dan gaat het vast helemaal goed komen met de mini :)\\_

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

haha ja dat klopt.
En toen was ze nog niet lekker afgesteld..

Week later weer de bank opgeweest en nog meer aanpassingen gemaakt.

Volgens mij stond jouw mini ergens op de paddock.
Heb ik nog foto's van staan maken :)\\_ d:)b

wereldje is zo klein

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Tis alweer even stil geweest rond dit project.
Ook nog niet veel kunnen doen met deze kou, maar daar gaat verandering in komen.

Wij zijn maar gaa uitbreiden qua ruimte.
Samen met mijn broertje een mooie hal gehuurd waar we twee auto's in kwijt kunnen.
Is wek een paar straten verderop maar goed.

Kan helaas geen twee werkplaatsen achterthuis kwijt haha.
Binnenkort als de ruimte opgeleverd wordt gaat de mini die kant op en laat ik het subframe overkomen..

Dan kan ik eens beginnen.

Tevens een ander lasapparaat aangeschaft. Net mig-mag apparaat op zowel 220v als 380v. Dus daar kan ik tijden mee voorruit..

O:) O:)

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Zo we gaan weer een stapje vooruit. Vandaag gaan we een donorauto halen voor de kalboom, aan bouwdelen
En het reserve onderblok voor een maatje van me. We gaan zijn reserve onderblok gebruiken omdat deze pas gereviseerd is.

Hopelijk is de hal in maart klaar en dan kan de mini zijn vaste plekje krijgen.

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Helaas alleen nog maar de donor motor klaar liggen voor revisie.
Op dit moment zijn we hard aan het werk met de Opel Corsa voor het nieuwe race seizoen. Vanaf Juni gaan we starten met de mini..

Ook het subframe en de rolkooi gaan we dan bestellen.
Dus binnenkort wel weer foto's :D

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Als je een Allspeed subframe voor een bigblock nodig hebt, heb ik nog wel iemand in Engeland die er één heeft liggen, nieuw, inclusief aandrijfassen, heavy duty homokyneten en draagarmen, en voorzien van de benodigde motorsteunen, bedoeld voor de C20XE.
Afgezien van de aandrijfassen, is het frame waarschijnlijk tevens geschikt voor een small block.

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Bartje schreef:
Als je een Allspeed subframe voor een bigblock nodig hebt, heb ik nog wel iemand in Engeland die er één heeft liggen, nieuw, inclusief aandrijfassen, heavy duty homokyneten en draagarmen, en voorzien van de benodigde motorsteunen, bedoeld voor de C20XE.
Afgezien van de aandrijfassen, is het frame waarschijnlijk tevens geschikt voor een small block.




dat klinkt inderdaad erg goed.
Wat willen ze voor het subframe, etc hebben?

de aandrijfassen gaan inderdaad niet helemaal passen aangezien de c20xe bakken een andere homokineet hebben aan de bak kant.. En daar is helaas niet mee te wisselen.

Wel andersom..

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Ik heb 'm zojuist een email gestuurd met de vraag wat hij voor het subframe wil hebben. Hij heeft 'm destijds aangeschaft voor een volgend Mini project, maar hij heeft zoveel ander werk gekregen dat hij dat project heeft afgeblazen voorlopig.

Ik hou je op de hoogte..

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

PB onderweg

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Geen reactie meer gezien op PB sinds 10 Mei ??

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Sow, dat is even een tijdje geleden.
Sorry Bart, er kwam van alles tussendoor de afgelopen maanden en ben hier dus ook al sinds mei niet meer geweest.

Er is veel gebeurd maar helaas nog niet aan de mini.
Deze hebben we wel verplaatst naar een nieuwe hal die we er nu bij hebben.

Dus ze staat droog, helaas lag deze zomer nog de prio bij onze corsa die nu toch iets meer heeft gekost dit seizoen dan in de planning lag.

Deze winter gaan we echt beginnen aan de Mini.
De motor kan ik wel vrij snel in elkaar zetten dus dat ga ik ook als 1 van de eerste zaken doen..

:D

Hopelijk binnenkort toch echt foto's van de vorderingen

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Op dit topic zit al net zoveel stof als onze mini..
Daar moet echt verandering in komen.

Helaas heeft onze race corsa een iets hogere prio dan de mini maar we zijn wel nog steeds dingen aan het verzamelen.

Zo ligt er ondertussen een compleet nieuw origineel achtersubframe klaar.
Nieuwe GAZ schokdempers, en wat klein materiaal.

De motor staat klaar maar daar moeten we nog mee bezig in het voorjaar.
Ik wil van twee motoren 1 maken vanwege een aantal performance parts die op verschillende blokken zitten.

De motor wordt een 1.6 16v met een geflowde cilinderkop van een 1.4 16v
Deze combi levert ons een iets hoger koppel op. Is al getest op de test bank aantal jaren terug. Verder een Mantzel Powerbox zodat de motor compact blijft. Een volledig vrijprogrammeerbare ECU. DTA Fast (S40 pro) ligt al klaar, met een digitaal S-Dash inclusief datalogging etc.

De lasser komt tussen kerst en oud en nieuw om te zien of we met deze body verder gaan of dat er een tweede body bij moet komen.. Laat de keuze bij hem, las werk is niet mijn sterkste punt. Bouw liever hufterproof motoren :D :D :D

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Ben wel benieuwd wat al die aanpassingen aan het blok dan opleveren aan pk's. Ooit wel eens begonnen aan een conversie op basis van een 2.0 8V (C20NE), maar die was eigenlijk te groot en te zwaar.

Dennis

RE: Mini Special 'Vauxhall' 1977

Dat gaat een beetje afhangen van de nokkenassen welke we gaan gebruiken.
We hebben een soort gelijke motor als eens op 160 PK gehad maar dan met de 1.6 kop.

We kwamen met de 1.4 kop destijds rond de 150PK uit.

De 1.6 motor is niet veel lichter maar wel iets kleiner waardoor deze netjes onder de kap zou moeten passen.

Je kunt best ver gaan met deze motoren, zo hebben we nu een kleine 270 pk uit een 1.6 geperst door er een kleine turbo op te monteren van een saab. Die gaat tussen kerst en oud&nieuw opnieuw de bank op om af te stellen met een vrij programmeerbeer systeem. Deze heeft jaren op een originele ecu gedraaid (wel afgesteld op een bank, maar die ecu leent zich er niet super voor).

Er komt wel een body bij om zo van 2 auto's 1 goeie te bouwen.
:D :D