Mk2 Circuit/straatracer

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Hierbij mijn nieuwe project, namelijk het opknappen en opbouwen van een Mk2 uit 1970. Deze auto is eind vorig jaar bij toeval in mijn bezit gekomen. Ik ging kijken bij iemand die onder andere een Clubman Estate te koop aanbood, maar ook een Mini uit 1970 en eentje uit 1990. De Mini uit 1970 bleek uiteindelijk geen Mk3 te zijn zoals ik verwachtte, maar een laat op kenteken gezette Mk2 850 en dus veel interessanter. Ik heb uiteindelijk twee auto's gekocht, de Estate en de Mk2.

De Estate is in een ander topic al aan bod geweest en is op het moment mijn dagelijkse vervoer. Wat ik precies met de Mk2 zou doen wist ik eigenlijk niet, maar langzamerhand rijpte het plan om er een circuit/straatracer van te maken, maar wel op een zodanige manier dat de originele koets zoveel mogelijk behouden moest blijven. Dit betekent, geen flipfronts, weberbakken etc.

Wat gaat er dan wel gebeuren? Veel plaatwerk vervangen: gehele neus, een a-paneel, bodemplaten, dorpels en ophanging achterste subframe. Vooral die rotte ophanging is niet zo fijn, maar goed.

Verder monteer ik een rolkooi, polyester achterklep en motorkap en een losse kuipstoel. Interieur is verder kaal.

Techniek:
Fiesta remmen
Mercury 6x10 met Yokohama A032
AGX schokdempers
1310 cc
Piper 300 nokkenas
Stage 3 cylinderkop
1.5 rockers
Dubbele distributie
LCB
Big Bore uitlaat (merk ben ik nog niet helemaal uit)
Dubbele HIF 38
Non-verto koppeling.

Morgen beginnen de werkzaamheden met de demontage van het oa het motorblok en het achterste subframe. Doel is om op 4 januari de hele body gelast te hebben, dan gaat de auto terug naar mijn eigen garage voor verder opbouw.

Hieronder wat foto's hoe de auto er nu bij staat.

Dennis









RE: Mk2 Circuit/straatracer

Ha, ik had al stiekem gehoopt dat er een topic zou komen en zie daar :)

Ben namelijk erg benieuw hoe het gaat uitpakken! Wordt het een FIA spec Mini?

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Ik ken deze wielen ergens van, Heb je die toevallig verkocht op een clubdag ;). Mooi projectje Ben benieuwd naar het resultaat.

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Vandaag de Mini op de brug gehad en ik moet zeggen...daar werd ik echt niet vrolijk van. Ik denk dat met de tijd die ik heb, nog niet eens halverwege kom qua plaatwerk :| . Nu is dus de vraag: wat doe ik.... Er zijn twee opties: doorgaan en dan wordt het een langdurige restauratie waar ik eerlijk gezegd niet zo veel in heb of het geheel verkopen aan een liefhebber en op zoek naar wat anders. Mijn eerste gedachte gaat uit naar het tweede.

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

doe eens een vraagprijsje in de pm dan en wat foto's van wat er allemaal aan moet gebeuren (onderkant)

hilbert

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Doe mij maar ook een PM me vraagprijs en wat er allemaal aan moet gebeuren.

Groetjes maikel

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Dennis schreef:

Doel is om op 4 januari de hele body gelast te hebben




Niet voor je evt laskunsten ;) , maar het gaat je zwaar tegenvallen..ik ben in m`n uppie bezig, en het is m`n eerste lasklus..ik reken voor mezelf een paneel per dag lassen ( als alles meezit )

Stiekem zit er heel veel werk aan..vooral het voorbereidend werk en het passend maken. Ik wil niet negatief overkomen, maar gewoon realistisch.

Maar als het je lukt..mag je daarna bij mij komen meelassen :P

Iig succes.

Groetjes,

Maurice

RE: Mk2 Circuit/straatracer

[size=85:hwa7gt3s][Plaatsnaam verwijderd - Evity][/size:hwa7gt3s]

Is hij toch zo slecht joh? Bodem moet wel een beetje aan elkaar zitten nog voor de stijfheid natuurlijk. Opzich moet je er ook geen concours auto van willen maken denk ik?
Links en rechts een plaatje erin, kooi erin en rijden maar? Of is het echt zo slecht dat je de kooi er net zo goed niet in kunt zetten?
Wat is het doel? De auto mooi maken en inzetbaar op vrijrijd dagen? Of gewoon een mini waar je blok in kan? Want je hebt al die motordelen en remmen enzo al liggen toch?

Dan kun je misschien ook een goedkope mini zoeken zonder apk en met gare motor. En daar al die delen opschroeven. Dat gaat sneller en is goedkoper dan heel veel uren gaan lassen aan deze. Zag dat ze in [plaats] al mini's vanaf 750,- hebben. Daar kun je ook vast op de brug even kijken en misschien iets afspreken. Maarja, deze mk2 is wel leuk "oldskool" en het zal meer lonen om hier werk in te steken dan in een hle of een special of jetblack/redhot achtige goedkoop model...

RE: Mk2 Circuit/straatracer

jammer dat het toch wat rotter was dan je eerst d8 |:(

als het puur om te racen is, kan je ook een andere mini nemen die mischien wat jonger is, maar wel beter op te knappen is.
anders draait het uit op een restauratie project en dat kan jaren duren...

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Vanuit de andere kant benaderd: denk je dat je voor het geld dat je voor de auto zou krijgen + het plaatwerk e.d. een andere, betere Mini kunt vinden waar geen/minder carosserie werk aan is? Als je een Mk 2/3 met solid mount front subframe wilt hebben (wat voor dit doel wel handig is) weet ik dat zo net nog niet...

Ben je er nu toch al aan begonnen? Of telde afgelopen weekend niet mee in de 'werkdagen' voor het plaatwerk? Ik zou overwegen om hem toch in orde te maken en daar gewoon wat meer tijd voor uittrekken, ten minste als dat geen plaatsingsproblemen oplevert. De motor en ophanging kun je altijd in de tussentijd voorbereiden en als de body dan zover is, kun je het allemaal vrij snel weer opbouwen

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Als je dat kleppendekseltje weg doet... Geef maar een gil!!! :)

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Het hoeft inderdaad geen concours auto te worden, maar hij moet wel solide inelkaar zitten. Om dat te bereiken kan ik wel wat "shortcuts" maken. Feit blijft wel dat ik de bodem het liefste wel helemaal goed wil hebben, wat betekent: repareren/vervangen balk bevestiging achterste subframe, binnen en buitendorpel en gedeeltes van de vloer. In principe zou ik zelfs de neus even kunnen laten voor wat ie is, maar als je dan toch bezig bent....

Afgelopen weekend telt even niet mee, maar ik denk dat er mogelijkheden zijn om hem even wat langer te laten staan waar ie nu staat. Ik heb zelf geen lasapparaat dat is even de moeilijkheid en waar ie nu staat hebben ze die wel.

Ik kan een al geheel onder handen genomen solid mount body van een Clubman kopen en die zou bij uitstek geschikt zijn voor mijn doeleinden dus wanneer ik voor deze auto een redelijk bedrag kan krijgen en dat hoeft echt niet de hoofdprijs te zijn dan is dat zeker een optie. Is er geen interesse dan gaan we alsnog aan de gang met deze want hij heeft toch wel wat anders had ik hem niet gekocht :).

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Een setje solid mount brackets kost geen reet. Snap niet dat iedereen daar zo zwaar aan tilt? Feit is dat lassen veeel tijd kost en ook niet het leukste werk is. Mooie onderdelen op een harde koets schroeven en een mooi motortje bouwen is veel leuker. :) (is mijn mening dan) Als je een complete body kunt afbouwen is dat sneller klaar. En hij hoeft niet compleet te zijn als je er toch een racer van maakt. Interieurdelen kun je prima missen, een blok en remmen etc. zou je toch moeten vervangen. Dus opzich niet zo'n gek plan denk ik?!

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Ik kan een harde body van een Clubman kopen, die weinig laswerk heeft. Die zou dus ideaal zijn voor mijn plannen, maar dan moet de Mk2 wel eerst het veld ruimen. Wanneer dat niet lukt ga ik met de Mk2 verder, kost wat meer tijd en moeite, maar gaat ook zeker goed komen.

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Er is nu toch niets te rijden... Vandaag is er wel de jaarlijkse porsche owners clubdag op zandvoort. Een collega van me gaat daar wellicht ook heen. Misschien dat ik even ga kijken. Hij heeft een "Gulf style" oldtimer 2 zitter (modelnaam even kwijt). Er mochten helaas alleen porsches meedoen, maar wie weet...

RE: Mk2 Circuit/straatracer

De optie (Clubman body)heb ik al, maar ik heb wel het geld en vooral de ruimte die de Mk2 inneemt nodig om die optie te kunnen pakken :)

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Vandaag Met Hanz begonnen met het demonteren van de Mk2. Dan kom je erachter dat sommige dingen meevallen en andere weer tegen, maar ik heb goed hoop dat alles goed gaat komen. Het hoeft geen concoursauto te worden dus dat scheelt. Verder kan de auto gedurende het herstel van het plaatwerk op de huidige lokatie blijven staan :).

Wat hebben we vandaag gedaan: interieur grotendeels verwijderd, blok gedemonteerd, subframes gedemonteerd.

Blok deels gedemonteerd.



Blok uit de auto.



Kale motorruimte zonder subframe.



Op de kar.



RE: Mk2 Circuit/straatracer

Was de koets echt zo rot dat je de subframes moest demonteren?
Wel een voordeel dat je nu weer kunt monteren met solid mount/poly spul :)
En met die beschikbare werkruimte kun je ook lekker doorwerken zo te zien! d:)b

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Ja en nee, de body valt op sommige punten mee en op andere punten weer tegen. er moet flink gelast worden aan de bodem en om dat gemakkelijker te maken heb ik hem liever op zijn kant, dat werkt veel beter. Ook wil ik de subframes netjes opbouwen en dat gaat gemakkelijker buiten de auto (het achterste subframe is overigens toch rot).

Tevens ben ik erachter gekomen dat de binnenschermen niet best zijn, dus ik zit nu aan de optie te denken om er toch een demontabele neus op te zetten, dan wel in staal of polyester. Ik heb zelfs een optie om er een Clubman neus op te zetten (heb ik van een sloper geslepen), maar dat zal wel heiligschennis zijn op een Mk2 ;)

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

gewoon nieuwe plaatdelen kopen en geheel vervangen!
Zorg wel dat je punten hebt om je aan te houden als je alles wegslijpt.

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Ik heb de auto gisteren alsnog verkocht. Ik kreeg een redelijk bod en ik weet vrijwel zeker dat ie een hele goede toekomst tegemoet gaat. De nieuwe eigenaar gaat hem helemaal restaureren naar origineel en wil hem ook terugbouwen naar hydrolastic. Dit project wordt dus afgesloten voordat het goed en wel begonnen is, maar niet getreurd, de plannen voor een circuit/straatracer gaan niet de ijskast in....wordt vervolgd :)

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Dan wachten we gewoon de foto's van de vervangende body af ;)

En ook hopen we de restauratie van de Mk2 terug te zien met uitleg van de nieuwe eigenaar ;)

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Voor de vervangende body ga ik morgen al kijken :), heb twee goede opties, helaas was een derde al verkocht.

Volgens mij zit de nieuwe eigenaar niet op het Forum, maar hij en zijn vriend kwamen wel naar evenementen dus misschien....

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Binnenkort een nieuw topic, met als titel: Mini circuit/straatracer, want ik heb vandaag een nieuw project gekocht. Dit keer een echt keiharde (dus geen laswerk) Mini 1000 HLE uit 1983, dus helemaal technisch opbouwen en....karren maar :).

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Ik ben benieuwd vond dit ook wel een mooi basis maar een harde body is ook nooit weg ben er zelf ook druk mee bezig een streetracer aan het bouwen altijd leuk om te zien wat andere bouwen
http://www.miniasfaltvreters.nl/f/photo ... lbum_id=27
greetz berrie

default

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Wel grappig, ik had ook een 1970 mk II en ben nu een 1969 racer aan het bouwen. Wat bijna niemand weet is dat er in 1970 ook nog mk II's zijn gebouwd en de auto dus niet later op kenteken hoeft te zijn gezet. De mijne was zelfs een echte 1275 Cooper S (ook volgens Heritage certificaat). Staat allemaal in de boeken en nog niet 1 mini specialist gesproken die het wist. Je kunt deze late Mk II's o.a. herkennen aan de Mk III voorruit stijl met 4 gaten voor de ruitenwissers, de MK II stijlen waren namelijk al op begin 1970.... Waarschijnlijk heb je ook al een Mk III achterbank, met het grotere gat in de leuning. Je kon ook al kiezen voor Mk III kleuren, mijn cooper had dat ook daarom was mijn dak al de kleur van de auto zoals bij Mk III.
succes met bouwen! Martijn

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Toch interessant om te horen, want de koper begreep sommige details al niet, die volgens hem nooit op Mk2´s waren geleverd. Jouw verhaal verklaard dus een hoop. De auto wordt zover ik nu weet dus helemaal gerestaureerd en waarschijnlijk zelfs teruggebouwd naar hydrolastic.

Ik ga zaterdag hopelijk mijn nieuwe project ophalen :)

Dennis

default

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Denk dat het ook een Mk III kleur is, moeilijk te zien op de foto. Lijkt het rood van de eerst clubman mini's. Zou de koper zeker aanraden een Heritage document op te vragen. Er hoort waaschijnlijk ook een Mk III achterklep op.

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Nee, er zat een een Mk2 achterklep op, dat is te zien op de eerste foto's.

Dennis

RE: Mk2 Circuit/straatracer

De achterklep die op de foto te zien is, is een overgangstype. Dus een MK3 klep met scharnierende kentekenplaat van een MK2.De meeste Mini's van eind '69 begin '70 hebben MK2 en MK3 kenmerken.

RE: Mk2 Circuit/straatracer

En hoe is het nu met deze MK2 ?

Kees.

RE: Mk2 Circuit/straatracer

Alweer jaren geleden verkocht aan iemand in de buurt van Eindhoven, die hem helemaal terug wilde brengen in originele staat. Daar blijkt uiteindelijk weinig van terecht te zijn gekomen.

Hoe ik dat weet? Omdat iemand een tijdje geleden mijn Speedwell rollbar kwam ophalen en deze Mini nu in zijn bezit heeft. Hij is al vergevorderd met een totale restauratie en de Mini wordt tevens geheel Speedwell uitgevoerd.

Dennis