Monte Carlo 1994 Restauratie

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Goeiedag allemaal,

In dit topic wil ik graag ook mijn ervaringen en foto's delen van mijn project. De mini die ik heb gekocht stond al een hele tijd bij een vriend. Ze was eigenlijk bedoeld als donor-auto voor zijn Monte Carlo. Ik was al geruime tijd op zoek naar een project-auto. Na een half uurtje onderhandelen en nadenken zijn we tot de verkoop en koop overgegaan. De auto stond voor hij hem kocht al een poos op straat en weg te rotten. In deze showcase ga ik proberen bij te houden wat ik allemaal doe.

[i:jovt0aqd]Saillant detail; het chassisnummer van deze mini en de Monte Carlo van de vorige eigenaar scheelt maar een auto. En nog leuker, er staat in de buurt nog een Monte Carlo en het chassisnummer van die auto zit tussen de onze in...heel bizar.[/i:jovt0aqd]

Staat van de auto:
Neus is aan het roesten, dus zal of opgeknapt moeten worden of vervangen.
Spatborden voor prima staat geen roest of rot, ook aan de binnenkant niet.
Paravaan, verrot moet een nieuwe in.
Dorpels verrot, vervangen dus.
Deuren onderkant verrot, nieuwe skins nodig.
Vloeren, [verrot moeten nieuwe in]. update...valt erg mee, dus alleen stukjes.
Achterkant, geheel in orde.

Zo stond ze er bij:


Motorcompartiment:


Achterkant:


Bestuurdersdeur open:


Close-up:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Ze stond gelukkig niet al te ver weg, maar rijden dat doet ze niet meer. Dus we hebben wat hulp ingeroepen en ze is op de rug van een auto-trailer naar me toe gebracht. Dit is ze klaar voor vertrek naar haar nieuwe huis:

Auto-trailer:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Omdat ze door haar hi-lows was gezakt, en de bandjes eigenlijk leeg waren, hadden we nogal wat moeite om haar van de trailer af te krijgen. Ze bleef steken op haar uitlaat. Maar met wat mankracht haar er overheen getild. Daarna achteruit geduwd om haar in de garage te krijgen. (De motor is niet van mij, die stond hier voor een beurt en is inmiddels al weer naar zijn eigenaar.)

Binnen:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

De demontage kon beginnen. Als eerste ben ik begonnen aan het verwijderen van het interieur. Het ziet er niet verschrikkelijk uit, maar zal toch een bezoekje moeten brengen aan een specialist om weer opgeknapt te worden. Maar dat is voor later. Na demontage gaat het een speciaal ingericht hoekje in.

Interieur nog in de auto:


Interieur buiten:


Interieur in het speciale hoekje:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Na het verwijderen van de vloerbedekking en matten kwam het meest gevreesde moment. Het moment van de waarheid zeg maar. Maar het viel reuze mee. Ja, de voorste vloeren moeten vervangen worden en de dorpels aan de binnen- en buitenzijde...maar de achterkant...hard. Een klein "wohoo" momentje:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

De volgende stap is het verwijderen van alle ruiten. Alle ruiten waren nog in goeie staat, de rubbers wat minder. Maar, waren is hier een sleutelwoord. Ik was alleen, ongeduldig en wilde niet wachten. Bij het verwijderen van de voorruit knapte de ruit in de hoek. Balen...maar ja, wat doe je er aan. Op de eerste foto zie je trouwens zeer goed dat de paravaan flink verrot is.

Voorruit verwijderd:


Zijruiten verwijderd:


Het slachtoffer:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

De motorkap is in zeer goed staat, echt opmerkelijk. De achterklep is ook in zeer goeie staat. De grill heeft nogal wat TLC nodig, en als deze niet op te knappen is...heb ik waarschijnlijk wel een donor.

Muurversiering...nog best mooi eigenlijk:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Na alle grote onderdelen verwijderd te hebben ben ik rondom bezig gegaan om al het "losse" spul te verwijderen. Ik vreesde toch voor de bekende roest onder de spatbordverbreders. Ik zou zeggen, oordeel zelf...:

Leuke verrassing:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

De tank is verwijderd. Misschien ook iets te rap. Er zit nog een enorme scheut benzine in en die ruikt absoluut niet goed meer. Aan de andere kant...nu kan de tank ook niet zo snel roesten van de binnenkant, dus ik haal de benzine er wel uit als de tank er weer in gaat.

Tank weg:


Lege kofferbak (nou ja, bijna):

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

En dan komt het grotere werk van de demontage, alles loskoppelen in het motorcompartiment, leidingen, elektro, vloeistoffen, alles eruit. Voorbereidingen om de motor eruit te halen. Niet onbelangrijk natuurlijk, steekassen los en eruit trekken.

As op de werkbank met schijf:


Lagers ook gecontroleerd:


Maar deze is onmisbaar, wel moeten tweaken anders past er geen mini-motor op:


Vanalles verwijderd en in dozen gestoken:


Motortakel in stelling gebracht:


Echt een tweemans-job:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Dit is wat er achterblijft. Nu is het zaak om alles in het motorcompartiment eruit te halen, leidingen, kabelboom, ventilator etc.

De vloer:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Omdat dit een mini-motor is, past de steun niet geheel. Dus tweaken en met speciale spanbanden vastgehangen. Elke band kan een last van 220kg dragen. En ze hangt met twee stuks vast. Hopelijk klapt de motor er niet af...dat zou wel even balen zijn.

Steun:


Andere kant:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Schitterend project van een mooie wagen (geschiedenis)
Zal ik zeker blijven volgen.

Gr

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Vandaag de kapotgesneden remleidingen verwijderd. Ze zaten erg vast in het voorste subframe, dus dat was even vloeken. Daarna voorzichtig alle bekabeling aan de binnenzijde van het motor-compartiment losgehaald. De doorvoeren zijn los, en nu moet ik binnen alles nog loshalen. Ook daar al wel een begin gemaakt.

Binnenzijde:


Motor-compartiment:


Motor-compartiment links:

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

ziet er goed uit! Zelfde hier gedaan, maar ben niet zo handig geweest qua fotos.

Veel succes! En komt helemaal goed zie ik!

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Mooi project weer.
Zo begon ik ook ruim twee jaar geleden.
Maak je wel genoeg detailfoto's van leidingen / aansluitingen ?
Na een paar jaar weet je dat niet meer......

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Ik heb bij mijn beste maat een voorbeeld staan. Hij is hoofdmonteur bij Red Baron Racing (classic cars), en kan mini's dromen. Dus als ik iets vergeet roep ik heel hard "HELP". En dan een paar seconden later "POEFFFF", en heb ik antwoord. :)

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Vanmiddag nog een uurtje kunnen werken. Ik heb het subframe eruit gehaald (bovenste bouten zaten echt loeivast).

Subframe:


Motorcompartiment zonder subframe:


Daarna begonnen met de vloerdelen kaal te maken. Rechts voor beperkte rot, en rechtsachter echt maar een heeeeel klein beetje. Ik ben erg happy met wat ik aantref. Dus het laswerk in de bodem gaat meevallen (in tegenstelling tot dorpels en deuren :))

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Gaaf man een links gestuurde Monte Carlo, hier in Nederland
hebben we ze volgens mij nooit gehad.

Hoop dat ze klaar is voor het IMM 2016, kunnen we haar weer bewonderen. d:)b

8)

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Dank je, er gaat er in ieder geval één klaar zijn. We hebben twee Monte Carlo's, dus het is er altijd minimaal één.

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Een gebroken rug, maar voldaan gevoel. De hele bedekking is van de vloer af. En ik ben happy hoor...dat die rommel er allemaal af is. Maar nog veel meer happy omdat de rot van de vloerpanelen echt heel heel erg meevalt.

Vloer aan bestuurderskant:


Vloer aan bestuurderskant passagier:


Overzicht hele vloer:


Ook nog de versnellingspook weggehaald en de klemmen om de stoelen vast te zetten. Uurtje of twee er aan gewerkt...goed resultaat al zeg ik het zelf.

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

TOP d:)b

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Vanmiddag eindelijk weer eens wat tijd gehad. Ik ben een goeie twee weken geleden "even" naar Aalst gereden. Daar heb ik plaatwerk kunnen scoren (uiteraard heritage). Ik heb twee dorpels en een paravaan kunnen kopen. Plus wat los plaatwerk om de gaatjes met heritage plaatwerk dicht te kunnen maken.

Vanmiddag bovenkant van het dashboard los kunnen halen om bij de paravaan te kunnen:


Bovenkant paravaan:


Dan wederom een aangename verrassing. De firewall heeft geen roest. Dus very happy. Al het plaatwerk binnen en de roest valt mee.

Achterkant firewall:


Meer van het dashboard hoef ik dus niet los te halen, omdat de firewall en bulkhead in orde zijn. Volgende stappen zijn de radius swing armen los halen en het achterste subframe. Daarna een spit bouwen om de body in op te hangen.

Update 21:34:

Begonnen aan de radius armen achter. Bestuurderskant braken alle bouten op één na van het bracket af. Dik balen. De bout die niet afbrak zat direct onder de swingarm (natuurlijk). Geen enkele dop greep meer op de bout, verwarmen hielp ook niet. Dus...slijpschijf moest er aan te pas komen. Bracket weggeslepen en de bout dus ook. Vervolgens aan de binnenkant de as naar buiten getikt...en voila linker swingarm / radius ligt er af. Nu typ ik dat heel snel, maar heeft me ruim een uur gekost.

De niet afgebroken bout:
Photobucket heeft even wat problemen, dus de foto's volgen nog...

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

In de zomer weinig tijd gehad helaas. Maar we hebben toch een paar keer gesleuteld. Wat is er allemaal eraf? Het voorste sub, het achterste sub. Bij het loshalen van het achterste subframe zagen we helaas dat er schade is geweest. En nu ze langzaam toch echt kaal begint te raken, begint de roestduivel steeds zichtbaarder te worden.

Ik heb besloten om haar in bad te laten gaan. Dat betekend dus effectief, alles eruit, en eraf. Op zich niet erg, alleen zet me dat 1100 euro terug. Dan gaat ze dus in bad, en komt ze in de epoxy terug. Nu in de tussentijd, is stuur, stuurhuis, koppeling, deuren en kabelboom er uit. Nog een uur of twee priegelen en ze kan in bad.

Stuur + stuurkolom (hier brak wel iets, dus ook vervangen):


Stuurhuis:


Rechterdeur (in erg goede staat):


Linkerdeur (slechte staat, en er knapten twee bouten):


Volgende update, waarschijnlijk volgend weekend. Preppen voor had badje.

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Goed bezig man mijn Downton Sport40 heeft nog helemaal GEEN roest
dus het project als dat van jou gaat gelukkig aan mijn Mini voorbij \\:)/ .

8) Kees

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Kees CCTP schreef:
Goed bezig man mijn Downton Sport40 heeft nog helemaal GEEN roest
dus het project als dat van jou gaat gelukkig aan mijn Mini voorbij \\:)/ .

8) Kees



Dan is ze heel goed verzorgt. Want de roestduivel komt bijna bij elke Mini wel langs. Des te beter natuurlijk. Over een paar jaar heb ik een "nieuwe" oldtimer :)

RE: Monte Carlo 1994 Restauratie

Good luck d:)b


Mijn Km stand is dan ook nog lang geen 15000 dus nog als bijna "nieuw" d:)b

8)