Monza 1998

RE: Monza 1998

5 Jaar geleden had ik een Monza. Het was echt mijn mini. Ik ben er overal mee naar toe gereden. Zelfs naar het zuiderlijkste puntje van Griekenland.

Maar toen... Ik stond rustig te wachten voor het stoplicht van Velperbroek ter hoogte van de texaco. Boem.. alles even zwart.. flits en.. Huh?!?? wat... ? Er zat een auto achter op en ik zat tegen een busje voor mij aangedrukt.

TotalLoss!! |:( ...... niet alleen de auto, maar ook mijn nek/rug... Leuk zo'n whiplash :(

En ja.. ik had ook naar 1 van onze bekende dealers kunnen gaan voor 1 die helemaal af was, maar deze zijn allemaal net niet wat ik wil. Of er klopt iets niet aan waardoor ik twijfel over de orginaliteit van de "Monza"

Dus naar lang zoeken. Eindelijk 1 gevonden. De mini komt helemaal uit Karlsruhe


paar mooie foto's zoals hij er uitzag bij ophalen:




Op de wagen:


Voor het eerst in mijn eigenste garage:


Ik dacht... Ik laat er geen gras over groeien. Ik wil de auto ook eerst even goed getest hebben voor ik hem uit elkaar haal. Dus. 1dags kenteken aangevraagd. verzekerd. En op naar de RDW om in te voeren!

Erg grappig allemaal. Ik was lekker vroeg gegaan en ik was 3e. Ze doen er 3 tegelijk afhandelen. En dus was ik metteen aan de beurt! :). De RDW man was alleen maar grapjes aan het maken(ik dacht lekker serieuze boel. haha) Hij vroeg "Kunt u het chassis nr voor lezen zonder fouten". Dus na even schoonmaken en een lampje er bij was het leesbaar. Dus is las voor SAX......... enz. zegt hij "Dat heeft u zeker uit het hoofd geleerd". Uh... tja.. nee.. kijk maar. Zegt ie "Ok in orde". Terug naar de computer. tieperde tiep. Terug naar de balie.. 107,- euro afrekenen... WTF??? 107,- ?? zoveel voor 15 minuten bij de rdw?, maar ok.. ik was al bij dat het gelukt was :D

Op de terug weg even langs de ouders om te laten zien. En langs "Randy". Hij doet altijd ons plaatwerk en spuitwerk(1e prijs winnaar der Nederlandse kampioenschappen). Hij houd ook van mini's en doet dit met echte passie. Dus na de roest schade te hebben opgenomen en wat afspraken gemaakt...

Op naar huis. En slopen maar!!





Interieur er uit.. pfff wat een schimmel...


Stoelen er uit dus:

Mee naar huis.. 3 uur gepoetst en Tada!.. als nieuw. en geen enkele beschadiging


Verder slopen


Bah.. vieze roest! en dat voor een 98-er! , maar dat had ik aan de buitenkant al gezien..


Word vervolgd!!

RE: Monza 1998

Juist de laatste Minis (1997-2000) staan bekend on hun roest vorming

RE: Monza 1998

Ja, daar ben ik van op de hoogte. De knightsbridge welke ik had moest ook al een nieuwe neus op |:( ./

Ik ben dus in dubio met plaatwerk. Orgineel. of goede imitatie( magnum?) .. Want als het orgineel is van de laatste rover generatie las ik dus eigenlijk nog steeds slecht plaatwerk op de mini ;)

RE: Monza 1998

Het maak toch een groot verschil of het plaatwerk in de fabriek wordt behandeld
Of dat je het plaatwerk behandeld bij een restauratie
Gezien de klachten die je leest over de passing van imitatie plaatwerk zou ik voor origineel gaan met een goede anti roest behandeling tijdens de restauratie
Succes

RE: Monza 1998

Ik nijg ook meer naar orgineel vanwege de pasvorm, maar dan moet ik het eigenlijk stralen en in de epoxy zetten. :)

RE: Monza 1998

Je heb het zelf in de hand
En je kan het beter in een keer goed doen
Dat spaart een hoop ergernis later

RE: Monza 1998

zeker zeker.... dat zeg ik ook altijd tegen iedereen d:)b :9

RE: Monza 1998

Ik zou ook voor orgineel gaan. Mijn neus had ik eerst immitatie besteld dat paste voor geen meter het hele spul verkocht en orgineel besteld past echt super. Succes met het opknappen van de mini.

Melvin

RE: Monza 1998

Weer een Monza erbij in Nederland! \\:)/

Laat je de zijpanelen met het Monza logo ook spuiten? Die van mij zal over een paar jaar ook moeten en ben al aan het bedenken waar ik nette stickers kan krijgen.

RE: Monza 1998

Ja hij word volledig opnieuw gespoten.

Betreft dus de stickers: ik mag geen naam noemen, maar ik weet wel een goeie :)

RE: Monza 1998

Heeft er iemand nog een idee hoe je die mooie pookknop weer kan herstellen? Er zit zon geschilderd houten laagje op.

En voor het dashboard: Welke lak word meestal gebruikt ? Er was bij mij vocht achter gekomen. Nu heb ik de lak laag er mooi af gepeuterd, maar nu ? :)

RE: Monza 1998

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, net als het stuur trouwens die is bij mij ook redelijk beschadigd.

RE: Monza 1998

Maar het bovenste randje is een hout printje bij het stuur. Geen idee hoe je dat kan fixen. Ik wist nog iemand die er 1 nieuw in doos had. Ik kreeg hem vorige week binnen. Wow.. echt mooi. Zo'n mooi mpi stuur had ik nog niet gezien :P

RE: Monza 1998

Al die houten delen kun je gewoon helemaal kaal schuren en dan met vernis enzo als nieuw maken. Is gewoon te googlen en heb ooit wel een filmpje her en der op youtube gezien.

Ik heb het ooit een keer gedaan, zorgen dat alle oude vernis er af is! Ik heb er toen twee lagen bootlak op gesmeerd, even wet sanden en goed oppoetsen is het weer als nieuw.

RE: Monza 1998

Ok bootlak, maar die blijft altijd een kleinbeetje zacht toch ?

ja ik heb het ooit eens met pakketlak gedaan bij zo'n 3 delig dashboard. Word er erg mooi van en kei hard, maar ik ben verder benieuwd hoe andere dit doen. Want misschien an het beter. d:)b

RE: Monza 1998

Ja je hebt bootlak die wat zachter blijft inderdaad, met die van mij had ik niet echt problemen tenzij je er een sleutel ofzo langshaalde maarja dat is natuurlijk nooit bevorderlijk.

Meestal wordt er Shellac gebruikt geloof ik.