Opknapbeurt Mini Mk3

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Hi,

Ik ben Marijn en ik ben sinds kort begonnen met het opknappen van mijn Mini. Omdat ik zelf met veel interesse verschillende showcases volg, wil ik ook graag deze opknapbeurt vastleggen in een apart topic.

Het gaat om een Mini 1000 Mk3 uit februari 1972. Ik heb de Mini nu ongeveer 1,5 jaar. Technisch is er niet heel veel mis met de Mini en I k heb er tot nu toe probleemloos in gereden. Cosmetisch mag er wel wat gebeuren. De verf is op sommige punten met de hand bijgewerkt. Het plan is dan ook om de Mini binnen en buiten opnieuw te spuiten (in de originele kleur, al twijfel ik soms wel) en tegelijkertijd wat andere dingetjes op te pakken en te verbeteren. De motor vervang ik door een 1275cc A-plus uit een Austin Metro.

Hieronder enkele foto’s van de Mini zoals hij tot zondagmiddag nog vrolijk rond reed, en een paar zoals hij er vanaf zondagavond bij staat. De echte werkzaamheden moeten nog beginnen, dus ik hoop met enige regelmaat een update te kunnen plaatsen. In de tussentijd zijn allerlei tips & trucs natuurlijk meer dan welkom!



















RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Netjes hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Dat wordt een hoop poetsen om dat superschone motorblokje mooi te houden :9~ :P

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Mooi blok man, als de rest ook zo wordt, dan ben je goed bezig.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Ik moet zeggen dat ik het wel een mooie kleur vind zo, zou het in dezelfde tint overspuiten! Dak bekleed met zwart vinyl zou ook wel mooi staan denk ik!

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Bedankt! Een motorblok schoonmaken en spuiten is niet zo moeilijk. Ik hoop dat ik ‘m ook aan de praat krijg.

De kleur vind ik soms wat donker. Het is volgens mij Bronze Yellow BLVC15.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Kleine update. De Mini is nu bijna helemaal leeg. Binnenkort hoop ik de motor eruit te takelen. Echte roest ben ik nog niet tegen gekomen, wel lijkt de Mk3 motorkap ooit vervangen door een ander. De nieuwe bevestiging voor de scharnieren is vervolgens niet echt een solide stukje vakwerk geworden.

Het motorblok moet bovendien weer gedeeltelijk uit elkaar. Er zit nu een 3.44 eindoverbrenging in, maar ik heb een 3.1 op de kop getikt. De cilinderkop is wel bijna klaar. Alleen nog de kleppen (36mm/31mm) en dubbele klepveren erin en dan netjes maken!

Volgende keer wat duidelijkere foto's, voor nu:







RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Leuke Mini,
Kleur is ook lekker, zou ik niet veranderen.
En een zwart interieur past er prima bij.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

aparte ruimte, mooie ramen, en leuke palmboom :p

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Haha, die palmboom zorgt net voor dat beetje sfeer tussen de smeerolie :P En ach, ik woon zelf in Amsterdam (stalling is €€€), dus ik ben allang blij dat ik de garage bij mijn ouders kan gebruiken.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Vandaag weer een update!

Afgelopen zaterdag de 1000cc eruit getakeld en de subframes los gehaald. De Mini hangt nu aan het spit. Binnenkort maar eens inventariseren wat er gelast moet worden.



De subframes zien er in ieder geval nog goed uit. Rondom de wielen (fusees, draagarmen, stuurkolom) zit wel wat werk. Vooral de stuurkogels zijn aan vervanging toe. De trommelremmen ga ik trouwens vervangen door een origineel 7,5” remmensetje.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Hoe is het met dit project?

Groet,

Erwin.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Oei... Ik word hier even op de harde werkelijkheid gewezen.

Op zich heeft het project niet stilgestaan. De body is inmiddels gestraald. Toen bleek dat er inderdaad niet veel rot was. Er was wel een heleboel slecht laswerk. Besloten om dat te laten herstellen. Omdat het een project 'in de vrije uurtjes' was, heeft het ruim 2 jaar geduurd. Maar de body ziet er weer netjes uit!











Het was mij niet eerder opgevallen dat de rand in het oude spatbord was weggehaald. Toen er 1 nieuw spatbord op kwam, had die de rand uiteraard nog wel. Dus die rand ook weggehaald. Had het liever origineel gehouden, maar dit leek mij makkelijker. Dat was dus het eerste klusje toen de body weer in de garage stond.





In die 2 jaar natuurlijk genoeg tijd gehad om met de subframes, motor en kleine dingetjes bezig te gaan. Plannen zijn wel vaak genoeg gewijzigd. Maar goed, subframes zitten grotendeels in elkaar. Motorisch is voor nu het belangrijkste dat ik de rod change die eronder hing heb vervangen voor een originele remote. Deze wil ik nog wel reviseren. Daarnaast is het een en ander gebalanceerd/geslepen/gehoond. Helaas maar weinig foto's van dit alles.

Maar ik was ook zo gek om een klushuis te kopen. De Mini staat dus voorlopig even helemaal stil. Het voordeel is wel dat er een redelijk grote garage bij zit dus dan hoef ik niet meer te reizen om aan de Mini te klussen.

Hier kijkt mijn vriendin nog vrolijk...

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Ziet er goed uit!!
Huis/ Garage ook! d:)b Wilk ook wel!

Zelf ook bezig met een huis ( + garage)
Ik zat er waarschijnlijk zelf een gaan bouwen. M'n pa had het idee om dan een souterrain te maken onder de garage. En daarin een brug bouwen. Extra "parkeer" ruimte.

Staat de Cooper S mk3 rally look ook nog in de planning? :)

Kijk dit.. https://instagram.com/p/7IZtGwnebr
Mijne. Als in een MK3 bijna :9

Hoop dat er weer een beetje schot in de resto komt!

Robbert

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Als er nog een garage gebouwd moet worden, zou ik zeker een souterrain overwegen. Extra parkeerruimte kan nooit kwaad.
Een oom van mij heeft het ook ooit gedaan. Hij heeft toen een plaat op het hefgedeelte van een oude vorkheftruck gezet en dit gebruikt als 'autolift'. Een stuk goedkoper en mooi strak met de vloer.

Jouw mini ziet er erg netjes uit, maar er staan volgens mij wel meer mooie dingen op de oprit :D De rallylook vind ik erg leuk. Zit dus nog zeker in de planning...

Tja... hopelijk snel weer aan de gang...

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Hoe is het hiermee afgelopen? Interesse is er omdat ik een Mini (kleur Sandglow) zelf aan het restaureren ben. 

grt. 

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

Niet zo goed, helaas. Het klushuis heeft meer tijd gekost dan gedacht, ik ben een paar keer van baan gewisseld en heb een kind gekregen. Oftewel, je knippert een keer met je ogen en je bent 5 jaar verder.

De Mini is er echter nog steeds en ik ben recentelijk begonnen met het inventariseren van de status. Eerste op de lijst is om de motor (na alle gewijzigde plannen) weer in elkaar te zetten, te beginnen met de remote versnellingsbak.

Hopelijk snel weer een echte update.

RE: Opknapbeurt Mini Mk3

-dubbele post-