Nice!! Zo op het eerste gezicht een mooi originele Mini!
Succes ermee, nu moet ik binnenkort toch echt een keer komen kijken hoor
- Login of registreer om te reageren
Nice!! Zo op het eerste gezicht een mooi originele Mini!
Succes ermee, nu moet ik binnenkort toch echt een keer komen kijken hoor
Haha altijd welkom hoor
Maar dit word wel een langer projectje hoor, we zijn nog aan het twijfelen of we hem gelijk helemaal uit elkaar klappen of dat we hem apk waardig maken met nieuw spul en dan later een keer helemaal opknappen. Zal ook grotendeels aan de motor, remmerij etc liggen.
Nou, de dag dus zeer nuttig besteed. In totaal een uur of 5 - 6 bezig geweest. Van buiten drie keer gewassen (en nog steeds zit er overal vuil haha). Daarna van binnen aan de gang gegaan met de leuke productjes
Tussendoor nog wel getroffen door een flinke regenbui, maar dat mocht de pret niet drukken.
Beetje voor en na achtige plaatjes...
Wat aandachtspunten extern
Bestuurdersstoel 1x afgedaan en bijrijdersstoel nog niet
Interieur afgedaan, gereinigd en ingemasseerd
Verder het een en ander technisch nagelopen, remmen zijn gewoon leeg op het moment, dus niet echt naar kunnen kijken. Koppelingscilinder zit vastgeroest. Olie er uit gehaald, die zag er echt heel goed uit, met nagenoeg geen gruis. Wat roest in de waterslangen en radiator maar niets wat niet op te lossen is. De motor draait zeer soepel rond en onder het kleppendeksel ziet het er erg goed uit tot nu toe.
Morgen doen we misschien nog wat voor de nieuwe ledendag, anders m'n vriendin, haar broertje en vader. Die graag willen gaan kijken of de electra nog werkt, dus die nemen een accu mee en gaan waarschijnlijk de leidingen en radiator doorspoelen of iets dergelijks
Ziet er best aardig uit voor zijn leeftijd en mooi dat de originele details ook nog aanwezig zijn. Zo vaak kom je overigens geen Mini's van voor 1976 meer tegen. Ook wel apart dat deze Mini eens de omgekeerde weg volgt van België naar Nederland, meestal is het van Nederland naar België.
De remmen/remslangen zul je geheel moeten vernieuwen, net zoals alle rubbers. Zitten vast en/of zijn verteerd.
Dennis
PS Wat betekent dat "Mars" in de titel?
Ja alle slangen, leidingen en rubbers zullen zowieso vernieuwd moeten worden. Maar dat loopt wel los Waarschijnlijk plaats ik ook een rembekrachtiger uiteindelijk voor ietwat meer gemoedsrust
Mijn vriendin heet Marcella en die noemen we Mars, vandaar. Wist ook zo gauw niks anders te verzinnen
Nou vandaag flink wat gedaan met schoonvaders.
We hebben de wagen naar buiten geduwd waarna we begonnen met het drainen van de koelvloeistof, de radiator alsmede alle slangen bevatten natuurlijk flink wat gruis en roest. Hierna afgevuld met cola (na gisteren getest te hebben op lekkages, die er niet waren) om heel de boel lekker te ontroesten.
Hierna besloten een vers accutje te plaatsen. Met een soepele draai van de sleutel gingen alle lichten aan en alles werkte behalve de richtingaanwijzers en de ruitenwissers (lamme schakelaar). Dit begon dus al erg positief.
Vol goede hoop de sleutel een tikje verder gedraaid om te zien of de startmotor ronddraaide, ook dit was het geval. Stroom er weer afgehaald en vervolgens nieuwe olie erin gegooit en vier nieuwe bougietjes erin geschroeft. Er zat nog ongeveer een halve liter schraal geworden benzine in, we besloten deze te laten voor wat het was en er tien verse litertjes aan toe te voegen.
Nadat we even lichtjes de contactpuntjes opgeschuurd hadden was dan toch echt het moment daar... Zou dit oude dametje dan starten na 17 jaar stilstand?
Het antwoord... Bijna! (geweldig gevoel als je een paar plofjes krijgt zodra je de sleutel omgooit). Luchtfilter even er af gehaald en wat remvloeistof erbij. Sleutel om, paar plofjes extra... Dit gaat de goede kant op. Paar druppeltjes verse benzine in de bougieopeningen gedaan en nog maar eens proberen... Zowaar een paar seconden leven! Nog een poging met choke en remmenreiniger in de carburateur en JAWEL! IT IS ALIVE!!!
Hierna een minuut of drie heel de achtertuin blank gezet met dikke, stinkende rook die redelijk snel verdween in een lief wit pluimpje. Tijdens het terugdraaien van de choke vond ze het niet zo leuk en besloot ze er mee op te houden.
HET uitgelezen moment natuurlijk om het statief af te stoffen en de camera erop te planten voor start nummer twee na 17 jaartjes...
[youtube:36dq33r3]6dB7TVi1Ifc[/youtube:36dq33r3]
(nieuwe video, 3e start na een dag stilgestaan)
Hierna ons gefocust op andere techniek, te beginnen met de koppeling. Het slangetje naar de hulpcylinder zat verstopt/was vergaan dus deze vervangen. Helaas was ook de hulpcylinder naar z'n grootje dus deze eraf gehaald, helemaal vastgeroest. Hier een uurtje met licht schuurpapier en wat vloeistof op los gegaan en met wat tikjes kwam de mechaniek er uit. De cylinder verder ontdaan van inwendige roest evenals het veertje etc. Alles goed schoongemaakt en met een klein beetje olie ingesmeerd en weer in elkaar gezet. Hierna gemonteerd en ontlucht en jawel, werkt als nooit tevoren. Klein stukje de schuur in gereden (zonder remmen) en schiet als een trein naar voren bij het op laten komen.
Op naar de remmen, deze konden we helemaal induwen en je hoorde een licht prutteltje bij de rem rechtsvoor. We namen aan dat deze gewoon afgekoppeld was, maar niets bleek minder waar... De band er af gehaald en het huis van de trommelrem, blijkt gewoon dat de remschoenen en veer er uit zijn! Morgen op het gemakje de andere trommels eens nakijken, voor vandaag genoeg gedaan zeg ik zo.
Vandaag verder gegaan met het ontroesten etc van het koelsysteem en de leidingen. Eerste spoelinkje gedaan en nu de radiator verwijderd om na te laten kijken. Ondertussen de rest lekker aan het weken en morgen eens lekker de tuinslang er doorheen jagen.
Nog wat sfeerplaatjes...
Blokje, ondergedompelt in een halve cm smeer, sotf en spinnenwebben.
Bodem bestuurderskant.
En de zielige remmetjes
Inmiddels alle remcilinders er af gehaald, zijn niet meer te redden. Dus nieuwe besteld en gelijk remschoenen, veren etc etc
Radiator is inmiddels nagekeken en goed bevonden.
Dus hopelijk van de week ergens de benodigde spullen binnen, in elkaar plakken en op naar de RDW voor t kentekentje.
Nou zaterdag remspullekes gehaald, na de clubdag al gelijk de linkerkant gemonteerd, wat nog wel ff een puzzelwerkje was bij de voorkant (natuurlijk nog nooit gedaan en de veren zijn anders als op alle -oude- plaatjes).
Vanmiddag de mini naar buiten gerold om wat beter te kunnen werken en aan de rechterkant begonnen (wat nu natuurlijk een eitje was omdat nu bekend was hoe het moest).
Resultaat;
Dalijk of morgen ontluchten, daarna slangetje van de koppeling vervangen voor de juiste (zit nu remslang op) en weer ontluchten, vloeistoffen afvullen en dan het RDW lastig vallen.
Hallo,
Mooie originele mini, wow, je weet ze wel te vinden Jerome !
na zolang stil te hebben gestaan, loopt die weer als een zonnetje
ik ga dit verhaal volgen !
succes met de rest, misschien kan ik er nog wat van leren
groeten Paul
Nou de remmen ontluchten was wat lastig, alle leidingen doorgespoten, bleken achter de flexibele slangen door het subframe helemaal dicht te zijn. Deze vervangen en begint ergens op te lijken.
Ondertussen afspraak gemaakt bij het RDW voor kentekenkeuring, wil er rijdend heen met eendagskenteken. Punten nog te doen;
- Remmen nog beter afstellen
- Koppelingsslang vervangen en afstellen
- Richtingaanwijzer links werkend zien te krijgen
- Ruitenwissers vervangen (verbogen en op)
- Grove roestplekjes bijwerken
- Algeheel schoonmaakbeurtje
Daarna naar de APK keuring, kijken wat hun te melden hebben en dat zsm fixen.
Zo koppelingsslang vervangen en afgesteld, werkt als een tiet. Remmen nog wat minder, pas in de laatste 1 a 1,5 cm krijgen we druk... Geen idee wat nog rest te proberen... Toch nog verder aandraaien de stelpunten? Hebben ze nu vast en dan een slagje terug.
Verder de raampjes nog wat schoongemaakt, stickers verwijderd, ruitenwissers vervangen, klapraampje rechtsachter gemaakt, olie en oliefilter vervangen, richtingaanwijzer naar links werkend gemaakt. We hadden ook even het mistlicht achter en de kentekenverlichting werkend, maar die zijn er nu opeens weer mee op gehouden
Als je de handrem aantrekt, heb je dan eerder druk in je pedaal ?
De meeste remvloeistof gaat naar de voorkant, dus daar is snel wat te winnen.
Het massapunt aan de achterkant zou ik eens schoonmaken.
Oe das een goeie, gaan morgen eens met de handrem bekijken.
Welk massapunt heb je t over? - naar accu?
Ik zal de oplossing van de lampen niet vertellen, was natuurlijk een beetje beschamend
Remmen zijn inmiddels wat beter, nog verder aangedraaid en lijkt wat beter te zijn.
Toen op het laatste moment nog even de remlichtsensor vervangen (bleek defect).
Nu over een uur naar het RDW, alleen nog ff snel vloeistoffencheck, lampencheck en de grill terug monteren...
Zo nou bij het RDW aangekomen begon het gezever natuurlijk.
We hadden van te voren voordat we de auto overnamen aan de (Belgische) eigenaar gevraagd welke papieren hij erbij had, dit was een kopie van het originele roze papier met een aangifte van verlies en/of diefstal. Hierna hadden we gelijk de RDW gebeld of hier problemen mee zouden komen omdat het originele roze papier er niet bij zit. Omdat de aangifte er bij zat voorzag hij geen problemen.
Meteen na afgifte van de papieren werd er opgemerkt dat dit niet genoeg was, en er was nog blijkbaar enige onduidelijkheid over de keuring, want de keurmeester begon gelijk met een CO meting etc (iig het aansluiten daarvan) waarna wij vertelden alleen (zoals aangegeven) voor de kentekenkeuring kwamen (identificatie, tenaamstelling etc). Lang verhaal kort, de papieren waren niet voldoende. Nou valt het gelukkig wel mee, want het enige wat er hoeft te komen is een verklaring van de Belgen dat de auto niet gestolen is of gezocht wordt. Uiteraard zit hier een kostenplaatje aan, welgeteld €46,- die ik niet van plan was te betalen, maar goed we konden de auto ook laten staan wat iets meer kostte. De nummers in de vloer waren niet meer goed leesbaar, dus geregeld dat er gelijk nieuwe nummers in de kofferbak geslagen werden (weer €46,-) zodat we in ieder geval niet terug hoefden.
Lang verhaal kort, heel veel geleerd en uiteindelijk is het dus even wachten op de Belgen, maar dan kunnen we gelijk de BPM invullen en krijgen we een kenteken.
Hierna naar de APK gegaan (niet bij de RDW) om alvast te kijken wat er allemaal aan de hand is en wat we moeten doen voor de APK zodat we die meteen krijgen als het kenteken binnen is. Hier gelukkig beter nieuws;
- Koplampen afstellen
- Lichtschakelaar vervangen (achterlichten werken soms niet, en na een tikje tegen de schakelaar wel)
- Nieuwe bandjes (was al bekend)
Voor het mooie zouden de bovenste fuseekogels vervangen moeten worden, zit minimale speling op. De remmen nog een keer nakijken (genoeg druk, maar mag eigenlijk net iets meer voor de extra veiligheid) met tip om de trommels zelf eens op te meten op slijtage. Ergens komt valse lucht binnen, dus dat uitzoeken en de carb beter afstellen. Voorste dorpels zijn slecht gerepareerd (oude zitten er nog onder), verstandig om deze misschien te vervangen voordat het er onder veel erger wordt.
Lang verhaal kort... 3 Minieme puntjes voor de APK. Iets wat de dag toch wel een tikkie beter maakten (ja de rest doe ik ook hoor, geen zorgen).
Zo de Belgen zijn akkoord, BPM formulieren ingevuld en in de bus gedaan. Binnen een week zouden de papieren binnen moeten komen, heel benieuwd!
Ondertussen alvast de nieuwe lichtschakelaar besteld, nieuwe banden gehaald, buitendorpels en fuseekogelset.
Morgen de stalen velgjes stralen, worden uiteindelijk cremekleurig, lekker standaard met de originele chroomstalen doppies erop. Ondertussen van de sloop nog wat onderdeeltjes gestolen, waaronder een originele (brede) bumper en een Clubman achterbumper (waarvan ze niet wisten dat het een Clubmanbumper was, helaas was de voorste in mekaar anders had ik die ook wel meegepikt voor een schijntje).
Lekker klussen weer de komende dagen
Zo weer veel gedaan van het weekend, behalve de sLingerit met de GT ook lekker doorgegaan met de 1000. Inmiddels zijn de papieren binnen (naja, pasje) en de blauwe platen besteld. Deze moeten morgen binnenkomen, dus gelijk verzekerd, morgen platen ophalen en naar de APK. Ter plekke de koplampen stellen en even velgen + banden wisselen en keuren maar.
De op de kop getikte bumpers op de sloop maar gelijk gebruikt, maar eerst even de rand van de banaan/achterpaneel opfrissen en zo goed mogelijk uitdeuken. Likje primer erop en een niet helemaal matchende zilverkleur erop.
En na een uurtje op de bumper spugen en poetsen ziet het er dan zo uit, met in het klein hoe het er eerst uit zag, waarbij ik moet zeggen dat de oude (clubman) bumper er in het echt nog veel slechter uit ziet als op het kleine fototje.
Omdat er toch nieuwe banden opgaan morgen, was het wel nodig de roestige velgjes ook even aan te pakken. Gekozen voor een simpele cremekleur een beetje in de Cooper S stijl. Lekker stralen, primeren en verfje erop en maar bakken in het zonnetje.
Morgen nog een fototje met het eindresultaat van alle vier, morgen nog snel even de dopjes oppoetsen en dan de bandjes erop. Foto's volgen na de APK waarschijnlijk
Zo, vanochtend de plaatjes opgehaald, lekker knutselen... Voor waren de rozetten dicht op elkaar op de bumper zodat de Belgische plaat er netjes tussen zat, NL plaat past natuurlijk niet dan dus gelijk de hele bumper maar vervangen.
Daarna naar de garage met het hele spul, waar de nieuwe slofjes klaar lagen om op de gepimpte stalen velgjes te gaan. En monteren die handel...
Doppies erop
Koplampjes gesteld, ringetjes erop en APKtje (nog een heel gedoe wegens internetproblemen, pc naar de buren gesleept en daar uiteindelijk maar afgemeld) en klaar!
Ondertussen al paar km gemaakt haha, zelfs de snelweg vond ie leuk erg soepel 100-110 zonder al te veel kabaal (in tegenstelling tot de GT).
Aantal filmpjes gemaakt, bij deze toevallig een Red Bull mini voorbij, die ik pas op het filmpje zag. Toevallig.
[youtube:2zgzvgo0]F20Cw3lxonM[/youtube:2zgzvgo0]
Zondag de eerste langere rit om eens goed te testen naar Generation Mini.
Rit van en naar Generation Mini ook goed overleefd door de 1000. Veel leuke reacties gehad ook en goede tips. Temperatuur technisch gezien was het ook hier niet heel erg lekker, maar volgens mij niet zo zorgwekkend als bij de GT. Denk dat geen een mini warm weer echt heel leuk vind.
Van de week eerst maar eens de versleten dakgootranden vervangen, heb een aantal originele (dus niet van rol) op de kop getikt dus die gaan erop. Hopelijk blijft het vocht dan ook voorlopig nog beter weg onder het vinyl dak.
Verder nog bezig met het verwijderen van enkele oppervlakkige roestplekjes en wat kleine puntjes.
RE: Project Mars 1000
Ingediend door Gerolamo op vr, 21-03-2014 22:52
Zo, naast dat ik zelf het minivirus keihard te pakken heb, is mijn vriendinnetje ook helemaal verliefd op de minis, de ritten en het clubgebeuren... Dit betekend dus automatisch dat er een minike bij komt he
Na wat weken zoekwerk een leuk dingetje tegengekomen in België. Het moest een project zijn en niet teveel kosten natuurlijk. Het liefst een 1000tje zodat je wat beter mee kan dan een 850 maar het verbruik ook goed te handelen is.
Dus, nou uitgekomen bij een 1000 die er zeer vies uitzag maar op het oog wel ok en na wat duw en trekwerk een afspraak kunnen maken, deze drie keer verzet te hebben etc, ben ik met een oud collega vanmiddag halsoverkop naar Mechelen vertrokken (zou eigenlijk eerst Zondag, toen Zaterdag en toen vanmiddag bleek dat dat toch niet ging, gelijk maar gegaan na regelwerk om een oprijwagen te krijgen).
Lang verhaal kort, er gaat natuurlijk niets boven de foto's, en die hebben we dan ook
Op de trailer, met collega Joost (bedankt bij deze nogmaals).
Buitenkant.
Binnenkant.
Voor degenen die nog puf hebben... Het is dus een 1000 van 1975, origineel Belgisch geleverd en tevens in Seneffe, België geassembleerd. De auto is rijdend weggezet in 1996 als toekomstig vader-dochter project. Zoals te zien is, is er verder nooit iemand aan toegekomen om ook maar iets aan de wagen te doen.
De auto heeft dus 18 jaar binnen gestaan en kan wel een wasbeurtje gebruiken
Ik heb de bolide redelijk kunnen inspecteren en technisch zit er wel werk aan want de motorruimte is het meest aangetast door de tand des tijds (zal morgen meer foto's maken en erop knallen). De motor loopt op het moment uiteraard niet, ziet er wel redelijk uit, maar dat weet je natuurlijk nooit tot we hem openmaken.
Verder zit er wel wat laswerk rondom (vloerpaneel bestuurderskant zit een klein gaatje in en ook aan de bijrijderskant mag een nieuw paneeltje in). Alle sierstrips en rubbers moeten vervangen worden en het rechter voorpaneel is bij de parafaan geroest. De rest van de bodem is in uitstekende staat voor zover nu zichtbaar en de in de kofferbak zit alleen wat vliegroest. Voor de rest zijn er rondom wat gebruikerssporen met name een deukje in de achterbumper en het plaatwerk daarachter en in een van de achterpanelen. De auto was origineel een appelgroene kleur, te zien aan een aantal delen die niet meegespoten zijn (binnenkant kofferklep bijv). Verder is het interieur echt heel erg netjes, geen scheurtje te bekennen en al het schuim is nog nice en fluffy. Hemeltje laat aan de bijrijderskant wel een stukje los. Verder heeft ie een vinyl dak, wat in uitstekende staat lijkt te verkeren en overal goed vast zit. Er is voordat hij weggezet is een nieuwe uitlaat onder gekomen, welke nog in perfecte staat is. Tevens zat de bodem zo te zien goed in de tectyl, het lijkt zo op het oog allemaal wel redelijk in orde, maar we komen vast wel wat tegen her en der nog. Al met al ben ik er wel zeer over te spreken, het had veel slechter kunnen zijn zeg maar.
Er zal vast nog wel meer te vertellen zijn, maar voor nu laat ik het even hierbij. Morgen ga ik de auto ontdoen van zijn stofjas, zal zorgen voor veel voor en na foto's want dat is toch wel erg leuk om te zien denk ik.