Leuk project! Volgens mij hoort het chassis nr bij deze in de voetenbak te staan bij de passagiersstoel...
Wat zijn de plannen, origineel in oude lak laten of volledige resto?
- Login of registreer om te reageren
Leuk project! Volgens mij hoort het chassis nr bij deze in de voetenbak te staan bij de passagiersstoel...
Wat zijn de plannen, origineel in oude lak laten of volledige resto?
Op de bodem staat wel iets maar dat is niet het chassisnr. Voor de waarde moet ik de lak eigenlijk zo laten maar ik wil er gewoon mee gaan rijden dus ik denk dat het toch spuiten of bootlak gaat worden. Er zit een grote vlek op de motorkap en de blanke lak is helemaal weg. Maar eerst rijdend maken, hopelijk is de hydrolastic systeem nog goed.
plaatjes plaatsen:
http://www.minisevenclub.nl/uitleg-bbcode#afbeeldingen
HTH,
Theo van den Bogaard
volgens:
http://mk1-performance-conversions.co.uk/mk1_index.htm
http://mk1-performance-conversions.co.u ... _lists.htm
3503 - 1964
1504 - mk II
hoort het VIN plaatje naast de radiator op het binnenscherm te zitten
(top radiator cowl)
HTH,
Theo van den Bogaard
Hallo, daar staat ook een Fe nr maar dat is ook niet het chassisnr. Ik het proberen met de foto's dan laat ik die nummers wel zien.
Groeten ed
Zie net in de manual dat het chassisnr op het plaatje hoort te zitten wat naast de radiateur, maar die kan je gewoon los schroeven. Weet iemand of dit goed gekeurd wordt door de rdw als officiële chassisnr?
De remcilinders zou ik gewoon nieuwe kopen. Hetzelfde geld voor de koppelingscilinder. Grote kans is ook dat je de hulp-koppelings-cilinder moet vervangen.
Het kan zijn dat de RDW geen genoegen neemt met alleen het plaatje, wat met popnagels vast zit, maar dat is meestal niet zo, omdat het verwijderd kan worden. Staat de mini al op NL-kenteken? Als dat zo is, dan zal er iets op de papieren moeten staan.
De kans bestaat dat je zelf ergens een nummer in zult moeten slaan. Of je moet de RDW een compleet identiteitsonderzoek moeten laten doen. Maar dan moet je ook alle invoerpapieren erbij hebben.
Makkelijkste manier om iets te weten te komen is gewoon de RDW bellen.
Als je het Heritage certificaat op vraagt kun je beter aantonen dat het die auto. Hierop staat het motornummer, en bodynummer
Wel puike vondst!
De auto is een originele Nederlandse auto, hij heeft vanaf '82 stil gestaan en nooit in schorsing of verzekerd meer geweest vanaf die tijd dus vandaar slaapstand. Ik heb de originele kenteken erbij en daar staat dat de vin daar waar het plaatje zit moet staan. alle remcilinders en de hoofdremcilinder en de koppelingscilinders krijgen nieuwe cupjes en rubbers, ik wil m zoveel mogelijk origineel houden.
Je kan beter geen complete chassisnummers afbeelden op het forum. Je hebt altijd mensen die kwaad willen en dat nummer gebruiken.
Pomp geleend van een bedrijf uit de buurt. Auto op druk gezet en de leidingen begonnen te lekken. Nieuwe leidingen gemonteerd en opnieuw gevuld. Nu bleef de auto goed op druk alleen de rechtsvoor balg bleef vastzitten. Dus de rechterkant op een hogere druk gezet en maar een nachtje gewacht. Gelukkig was de balg los gekomen en de auto veert weer. Alvast de rechter kant gepoetst om te kijken hoe de lak is en valt best nog wel mee. Binnenkort is kijken of de bumpers en de rest van het chroom nog te redden is. Update volgt.
Super leuk om de patina van je Mk1 te behouden
en niet de hele Mini over te laten spuiten
Kees.
Hoe gaat 't met opknappen? De lak lijkt er nog aardig netjes op te zitten...
Project heeft even stil gelegen maar ik ga van de week weer verder. De remcilinders heb ik toch vervangen voor nieuwe maar ik krijg toch nog steeds niet voldoende druk op het remsysteem. Ik ben nog niet verder gekomen met de grill dus ik ben opzoek naar een ander. Als iemand iets weet hoor ik het graag.
Zit er bij deze niet zo'n remdrukverdeler bij het achtersubframe? Die willen ook nog wel eens lekken. Wat is er loos met de grill dan?
De grill is nog steeds zoek bij de oude eigenaar. De schuur waar de mini uit komt is een groot zooitje en ergens zou ook die grill moeten liggen, maar helemaal zkr is hij er ook niet van. Dus ik ben op zoek naar een mk1 grill.
Een origineel Nederlandse Mini met een dergelijk goede bodemplaat is heel bijzonder. Ik vermoed echter dat de Mini al eens is gerestaureerd want je linker voorspatbord zit niet op een originele manier vastgelast. Het nummer dat op het plaatje op de bodemplaat zit is geen bodynummer of chassisnummer. Ik heb het vaker gezien (al was dat altijd op Morrisen).
De meeste origineel Nederlandse Mini's hebben het chassis nummer ingeslagen op de bodemplaat aan de rechter voorzijde. Bij Morrissen was het ook wel eens op de schuine rand aan de rechterkant van de dwarsbalk onder de motorkap (andere kant dan zichtbaar op de foto). Het plaatje bij de radiator dat vast zit gelast is ook geen bodynummer of chassisnummer maar het zogenaamde front end (FE) nummer. Dat is niet in de Heritage boeken opgenomen. Het losse plaatje (popnagels of schroeven) boven de radiator bevat het chassisnummer, maar dit is niet het door de RDW geaccepteerde nummer omdat het niet is ingeslagen maar op een los plaatje zit. De plaats die op de originele papieren staat is echter wel de plaats waar het chassisnummer ingeslagen moet zijn, anders vindt de RDW het ook weer niet goed... Overigens moet het exact matchen, dus ook eventuele *-tjes
Bedankt voor de reactie, maar volgens de oude eigenaar is er nooit iets gedaan aan het chassis. Hij is in '82 in de schuur gezet en daarna nooit meer eruit gehaald. als de auto rijdt en gekeurd is laat ik m ook taxeren en dan zal ik wel meer horen over de staat. Maar je woont niet toevallig in de buurt van Alphen aan den rijn want ik wil wel graag s een keer kijken met iemand die wat meer verstand heeft van de oude mini's.
Probleem remmen opgelost. Ik had per ongeluk de hoofremcilinder en de koppelingscilinder verwisseld . Niet goed opgelet. Auto loopt en rijdt goed. Dan ga ik de keuring maar s aanvragen en gelijk de chassisnr in laten slaan bij de rdw.
Rij even naar Heerde..
Mr Blom schijnt er aardig wat vanaf te weten
Ingediend door jack of all trades op do, 30-11-2017 18:48
Op basis van het FE nummer (boven je chassisnummer plaatje op het binnenspatbord) kan ik je vertellen dat dit absoluut geen 1965 nummer en dus waarschijnlijk ook geen 1965 carrosserie Is (ook het floor assembly nummer is veel te laat).
Deze nummers zijn Door de fabriek nooit bijgehouden maar op basis van mijn ervaring zou ik zeggen dat dit waarschijnlijk een late '67 carrosserie is.
Dus ondanks het 1965 chassisnummer Is de body zeker later.
Het feit dat er in de rechter footwell geen chassisnummer Is ingeslagen geeft aan dat dit geen Nederlands geleverde body is. Je zou nog in de watergoot voor de voorruit kunnen kijken, import auto's kregen daar een Douane nummer Axxxxx. Als dat er Is dan is het ooit een import auto geweest (maar nog steeds geen 1965....)
Hallo, de auto is niet ingevoerd, het originele kenteken staat op 9 juni 1965 ik heb nog een goed gekeken bij de auto en er is idd aan de linker kant ooit iets gebeurd aan het scherm maar de rest is helemaal origineel, geen lasnaden of dergelijke. De kenteken platen zijn ook helemaal orgineel uit 1965 dus volgens mij is er niet mee gerommeld. Waar zou ik die fe nummers kunnen controleren? Ik heb met een mini specialist gesproken die zei dat er idd mini`s uit dat bouwjaar zijn waar geen chassisnummer ingeslagen zijn als ze gemaakt zijn in longbridge. En omdat de auto nooit een keer voor apk in aanmerking is geweest is dat nooit een probleem geweest.
Ingediend door jack of all trades op zo, 10-12-2017 09:29
Ik weet niet welke specialist je heb gesproken maar alle in Nederland nieuw geleverde mini's hebben een ingeslagen chassisnummer (dat was gewoon wette lijk verplicht, ook toen al). Eerst werden deze in de vloerplaat voor de rechter stoel ingeslagen, later in de goot van de paravan.
FE nummers kun je nergens nalezen, maar als je je daar jaren in verdiept kun je uiteindelijk een lijst maken op basis van originele auto's en zo deze nummers dateren. Het zelfde geld voor de vloer nummers.
Deze nummers zijn niet meer dan een volgorde nummer van maken.
Deze delen werden in de pre fabricage al as compleet deel gemaakt en daarna als modules tot een carrosserie samen gevoegd.
Het FE nummer zegt dus niet meer dan dat het het 129389ste "neusje" is wat in elkaar gelast is door pressed steel (en nee ze zijn niet begonnen in 1959 met tellen).
Dat de floor assembly lager genummerd is komt Door veranderingen in de vloer Door de jaren heen (maar hij past keurig bij het FE nummer).
Wat er waarschijnlijk gebeurd Is Is dat de originele Body op een moment slecht Was(misschien zelfs schade o.i.d.) en dat er een vervangende gevonden is wat vroeger zeker vaker gebeurde.
Mocht je nog vragen hebben dan mail je me maar.
Groeten,
Jacco
Toch maar weer eens verder met de austin mini. Aan de bovenkant van de hoofdremcilinder en de hoofd koppelingscilinder zijn gaatjes ontstaan waardoor er remvloeistof begon te lekken. De leidingen van de hydraulastic systeem begonnen ook te lekken. Dus ik ben naar ben van leeuwen geweest om deze spullen nieuw te halen. Gelukkig was alles origineel in voorraad(zelfs de leidingen). Gelijk maar de wave grill, de snor en een motor revisie set meegenomen. Sommige pakkingen(waterpomp, klepdekselpakking enzo) begonnen te lekken door het lange stilstaan. De voor en achter chassis eronder vandaan voor de leidingen van de hydraulastic systeem. Genoeg te doen dus. Foto`s volgen.
Het subframe is er onderuit. Altijd mooi dat bij de oude auto`s alle bouten en moeren zonder problemen los gaan. Binnenkort het achtersubframe er onder vandaan en dan kan ik de nieuwe leidingen plaatsen van de hydraulastic.
jack of all trades schreef:
Deze nummers zijn Door de fabriek nooit bijgehouden maar op basis van mijn ervaring zou ik zeggen dat dit waarschijnlijk een late '67 carrosserie is. Dus ondanks het 1965 chassisnummer Is de body zeker later.
Ik sluit me aan bij de opmerking van Jacco, maar ga zelfs nog een stap verder. Het FE nummer past bij een MK2 body en naar mijn inschatting is het uit de eerste helft van 1968! Op de foto's op jou eigen website zie ik nog wat meer dingen die Mk2 zijn ipv Mk1. Niet dat dit nu zo'n ramp is allemaal maar het verhaal van de vorige eigenaar lijkt niet helemaal te kloppen. Omdat het kenteken slapend is, zul je naar de RDW moeten om het weer te activieren. Die RDW zal er een probleem van maken als het chassisnummer op de papieren niet overeen komt met het ingeslagen nummer in de carosserie. En als er geen leesbaar (!) nummer is ingeslagen op de plaats waar dat volgens de papieren zou moeten zijn, vinden ze dat nog minder leuk. Mocht je meer info of hulp willen, stuur dan even een PB. Contact opnemen met de Blom's in Heerde is een heel goede suggestie!
Een eventuele conversie van MK2 naar MK1 moet je altijd kunnen zien lijkt me? Kleinere achterruit en andere gaten voor de achterlichten in het achterpaneel. En nog wel meer dingen aan de body.
Als het hele achterpaneel is vervangen, moet je dat kunnen zien. Als er een deel restauratie rondom de achterlicht panelen is gedaan moet je dat ook kunnen zien.
In 1982 zal het ook nog niet heel aantrekkelijk geweest zijn om een mk2 mini om te katten naar een mk1 850?
Blijft toch wel een beetje mysterieus. Heb je een goede koopovereenkomst met de verkoper?
Even voor alle duidelijkheid er is tussen 1967 en 1968 een overgangs jaar
geweest van Mk1 naar Mk2. In die periode waren en sommige Mk1 onderdelen
OUT OF STOCK waar toen de Mk2 onderdelen alvast werden gebruikt op de laatste
Mk1 modellen. Mijn Mk2 Cooper 1000 uit 1969 had het zelfde met de Mk3 uit 1970.
Ik geloof vast en zeker dat jou Mk1 een hele eerlijke Austin Seven Mk1 is
Bij de productie namen "ze" het niet zo nou met dingen, motoren werden achter in
neer gezet en van voren weer weggehaald dus een motornummer zegt niet altijd iets
over de maand van productie. Wellicht gebeurde dat ook met de koets van jou Mk1 ?
Het is een prachtige schuurvondst die de ECHTE Mini freak maar al te graag ook zou
willen meemaken, veel plezier met de restauratie.
Kees.
De mini is lopend. Binnenkort is de afspraak bij de rdw om m uit de slaapstand te laten halen en om het chassisnr in te laten slaan. Als dat gelukt is dan rij ik gezellig een keer langs bij een meeting.
Ingediend door Mini-Forever op zo, 10-02-2019 18:33
Hey Ed1977
Proficiat dankzij u is er binnenkort terug een MK1 te bewonderen op de weg
Kan je foto plaatsen van je afgewerkte Mini ?
Staat de Mini volledig origineel ?
Ikzelf heb ook een Hydrolastic Mini volledig gestript en terug opgebouwd in de originele staat , SUPER MINI !!
Ik ga proberen om een foto te plaatsen maar dat wil meestal niet echt lukken. Ik hou een website bij waar veel foto's opstaan. Ook van mijn andere oldtimers. Www.jaguar-xj12.jouwweb.nl
Bedankt, ik ben ook zeer tevreden met almond green. Alleen jammer dat het hele interieur groen is en de gordels zijn blauw.
Een groen interieur hoort daar
wel origineel in m maar blauwe
gordels zijn spuug lelijk.
Grijs zou een mooie optie zijn
Britax gordels waren ook mooi
licht grijs dus dat zou wel
veel beter staan.
Kees.
Ben wel heel blij dat t interieur groen is, bedoelde meer dat ik niet blij ben met de combi blauwe gordels.
In mijn 1967 Morris Mini 850 mk1 zaten
geen gordels maar wel dat mooie groenen
interieur. Helaas is deze Mini bij een
andere nieuwe eigenaar in vlammen opgegaan.
Kees.
Voor het eerst een rondje gereden met de mini. Perfect lopen. Alleen veel elektrische dingen werken nog niet, dimlicht, achterlichten, benzine meter, temperatuur meter enzo. Maar de bedrading nog eens goed bekijken. Groene gordels gemonteerd. Jammer dat het zo lang duurt voor je bij de rdw terecht kan.
Vraag, heb je al een Nederlands instructie boekje bij je Mk1 ?
Zo niet dan kijk ik bij mijn instructieboekjes of er nog 1 bij zit.
Kees.
Nee die heb ik niet erbij, zou helemaal top zijn als ik er 1 kan overnemen. Ik hoor t graag. Kan ook via pb contact.
RE: restauratie austin mini seven 1965
Ingediend door ed1977 op di, 08-08-2017 21:53
Hallo, ik ben Ed uit Alphen aan den rijn. Ik ben in het bezit een Austin mini uit 1965 met een 849cc die ik aan het restaureren ben. Tot nu toe heb ik de benzinepomp gemaakt, de voorremmen gereviseerd, motor lopend gemaakt en vier nieuwe banden gemonteerd. Ik ben nu de koppelingcilinders en de hoofdremcilinder en de achterremmen aan het maken. Daarna kan ik bij een garage in de buurt een pomp lenen om de hydraulastic veersysteem op te pompen. Alles was nodig omdat de auto vanaf 1982 stil heeft gestaan in een schuur. De bodem en carrosserie zijn nog origineel en hard. De lak is wel aangetast. Gelukkig heb ik de originele papieren erbij gekregen. Het kenteken staat in slaapstand bij de rdw dus ik moet m als die af is opnieuw laten keuren. Ik kan alleen het chassisnr niet vinden. Hij zou rechtsvoor op de langsbalk onder de motorkap moeten staan. Er is daar niet gelast of nieuwe stukken in gezet. Iemand verder een idee, hij zit niet in de regengoot onder het raam, niet rechtsvoor bij de bijrijdersstoel op de bodem, niet bij de achterklep. Als ik weet hoe dan zal ik ook een paar foto`s plaatsen. Graag hoor ik tips voor deze auto en als mensen vragen hebben hoor ik het graag. Ik ben zelf al 22 jaar automonteur dus weet ook we wat over auto`s.
groeten ed