Restauratie Mini 1000 1986

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Ik heb deze Mini sinds eind Maart 2009 in mijn bezit. Hij was APK afgekeurd en moest gelast worden.
Hij is afgekeurd op het achtersubframe, de linker dorpel en één van de voorschokbreker ophangpunten.

Hij zou wel in technische goede staat verkeren. Vorig jaar zijn er nog nieuwe remschijven + blokjes en achter nieuwe remschoenen opgezet.
Ook de fusee kogels en rubbers zijn allemaal in orde.
Het motertje start redelijk vlot en geeft geen rookwolken (met koude en warme moter)
Stationair blijft hij netjes lopen bij 500 RPM.
In het verleden is er al eens aan de dorpels gelast en in de kofferuimte. Ook zijn in ieder geval de A panelen en banaan al eens vervangen.

Er zit een grijs "The Chelsea" interieur in waarvan ik niet 100% zeker weet of het er orgineel in hoort. Verder heeft drie (jawel) tellers achter het stuur zitten en rondom getint glas.

Ik wil de Mini goed, maar met een beperkt budget opknappen om zelf gewoon nog jaren lekker mee te kunnen rijden. Gelukkig ben ik vrij handig :)

Hier een paar foto's zoals ik hem heb gekocht:





Ik wil hem een redelijke klassieke look geven en was niet gecharmeerd van die lelijke (zwart plastic!) lampjes op de bumper die ook nog eens een deuk heeft.
Deze zijn dan ook inmiddels verwijdert en ik heb een andere bumpertje (zonder gaten) liggen.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Zoals ik al zei, er moet gelast worden. Hier wat foto's van een eerste inventarisatie naar de (roest)schade:

Linker dorpel: :'(



Achterruit:



Rechter achterklapraampje:



En meerdere plekken op het dak waar deze (dicht gekitte) het ergste is:



Wonderbaarlijk genoeg lijkt de gehele dankrand wel gewoon in orde.

Inmiddels heb ik ook twee gaatjes in de achterbankzitting gevonden en ik heb al enkele plekken kaal gemaakt om te zien hoe erg het is.
Deze plekken heb ik met een staalborsteltje op mijn Dremel helemaal kaal gemaakt en daarna in de Zinkspray gezet. Binnenkort wat foto's hier van.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Vandaag tijdens de Mini Meeting in Utrecht flink wat inkopen gedaan, nieuw en 2de hands.

Plaatwerk:



Achtersubframe:



Verder heb ik ook alle raam en deurrubbers nieuw gekocht, inclusief die chrome strippen op de deuren. Ja, ik wil geen vocht [u:ix0blsft]in[/u:ix0blsft] mijn Mini als het even kan :)

Ook heb ik een ongeloode cilinderkop van een 1000 (thanks mini-johan) en een Brink trekhaak (thanks madmini) op de kop getikt.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Ik kon het (uiteraard?) niet laten om ook minder "nuttige" spullen te kopen voor de Mini, het oog wil ook wat natuurlijk.

Inmiddels heb ik een 3 + 3 kloks houten dashboard, Aston benzinetankdop, deur scoops, en de eerder genoemde trekhaak gekocht.
Hier zal ik binnenkort wat foto's van maken.

Het houten dashbord heeft veel barsten in de vernis laag en ook heeft de tellerbehuizing een ander motief. Ik ben dan ook van plan om deze gewoon in een kleur te verfen of met vinyl te bekleden.

Ik hoop ooit nog eens Mini kont aanhangwagen te hebben (ziet er zo gaaf uit) maar intussen zal de trekhaak als een extra bumpertje mogen fungeren om de kans op parkeerschade (op de Mini :)" title="Evil" /> ) te verkleinen.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Hier wat foto's van wat spulletjes die ik inmiddels op de kop heb getikt:

Brink trekhaak met amper roest:



Klein Mountney sportstuur:
(Slechts 28CM doorsnede!)



Cooper gril met (orgineel) ingebouwde lampen:
(Vrij zeldzaam als ik het goed begrijp)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Na viel piekeren ben ik er nagenoeg uit over wat voor look ik wil.
Ik wilde in eerste instantie gaan de-seamen, MK1 achterlichten en buitenschanieren op de deuren monteren maar zie hier toch maar van af.

Ik twijfel nu nog tussen een mooie, felle rode kleur met een zwart dak,
of Almond green met een zwart dak. (Heeft iemand hier nog een mening over?)

Er komen MK2/MK3 achterlichten in (zonder achteruitrijlicht) en ik wil dan een los mistachterlicht en los achteruitrijlicht (in de zelfde stijl) onder de achterbumper monteren.

Er komt een glasvezel/carbon fibre flipfront op, uit één stuk.

Er komt ook nog een (al dan niet glasvezel) MK1/MK2 achterklep op.
Ik vind vooral de MK3 kentekenplaatverlichting niet mooi en in zijn geheel het MK1 model het mooist, dus vandaar.

Ook wil ik van die chrome sierlijsten om het deurraam heen, zoals de oude Cooper's hadden.

Ik blijf gewoon met een 1000cc rijden maar hier komt wel een Stage 1 kit op (side exit uitlaat vanwege de trekhaak) en als het even kan een Swiftune SW5 nokkenas, verlicht vliegwiel en electronische ontsteking op.

Er moet een zwart interieur in met alle notenhouten accessoires. Uiteraard wel wat betere stoelen dan standaard.

Graag wil ik uiteindelijk op 10" GB velgen gaan rijden met Stage 2 spatbordverbreders en dan natuurlijk met 7,5" schijfremmen voor.

Wellicht nog een rolkooi...

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Inmiddels geconstateerd dat ik ook een rechter bovendorpel en rechter floorpan nodig heb...

Als alles goed gaat heb ik volgende maand een MIG lasapparaat dus dan kan ik echt wat werk verzetten.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dat zijn inderdaad wilde mooie plannen.
De achterlichtunits zijn MKII, vanaf MKIII hebben ze wel achteruitrijlichten.
Je hoeft dan ook geen aanpassingen te doen, deze passen zo ipv de MKIII lichtunits die je nu al hebt.

Waarom ga je niet meteen voor een stage 2 kit? Als je toch bezig bent... ;)

Heel veel succes ermee!!

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dank je!

Stage 2... zo'n cilinderkop kost een hoop extra en beetje zuinig rijden is ook niet gek.
Maar zeg nooit nooit.

Trouwens, ik droom wel eens over een SuperCharger :)" title="Evil" />
Ik kan hier alleen niets over vinden op een 1000cc blok.
A+ 1300 killer blijft een leuk idee :)

MikeJetBlack schreef:
De achterlichtunits zijn MKII, vanaf MKIII hebben ze wel achteruitrijlichten.



Ik moet je wel even corrigeren: Mijn vorige Mini 1000 (1976) en een 1100 Special (1975) van een vriend waren toch echt MKIII maar zonder achteruitrijlichten.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dat is dan inderdaad mijn fout....sorry |:(
Ik heb begrepen dat vanaf 1985 de acheruitrijlichten in de units zaten.
(samen met 12" ipv 10").
Op de Mini Lady van 1977 zaten ze echter al.
Ik heb op mijn '88 er iig ook de units zonder achteruitrijlichten.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Gisteren in Utrecht weer wat onderdelen gescored, vanavond zal ik even foto's maken.

Hi-Lows met nieuwe knuckle joints



Stijvere voorsubframe ophanging (ivm. flip front)



Zekeringskastje voor moderne type zekeringen en "hondebot" rubbers



Instapdorpel en rechter bodemplaat



Orgineele voorknipperlichten (de oude was geen gezicht)



MKII/III achterlichten (gelijk al geheel gepoetst van binnen en buiten)



Het al eerder aangeschafte flip front (thanks mini-johan)




Overigens heb ik nog steeds geen MIG lasapparaat, financieel zit het even niet mee. Gelukkig heb ik geen haast met de restauratie.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Ik zie dat je uit zoetermeer komt, ik toevallig ook.

Waar ergens in zoetermeer?

Mijn mini is trouwens ook van 1986.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Je hebt PM :)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

linkje naar een topic over superchargers, op de eerste paar pagina's ook uitdrukkelijk over een 1000cc ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Tefflar schreef:

Ik twijfel nu nog tussen een mooie, felle rode kleur met een zwart dak,
of Almond green met een zwart dak. (Heeft iemand hier nog een mening over?)

Er komt ook nog een (al dan niet glasvezel) MK1/MK2 achterklep op.
Ik vind vooral de MK3 kentekenplaatverlichting niet mooi en in zijn geheel het MK1 model het mooist, dus vandaar.





Leuke specs, beetje vergelijkbaar met wat ik in gedachten heb voor mijn project.

Nu niemand een mening geeft dan doe ik dat maar :9

Rood en zwart kan je redelijk goedkoop doen, zeker als je RAL kleuren kiest. Een andere pre is dat je Mini al rood is dus dat helpt de orginaliteit :?
Almond green is super, maar dan wel met een wit dak.

Ik zou naar een tweedehands stalen MK1/2 klep zoeken. Daar zit meestal wel werk aan, maar qua kosten moet je er wel uitkomen.
Omdat die glasvezel kleppen een dubbele skin nodig hebben wat de prijs al naar 180 euro drijft en dan kom er minimaal iets van 20-50 euro verzendkosten vanuit de UK bij.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je tegen een polyesther klep in NL loopt.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

@ Theo van den Bogaard

Bedankt voor de link! Staat weer lekker wat info in :)

@ ettore bugatti

Ik heb me niet echt verdiept in RAL kleuren.
Ik zie het het liefste op een auto en dan vraag ik wel wat het is als ik het mooi vind :)

Rood is heeft wel het voordeel dat ik het kenteken niet hoef te laten aanpassen d:)b
Almond Green met een wit dak staat zeker mooi, maar zwart dak staat ook best wel hoor.

Hoewel ik zeg maar de "Rally Mini, nummer 177 look" het allermooiste vind zie je zo ontzettend veel witte dakjes op de Mini's dat ik geen wit meer wil.

Ik heb al eens gezocht naar stalen kleppen maar vond dat er voor die prijs te veel werk aan zat.
Oud type nummerplaathouder op MK3 klep is natuurlijk ook nog een optie als het anders te duur uitvalt.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Haha "Rally Mini, nummer 177 look."
Die staat bij mij ook de plank in 1:18 (maar dan in almond green?!) en in 1:32.

RAL kleuren zijn gewoon standaard industriekleuren. Deze kleuren staan ook in de spuitbussen en verfblikken in de bouwmarkt.
En RAl zwart is lekker makkelijk en de smaken in rood vallen ook wel mee.

Ik wil ook een donkere lak voor het dak om precies dezelfde reden. Maar almond green met zwart heb ik nooit gezien dus ik weet niet hoe dat oogt.

Vergeet (en vergis) niet dat aan een polyester klep ook nog wat werk zit om hem passend te krijgen. Dat het niet meer roest is daarintegen natuurlijk ook wel fijn.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Zo, maar weer eens een update. Nee het schiet niet echt op, voornamelijk door gebrek aan een echte sleutelruimte waar ik hem zonder problemen veel verder zou kunnen demonteren/lassen/slijpen.

Ik heb onlangs nog wat spulletjes gekocht. Helaas is mijn camera kapot, dus foto's met mij GSM gemaakt:

Setje van 5 identieke, 10" GB velgen, 5j breed:



Close up:



MK1/MK2 kentekenplaat houder:

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Mooi spul! Heb je ook al een schijfremmen setje voor deze GBs?

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dank je! Nee, ik ben nog op zoek naar een setje 7,5" schijfremmen.

Ik ben wel setjes tegengekomen maar bij die moest je dan gelijk de schijven vervangen en klauwen reviseren.
Ik heb al 8,4" schijfremmen dus met alleen wielnaven en stofkappen kom ik dan ook al een eind.
Dan kan ik bijvoorbeeld nieuwe schijven kopen en aluminium 4 pots remklauwen aanschaffen.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Ben benieuwd! Ga het volgen hier. Hopen dat je snel een plek kunt vinden om te klussen!

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Zo, vandaag weer wat inkopen gedaan, dit keer nieuw spul :)

8,4" conversieset naar 7,5"



Torpedo spiegels (de bruikbare!) + chrome voetjes:



Wielmoeren voor mijn GB velgen, mist en achteruitrijlicht (voor mijn MK2 achterlichten) en een standaard chrome tankdop.
(Mijn oude zwarte, plastic dop past niet in mijn Aston tankdop.)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Vandaag eens één van de GB velgjes onder de Mini gepast...

Wow, dat staat gaaf! Ze zijn een stuk breder dan mijn 12" Minilites wat dan ook inhoud dat ik toch spatbordverbreders ga monteren.

Het worden dan de "Group 2" verbreders zoals op deze Mini:



(Deze Mini is tevens een voorbeeld van de look die ik nastreef) :)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Mijn nieuwste aanwinst (buiten de nieuwe camera) :)



(Voor degene die het niet (direct) zien: Een 1300 motorblok)

default

RE: Restauratie Mini 1000 1986

jaja dat zijn weer leuke spulletjes
ga je nog wat met de 1300 doen?
iets speciaals tunen of zo
gr johan

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Ik wil eerst weten hoe "goed" dit blok is... (Wellicht honen tot overmaatje)

Geen echt wilde plannen in ieder geval...

default

RE: Restauratie Mini 1000 1986

aha
ik ben benieuwd hoor

ik heb m'n kop laten reviseren en tunen
getuned naar stage 2 met de eigenschappen van een stage 3
ik ga een piper 270 gebruiken
en 1.5:1 Alloy Roller Tip Rockers
en ook een hiff44

weet alleen nog niet welke eindoverbrenging ik ga gebruiken
ik heb er 4 vandaar
een 3.105
een 3.647
een 3.44
en een 3.765

ben nu bezig met de bak aan het schoonmaken man man wat een kl.....te werk is dat
gr johan

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Vandaag weer pakketje ontvangen (thanks Sander!):





En ik verwacht één dezer dagen nog iets...

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Mooi dash :D :D

Jaapio

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dank je! Vind ik zelf ook :)

Vandaag mijn tweede pakje binnen (bedankt Minimania Berrie):





(Carterbeschermer, werk aan mijn "Rally Mini nummer 177 look" haha)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Tefflar schreef:

Ik wil de Mini goed, maar met een beperkt budget opknappen om zelf gewoon nog jaren lekker mee te kunnen rijden. Gelukkig ben ik vrij handig :)




Ik heb zelf toevallig ook een Mini uit 86, en wil deze ook met een beperkt budget opknappen, maar ik heb het idee dat jouw budget toch wat minder beperkt is dan het mijne... ;)

Even een onbeschofte vraag: wat wil je in totaal ongeveer kwijt zijn (excl spuiten)?

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Hahaha! Ik moet bekennen dat ik inmiddels alweer een jaar geleden veel minder eisen/wensen had ja :) Blijft een taai virus he...

Het kost wat het kost, als hij klaar is reken ik dat nog wel eens uit.

Ik ga hem dan zowiezo laten taxeren. Ik ga er van uit dat hij dan nog steeds minder waard is dan wat ik er aan uit gegeven heb.
Wellicht valt het nog mee, want tot nu toe heb ik (mijn inziens) hele mooie prijsjes betaald.

Maar ja, ik bouw hem dan ook niet voor de verkoop, maar voor mijn eigen plezier!

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Alle hobby's kosten geld, en hier houd je nog iets tastbaars aan over.

En zoals we hier zeggen: het houdt je van de straat (totdat ie klaar is)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Weer een kleine update :)





(Ja, hij is van polyester/glasvezel)

RE: Restauratie Mini 1000 1986

altijd lekker zo'n strak kontje...
Laat maar weten wanneer je praktische tips nodig hebt voor het binnenwerk maken van de achterklep. Mischien hou ik ook nog materiaal over van mij eigen polyester sportspack verbouwingen.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Vandaag naar de meeting in Utrecht geweest en weer wat spullen op de kop getikt.

Recaro sportstoel (met oppompbare rugsteun) d:)b



Rechter tank :9~

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Gisteren de Mini in stukken geslepen en naar het oud ijzer gebracht :|
(Ik heb wel de kont bewaard om een aanhangwagen van te maken).

Door gebrek en aan een echte sleutelruimte én klachten van de huismeester zat er voor mij niets anders op al het plaatwerk (en dat was veel!) uit te besteden.
Het lassen had ik zelf wel gekunt maar is niet toegestaan op mijn [u:2ble3233]parkeer[/u:2ble3233]plaats.

Ik heb geïnformeerd bij een (Mini) plaatwerker en de kosten werden geraamd op zo'n € 2500,-
Hier had ik echt geen budget voor, er moest dus een andere oplossing komen.

Ik ben op zoek gegaan naar een andere body en heb deze gevonden. Hier zal ik op een later tijdstip een nieuwe showcase voor starten.

Door gebrek aan tijd (mede doordat ik in het geheim de Mini moest strippen, want ik mocht niet sleutelen) heb ik mijn Mini niet meer kaal te koop aan kunnen bieden.
De Mini is naar het oud ijzer gebracht op dezelfde dag dat de andere body kwam en ik heb maar één plekkie...

RE: Restauratie Mini 1000 1986

:'(

Hopen dat deze body niet te veel tegen gaat vallen.
Ik had overigens je body zo op kunnen halen, heb een grote tuin en had hij zo ingezet kunnen worden, maar goed daar heb je achteraf weinig aan.

Succes met de doorstart van je project!

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dank je Miniauto.

De nieuwe body valt zeker niet tegen, krijgt tzt een eigen showcase.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

met een paar mooie carbs ;)

Jaapio

RE: Restauratie Mini 1000 1986

heb het eve gelezen. lekker dat je ze bezig bent. ben zelf pas 15 maar ben ook al samen met me vader bezig aan een mayfair uit 85....alleen heb ik ook een kleiner budget als jouw :P me vader betaalt het dus ja....ben nu bezig met het schuren van de body en deuren enzovoort. gaat binnenkort naar de spuiter. word tahiti blauw :D :D heb al wel de kuipstoeltjes binnen dus gaat al goed....blijf deze blog even volgen.....ben zeker benieuwd hoe het allemaal afloopt.

1 vraagje, ben jij heel toevallig van plan een rolkooi in te bouwen?? ik namelijk wel en ben benieuwd waar je de rolkooi nouw precies moet vast maken.

Mvg Pieter

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Off topic berichten zijn verplaatst, zie topic.

@Pieter: hier kun je ook een antwoord op je vraag vinden.

default

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Tefflar schreef:
Vandaag weer pakketje ontvangen (thanks Sander!):




En ik verwacht één dezer dagen nog iets...


Waar heb je dit dashboard gevonden? heb dezelfde maar heel slecht dus zoek een nieuwe

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Deze heb ik van een forumlid Sander overgenomen, gewoon particulier.
Ik betwijfel of hij er in handeld ofzo.

Ps. Dit soort vragen hoort natuurlijk eigenlijk via een PM (privébericht).

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Gisteren mijn nieuwe, betere body (Mini 1000 1977) uitgezwaaid, ik ben nu Mini loos...

Hij is met de plaatwerker mee die hem [u:2k6e0tx2]zou[/u:2k6e0tx2] gaan opknappen.
Dit gaat hij echter nu niet meer voor mij doen, want ik heb nu de body ingeruild.

Kwa opknappen heb ik al een hele tijd niets meer met de Mini gedaan. Ik ben voornamelijk bezig geweest met sparen en overbodige spullen in de verkoop te gooien om dus genoeg budget te krijgen voor de plaatwerker.

De 77'er is nu dus weg. Er zit wel weer iets anders aan te komen wat mij ook een stuk nader tot het hart staat.

Dit gaat hopenlijk al binnenkort een eigen topic krijgen :)

Edit: Oh, en dit geen 1 April grap trouwens!

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Jaja, zit ons maar lekker te maken!

Plaatjes willen we zien! :9

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Hahaha, is het zo duidelijk?

Als het goed is ben ik met ca. een week in de gelegenheid om zelf wat foto's te maken.

RE: Restauratie Mini 1000 1986

Dit topic mag nu echt op slot, het vervolg vind je hier.