Restauratie Mini 1000 ‘86 voor de verkoop

default

RE: Restauratie Mini 1000 ‘86 voor de verkoop

Een maandje geleden heb ik een Mini gekocht om te restaureren en om hem later weer te verkopen, jawel ik vind het hartstikke leuke autootjes maar heb te weinig ruimte om alle auto’s te houden en wil graag straks weer een nieuw project opstarten. Daarom dacht ik, misschien is het leuk om jullie de voortgang te laten zien en misschien wil iemand hem straks wel van mij overnemen.
Het gaat om een 1986 Austin Mini 1000 E S6 en de vorige eigenaar had gelukkig alles goed bijgehouden wat er allemaal al aan was gedaan. Hij had hem in 2007 aangeschaft en doen waren de volgende zaken net vervangen:
 Accubak en de reservewielbak
 A-paneeltjes en de dorpels
 Achter subframe
 Vloer bij de bestuurder

In 2009 heeft hij het volgende laten vervangen:
 De hele neus (spatborden en front)
 Remschijven en blokken vóór
 Remschoenen -cilinders en -trommels achter
 Schokbrekers rondom zijn vervangen
 Alle 4 de Banden
 Koplampen (Duplo > halogeen)
 Verstelbare rijhoogte achter (hilo set) (vóór zitten erbij, maar zijn niet gemonteerd)
 Draagarmen achter door gereviseerde set
 Ontsteking (punten, rotor, verdelerkap)
 Dashboard
 Divers klein werk
 Al eerder gemonteerd: stage 1 kit (loodvrije kop, open luchtfilter, open uitlaat). Zorgt voor wat extra vermogen en een leuk geluid.

Hierna heeft hij er nog geen jaar mee gereden en heeft hem in de garage gezet omdat de achterkant onder begon te verweren. De bedoeling was om dit op te laten knappen maar omdat hij kinderen kreeg, meer had met motoren en hij maar een kleine garage had besloot hij de Mini te verkopen. Aangezien ik weer toe was aan een nieuw project besloot ik om de Mini van hem over te nemen.



Met de Mini op de aanhanger op mijn gemak naar huis gereden en de volgende dag een volledige inspectie begonnen. De onderkant is inderdaad helemaal hard, de dorpels zijn ook helemaal hard, subframes hard, remmen gecontroleerd zijn zo goed als nieuw etc. etc. De verkoper heeft niet gelogen alles is boven verwachting keurig netjes.



Na inventarisatie van de metaal delen voor de achterkant heb ik de bestelling geplaatst. Een paar dagen later aan de slag en de nieuwe delen netjes ingelast.



Ondertussen de deuren eruit gehaald, achterklep en motorkap gedemonteerd, interieur gestript, dashboard eruit gehaald, motor schoon gemaakt.

Hij had nog een nieuw Webasto open dakje bij gedaan dus daar heb ik ook meteen een gat voor ingemaakt.




De onderkant in een verse laag Tectyl gezet en begonnen met de slechte plekjes schoon te maken en te voorzien van etsprimer.



Om de Mini er weer goed uit te laten zien ben ik begonnen met het inventariseren wat er allemaal nieuw besteld moest worden met dit als resultaat:
 Zilveren strips in voor en achterraam
 Spatbordverbreders in RVS met RVS dorpelstrips
 RVS strips (van spatbord naar dak) voor en achter
 Kenteken verlichting chroom achter
 Kofferbak scharnieren chroom
 Radiator
 Diverse slangen
 Aluminium versnellingspook knop
 Luxe rode vloerbedekkingset
 Complete set chroom deurhendels en kofferbakhendel met sloten en sleutels
 Spiegels links rechts chroom
 Oliefilter
 Pedaalrubbers
 Gril set chroom voor compleet
 10 delige aluminium interieur deur set
 Knipperlichten voor
 Achterlichten compleet
Gelijk alles maar besteld en weer een flinke duit armer.

Het lijkt wel sinterklaas.....en dit is nog lang niet alles....



Aangezien het hele interieur aangepakt gaat worden ben ik begonnen met het opnieuw bekleden van het dashboard, ziet er weer strak uit al zeg ik het zelf. Ook de deurpanelen opnieuw gemaakt en bekleed. Er zitten erg fijne BMW stoelen in die aan alle kanten te verstellen zijn dus die laat ik zitten, alleen de bekleding goed schoongemaakt en vervolgens zwart gemaakt. De achterbank is nu gedeeltelijk opnieuw bekleed nu alleen de achterkant nog.




Inmiddels 3 weken vakantie gehad dus lekker de tijd om aan de Mini te werken, alleen wel bloed heet geweest, maar het begint nu wel op te schieten.
Ook bij de verf specialist classic-paint.nl langs geweest voor advies en de nodige spulletjes gekocht, echt een aanrader die man weet waar het over gaat en neemt alle tijd voor je om adviezen te geven, Sander bedankt alvast. Ik wil hem in de originele kleur Targa Red spuiten dus meteen de verf laten mengen.
Nu goed schuren en plamuren.......

En schuren en plamuren kost heel veel tijd ……. Alle delen die wat roest vertoonden goed schoongemaakt met een speciale schijf die roest en verf verwijderd maar het metaal niet beschadigd, daarna in de etsprimer gezet om verdere roest te voorkomen.



Daarna begonnen met de deur, daar zat een gemene deuk in van boven naar onderen, met een schuurblok en “onverslijtbaar schuurgaas” aan de gang en na diverse plamuur beurten was hij strak. Hierna begonnen aan het spatbord, ik denk helemaal kaal maken dan weet je waar je mee werkt, dat had ik beter niet kunnen doen…nu weet ik zeker dat hij een garage de neus heeft laten vervangen…..hij was al helemaal strak gemaakt alleen had er iemand een grove grondverf opgezet, nu kan ik helemaal opnieuw beginnen, klote. Na een paar uurtjes ook het spatbord weer strak gekregen en in de primer gezet.



De deuren en motorkap heb ik vandaag ook in de primer gezet en ik ben van plan om morgen een kleine spuitcabine te maken zodat ik ze kan afspuiten.

Vandaag eerst naar de klassiekerbeurs in Rosmalen geweest en weer wat leuke spulletjes gekocht om o.a. te polijsten. Marcel van classic-paint.nl stond er ook dus even gezellig gebabbeld. Vanmiddag heb ik wat transparant zeil gespannen die gaat dienen als spuitcabine. Hierna het kofferklepje gespoten en ik moet zeggen het eindresultaat mag er zijn, mooi strak en glanzend.



Het leek erop dat de kofferdeksel goed was gespoten maar achteraf bleek toch dat het niet helemaal ok was….stofdeeltjes in de lak . Geen paniek komt wel goed, maar wel weer extra werk. Daarom heb ik eerst de “spuitcabine” aangepast en weer opnieuw begonnen met spuiten…..direct resultaat veel minder stofjes in de verf dus goede voorbereiding geeft beter resultaat!!




De motorkap en een deur gespoten, de kofferklep heb ik inmiddels geschuurd met p2500 en daarna gepolijst en hij blinkt als een baby kontje, meteen ook de nieuwe onderdelen erop gezet, ziet er fantastisch uit toch?



De achterkant (tussen achterraam en motorklep) moet ik nog vernieuwen maar ik heb erg weinig reacties gehad van op de advertentie (wel geteld 1, maar die man reageert niet meer terug) dus als ik deze week geen verdere reacties krijg bestel ik een nieuwe achterkant. Komende week komen er nog wat meer spulletjes binnen om verder te kunnen spuiten, dus volgend weekend gaan we weer aan de slag.

Wordt vervolgd.....reacties zijn altijd welkom.....