Restauratie Mini 1000 uit 1979

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Hallo allemaal!

Nadat ik al veel berichten van anderen heb gelezen, heb ik besloten om ook mijn verhaal hier te gaan plaatsen en bijhouden.

Even korte inleiding. Ik ben momenteel 25 jaar oud en samen met mijn vader heb ik al een aantal auto's gerestaureerd. Namelijk een VW Kever, en mini 1000 Van en nu hebben we dus een mini 1000 uit 1979 gekocht.

Deze mini heeft al een hele historie. In 2004 is de carrosserie opgeknapt en opnieuw gespoten. Er is toen ongeveer een jaar mee gereden toen de vorige eigenaar er een ongeluk mee heeft gehad. Hierna is de auto gestript en zijn de beschadigde plaatwerkdelen vervangen. o.a. het dak, linker voorspatbord en de gehele neus. Vanaf dat moment is de auto in een garagebox terecht gekomen en niet meer naar om gekeken. Tot het voorjaar van 2012. Mijn vader en ik hebben de auto gekocht en zijn eraan begonnen.

Wat we vanaf toen al hebben gedaan is:
- Auto totaal strippen
- Hier en daar wat rotte plekken dicht gelast
- Voor en achter subframe gereviseerd
- Deuren voorzien van nieuwe deurhuid
- Auto geschuurd, geplamuurd en in de epoxy gespoten
- En gisteren is de binnenkant in de nieuwe kleur gespoten

Ik ben van plan om dit verhaal de komende tijd nog wat verder te gaan uitwerken en wat foto's te gaan posten.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Hier een paar foto's van de mini als deze eruit zag toen we hem hadden opgehaald:



We konden hem niet slepen omdat de aandrijfassen nog gemonteerd zaten zodat deze vrij rond konden draaien.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

He mark welkom hier!

Ziet er goed uit, veel succes met je project!!

Grt Erik

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

het dak vervangen, dat hoor/zie je niet vaak...

voordat je hem laat spuiten zou ik proberen of je de ruiten er goed in kan zetten, compleet met pees, het zou zonde zijn als je er na het spuiten achterkomt dat je hem niet kan opbouwen...

wat zijn de plannen verder???

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Hebben wij ook al een keer gedaan, het dak vervangen,

gewoon de 6 stijlen doorgezaagt en nieuwe erop gezet,
is inderdaad niet het makkelijkste om te doen

voor de tweede mini hebben we toch maar gekozen voor het ombouwen naar cabriolet
is ook veel werk maar ook erg leuk.

ziet er goed uit, 1979 hoor je niet heel vaak,

succes ermee

erik

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Bedankt voor jullie reacties.

Het dak van de mini is niet door ons vervangen maar door de vorige eigenaar. Dit is gekomen omdat de auto tijdens het ongeval op de kop in de sloot is beland. Hierbij was het dak zwaar beschadigd, net als de linker voorzijde.

De ruiten hebben we inderdaad eerst erin gepast en alles was netjes uitgevoerd!
Afgelopen zaterdag hebben we de binnenzijde in de kleur gespoten nadat we eerder al de gehele body in de grondlaag hadden gezet. Zie hier het resultaat.




De vlekken in de kofferbak komen door de belichting van de camera.

Verder gaan we nu de achteras monteren (is al gerevideerd) en vervolgens het motorblok reviseren, en de elektra en dergelijke terug plaatsen.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Mooi kleurtje!

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Zo weer even een korte update. Laatste tijd weinig aan toe gekomen omdat we druk zijn met de mini :P

Schiet al aardig op. De kabelboom is weer in de auto geplaatst net als het achter subframe aangezien deze al klaar was.
Ook de pedalen, kachel, km-teller, stuuras, hoofdremcilinder, koppelingscilinder enz... zijn terug geplaatst. Hier en daar nog wat onderdelen in de verf gezet.

Vervolgens het motorblok uit elkaar gehaald. Vorige eigenaar had al aangegeven dat hij wat olie verbruikte. Dit was ook duidelijk te zien, zuigers ver ingelopen op de cilinderwant --> gevolg stootrand. Na een prijsopgave voor opboren + nieuwe zuigers besloten om te kiezen voor een compleet ander motorblok (scheelt dat we er nog stuk of 5 hebben). Dit blok samen met de kop volledig schoon gemaakt zodat hij gespoten kan worden. Nu bezig met de kleppen om ze in te slijpen op de zittingen.

En natuurlijk nog een paar foto's van de voortgang:




Motorblok welke uit de mini komt:




Heb zojuist de onderdelen voor de revisie besteld, en ondertussen zorgen dat alles weer mooi in de verf komt.

Tot zover!

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Weer even een update van het project.

Vanwege het koude weer ligt het momenteel even stil. Maar we zijn weer lekker opgeschoten de laatste tijd. Het motorblok is volledig gespoten en de onderdelen zijn binnen gekomen. Vervolgens begonnen met het opbouwen.

Ondertussen ben ik ook begonnen met het restaureren van het houten dashbord. De laklaag was behoorlijk aangetast door vocht en zon. Heb de oude laklaag met afbijt verwijderd en vervolgens de kleur weer opgehaald en ben nu bezig met nieuwe laklagen. Binnen kort het resultaat!

Zie onderstaande foto's:
Blok en kop gereed om te spuiten




Na het spuiten:




Vervolgens de opbouw:








En een deel van het dashbord voor de restauratie:

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Gaat lekker door zo. Mooi werk.
Spuit je wel het blok, maar zet je niet de aandrijving in de blanke lak ???

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Lekker fris kleurtje! Al zouden misschien de bak en vliegwielhuis wel een vleugje zilver kunnen gebruiken :|

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

De aluminium onderdelen worden nog onder handen genomen. Echter leek het ons niet verstandig om de versnellingsbak schoon te gaan maken toen deze gedemonteerd lag. Grote kans dat zand in de lagers komt.

Dit pakken we binnenkort dus aan. Gaat goed komen! \\:)/

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Laatste weken weer een beetje opgeschoten met het project. Doordat er geen verwarming in de schuur aanwezig is, was het soms wel een beetje afzien.

Maar het resultaat tot nu toe mag er dan ook zijn: de mini is weer voorzien van een hart!!! Nu alles aansluiten en afstellen, en met een paar weken hoop ik dat we hem de eerste keer kunnen starten.

Tot zo ver.

Hierbij nog een paar foto's: (de kwaliteit is niet heel hoog)


Het subframe was al helemaal opgeknapt, is alleen een beetje stoffig geworden.


default

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Leuk project.
Ziet er goed uit.
Geen buitensporig laswerk?

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Afgelopen dagen druk bezig geweest om de mini aan de praat te krijgen. Het wou nog niet echt lukken... zo is een gedeelte van de ontsteking alsnog vervangen en heeft het startrelais het begeven. Maar vanavond was het dan zover. Na 9 jaar stil te zijn geweest heeft de motor voor het eerst weer gedraaid. Klinkt als een zonnetje. Leuke toevoeging gister (24 maart) hadden we de auto exact een jaar in ons bezig.

Nu verder opbouwen zodat we binnenkort buiten even kunnen testen of alles naar behoren werkt.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Afgelopen weken weer lekker opgeschoten met de mini. Eindelijk wordt het weer ook wat beter zodat het wat aangenamer is buiten.

Al even kort een stukje getest met de auto. Hier en daar wat afgesteld en verfijnd. Het valt ons niet tegen hoe de motor loopt.

Vorige week begonnen met het afhangen van de deuren, en plaatsen van de motorkap en achterklep. Alles wordt nu gereed gemaakt zodat we de voorbereidingen kunnen treffen om de buitenkant te gaan spuiten.

Onderstaand wat foto;s zoals hij er nu bij staat. Begint al weer mooi vorm te krijgen :D De bumper zit er voor het beeld ook even op.



RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

De laatste weken heeft de auto een metamorfose ondergaan. De buitenkant is in de kleur gespoten. Dit hebben we zelf gaan. Heeft veel moeite en tijd gekost, maar het resultaat valt me zeker niet tegen.

Daarnaast ook de velgen voorzien van een likje verf, en is het hemeltje opgefrist zodat we deze de komende week kunnen monteren.

Nu komt het mooie werk. De mini afbouwen en daarna eindelijk mee rijden :D Kan haast niet wachten.

Hierbij wat foto's (vanwege de grote als een link geplaatst):
link
link

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Netjes gedaan. Ziet er weer erg BRG uit.
Ook leuk dat je de wielbogen meegespoten hebt. Toch wel met kunststofprimer gedaan ?

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Ziet er netjes uit hoor, wordt een mooie mini zo!

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Het heeft weer even geduurd maar hierbij even een update van de voortgang.

We zijn ondertussen een stuk verder met het afbouwen. Zo is de verlichting gemonteerd en aangesloten. Duurde nogal voordat alles goed functioneerde. Ook is de dakhemel geplaatst.

Tevens hebben we een aantal aankopen gedaan. Zo is er andere bekleding gekocht voor op de bodem. De oude was door het slootwater nogal aangetast. En hebben we twee Corbeau sportstoelen gekocht. Ze zijn nog in prima staat alleen moeten ze opnieuw bekleed worden. Hiervoor zijn we opzoek naar geschikte stof. (als iemand nog ideeën heeft?).

Ook voor het skai leer voor het dashbord, hoedenplank enz.. waren we nog opzoek naar een stuk wat op het orgineel lijkt. Dit blijkt nog wel lastig te zijn aangezien het grove motief niet meer gefabriceerd wordt. Gelukkig hebben we wat kunnen vinden.

Voor de komende tijd staat gepland om de deuren volledig op te bouwen, evenals het dashbord.

Onderstaand nog een aantal foto's (ivm de grote heb ik ze als link geplaatst)
https://lh5.googleusercontent.com/-QEmE ... G_1362.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-hzPZ ... G_1364.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-_arJ ... G_1369.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-xuJs ... G_1368.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-i2f- ... G_1375.JPG

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Hierbij weer een update van de restauratie. De buitenkant is bijna af, op een paar kleine details na.

Van binnen is het interieur voor deel terug geplaatst. Er zijn andere (originele) vloermatten ingekomen, en het gerestaureerde dashboard is weer geplaatst.

De uitlaat is aangepast, er is een maniflow einddemper onder gekomen, wel is het dubbele sierstukje gebleven.

Tevens ben ik nog aan het kijken naar een setje verstralers. Iemand goede tips hiervoor?

Hieronder nog wat foto's van de vorderingen.

https://lh3.googleusercontent.com/-E_Aq ... 1%255D.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-_DgE ... 1%255D.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-LNuG ... 1%255D.jpg

Planning is om het komend voorjaar op de weg te hebben. Zal dan nog wel eerst even langs de RDW moeten aangezien het een schade auto betreft.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Dat ziet er weer heel netjes uit! d:)b

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Ja dat dacht ik ook :D

Helaas net een kleine olie lekkage ontdekt. Ik denk dat een van de aandrijfaskeerringen lek is. :(

Nu alles droog gemaakt en morgen maar even weer kijken.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Die ziet er zeker weer netjes uit.
Een kleine olielekkage: dat hoort toch. ;)

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Zo de olie lekkage is weer opgelost. Een aandrijfas keering was hard geworden. Tegelijk maar het hele dekseltje vervangen want de vorige eigenaar had de keering van buitenaf proberen te vervangen waardoor de halve rand was afgebroken. |:(

Helaas begint het nu koud te worden in de werkplaats. Dit voorjaar wil ik ermee rijden dus zal nog wel even door moeten ;).

Iemand ervaring met een rdw keuring van schade auto's? Moet de auto uitgelijnd zijn enz...?

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Wat bedoel je met RDW-keuring van schadeauto's? Staat hij geregistreerd als schadeauto bij de RDW? Als dat niet zo is, dan geldt volgend mij alleen de normale APK.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Nee hij staat geregistreerd als schade auto bij de rdw. Auto is 10 jaar geleden betrokken geweest bij een eenzijdig ongeval. Politie erbij geweest en die heeft het kenteken ingenomen. Deze krijg je weer terug nadat hij door de rdw is gekeurd.

Komt vast goed, maar altijd handig als je van te voren weet hoe dat gaat.

RE: Restauratie Mini 1000 uit 1979

Wat een plaatje en wat zit die motorkap er netjes in.