Kruimelpad
Restauratie Mini 1987
RE: Restauratie Mini 1987
Ingediend door johngeer op ma, 05-12-2011 14:41
zo vond ik hem weer terug hij ziet er op foto beter uit als dat hij in werkelijkheid is
- Login of registreer om te reageren
Ja had alleen gehoopt dat in iets betere staat was maar dat komt ook allemaal weer goed hoop ik.
zal deze week wat meer foto`s posten want heb hem al een heel eind gestript
- Login of registreer om te reageren
ja hij is op de foto mooier als dat hij in het echt is
maar komt allemaal weer goed hoop ik
in iedergeval een mooi winter project
zal vanavond weer wat foto`s maken hoe ver ik er nu mee ben
- Login of registreer om te reageren
hier wat foto`s zo hij er nu bij staat .
wil hem van het weekend eigenlijk helemaal gestript hebben .
heb nu alleen een probleem dat ik het voor subframe niet los krijg omdat ik die dop niet heb
weet iemand of dat toevallig dop 33 is ?
of heeft er iemand een iedee hoe ik die op een andere manier los krijg.
Verwacht van het weeken weer een update te hebbe maar gaat lekker tot nu toe.
heeft er iemand toevallig een idee hoe ik de bekleding (Betume denk ik ) die op de vloer zit weg te hallen ?
- Login of registreer om te reageren
De bitumen binnen zijn te verwarmen met een verfföhn. En dan met een plamuurmes los te halen.
Aan de buitenzijde kun je het oplossen/verdunnen met benzine en dan met het plamuurmes afsteken. Andere optie is warm stoken met de föhn en afsteken.
Subframe een optie met een Bahco? En de dop zou je eventueel zo bij een gewone automaterialenhandel kunnen halen.
- Login of registreer om te reageren
Het is dop 33.. Teminste die heb ik er ook voor gebruikt en dat paste prima. Wil je het nog beter doen, dan moet je de engelse maat ervoor hebben. Maar dan betaal je belachelijk veel voor iets wat ook "goedkoop" kan zijn.
Succes met demonteren.
- Login of registreer om te reageren
Toch dop 33 maar aangeschaft.
subframe zonder enige moeite het subframe los gekregen.
ik heb gisteren ook de kabelboom eruit gehaald alleen heeft deze het niet overleeft hellaas .
de kabelboom was zo slecht op sommige punten dat hij niet meer te redden was.
zaterdag ga ik verder met de betume van de bodem af te halen en dan is kijken wat we nog meer tegen komen.
ps weet iemand of je kabelbomen nieuw kunt kopen.
grt John
- Login of registreer om te reageren
De prijs valt ook nog wel mee (vind ik), mijn kabelboom zat vol met kroonsteentjes en met een nieuwe ben je in een keer van het gedonder af.
- Login of registreer om te reageren
Hoi Alle.
ik heb van het weekende de binnekant van de bodem helemaal ondaan van de betume die erop zat.
nu wil ik graag de onderkant gaan schoonmaken alleen wil ik de mini hiervoor op zijn kant zetten heeft een van jullie een idee hoe dit het beste aan te pakken .
grt John
- Login of registreer om te reageren
wat ik gezien heb wat heel goed werkt is 2 dakdragers monteren.. helemaal voor en helemaal achterop.. op die manier kan je de mini stabiel omdraaien zonder dat de deuken krijgt.. op de zijkant is niet ideaal.. (op een matras bijv) omdat je door het gewicht en groot zijdeel toch een grotere kans hebt op een deuk
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
hoi.
weet je toevallig of dit gewone dakdrager zijn of is het iets speciaals ?
grt John
- Login of registreer om te reageren
jaapio1984 schreef:
wat ik gezien heb wat heel goed werkt is 2 dakdragers monteren.. helemaal voor en helemaal achterop..
Heb ff rond gezocht maar geloof niet dat ze specifiek voor de mini zijn. Zijn geschikt voor vrijwel alle auto's met "dakgoten".
Gr Mathijs
- Login of registreer om te reageren
ik heb de auto op ijn kant staan is niet op de manier met de dak dragers maar ik heb twee bokken gebruikt die ik in de motor ruimte heb gezet en achter onder de rand van het achteraam
zo als jullie zien is de bijrijders kant er slecht aan toe.
de bestuurderskant ziet er wat beter uit maar heb toch besloten om de dorpel te verwijderen en een nieuwe te plaatsen dit omdat ik niet weet hoe het eronder uitziet.
- Login of registreer om te reageren
nu had ik eigenlijk een vraag als ik de nieuwe binnen en buiten dorpel ga plaatsen wil ik eigenlijk dat deze goed behandeld zijn van binnen om roest te voorkomen.
wat kan ik het best hier voor gebruiken ik weet dat er ML is maar zou er toch graag een laag verf op zetten puur voor de zekerheid
je kun er namelijk achteraf niet meer bij
grt John
- Login of registreer om te reageren
Zo te zien (op de laatste foto) zit er een 'overzetdorpel' onder je mini. De kant is groot dat de oude/verroeste dorpel hier nog onder zit. Zou ik zeker vervangen voor een andere.
- Login of registreer om te reageren
Je houdt je werk in ieder geval goed in de gaten aan alle gelabelde zakjes aan de muur te zien
- Login of registreer om te reageren
hoi.
ik haal alle twee de dorpels weg omdat ik niet weet wat eronder zit .
het is geen overzet dorpel maar toch je weet nooit.
waar kan ik de nieuwe dorpels het best mee behandelen van binnen voordat ik ze ga lassen
- Login of registreer om te reageren
Het is wel degelijk een overzetdorpel, maar waarschijnlijk wat ingekort. Originele dorpels zien er zo uit:
- Login of registreer om te reageren
Misschien een overzetdorpel als een gewone dorpel gebruikt? zou wel heel slordig zijn van de vorige eigenaar.
- Login of registreer om te reageren
ik weet niet zeker of het een overzet dorpel is het is in iedergeval geen orginele dat is zeker maar van een overzet dorpel zijn de watergaten toch dicht.
bij deze dorpel zijn ze open.
maar maakt eigenlijk niet uit want hij gaat er toch af dus komt goed.
ik hoorde wel dat je dorpels kon kopen die wat breder zijn zoals deze maar die toch open zijn is dat ook een overzet dorpel dan
grt John
ps wat smeren jullie aan de binnenkant van een nieuwe dorpel voordat je hem erop last
- Login of registreer om te reageren
nu ben ik bijna zover dat ik volgende week aan mijn dorpels kan beginnen alleen twijfel ik nu of ik echt orginele dorpels ga kopen of immitatie dorpels pak.
dit omdat er nogal een groot prijs verschil in zit.
de andere plaatmaterialen zoals de neus van de mini word wel orgineel.
ik hoorde dat het plaatmateriaal wel wat dunner is maar weet niet of dat dat veel invloed heeft dit omdat je de platen toch altijd goed moet behandelen.
ps mijn mini komt niet in de winter en met slecht weer buiten
grt john
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1987
Ingediend door Maikel91 op vr, 16-12-2011 22:03
Ik heb immitatie gebruikt, wel wat lastiger pas te maken maar viel me reuze mee en je zit er toch niet tegenaan te kijken. Gebruik het prijsverschil liever voor ander plaatwerk wel orgineel te nemen, omdat dat vaak wat beter past natuurlijk.
- Login of registreer om te reageren
Heb toch besloten om mijn dorpels van imitatie plaatmateriaal te kopen.
dit omdat ik het geld liever uitgeef aan orgineel plaatmateriaal dat echt zichtbaar is.
- Login of registreer om te reageren
johngeer schreef:
hoi Mathijs.
ik zie dat je al lekker vorderd met je project.
mijn project is nog net iets verder van huis maar komt ook zeker goed.
alleen nou had ik een vraagje aan je .
ik zie dat jij ook je dorpels heb moet vervangen .
ik ga van het weekend ook mijn dorpels vervangen .
alleen nu denk ik eraan om hier toch imitatie ga gebruiken dit omdat je hier toch niet veel van ziet .
nu is mijn vraag of jij daar ervaring mee hebt.
ik mooet mijn instap lijst vervangen en mijn buiten en binnen dorpels
grt John
Misschien handig als ik hier even reageer.
John!
Ik volg (lees) je topic de laatste tijd al veel. Ziet er goed uit.
Voor je dorpels kun je best wel imitatie gebruiken, vooral "zicht" -delen zou ik origineel voor gebruiken vanwege de pasvorm.
Het origineel, zoals die van een eerdere foto van Risky, beviel mij niet en heb daarvoor een tweede setje dorpels besteld, maar dan de 'brede' versie. Welken naar mijn weten geen specifieke overzetdorpels zijn.
Ik zelf heb eerst de volledige bodem vervangen, daarna de instaplijsten (deurdrempels) en als laatst de dorpels.
Die deurdrempels heb ik wel volledig vervangen omdat ik hierachter ook roestvorming had zitten + de schanierpunten van de deur heb vervangen. foto-->
Komt goed, Succes!!
- Login of registreer om te reageren
hoi .
bedankt voor je info.
ik denk dat ik ook ga voor de iets bredere dorpels .
ik denk namelijk ook dat dit geen overzetdorpels zijn omdat deze gewoon de fentilatie gaten hebben die de orginelen ook hebben.
ga vrijdag de spullen halen en dan zullen we eens zien hoe het gaat uit pakken.
ps waar heb jij de binnenkant van de dorpel mee behandeld voordat je de monteerde
grt John
- Login of registreer om te reageren
Klopt
Eerst gewone primer. Vervolgens epoxy, heb hier 3 dunne lagen van aangebracht.
Let wel op, dit kun je niet onder de gehele dorpel doen!! Met het aflassen van je dorpel breng je namelijk warmte in je materiaal waardoor de verf gaat verbranden/bladeren.
Dan raad je het vast wel al, er ontstaan blaasjes. Holleruimtes waar vocht kan komen = oxidatie. Het zelfde effect als met een verfbrander.
Dit haal je dus ruim weg. Om op de kale plaatsen, na het lassen tectiel op te kunnen spuiten heb ik gaten aangebracht aan de binnenzijde van de auto.
Ik kijk uit naar wat foto's
Mathijs
- Login of registreer om te reageren
gisteren avond de bestuurders kant dorpel verwijderd.
en tot mijn verbazing zag het eronder vrij goed uit .
dit scheelt me weer een binnen dorpel en instaplijst.
er zit ook helemaal geen roest in .
morgen ga ik alles blank maken en in de menie zetten dan is het vrijdag mooi droog als ik de nieuwe dorpel er weer op zet.
hier onder weer wat foto`s
- Login of registreer om te reageren
zo met de kerst dagen toch nog maar wat aan het hobbyen geweest hier onder het resultaat
ps er gaat niks boven de echte lood menie
- Login of registreer om te reageren
zit er toch aan te denken om de dorpel van de mini helemaal door te lassen aan de kant van de bodemplaat.
wat denken jullie hiervan .
ik heb dit ook met de vloerplaat gedaan die heb ik er tussen gelast dit is wel iets meer werk maar vind het er netter uitzien.
- Login of registreer om te reageren
zo gisteren avond maar weer wat aan hobbyen geweest.
en toch maar besloten om de dorpel door te lassen hierbij het resultaat .
daarna alles in de loodmenie gezet .
ook ben ik begonnen aan het wegslijpen van het rotte gedeelte in de wielbak hier ga ik vanavond mee verder.
ps ik zou de bodem er graag piek fijn willen laten uitzien.
wie heeft er ervaring met de bodem strak te maken zou hem graag hebben zoals hij uit de fabriek komt
zou het misschien een optie zijn om de bodem te voorzien van een klein laagje plamuur ?
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1987
Ingediend door Maikel91 op zo, 01-01-2012 23:03
Ik denk dat als je straks alles in een kleur hebt en met de tectyl erop, dat je een mooi resultaat krijgt.
Ik zou geen plamuur e.d. gebruiken maar alleen de lassen vlak slijpen, dan afwerken met (strijk-)kit, menie en tectyl. Ben zelfs bang dat plamuur gaat scheuren waardoor er vocht in komt en dat lijkt me geen fijn idee .
- Login of registreer om te reageren
Kijk is aan !
Mooi man weer een loodmenie gebruiker !
Ik zou als ik jouw was, na het lassen alles goed schuren/vlakslijpen en daarna goed ontvetten.
Loodmenie
Strijkkit na de loodmenie
Antisteenslaglaag van 3M of bodyschutz van 3M (liefst met compressor aanbrengen)
En dan alle gaatjes en naadjes met Valvoline ML inspuiten en dopjes terug drukken.
Geen plamuur gebruiken want dat gaat scheuren en roesten...
Mvg Aroutin
- Login of registreer om te reageren
Nog de beste wensen allemaal .
ik heb toch besloten om de hele bodemplaat te gaan vervangen omdat ik hem niet netje krijg naar me zin dus kan ik het beter goed doen voordat ik er spijt van krijg.
nu is mijn vraag of er bodemplaten te krijgen zijn voor iedere kant van voor te achter dus uit 2 deel bestaand?
grt John
- Login of registreer om te reageren
Ben er net achter via een van onze sponsors dat de platen te krijgen zij per kant.
nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met het vervangen van een complete bodem ?
eventueel fotos.
- Login of registreer om te reageren
nu dat ik toch besloten heb om bijde bodem zijde gaan te vervangen zet ik het plaatwerk even op een laag pitje omdat ik er wel effe voor moet sparen .
en wil de vrouw natuurlijk ook gelukkig houden heb namelijk belooft dat ik het zou zien als hobby en dat het niet met geweld af moest.
marr gelukkig heb ik nog genoeg dingen om schoon te maken en te lakken va het het weekend begin ik met het uit elkaar halen van het subframe .
ik houd jullie op de hoogte
- Login of registreer om te reageren
nu heb ik van het weekend mijn achter subframe uit elkaar gehaald en alle onderdelen los gehaald.
alleen blijf ik nu met een ding zitten wat ik niet los krijg.
hebben jullie enig idee of dat dit eruit moet of dat dit bij een nieuw subframe er ook al inzit ?
ps als het eruit moet hoe krijg ik deze los
zie onderstaande foto`s
alvast bedankt
- Login of registreer om te reageren
Die dingen zijn iets konish, moer losdraaien totdat de kop gelijk met het uiteinde vd bout is zodat het schroefdraad niet beschadigd en een paar klappen met de hamer, dan moet hij wel loskomen.
- Login of registreer om te reageren
Moer aan het einde losdraaien en eruit trekken simpel gezegd.
Wel lastig omdat je aan 1 kant weinig grip hebt Proberen dus om uiteinde vast te zetten, of druk uit te oefenen zodat de hele pint niet gaat draaien.
Suc6!
- Login of registreer om te reageren
ga het vanavond is proberen .
maar er zit toch geen moer op het is een ronde ring met twee gaatje er boven in?
moet ik deze losdraaien?
- Login of registreer om te reageren
Zit wel op een moer op aan de 'binnenkant' in je subframe
Kun je moeilijk bij, maar hij zit er wel!
Zo ziet het eruit (geeft je een idee hoe lang het is)
- Login of registreer om te reageren
o bedankt kon hem al niet vinden
vanavond nog maar is een poging doen thanxs
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1987
Ingediend door stedie op di, 10-01-2012 08:55
Ik heb er onlangs een grote tang op gezet
Er zijn mensen die er ook een moer op vastlassen, maar dat vind ik net iets te brutaal!
- Login of registreer om te reageren
Ja hoor, zijn gewoon nieuw te bestellen. In Engeland 6,5 pond ex verzendkosten.
Maar een van de leveranciers in Nl zal er ook makkelijk voor je aan kunnen komen.
Officiële naam is:
Rear Subframe Trunnion pin
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1987
Ingediend door johngeer op ma, 05-12-2011 14:12
Beste Forum Leden.
ik zal me even voorstellen mijn naam is John.
ik ben hier al een tijdje lid van dit forum.
ik zelf kom uit brabant en ben 28 jaar oud.
ik heb een hele tijd geen mini meer gehad omdat ik mijn tijd hard nodig had om mijn huis af te bouwen.
nu dit weer gereed is kunnen we weer aan het hobbyen slaan.
mijn eerste mini kocht ik zo`n 8 jaar terug dit was het eerste autotje voor mijn vriendin.
ik heb deze mini gekocht zonder enig kennis van mini`s.
het was een gok maar het is redelijk goed uitgepakt volgens mij.
ik heb deze mini toen helemaal opgknapt zodat zij er veilig mee kon gaan rijden.
hellaas moesten we de mini verkopen omdat zij te veel km ging rijden en omdat we geen stalling hadden.
nu heb ik deze eerste mini weer terug kunnen kopen
alleen is de mini nu weer toe aan een grote restauratie beurt hellaas
maar ja ik ben er toch aan begonnen het is toch je eerste mini he.
ik zal jullie op de hoogte houden van het proces.
grt John