Welkom op het forum!
Je kunt hier veel info vinden, maar vragen kan altijd.
Er zitten bij jou in de buurt ook redelijk wat mini gekken.
- Login of registreer om te reageren
Welkom op het forum!
Je kunt hier veel info vinden, maar vragen kan altijd.
Er zitten bij jou in de buurt ook redelijk wat mini gekken.
Ah leuk om weer een verhaal bij te houden!
Veel succes en plezier
Mis je toch iets, ik heb heel veel onderdelen liggen.
Succes met de puzzel!
Groeten Dylan
Ik weet dat hier veel informatie te vinden is. Al een aantal jaren aan het twijfelen geweest over een mini en veel gelezen op het forum. Helaas nooit het geld gehad voor een mini.
Ik ga de opbouw in ieder geval hier goed bijhouden en zal ook foto's plaatsen als ik deze gemaakt heb. Helaas nog geen foto's en thuis geen ruimte om te sleutelen dus de mini staat ergens anders.
@ Dylan: als ik weet wat ik mis zal ik het je zeker laten weten
Je hebt al heel wat geduld geoefend Dylan, dus dit moet goed komen. Want geduld is wat je het meeste nodig hebt, vooral om na te denken hoe 'dat' nu weer moet. Wens je succes!
Hier even een kleine update betreffende de opbouw van de mini.
Al een aantal avonden bezig geweest met de mini. Waren wat dingen die goed gingen maar ook een paar kleine tegenvallertjes. Het is vooral nog veel zoekwerk in plaats van opbouwen, maar dit houd je van de straat zullen we maar zeggen.
In het begin dacht ik dat het wel fijn was dat de subframes er al onder zaten toen ik hem kocht. Helaas kwam ik in de bak met onderdelen allerlei rubbers tegen die er bij het subframe tussen moeten dat werd dus subframe loshalen en rubbers er tussen stoppen. Hierbij kwamen de eerste probleempjes aan het licht. Na het verwijderen van de wielen wilde ik de eerste bouten en moeren loshalen, maar gereedschap bleek niet te passen dus even gecontroleerd... ja ik had toch echt engels gereedschap.
Maar dat werkt dus niet als er overal Metrische bouten en moeren zijn gebruikt!!
Op dat moment dacht ik: nu zal ik het wel gehad hebben, maar nee hoor. Toen ik naar de dempers keek zag ik dat ik daar de moeren ook moest gaan vervangen. De vorige eigenaar zal wel geen goede moeren hebben kunnen vinden om de dempers vast te zetten, dus dan maar wielmoeren erop, want die passen wel
Maar nu zijn ondertussen alle bouten en moeren vervangen met engels draad en zit het subframe er weer onder.
Nu dus verder gegaan, daar waar ik al dacht te zijn (in mijn gedachten is hij al bijna af ). hoofdremcilinder en koppelingscilinder schoongemaakt en geinstalleerd. Nu met de leidingen bezig en wat blijkt: scheur in de leiding die over het voorste subframe gaat .
Voor de komende week ga ik dus eerst op zoek naar een nieuwe leiding. Daarna ook de fusees voor vervangen, komen namelijk schijfremmen op in plaats van de trommelremmen die er nu op zitten. Verder zal er een begin worden gemaakt aan de motor. En natuurlijk zal ik ook het achtersubframe maar een keertje goed gaan controleren
Foto's zijn er nu ook een paar gemaakt! Deze zal ik er ook snel opzetten (als ik erachter ben hoe dat dat werkt)
Groeten Dennis
Hallo mede mini fanaten,
Hierbij maar weer eens een update.
Helaas vordert het allemaal niet zo snel als ik gehoopt had, maarja wie haalt zijn deadline wel
Toch ben ik sinds de laatste update wel weer een stukje verder. Doordat ik bij het voorste sub-frame zoveel problemen tegen was gekomen, ben ik ook het achter sub-frame gaan controleren. Hier waren de problemen ongeveer hetzelfde als bij de voorste Deze gaat er dus zeer binnenkort ook onderuit en dan wordt deze ook geheel in orde gemaakt. Er worden dan ook nieuwe remleidingen gemaakt de handremkabel wordt dan vernieuwd en goed geïnstalleerd en de trompetten worden op de juiste manier vast gezet. Wanneer het sub-frame er weer onder zit zal de spatbord verbreder er tegen komen (kan ik niet plaatsen als de benzine tank op zijn plaats zit) en daarna dus de benzine tank.
Ook (voor mij) nieuwe fusees met remklauwen van standaard mini gevonden Deze krijgen eerst een goede poets en spuit beurt en daarna worden ze komende week onder de mini geplaatst.
Verder zitten de voor en achterruit er al in.
Linkerportier is nu geheel (technisch) klaar. Wil er alleen nog andere deurkaarten op, maar dat is voor latere zorg . Bij het rechterportier zit het raam er nog niet in omdat de raamgeleiders geheel verrot waren
De twee achterste zijruitjes zitten er ook nog niet in, maar dit is omdat ik hier nog geen rubbers voor heb (waren geheel uitgedroogd en gescheurd toen ik ze gevonden had).
Verder heb ik vast de kabelboom zo gelegd dat ongeveer de loop door de motorruimte goed is en dat ik kan zien wat ik wel heb (en niet). Vooral dit laatste is een probleem. Met het verwijderen van de kabelboom (door de vorige eigenaar) wist hij waarschijnlijk niet zo goed wat te doen met het gedeelte dat vanuit het midden de motorruimte in komt en dan via de zijkant weer het chassis in gaat. Hiervoor is dan ook de KNIP methode gebruikt Dit zal dus wat draden trekken worden.
Ook de voor- en achterlichten geplaatst (nog niet aangesloten) Hierdoor ziet het er al meer als een mini uit
De motor ligt ondertussen ook bij de motorboer. Deze heeft laten weten dat de kop nu af is en het onderblok zal ook zeer binnenkort volgen
Volgende keer zal ik iets eerder een update proberen te plaatsen. Dan is het niet meteen zo'n lang verhaal. Maarja het klussen aan de mini is toch net iets leuker dan het plaatsen van het verhaaltje en je kunt je tijd maar 1 keer gebruiken helaas.
Groeten Dennis
Ja dat klopt ik laat het blokje geheel reviseren.
De kop is gedaan en heeft nieuwe kleppen en veren.
Van het blok worden eerst de cilinders opgemeten, daaruit moet blijken hoe ver dat de cilinders versleten zijn. Dan krijg ik te horen of dat honen alleen genoeg is of dat er ook geboord moet worden. Hiervoor lever ik dan de zuigers aan.
Wanneer het dus nodig is zal ik naar een overmaat zuiger moeten gaan, maar ik hoop dat het gewoon met de originele zuigers kan (1275cc).
Ik heb pas ook een blokje laten boren en alles wat er bij komt kijken maar dat zijn prijzige dingen.
Hierbij maar weer eens een update
Er is al weer veel tijd overheen gegaan sinds mijn laatste berichtje. Door lichamelijke klachten gaat het niet zo snel als gehoopt. Ik kan per keer ongeveer 2 uur bezig zijn en dat voor 3 keer in de week. Dus kan het ook niet zo snel gaan.
Toch ga ik nog steeds met veel plezier sleutelen aan de mini Ik houd mezelf nog steeds voor om van de zomer klaar te zijn. Zoals ik eerder al zei: deadlines zijn er om gebroken te worden
In de tussentijd wel wat onderdelen bij elkaar gezocht, schoongemaakt en opnieuw in de lak gezet. Verder is de motor ook terug De cilinders waren helaas te ver (ovaal) uitgesleten en er moest dus ook geboord gaan worden naar de tweede overmaat. Zitten nu dus ook nieuwe zuigers, veren en lagerschalen in. Nu is het tijd om aan de versnellingsbak te beginnen. Geen idee wat de staat hiervan is, maar lijkt me een leuk en interessant klusje
Daarna kan de motor en kop op de versnellingsbak en wordt deze voorzien van een mooi rood kleurtje (toch een 1300 hè). qua carburateur, nokkenas en spruitstukken weet ik het nog niet precies. Leuk uitzoekwerkje dus!
Verder zal ik nog aan het interieur gaan werken en ben ik erachter gekomen dat wanneer je schijfremmen voor erop zet dat je ook andere steekassen nodig hebt houd je bezig...
Zoals al eerder vermeld: nog steeds de twijfel om het dak wit te spuiten. Zal zo proberen wat foto's erop te zetten. Ben benieuwd naar jullie mening!
Je bent iig een echte volhouder. Veel waren er al mee gekapt.
Het opbouwen van de Mini is ook heel leuk en hoeft niet snel te gaan, want voor je het weet is ie klaar.
Ik ben toch wel benieuwd naar foto's.
RE: Restauratie mini '82
Ingediend door D'n D op vr, 29-05-2015 18:58
Hallo allemaal,
hierbij zal ik me meteen even voorstellen. Ik ben Dennis en kom uit Geldrop (NB). Al jaren mini fan, maar nooit een mini gehad.
TOT NU DAN!!!
jaja ook ik moet eraan geloven. eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een mini gekocht. Het gaat hierbij om een mini uit 1982. Deze heeft een van de vorige eigenaren geheel gestript. Daarna heeft hij de auto verkocht (waarschijnlijk toch te veel werk). Daarna is de auto door iemand anders onder handen genomen en die heeft het plaatwerk gedaan. Toen is de mini naar de spuiter gegaan. Hier is de mini antraciet gespoten. Nu ben ik het verhaal binnen gekomen.
Omdat ik wel enige ervaring met sleutelen heb en dit graag doe, maar nog totaal geen ervaring met plaatwerk, was dit de uitgelezen kans. Nu heb ik dus een mini gekocht die geheel hard is en verder een hele hoop dozen met onderdelen... nu maar hopen dat het ook echt compleet is
Wat betreft de mini: antraciet dus (weet nog niet of ik het dak nog wit wil laten spuiten) met sports pack. Verder komt er een redelijk standaard 1300 blok in te liggen. Het interieur komt nog, maar daar ga ik eerst eens goed over nadenken.
Hier ga ik in ieder geval de voortgang bijhouden en bij vragen zal ik zeker nog wel enkele van jullie raadplegen.
Dus nu maar hopen dat ik snel kilometers kan gaan maken