RE: Restauratie mini automatic 1978
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 05-05-2010 00:10
ziet er mooi uit Vooral die Turbo op een 998 blokje is cool! dat zie je niet zo veel.
Ik blijf dit topic volgen
suc6
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door _mini_cooper_ op wo, 05-05-2010 00:10
ziet er mooi uit Vooral die Turbo op een 998 blokje is cool! dat zie je niet zo veel.
Ik blijf dit topic volgen
suc6
Een hoop werk, maar word goed aangepakt zo te zien! De fotoreportage en hobby schuur zien er ook mooi uit!
Ziet er mooi uit zo, ook een leuk spruitstuk zo met de turbo naast het blok.
Ik kan me een Janspeed conversie herinneren die ook de turbo op deze manier gemonteerd had.. erg nice
Jaapio
Heel mooi werk!
Vooral de 998 met turbo is erg interessant.
Ik blijf dit topic volgen!
Hoeveel cc mik je voor in de kop?
Spherix schreef:
Waarom heb je hem niet laten stralen vóór het laswerk?
De reden is vrij simpel, nadat ik alle tectyl had weggehaald, bleef er kaal plaatwerk over. Alle lastige hoekjes zijn of schoongeschuurd of geborsteld waardoor ik goed zicht heb op wat er zoal verroest is. Eerst laten stalen en vervolgens de mooie harde epoxy laag weer verwijderen om laswerkzaamheden uit te voeren leek/lijkt mij zo achterwaards werken.Bovendien ben ik bang dat epoxyprimer vocht/vettigheid aantrekt.
japio1984":xgdrrh40]Ik kan me een Janspeed conversie herinneren die ook de turbo op deze manier gemonteerd had.. erg nice
[/quote:xgdrrh40]
Klopt inderdaad, de bedoeling is dat het gaat passen zonder aanpassingen aan het schutbord. m.u.v. een aantal hitteschildjes. Daarsnaast kon ik zo nog een redelijke header-lengte kwijt.
[size=150:1q1d9ejf]De motor [/size:1q1d9ejf]
De setup/aanpassingen
Het branstofsysteem:
- Elektrische brandstofpomp (type waarschijnlijk Bosch).
- Fuelpressure regelator.
- Brandstofleidingen van en naar de tank (voldoende diameter!).
- Hiff 44 N/A (aangepast voor turbo toepassing.
Ontsteking
De ontsteking aansturing wordt geregeld door een stand alone Magajolt unit. Deze ontstekings aansturings module maakt het mogelijk de ontstekingscurve real-time aan te passen.
Ik heb bewust niet gekozen voor megasquirt, gezien de prijs en een overvloed aan functies die ik niet nodig ga hebben.
Megajolt module
Edis module (afkomstig van Ford)
Ontstekingswiel 36:1
Cilinderkop
De cilinderkop is van het type 12G 202. Deze is inmiddels door mij bewerkt. Enkele bewerkingen zal ik uit moeten besteden omdat ik de hiervoor geen apparatuur heb.
Onderstaande foto’s geven de huidige status weer, opmerkingen/tips zijn welkom.
http://lh4.ggpht.com/_U3fEyZN4Yf4/S8d6H ... G_3026.JPG
Als handleiding voor het aanpassen heb ik het David Vizard ''tuning the A-series'' engine gebruikt. De aanpassingen welke inmiddels door mij zijn gedaan zijn:
- Aanpassen van het/de inlaat traject(en).
- Kleppen ge-deshouldered.
- Inhoud en vorm van de verbrandingskamer vergroot/gewijzigd. (Statische compressie 9:1)
Aanpassingen die nog moeten worden gedaan zijn het frezen van de klepzittingen (3 vlaks) Het plaatsen van grote kleppen 1 7/16’’ inlaat kleppen en 1’’ uitlaat.
Wat mij nog rest te doen is bepalen hoe ver ik de kop nu moet vlakken om aan de juiste statische compressie te komen. Dit ga ik berekenen zodra ik weet welke overmaat zuigers ik moet nemen.
Het Middenblok
Dit is vooralsnog een open einde, binnenkort laat ik de cilinderboringen controleren. Dit zal uitwijzen of er een overmaat aan te pas komt. De standaard drijfstangen zullen worden uitgewogen en zo nodig word de massa per drijfstang gecorrigeerd. Daarnaast zullen de onzuiverheden welke zorgen voor kerfwerking worden weggenomen.
Wat betreft de zuigers, hierover verschillen de meningen. Standaardzuigers schijnen tot 12 PSI redelijk betrouwbaar te zijn. Ik ben nog in overweging of ik “underkrowncooling” toe ga passen.
De Turbo
Als turbo heb ik gekozen voor de Garrett GT1544. De eigenschappen,lees compressormap, van deze turbo passen goed bij de specificaties van de motor.
Een ander voordeel is de eenvoud van de in en uitlaatflens. Een gecalculeerde gok geeft aan dat ik onder volle druk 16 PSI bij 6000 rpm een theoretisch vermogen van 120 krukas PK’s kan halen. Afijn de rollenbank zal dit uitwijzen.
Het Spruitstuk
Het spruitstuk heb ik zoals eerder in dit draadje al werd aangegeven ‘afgekeken’ van de Jan-Speed setup. Op deze wijze hoop ik niet te hoeven slijpen in min schutbord. Een bijkomstig voordeel is dat ik op deze wijze ook meer header-lengte kwijt kan. Een aanbeveling voor iedereen die zich bezig wil houden met drukvulling is het boek van A. Graham Bell ‘Forced induction performance tuning’
Passen en meten, met de buizenbuiger een groot aantal bochten op maat gebogen.
De 'collector' een vloeiende overgang is gecreëerd.
Het resultaat, spuiten en inwikkelen met exhaust wrap.
Een nadeel van deze setup was dat ik totaal niet lekker uitkwam met mijn Wastgate-actuator. Deze heb ik dan ook moeten verplaatsen. Let even niet op de bevestiging hiervan (de bouten waren te lang)
Tot zover, binnekort een nieuwe ‘motor’ update.
Inmiddels al weer een behoorlijk stuk verder. De carrosserie staat weer op normale hoogte dit door een frame wat ik eerder had gelast. Een paar weken geleden had ik via marktplaats een ander subframe kunnen regelen welke wel geschikt is voor handmatige transmissie. Ik heb bewust gekozen om het automaat subframe om te ruilen voor een 'normale, dit omdat het blok anders wel erg laag kwam te liggen.
Nadat ik het hele subframe heb kaalgeplukt heb ik deze in de auto gehangen en de motor inclusief spruitstuk geplaatst. De metingen bleken allen te kloppen waardoor ik niet hoef te zagen in mijn schutbord.
Hieronder enkele foto's
Binnenkort op de sloop even een andere dynamo regelen waardoor ik nog ruimte heb voor een 'front mounted intercooler'
Jezus, ik wil ook zo'n hobby-schuur
Goed bezig, je bent echt geniaal op weg...
@rocco,
De door jou gegeven voorbeelden komen behoorlijk in de richting, met name de eerste foto, dus geen MK1 grille ed.
Vanavond vrij weinig progressie geboekt. Voornamelijk bezig geweest met het indelen van de motorruimte. Eerst even wat modellen van hout gemaakt zodat ik het een en ander kan passen.
Dan is het nog steeds een hele uitdaging. Dit omdat ik graag mijn radiateur naar voren wil plaatsen (incl. electr. fan). Alsof dat nog niet krap genoeg is moet er ook nog plaats worden gemaakt voor een intercooler. Dus de standaard dynamo zal ik moeten vervangen door een kleiner exemplaar met V-pully. op het eerste gezicht komt die van een dewoo matiz redelijk in de buurt.
De indeling die mij het meest geschikt lijkt staat hieronder.
Blank hout = Radiateur (fiat cinquecento)
Zwart hout = intercooler
Zoals je ziet bevind de intercooler zich achter de motorkap, dit heeft helaas tot gevolg dat ik een 4 tal gaten in de motorkap moet maken om de intercooler voldoende te koelen. Om een indruk te krijgen heb ik deze afgetekend.
Doordat de radiateur toch wel redelijk dicht bij de turbo komt heb ik besloten ook nog een aluminium hitte schildje te maken.
Erg gaaf wat je met het blokje aan het doen bent, complimenten.
Ik blijft het zeker volgen, heerlijk om weer wat nieuwe dingen te zien
gr,
Sebastiaan
Niks vermoedend klikte ik op de link, verwachtend dat er weer een Mini in originele staat werd opgeknapt.
Niet dus!
Ik denk dat die ronde gaten voor de intercooler niet zo mooi worden. Ik zou louvres doen (gewoon van die bouwmarkt dingen inlassen). Maar das een ideetje.
http://nl.tinypic.com/r/25gffwx/6
Ik dacht dat deze een automaat had, maar dat staat niet in het artikel.
Ingediend door BCheM op vr, 18-06-2010 12:19
Ziet er goed uit!
En vind gaten juist wel kunnen, met wat rooster erachter oid.
ziet er zeer goed uit, :)" title="Evil" /> maar kan jou motor nog genoeg kantelen met optrekken zodat de uitlaatspruitstukbochten niet tegen het schubord aankomen.
gr Franky
Afgelopen dagen behoorlijk wat kunnen sleutelen en niet zonder resultaat.
Om extra ruimte te maken voor een 'front mounted radiator' heb ik besloten om een Nippo Denso dynamo te plaatsen van een subaru mini jumbo. Dit scheelt enkele centimerers in diamter en 'lentge' van de dynamo. Hierdoor kan de dynamo langs de radiateur draaien waardoor ik nog voldoende spanruimte heb om zometeen de v snaar te spannen.
De radiateur was een ander verhaal, oorspronkelijk was het de bedoeling een radiateur van een Fiat cinqucento te plaatsen. Doordat de fiat radiateur ongeveer even breed is als de gril zou de intercooler boven de radiateur moeten worden geplaatst. Dit hield in dat er gaten in de motorkap zouden moeten komen. Aangezien het 'wolf in schaapskleren idee mij wel aanspreekt vond ik dit zonde.
Op de sloop vervolgens een smallere radiator gevonden,ook deze weer van een Subaru mini jumbo. Zodoende is er naast de radiateur ruimte vrij voor een intercooler en kan de standaard positie van het oliefilter worden behouden.
Zoals jullie kunnen zien: het past allemaal net!
Ook vanavond weer volop kunnen sleutelen
Afgelopen week had ik een intercooler van een Ford escort RS turbo gewonnen op e-bay. Nadat deze was aangekomen heb ik hem even gepast. Helaas kwamen de slang-aansluitingen erg beroerd uit wanneer de intercooler direct achter de grille werd geplaatst. Opzich paste het wel echter de stelruimte voor het spannen van de v snaar liet te wensen over. Ook kwam de slangaansluiting op de intercooler erg dicht tegen het blok aan waardoor er een erg krappe bocht/knik moest komen in de intercooler buizen.
Een beter positie was om de intercooler lichtelijk scheef achter/naast de motor te plaatsen de rijwind wordt door een air-duct door de intercooler geleid. Dit heeft het voordeel dat de wind geforceerd door de intercooler word gedwongen en niet de 'makkelijke'route om de intercooler neemt.
Hieronder volgen de foto's
Hernieuwde inzichten
Tot nu toe leek alles redelijk vlekkeloos te verlopen, in mijn eerdere berichten was te zien dat alle componenten min of meer een plekje hadden gekregen. Ook was ik begonnen met het maken van een mal voor de polyesther ‘air duct’. Bij het inventariseren van het buizenwerk van de turbo naar de carburateur via de intercooler kwam ik helaas tot de conclusie dat het buizenwerk allemaal wat minder mooi zou lopen dan dat ik aanvankelijk had ingeschat. Ook zou de aanzuigbuis naar het luchtfilter nogal lang moeten worden.
Na veel proberen uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten de motorruimte opnieuw in te delen. Dit werd uiteindelijk nogal een omvangrijk project aangezien ik min of meer weer bij nul af was.
1) Uiteindelijk heb ik het spruitstuk aangepast waardoor de turbo zich boven het vliegwiel bevind. Hierdoor kwamen twee 90 gr. Bochten te vervallen in de downpipe.
2) De radiateur van de subaru gedumpt en vervangen voor een nieuwe radiateur van een fiat cinquecento.
3) De intercooler heeft een nieuw plekje gevonden boven de radiateur Hierdoor was ik genoodzaakt de motorkap te voorzien van een gatenpatroon.
Uiteindelijk heeft dit alles geresulteerd in:
- Een reductie in het aantal bochten van het intercooler buizenwerk (1 x 90 gr. 1x 45 gr.)
- Een betere bereikbaarheid van nagenoeg alle componenten.
Hieronder volgen de foto’s
Het aftekenen van de gaten met behulp van een kartonnen mal.
Best strak.
Het gewijzigde uitlaatspruitstuk
De indeling van de motorruimte
De mal voor het bestellen van het buizenwerk.
De nieuwe positie van de dynamo, boven de radiateur.
Het is alweer een poosje geleden dat ik foto's heb geplaatst. Daarom bij deze
Vanuit engeland een doos vol met siliconen intercooler slangen besteld. Deze onlangs geplaatst. Het past allemaal naar wens. Ik kan uit de voeten met een 90- en een 45 graden bocht. De 45 graden bocht vanaf de intercooler is op de foto iets geknikt, dit is opgelost wanneer deze op het plenum wordt aangesloten. Hiervoor moet het plenum eerst nog wel worden aangepast.
Tevens ben ik ook bezig geweest met het koelsysteem. Het systeem is een combinatie geworden van sliconeslang 2x 90 graden bochtjes op de radiateur en rubberslang voorzien van een roestvaststalen spiraal. In eerste instantie was ik engizins sceptisch over de buigradius van de spiraal slang echter blijkt het in de praktijk allemaal mee te vallen. Het excpansievaatje is afkomstig uit een Seat ibza sdi bj. 2000. Deze paste in eerste instantie net niet in de daarvoor 'gereserveerde' ruimte. Dit heb ik uiteindelijk op weten te lossen door het tankje licht te verwarmen met een fohn (verfstripper) en vervolgens hier een flauwe deuk in te drukken. Hierdoor had ik net het beetje extra ruimte wat ik nodig had om het allemaal te laten passen.
Hieronder volgen de foto's
Ziet er wel gaaf uit zo!
2 vraagjes die zo bij me opkomen:
Waar komt je luchtinlaat uiteindelijk te zitten? Als je een luchtfilter zo rechtstreeks op de turbo zet, pakt ie de warme lucht uit de motorruimte, lijkt me niet optimaal...?
De turbo zit naar mijn idee dicht bij de motorkap - misschien eerst even testen of ie niet te heet wordt (hitteschild?) voor je straks de lak van je net gespoten motorkap af brandt...
is wel gelijk een goede reden om een mooi luchthappertje te maken!
Geeft ruimte winst en koele lucht!!
Tis maar een ideetje
link
Turbos get very hot as we all know. Sometimes they get so hot they can melt nearby electronics and effect the paint on the hood! A Turbo Blanket is the best, easiest, and cheapest way to keep your turbo from causing any damage to the rest of your car. Turbo Blankets isolates your turbocharger from the engine compartment, keeping the superheated air where it belongs. Insulating the turbo keeps exhaust gases moving quickly, improving turbo response and retaining boost pressure. The heat blanket works so well in keeping under hood temperature down that you can rest your hand on the blanket without being burned.
Tja, omgerekend zo'n € 70/75,- denk ik. Komen er natuurlijk nog wel verzendkosten bij. Niet een goedkope oplossing, misschien kan je zelf zoiets bouwen?
Ik bedoelde het meer als een optie gezien ik vermoed dat Crispy best wel eens een punt kon hebben.
Leuk te lezen dat er volop word mee gedacht! De luchtinlaat word met een 90 graden verloop bocht aan de turbo worden bevestigd. De luchtfilter zit dan net boven het koppelinghuis vooraan in de motorruimte.Hierdoor word het luchtfilter voorzien ven koele lucht welke lengs, en dus niet door, de radiateur stroomt.
Wat betreft de afstand van de turbo tot de motorkap, deze is zo'n 4cm. Ik verwacht dat een hitte schild in combinatie met een laag isolatie wol voldoende bescherming geeft. Een luchthapper zal hier weinig uihalen dit omdat er zich een 'hogedruk gebied opbouwt net voor de voorruit. Hierdoor kan er geen lucht ontsnappen dus ook geen warmte. Mocht het in de praktijk niet goed gaan, dan kan ik altijd nog een turbo blanked aanschaffen...
en hoe is het nu met het project?
nog vorderingen? vind het echt super hoe jij tewerk gaat,
groetjes
Tof project dit, je pakt het lekker aan,
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat voor aanpassingen ben je van plan op je bak en blok?
Tijd voor een update,
Wat is er zoal gebeurd.
Het uitlaatspruitstuk van de cilinderkop naar de turbo is nu definitief af.
Compleet gelakt met hittebestendige lak en daarna is deze omwikkeld met isolatiemateriaal om de temperatuur in de uitlaat zo hoog mogelijk te houden.
Tevens heb ik een groot aantal universele uitlaatdelen van het merk Simons besteld met een diameter van 2 inch. Ik heb gekozen voor een enkele open absorptiedemper. Mocht dit teveel lawaai geven dan is er nog de mogelijkheid om vrijwel zonder aanpassingen een midden-demper te plaatsen.
De ophangbeugels heb ik gemaakt van universele uitlaatklemmen gecombineerd met een eigen gemaakte haak. De demper is opgehangen aan het achter subframe.
De downpipe van de turbo naar de uitlaat was best lastig, alleen het op maat maken van de 10mm dikke flens was al een behoorlijk karwei. Daarnaast moet dit deel langs het toch al krappe deel achter het motorblok worden gewurmd waar ook al het spruitstuk zit. En last but not least, het moest deelbaar zijn om de downpipe te kunnen (de)monteren zonder het blok uit de auto te hoeven lepelen.
De header is gemaakt van 3 mm plaatstaal welke ik in model heb geklopt. ik heb bewust gekozen om de interne wastegate te scheiden van de uitlaatgas route. Hierdoor wordt de hoofdstroom niet gehinderd door de gasstroom uit de interne wastagete. Beide stromen worden na ongeveer 20cm weer samengevoegd.
Hieronder de foto's:
RE: Restauratie mini automatic 1978
Ingediend door Hillebrand op di, 04-05-2010 23:55
[size=150:x51joc6h][u:x51joc6h]Restauratie Austin mini automatic b.j. 1978.[/u:x51joc6h][/size:x51joc6h]
Na het sleutelen aan een behoorlijk aantal brommers, gevolgd door een aantal auto’s werd het tijd voor een project. Omdat ik van jongs af aan al geïnteresseerd ben in klassieke auto’s lag het dan ook voor de hand een klassieke auto te gaan opknappen.
Daar het mij voornamelijk gaat om het sleutelen en niet om het rijden heb en had ik ook geen tijdsinschatting gemaakt. Op het moment van aanschaf was ik nog (werktuigbouwkunde) student en had ik tijd in overvloed, inmiddels is het studentenleven ingeruild voor een kantoorbaan waardoor vrije tijd een andere en betekenis krijgt ;-)
Waarom een Mini?
De keuze voor een mini was relatief eenvoudig. Het model en geschiedenis heeft mij altijd al geboeid. Daarnaast is de verkrijgbaarheid van onderdelen zeer goed te noemen en dit ook nog tegen redelijk prijzen. Tevens is het plaatwerken relatief eenvoudig, zeker niet onbelangrijk bij een eerste restauratieproject.
De wensen
Een korte opsomming
Exterieur : Sportieve uitstraling uit de jaren ’70. Incl. accessoires
Kleur : Tartan rood (carrosserie), Zwart dak en verbreders (Group 2)
Wielen : 10’’ staal (crème wit)
Interieur : Zwart lederen kuipstoelen (4-pt. Gordels)
Motorisch : A-series (998 cc) i.v.m korte slag (+/-80pk)
De aanschaf:
Na enig speurwerk werd in de buurt een mini gevonden welke in aanmerking kwam als restauratieproject. Na een korte rit op de autoambulance stond de nieuwe aanwinst in mijn hobby schuur.
De schuur.
De inspectie:
Na enig speur- en demontagewerk kwamen de volgende rotte plekken aan het licht.
Van voor naar achter
- L-voorscherm
- R-voorscherm
- Parafan
- Schutbord
- Vloerdelen
- A-paneel L/R
- Deur L/R
- Dorpels L/R
- Kofferbak bodem
- Kofferdeksel
- Banaan (incl. hoekstukken)
- Rand van schanieren kofferdeksel
- Rand onder achterlichten
En de rest….Kortom genoeg werk!
Als eerst begonnen met het verwijderen van alle losse onderdelen incl. het takelen van de motor.
Vervolgens heb ik het front verwijderd, een spit gelast en de carrosserie daar in gehangen. Hierdoor was de carressorie gemakkelijk van tectyl te ontdoen.
Vervolgens begonnen aan diverse lasklussen.
Enkele voor-na resultaten
Misschien ziet het er wat slordig uit, maar dat komt doordat het naadje, waar normaal de roest begint, geheel is vertind.
[size=130:x51joc6h]
Meer foto's
[/size:x51joc6h]
http://picasaweb.google.com/hillebrand2 ... e20100329#
Na afloop zullen alle delen worden gestraald zodat ik er nagenoeg zeker van ben dat alle roest ook daadwerkelijk is verwijderd.
De motor volgt later. Deze wordt omgebouwd naar een drukgevulde motor doormiddel van een Garrett GT1544 turbo. Deze ombouw is al in een redelijk ver gevorderd stadium. Foto's van het restauratieproject en de motor zijn te vinden op link