Restauratie Mini Bean "74

RE: Restauratie Mini Bean "74

Eindelijk rijd hij dan en heb ik hem voor de deur. Nadat ik hem gekocht had met een "lekke koppaking" en achter af de kop gescheurt was rijd hij. En hoe echt super lache om er in te rijden.
Nu kan ik rustig gaan beginnen met het opknappen van het beestje. Er zit apk op tot mei 2008 maar de carroserie heeft heel wat aandacht nodig.
Dit is hem dan:

Een 1000 leyland uit 1974.
Helemaal standaard maar overgeschilderd met de roller en kwast.
Nu kwam ik bij het loshalen van de bekleding van het dash een paar draden tegen. het een lijk mij de achterruit verwarmings schakellaar met weerstand. Maar nu die lossen draadjes ik zou niet weten waar ze voor zijn. Misschien hebben jullie een idee. Hier een foto:
link
Hoop dat jullie me kunnen helpen. En ja Bruutmans je kop doet het nog goed na zijn revisie beurtje.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Wat geweldig. Heb toendertijd nog met de verkoper gebeld, maar het kwam mij toen financiel even niet uit. Erg leuk ding.

[size=75:62x8kcf7]Die draadjes zijn volgens mij (!) voor je mistlamp achter..[/size:62x8kcf7]

RE: Restauratie Mini Bean "74

leuk ding zeg, ff naar de praxis voor een stevig hangslot aan de deur :+)

die bedrading hoort niet in een mini, gaaf kroonsteentjes, kortsluitingveroorzakers zijn het...

RE: Restauratie Mini Bean "74

Ik heb toevallig van de week mijn oude kabelboom uit mijn mini gerost, de lange kabel helemaal links is de kabel die naar je binnenverlichting gaat (die met die wittte beschermhoesjes), die andere zijn idd vaak voor het mistachterlicht of de achterruitverwarming.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Bedankt voor de reacties ik kan geen schakelaar vinden voor het mist achterlicht. Dus dan zullen deze draaden er wel voor zijn.
Het andere gehobbyde stukje kabelwerk is inderdaad voor de achterruitverwarming ( zal er orgineel wel niet in zitten).
Hoop binnenkort een garage te vinden want doet toch wel pijn om hem te zien roesten. Zal binnenkort wat foto's plaatsen van de roest voor wat adviezen ;)

default

RE: Restauratie Mini Bean "74

Hey hallo H@nz, ik zag je mini vanmorgen staan toen ik mn dochter naar school ging brengen recht tegen over de friettent.... leuk nog een Mini liefhebber in Gemert ben nl zelf druk bezig met een 73 minitje....
Lassen schuren je kent t wel....

succes met de Mini....

Gr Iwan....

RE: Restauratie Mini Bean "74

Ja kan kloppen op de wijst. Hij staat nu even onder een carpoort zodat ik droog kan sleutelen.
Het is inderdaad fijn te horen dat er meer active mini liefhebbers in Gemert zijn. Misschien kunnen we elkaar nog is helpen ;)

RE: Restauratie Mini Bean "74

Nou inmiddels wat verder gegaan met het ontdekken van alle slechte plekken. Hij heeft op alle bekende plekken roest.
Alleen de bodem en subframe's zijn goed en of deels vervangen. Zo hebben ze de dorpels wel vervangen maar niet echt goed gelast. Het lijkt er op of de stroomsterkte iets te hoog stond. Zie hier wat ik aantrof:
link
Zou dit te redden zijn op moet ik een nieuw stukje er in lassen?

Een ander plekje waar ik me zorgen overmaak is de dak rand deze is wat veroest maar het lijkt alsof er water tussen is gekomen en hij van binnen uit weg roest is dit nog te redden.
link
link

Dit lijkt mij het lastigste plekje aan de mini om op te lappen. Verder zijn alle gaten en bobbels te vinden op:
link

RE: Restauratie Mini Bean "74

Die plekken zijn op zich nog best goed aan te pakken hoor, zien er niet superslecht uit. Je zal m wel helemaal aan moeten pakken maar is allemaal nog niet doorgeroest (zoals het er nu uitziet).

RE: Restauratie Mini Bean "74

Ik heb al veel foto's en verslagen gezien van opknap projecten. Maar waar vind ik nou een mooi uitgebreid verslag met veel foto's van een restauratie van een mini?

default

RE: Restauratie Mini Bean "74

Tja H@nz weet je meestal zetten ze foto's op internet maar tekst erbij zetten valt niet altijd mee.

Ik heb ff naar je foto's gekeken en moet je zeggen dat er nog heel wat laswerk aan zit ik hoop voor je dat je dat allemaal zelf kan doen anders trek je knip maar open.
Mocht je eens willen zien wat er bij de mijne vervangen moest worden om je een idee te geven dan kom je maar eens op de koffie...
Succes groeten Iwan....

RE: Restauratie Mini Bean "74

Ja valt idderdad niet mee.
Op zich zal het laswerk niet een heel groot probleem vormen. Heb nog geen mini's gelast maar wel al heel wat plaatwerk op stage's (Ja ben nog student dus heb geen brede beurs ;) )
Maar mocht ik ergens tegen aan lopen weet ik je te vinden ;)

RE: Restauratie Mini Bean "74

EINDELIJK ik heb een droge stal :D .
Eindelijk dan kan hij naar binnen. Ik ben nu bezig met het aftimmeren van de stal zodat de tocht weg blijft. Hij staat al te wachten ;) . Een beter voornemen voor dit jaar had ik niet dus ben helemaal blij met mijn schuur. Kan ik toch nog beginnen met de restauratie.
Hier wat foto's




RE: Restauratie Mini Bean "74

Mooi dat hij binnen kan staan! Ga je hem gelijk helemaal aanpakken? Ik ben ok nog een studentje, dus ik weet hoe irritant het is om een krap budget te hebben :P

RE: Restauratie Mini Bean "74

[size=75:2w2vfi81][Quote verwijderd, probeer alleen het hoognodige te quoten - Evity][/size:2w2vfi81]

Same here...
Maar het scheelt wel nu hij lekker droog staat.
Ik hoop hem een keer te kunnen spotten!! :)

RE: Restauratie Mini Bean "74

Ja ik ga hem helemaal aanpakken. Ik zie geen andere weg :x De body is een een slechte staat dus als eerste strip ik hem helemaal. Dan kijken wat wijsheid is of deze body opknappen of een betere body zoeken.
Maar de gedachte dat ik er voorlopig niet in zal rijden is wel een beetje zuur ;)

Mike, van Bakel naar Gemert is maar een stukje :P

RE: Restauratie Mini Bean "74

Als hij lekker binnen kan staan voor een tijdje zou ik hem inderdaad lekker strippen. Als je nu al ziet dat hij in slechte staat is zul nog meer tegen komen :x
Het is wel heel erg leuk om een slechte body op te knappen, dan krijg je veel voldoening van je werk :D
Maar dan moet je wel weer zelf kunnen lassen enzo :|
Misschien is het ook handig om kritisch naar jezelf te kijken. Ben je handig? Gewoon lekker zelf doen, daar leer je een hoop van. Heb je 2 linker handen, dan zou ik gewoon een goede body kopen waar (bijna) niks aan gedaan hoeft te worden.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Ik kon voor een leuk bedrag een body uit 75 overnemen met een hard dak en nieuwe plaatwerk delen. Vandaag wezen ophalen en ziet er goed uit het wordt dus een andere body ;) Hier het eerste plaatje:

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo! Gelijk een andere body :D Kun je mooi alles overzetten als de body klaar is, dat is het leukste :D
Ga je dat allemaal in die schuur doen?
Heb je nog meer foto's?

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo ik ben weer verder gegaan een half uurtje geleden zag hij er zo uit.



Maar na een paar uurtjes werk was hij ontdaan van zijn hartje. Hij is nu bijna helemaal gestript. Hij staat er nu zo bij morgen verder met de laatste loodjes van het strippen. Dit strippen is overgens niet onaardig gegaan naar mijn inzien. Weinig tot geen tegenslag of tegen vallers :D. Maar zal niet te hard roepen wat nog niet is kan nog komen ;)





Groeten,

Hans

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo, lekker bezig geweest! Verder nog rotte plekken tegen gekomen tijdens het demonteren?

RE: Restauratie Mini Bean "74

Nouja tegen gekomen. Ik had hem al goed nagekeken en ben alleen wat kleine gaatjes tegen gekomen voor de rest valt het mee. Veel meer kom hij ook niet roesten ;)
Echter ga ik de andere body gebruiken waarvan ik hard opzoek ben naar het chassis nummer :?
Groeten,
Hans

RE: Restauratie Mini Bean "74

In de paravan of op de kokerbalk bij de voorstoelen als ik me niet vergis.
Hij is van 75, dus volgens mij staat hij dan op de kokerbalk.

RE: Restauratie Mini Bean "74

@H@nz: zie dit topic voor meer informatie over het vinden van je chassis nummer.

RE: Restauratie Mini Bean "74

heey, jij hebt een krik van de Lidl :P

Die heb ik toevallig ook haha.


Ga je nog wel de Bean kant op? Groen met zwarte motorkap?
Ik was aan het kijken op internet en kwam er eentje tegen die gerestaureerd was, erg leuk als die orgineel dan is. Met die hangsloten eraan voor de looks, dat is geweldig :P

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo weer even een kleine update. Ik heb het blok uit het subframe en een heel eind ontvet, nog niet helemaal maar de remreiniger was uitverkocht bij de action.
Ook erachter gekomen dat mij voorsubframe nog hard is maar wel wat schade heeft. De vier gaten waarmee hij aan de body wordt gemonteerd zijn groter en ovaal dus daar moet ik even wat aan doen. Verder gaan ze alle 2 naar de straler waarna ze gecoat worden.
Maar deze week staat mijn mini even aan de kant omdat mijn daily driver is afgekeur op wat roest, dus eerste die maar even lassen.
Hier wat foto's:






Trouwens bij het opruimen van mijn achterklep nog een leuke vonst gedaan. Zat tussen het frame van de achterklep.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Dat zijn al de eerste verdiensten ;)

RE: Restauratie Mini Bean "74

Daar kwam dat vervelende rammeltje dus steeds vandaan :x :P ;)

RE: Restauratie Mini Bean "74

Nou het gerammel van deze heb ik niet gehoord. kwam niet boven de rest van de geluiden uit ;)

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo eindelijk weer is aan de mini kunnen werken. lag een tijdje stil omdat mijn andere auto (fiat uno) gelast moest worden voor de apk. Die is dus inmiddels gekeurd en verkocht. Heb nu een andere daily driver zolang de mini binnen staat. Schrik niet een Opel kadett c city uit "78. Helemaal gelast dus geen roest en rijd super :x

Nou de mini is inmiddels helemaal gestript en de body staat aan de kant zat eecht veel roest in dus ben blij dat ik een andere heb. Mijn slechte nieuws is dat mijn vermoede klopte, het achter subframe is rot op zoek naar een ander dus voor de rest zien de onderdelen er nog goed uit. Alle delen van het voor en achter subframe worden verzinkt en gecoat. zodra dit weg is kan ik eindelijk aan de body beginnen, hier de foto's:









Vraagje waren de subframes allemaal groen uit die tijd?

Groeten Hans

RE: Restauratie Mini Bean "74

Subframe is standaard gewoon zwart, ook in die tijd. De mini zal dus ook al eens opgelapt zijn. Aan de gaten te zien hoef je het frame niet weg te doen hoor. Als je het oplapt en goed last, dan zou je ermee door de keuring moeten komen.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo heb 2 nieuwe subframes met pu rubbers. Achter frame was rot, voor was nog goed maar was zonder rubber (solid mount). Deze is met rubbers, dit past toch gewoon op mijn carroserie.
Ik breng ze binnenkort naar Best waar ze in de klt lak worden gezet. Kan ze daarna weer opbouwen.
Ik wil alleen mijn draagarmen e.d. ook netjes in de lak zetten (zelf). Weet iemand met wat voor lak ik dat het beste kan doen het gaat om de kleuren zwart en geel.
Hier de foto's.


RE: Restauratie Mini Bean "74

dat is een dure investering :P

Ziet er goed uit

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo na een tijdje weer een update.
Afgelopen met veel bewondering naar IMM geweest, echt prachtig, veel inspiratie opgedaan :P, En toch heel wat bekende mini's gezien uit deze rubriek.
Maar goed, ondertussen druk bezig met de carrosserie. Het spit is nog in de maak maar kon niet wachten met beginnen.
Aan een kant zit al een nieuwe dorpel en zijscherm in gelast. Dit haal ik er echter weer uit omdat dit niet naar mijn zin zit. Maar eerst begonnen aan de andere kan daar heb ik ook al de dorpel, zijscherm en overzet dorpel voor. De rotten delen ben ik nu aan het verwijderen en de tectyl in de wielkasten aan het krabben wat een rot werk maarja hoort er allemaal bij.
Voor de rest ligt de gehele ophanging nu uit elkaar. De onderdelen staan zelfs al in de grondverf. Binnen kort de nieuwe subframes wegbrengen voor een ktl behandeling.
Ik heb alleen een vraag wat ik met mijn voor subframe moet doen zou ik de solid Mount gaan gebruiken of de nieuwere versie met de rubbers? Wat raden jullie aan?






Dit is de kant waar ik niet tevreden over ben.

RE: Restauratie Mini Bean "74

H@nz schreef:
Ik heb alleen een vraag wat ik met mijn voor subframe moet doen zou ik de solid Mount gaan gebruiken of de nieuwere versie met de rubbers? Wat raden jullie aan?



Zonder die rubbers kan die daar voor de APK ook niet op afgekeurt worden. Maar persoonlijk even kijken of ze bij dat jaartal horen en er dan dus wel of niet op doen.

RE: Restauratie Mini Bean "74

maakt niet uit voor APK, kijken ze niet naar.

Ik zou niet voor solidmount gaan maar voor de wat hardere versie.
Heb ik onder mn Mini zitten (met flipfront) en ze zijn best stijf, maar volgens mij zijn die aluminiumdingen weer wat te veel van het goede.

Zoek ook ff verder op het forum, hier is al over geschreven.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Dacht ff dat hij af was op IMM


zie hier

RE: Restauratie Mini Bean "74

Nee helaas nog niet af nee ver van :x . Ik was wel op IMM zonder mini helaas tot mijn grote spijt. Het heefy me wel aan het denken gezet om mijn Kadett c weg te doen en een rijdende mini voor terug te kopen.

RE: Restauratie Mini Bean "74

Sjoerd schreef:
maakt niet uit voor APK, kijken ze niet naar.

Ik zou niet voor solidmount gaan maar voor de wat hardere versie.
Heb ik onder mn Mini zitten (met flipfront) en ze zijn best stijf, maar volgens mij zijn die aluminiumdingen weer wat te veel van het goede.

Zoek ook ff verder op het forum, hier is al over geschreven.



IDD, zelf ook ff zoeken, je haalt nu 2 dingen door elkaar.

Groet ron

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo na een lange vakantie en het behalen van mijn MBO diploma weer begonnen aan de mini.
Ik zal binnen kort een uitgebreide update plaatsen had nu alleen even een vraagje:
Waarvoor dienen de opstaande randen rond de achterspatborden (zie foto)?
Deze zijn bij mij zoals je ziet gedeeltelijk weg geroest. Wat raden jullie aan? de randen weer in orde maken of het nieuwe vloerdeel er strak tegenaan en de hoek dicht lassen.



Alvast bedankt

RE: Restauratie Mini Bean "74

Volgens mij zijn dat lasnaden voor puntlassen (zo ff uit m'n hoofd gezegd).

Groet ron

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo na lange tijd van afwezigheid zal ik weer is wat posten. Het project is zeker niet dood maar en ben weer gestart met een nieuwe opleiding die op moment veel tijd kost dus vandaar dat het even niet hard gaat.

Sinds mijn laatste update is er toch best veel gedaan aan de mini, vooral las werk en opknap werk van laswerk van de vorige eigenaar. Ook heb ik op het werk een nieuw spit gelast wat veel gemakkelijker werkt.

Achter is het laswerk aan de bodem klaar. Alleen de banaan moet er nog op. nu ben ik begonnen met de rechterkant van de mini. Het zijpaneel is verwijderd hier en daar wat kleinen plekjes gelast en het bodem deel van de bijrijder vervangen. Aankomende week komt de nieuwe dorpel erop en het deel van het schutbord Deze staan nu in de inox primer. Genoeg woorden hier wat foto's









RE: Restauratie Mini Bean "74

Hoi,
Ik zie dat je de tijd neemt om goed laswerk te verrichten

! HULDE !

Succes met je project.

Mocht je tijd hebben, plaats dan wat foto's van je spit.

Bedankt!

RE: Restauratie Mini Bean "74

Zo weer terug van weg geweest. Ik heb niet stil gezeten maar heb weinig aan de bean mini kunnen doen. Dit heeft als grootste reden een 2de Mini. En dan wel een rijdende! Nu ik iedere dag met het ov naar school ga en eigenlijk geen auto nodig had. Heb ik pas mijn C kadett verkocht, Maar omdat het mini rijden toch kriebelde en ik toch af en toe een fun ritje wil maken ben ik weer opzoek gegaan naar een mini. Na wat slechte gezien te hebben heb ik toch een goede en betaalbare mini gevonden. Het is een Mini 1000 HLE geworden. Hier de foto’s:






Hij is van binnen en buiten wat opgeleukt en verbouwt. Helaas zijn de sportpacks aan de body geplamuurd wat begint te scheuren. Ook zijn de bumpers verwijderd maar niet echt netjes. Dit pak ik misschien later nog wel aan. Het interieur heb ik wel al veranderd achterin was de achterbank vervangen voor een kist met muziek instalatie. Deze heb ik verwijderd en er moet nog een achterbank in komen. Verder komt er nog een nieuw dashboard want met deze zijn de tellers lastig af te lezen, en het middenconsole heb ik verwijderd.
Eerst apk klaar maken, moet 2 puntjes in de bodem lassen, de stuurinrichting nakijken en de alarm lichten fixen. Daarna moet hij worden afgesteld, er zit een stage 1 kit op maar hij komt pas tot leven in zijn hoge toeren gebied als ik vroeg schakel valt hij ver terug en verzuipt hij.
Hij is bedoeld om te rijden het resto project ga ik na de apk van de blauwe weer mee verder. Ik houd jullie op de hoogte.

Hans