Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Hallo mini-genoten,

Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van mijn restauratie project.
Om mijn site http://www.restauratieworld.nl zal ik verslag doen van de restauratie van mijn Austin Mini Countryman MKII uit 1969, verder is er nog meer informatie te vinden over mij en andere onderwerpen.
d:)b
Ik nodig jullie van harte uit om een kijkje te nemen op de site en eventueel deel te nemen aan de conversaties op het forum.

Wil je, je restauratie bijhouden van wat voor voertuig dan ook, dan is dat mogelijk om een Topic te openen. O:)

Groeten Joho,

restauratieworld.nl (Restauratie World)

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Hallo allemaal,

Op dit forum wil ik de restauratie van mijn Mini bij gaan houden.
Ik ben reeds begonnen met de restauratie en zal hier een korte beschrijving geven van wat ik al gedaan heb.
:
:
Na een lange zoektocht naar een mini Countryman/Traveller met houden sierlijsten, had ik er dan uiteindelijk één gevonden in Engeland.
Deze mini stond op ebay en werd verkocht voor een prijs van 2500GBP, het ging een Old Englisch Green Traveller uit 1963. Helaas was mijn budget niet toereikend om deze mini te kopen. Omdat ik contact had gezocht via de mail, kwam hij met een tweede mini waar hij nog geen foto's van had. Deze wist hij nog ergens te staan. Bij het zien van de toegezonden foto’s was ik niet erg onder de indruk van de staat van deze mini, jammer want deze auto's zijn niet veel te vinden en na restauratie kunnen ze een aardige waarde behalen.
Uiteindelijk, na veel mailtjes heen en weer zijn we tot een overeenkomst gekomen en heb ik de mini in April 2009 uit Ramsgate(Engeland) opgehaald, waar de verkoper (die uit Oxfordshire kwam) de mini naar toe heeft gebracht.
Na het opruimen en schoonmaken van de garage kon de mini daar mooi gestald worden.
Bij het nalopen (waar we in Ramsgate geen tijd voor hadden ) , bleek dat er nog wel het één en ander ontbrak aan het interieur trim, maar voor de rest wel redelijk compleet.
In de weekenden ben ik begonnen met het demonteren van de onderdelen, zodat ik aan het plaatwerk kon gaan beginnen. Niet alle bouten wilden gemakkelijk van de mini verwijderd worden, maar met wat WD40 en Manpower lukt alles.
Nadat alles er af was, kon ik mooi kijken welke plaatwerkdelen aan vervanging toe waren(was al redelijk goed te zien voor demontage ). Om voor de onderdelen een niet al te hoge prijs te betalen, bleek Engeland met de lage pond een aantrekkelijke optie. In Nederland ben je vaak 30% duurder uit en omdat ik een redelijk grootte order plaatste kreeg ik de het plaatwerk gratis thuis bezorgd, echter hadden ze specifieke onderdelen die niet vaak vervangen hoeven te worden niet op voorraad en de plaatwerk fabriek die ze levert was i.v.m. verhuizing niet in staat dit op korter termijn te regelen. Het plaatwerk heb ik in de zomervakantie mogen ontvangen. Hiervoor was ik al begonnen met het weghalen van zoveel mogelijk roest zodat ik het nieuwe plaatwerk goed kan monteren.
Al gauw bleek dat het tooboard aan vervanging toe was en ben ik een zoektocht gestart om dit deel in Nederland te kunnen bemachtigen. Uiteindelijk kwam ik bij [bedrijfsnaam] terecht die een loods vol plaatwerk had uit de jaren 90". Bij hem kon ik een Originele Rover tooboard bemachtigen, die nog enige modivicatie nodig had voor het plaatsen in een auto van 1969.
Om de mini recht te houden bij het vervangen van het plaatwerk, kwam ik op een site tegen, dat iemand een soort spit gemaakt had waar de mini om heen draait. Ik kon via een kennis aan goedkope metalen buizen en hoekijzers komen voor het maken van een frame en draaisteunen.( een MIG lasapparaat had ik al via marktplaats gekocht)
Nu de mini aan het spit hangt, ben ik begonnen met het vervangen van de het tooboard, door eerst alle puntlasjes met een puntlasfrees uit te vrezen. In het tooboard heb ik gaatjes gemaakt om deze te kunnen proplassen aan het schutbord(firewall). Nu het tooboard er in zit ben ik een helft van de vloer gaan verwijderen om zo het nieuwe vloerdeel te kunnen plaatsen. Om dit te realiseren moest ik eerst de bakken bij de passagiersstoelen verwijderen en de crossmember waar de bestuurders stoelen aan vast zitten.
Uiteindelijk heb ik besloten om de centrale tunnel, die toch eigenlijk ook wel aan vervanging toe is, in zijn geheel maar te vervangen. Dit plaatwerk heb ik begin januari besteld bij de leverancier uit Engeland met nog wat extra onderdelen die later van pas komen. Nu is het wachten op ontvangst van het plaatwerk en kan ik na de tentamens weer verder met de mini.

foto's volgen

:
:
:
:
Groeten, Jorrit

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

MB300D schreef:
Hallo JoHo,
Geweldig leuk dat je een eigen site en forum gemaakt heb voor je reatauratie van je Mini Countryman.
Ik zal met belangstelling de voortgang volgen, en heel veel succes met het vervolg.
Als het zover is dat je klaar bent, hoop ik dat ik een keer met de mini een ritje mag maken.
Groetjes van
Wim ut Top



Hey Win ût Top,

Ik ga er iets moois van maken en tegen de tijd dat hij af is ben ik natuurlijk de eerste die er een ritje in gaat maken :P
Maar als je over 5 jaar tijd hebt ben je uitgenodigd om een ritje te maken. tussentijds moet je het maar doen met een volle garage :D .

Groeten,
Jorrit

Hier de foto's van het too-board.
geplaatst in de kerst-vakantie na veel hak en breekwerk.
Eerst geprobeerd met een puntlasfreesje en later losgemaakt met een puntlas boortje.




]

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Afgelopen weekend ben ik weer bezig geweest met de werkzaamheden aan de mini.
bij de lokale ijzerwaren handelaar HSS kobalt boortjes(6mm) gehaald om het heal-board(subframe bevestiging paneel).
met deze boortjes kun je makkelijk door de punt-lasjes heen boren en het oude plaatwerk verwijderen, de gaatjes die je geboord hebt in het te behouden plaatwerk kun je gebruiken om het nieuwe plaatwerk-deel met prop-las aan elkaar te hechten.
Bij mijn mini was al het een en ander aan verstevigingen aangebracht, waardoor het vrij lastig is om te verwijderen. Hier ben ik afgelopen weekend dan ook 2 middagen mee bezig geweest.
Hopelijk kan ik morgen het nieuwe heal-board plaatsen en de centrale tunnel passend maken. De rest van de week kan ik dan de vloerdelen passend maken en de dorpels er aan lassen.
Hier eerst een voorproefje van de werkzaamheden van afgelopen weekend:





hier is een van de vele verstevigingen aangebracht in het verleden:

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Zo als ik al in het eerste bericht verteld had heb ik 2 maal een bestelling uit Engeland laten komen met voornamelijk plaatwerk voor de Mini :D
De foto's had ik nog niet gepost, bij deze de foto's van de plaatwerk delen:
:
:
Ontvangen Zomervakantie 2009:



:
:
Ontvangen Kerstvakantie 2009/10:




RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Gisteren een dag bezig geweest met het verwijderen van de oude plaatwerkdelen. Nu ziet de onderkant er ook weer wat netter uit 8-).
Om het Heal-board passend te maken, moest er nog wat extra metaal verwijderd worden. Daar ben ik vandaag mee begonnen.
Verder heb ik het heal-board kaal gehaald en de gaatjes geboord voor de proplas. De gaatjes zijn geboord met een 5mm HSS kobalt boortje, die als een gekke door het metaal hen vliegt.
Voor dat ik het heal-board definitief vast las, heb ik het kale metaal behandeld met Rust-Arrestor. Zo ben ik er zeker van dat er geen roest meer tussen de 2 plaatwerkdelen zit.
Daarna nog bij geschuurt voor een vlakke ondergrond en de subframe gaten uitgelijnt zodat we strak rechtdoor gaan wanneer dat ook de bedoeling is.
Het Heal-board met een paar proplasjes vastgezet zodat hij er altijd nog af kan als blijkt dat er nog wat verander moet worden.
Als afsluiting van de dag heb ik de linker vloer passend gemaakt en het onnodige metaal verwijdert.

Morgen maar weer verder en hopelijk is de vloer aankomende donderdag geheel vervangen :ugeek:

Wordt morgen maar weer flink doorwerken,

Groeten,
Joho

De foto's:
:
:






:
:>

Vandaag vroeg begonnen om het doel van de week te halen. eerst even rustig aangedaan met het passend maken van het vloerdeel en de nodige mutaties doorgevoerd.
Daarna de voor-subframe bevestigingspunten dicht(paneel is van een nieuwere mini) gemaakt om zo later de goede gaten te maken voor de het oude-subframe. Eerst heb ik rondjes gemaakt van metaal die pasten in de gaten. deze van binnen uit vast gelast, vervolgens vlag geslepen en aan de buiten kant opgevuld met las draad en vlak geslepen. je ziet er niets meer van :P .
Nadat het vloerdeel passend was gemaakt ben ik de centrale tunnel gaan verwijderen, wat nog al wat tegen werkte, maar uiteindelijk de strijd gewonnen :!: nu kan het nieuwe paneel er in en afgetekend worden zodat hij na de nodige modificaties weer op de zelfde plek terecht komt en de mini niet scheef is.
Morgen ga ik verder met het kaal halen en boren va de proplas gaatjes, zodat ik de centrale tunnel en het rechter vloerdeel kan bevestigen.

groeten,

Joho

hier de foto's van de vorderingen zo ver :geek: :
:
:
gaatje nog open links
:
:
gaatjes gevuld rechts
:




RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Vandaag de dag begonnen met de intentie om de centrale tunnel er in te hebben en de rechter vloer.
Eerst ben ik bezig gegaan met het versmallen van de rand van de centrale tunnel om zo de vloer er op aan te kunnen sluiten. Anders kwam ik niet uit met de ribbel in het rechter vloerdeel.
Vervolgend de voorste subframe bevestiging plaat uitgelijnd met de achterste subframe bevestiging plaat, nadat ik de te lassen oppervlaktes kaal had gehaald en de proplas gaatjes in het voorste gedeelte had gemaakt. Bij de voorbereidingen kwam ik er al snel achter dat de rondingen niet helemaal overeen kwamen met de rondingen van de subframe bevestiging panelen. Om dit te verhelpen had ik een opstelling gemaakt, zodat ik de boven kan van de centrale tunnel aan kon drukken zodat er geen ruimte zit tussen de 2 metalen panelen. Daarna van boven naar beneden gewerkt en het paneel langzaam vast gelast en gevormd naar de ronding in het onderste paneel. In de tekeningen is te zien hoe het hulpmiddel functioneerde. morgen nog het vloerdeel passend maken op de centrale tunnel en dan zit de vakantie we weer op.

Groeten,

Joho,

tekening van het hulpstuk
:

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

beste forum genoten voor zo ver dit al gelezen wordt.:p.

Vandaag ben ik vroeg aan de gang gegaan met het vloerpaneel na nog wat modificaties is deze in de mini gelast.
Om dit te doen heb je aan 2 handen te weinig, dus voor wat versterking gezorgd bij het in vorm brengen van de aansluiting op de tunnel.
Mijn vader diende als hulp middel voor het kloppen van het metaal inde juiste vorm. van dit hulp middel heb ik maar geen tekening gemaakt :P .
Met de nieuwe hulp kon ik mooi de 2 panelen aan elkaar lassen zonder dat er tussen ruimte aanwezig is.
komend weekend zullen er geen werkzaamheden verricht worden, het weekend daar op ben ik van plan de linker vloer er in te lassen

foto's :
:
:


RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Door ziekte ben ik dit weekend niet in de gelegenheid om de restauratie op te pakken.
Had voor mijn gevoel de rechter vloer moeten vervangen, maar hopelijk is er volgend weekend nog wat tijd( als is die wel volgepland:P)
van de vorderingen zal ik jullie op deze site op de hoogte houden!!

groeten,

Jorrit

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Afgelopen weekend is het linker vloerdeel er in gegaan. Hiervan heb ik nog geen foto's gemaakt. Deze volgen!!!
Nu ziet het er weer een beetje netjes uit, aangezien de vloer geheel verrot was en nu weer glimt :D .
Wat ik hier na ga aanpakken heb ik in een volgorde gezet van aanpak:
* zijkant onder en de dorpels
* wielkasten achter vervangen
* reparatie stukken zijkant laadvloer
* voor schermen motor
* pafraan
* deurophanging
* plaatwerk deur
* van tevoren nog de kijken of de subframe recht zijn en uitlijnen
* aflassen
* ontlakken
* lakken
* plamuren
* lakken
* Motor reviseren
* opbouwen
* keuren
*RIJDEN!!!!

Verder ben ik afgelopen weekend met een vriend bezig geweest voor ons project voor de 11-steden.
We maken een Tandem-mountainbike, foto's hiervan volgen ook!!

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

De berichten die op dit forum te vinden zijn, zijn afkomstig van mijn site:
www.restauratieworld.nl onder het kopje forum.

directe link naar het forum is:
http://restauratieworld.xsbb.nl/viewtop ... &sk=t&sd=a

Op het forum is ook een informatie te vinden over Mini en mijn toekomstige project.
op de site is een verslag van mijn tocht naar Denemarken op de Kreidler Florett.

Ik zal proberen de post op beide forums te plaatsen, aangezien er geen reactie kwamen waar ik wel een beetje op gehoopt had.

restauratie van mijn Kreidler Florett is te vinden onder:
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=23132

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

zo te zien ben je voorlopig nog wel ff van de straat ;) .
maar wat je tot nu toe gedaan hebt ziet er zeer veelbelovend uit.
ga zo door d:)b .

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Haha, vond dat ik al een mijlpaal in de restauratie had bereikt. \\:)/
Maar er is zeker nog een hoop te doen. denk dat ik er nog zo'n 4 jaar mee bezig ben en dan moet hij wel een keer af zijn :P .
Hopelijk eerder, maar kan alleen in de weekenden bezig en in de vakanties.
Mijn doel was het plaatwerk voor de vakantie af te hebben en dan in de vakantie bezig met de motor en andere accessoires weer nice maken 8). Maar denk dat het in de vakantie nog flink doorwerken en er moet ook geld verdiend worden.

www.restauratieworld.nl

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Liever rustig aan en goed dan een haastklus, toch?

[offtopic]Zie trouwens dat je op de Kreidler naar Denemarken bent geweest, heeft mijn vriend een paar jaar terug ook gedaan maar met minder goede afloop helaas... wel gaaf!![/offtopic]

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@joho: ik heb je nieuw gestarte topic aan het reeds eerder gestarte topic gehangen. We proberen zoveel mogelijk informatie bij elkaar te houden en in Mini Showcase betekent dat 1 topic per mini.

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@: Minivis-
Ik wil er een mooie mini van maken, en dat het dan wat langer gaat duren maat niet zo veel uit: heb ik langer ergens naar uit te kijken O:) het rijden.
Al wil ik nu met het mooie weer wel een tochtje maken.

In 2009 ben ik met een vriend naar Denemarken gereden op de Kreidler en in 2008 zijn we samen ook met de Kreidlers naar Luxemburg gereden, helaas is mijn Kreidler nu verkocht maar heb er leuke ervaringen aan over gehouden.

@: Evity-
Is goed, dacht later dat ik er nog eentje open had staan. Maar zo blijft het forum een beetje opgeruimd ;).

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Even een voorproefje van de kleur die de Mini gaat krijgen.
Dit was de originele kleur in die tijd!
Zelf vind ik dat het een mooi contrast geeft tussen het chrome werk en de kleur. Het hout wordt iets donkerder dan op foto 2, al vind ik de lichte kleur ook mooi.
Verder zal de mini Origineel gerestaureerd worden en niet op verbrede bandje komen te staan.


RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

als hij zo gaat worden heb je zeker een hele mooie mini.
en dat is al die jaartjes wachten met rijden ook wel waard.

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

die kleur! O+

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Lekker bezig!

Er zit op photobucket trouwens een optie om thumbnails als link in je bericht toe te voegen. Dan kunnen we gelijk de plaatjes zien (om vervolgens erop te klikken voor groter formaat)

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

leuk om te zien dat er nog een woody wordt gered

ik ben zelf bezig met de resto van een woody van april 61 met een binnentank
staat momenteel bij de spuiter voor strakmaken en spuiten

als alle meezit gaat hij mee richting duitsland voor het imm

erik

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Heel erg gaaf dit!

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@ minivis:-
Jazeker het gaat die kleur worden vertekent wat op de foto, maar is iet meer beige d:)b

@ ettore bugatti:-
ben even bezig geweest mat photobücket, er is een functie resize alleen als ik die gebruik staat hij hem niet op terwij hij wel zegt :'resize compleet'. Dus maar een programma gedownload voor het resizen is de upload ook lichter :)" title="Evil" /> ( EazyResize ). is even extra werk maar is zeker mooier op de het forum \\:)/

@Erikcdl:-
Zijn de mooie Mini's :P , grapje alle mini's zijn mooi, maar de woody's zijn speciaal. en een flatroof is ook een hele bijzondere, was er na opzoek maar niet kunnen vinden.
Super gaaf dat je naar de IMM in Duitsland gaat met de Mini, succes :)\\_

www.restauratieworld.nl

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

ik gebruik altijd link om foto's online te zetten.

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

was ff snel opzoek naar wat online opslag en ik had photobucket al een paar keer voorbij zien komen, vandaar deze keuze werkt goed alleen moet elke foto apart resizen.

Hier de beloofde foto's van de werkzaamheden van vorig weekend. Het begint al wat lijken :P fred flinstone kan de mini niet meer voortbewegen door de gaten die in de vloer zitten.





Helaas afgelopen weekend door de drukte niet verder kunnen gaan, misschien komend weekend weer een zaterdag d:)b . de zondag gaan we verder met de 11-stedentocht fiets. de bestuurder krijgt dan ook aandrijving en de fiets wordt bekleed met kunstgras O:)

Vandaag even met mijn vader uitgeprobeerd hoe de fiets fietst. we zijn pas na de bocht met de rode auto met de voeten van de grond gekomen \\:)/


RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

:D Hilarisch die fiets.

Even een domme vraag misschien, maar die buis die op de middenbalk naar boven gaat, waar is die voor? (bij de woody)
Lijkt een beetje op een rolbeugel.
Is dit om het dak te ondersteunen ofzo?

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

[Offtopic: Leuke GTV]

Ik vraag me af, hoeveel Countrymans er nog rondrijden of gerestaureerd worden op dit moment.

Blijft deze Countryman wel Tartan Red??

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@ mikejetblack:-
Haha, nee geen domme vraag. deze heb ik aan de steun gelast waar de mini in rond kan draaien. De buis(5cm)is om de mini niet uit zijn verband te brengen tijdens de werkzaamheden. Hij was bevestigd aan de steun voor de bank, deze moet ik na het vervangen van de tunnel weer monteren.

De kleur wordt net als de mini's op de vorige pagina. Bij Austin Mini noemen ze het sandy beige. De kleur-stalen van 69'heb ik nog met de interieur combinaties die mogelijk waren. Origineel is deze mini in deze kleur uitgevoerd bij de overdracht in Central Londen.

@ Jaapio:-

Dank je, ziet er goed uit het project van die vriend :)\\_ . Heeft vast al wat meer ervaring met het restaureren. Wat mij opvalt is dat hij gewoon op 2 dak-dragers staat met een hoop spaghetti binnen in :9. Hij heeft met grondig aangepakt

groeten

Jorrit

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

laat ik dan zelf ook maar effe reageren

de mini die jaap bedoelt was een 1966 woody
en daar zat inderdaat iets laswerk aan
op het dak een delen van de zijkant na is volgens mij zowat alles nieuw

hij is ook ondertussen gespoten en de kleur is geworden gr3 brich grey
ook een leker ouderwetse kleur

hilbert

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@Hilbert:-
Leuk, had gedacht dat er minder woodies in Nederland zouden zijn! Maar iedereen wil deze auto natuurlijk houden, vandaar dat ze niet vaak te koop komen.

Is wel een aparte manier van verstevigen. Ben op internet aan het zoeken geweest wat het handigst zou zijn en kwam uit bij een opstelling waar de mini in rond kan draaien. Ben benieuwd naar het resultaat van het spuiten!!

Birch grey, als ik net de goede kleur voor me had dan is het veel gebruikt op de luxere engelse auto's als de Roller(Rolls Royce) en Jaguar. Is cker een mooie kleur voor een mini is het origineel geleverd? metallic?

Kon je restauratie niet vinden op de site??

Jorrit

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Afgelopen weekend een klein beetje opgeschoten.
De linker instap is verwijderd en ik heb een bodem/versteviging gemaakt voor tussen het vloerdeel en de zijkant. Had te weinig tijd om de zijkant er in te lassen!
De rest van het weekend ben ik aan het studeren geweest en verder gegaan met het 11-steden project.

Verder ben ik op zoek naar een leuke rijdende belasting vrije goed lopende met eventueel wat werk er aan MINI :9~ . wat een zin O:) .
Heeft iemand een idee wat ik kwijt ben aan een verzekering voor een mini?
1 op hoeveel een Mini loopt? toevoeging lood?

Op de foto is te zien welk onderdeel er verwijderd is, achter was er een plaat overheen gelast en het echte plaatwerk wat naar achteren geslagen, dit heb ik verwijderd en geprobeerd het plaatwerk weer recht te krijgen.



meteen even de nieuwe camera uitgeprobeerd d:)b

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Waarom belastingvrij? de wegenbelasting is bijna niks voor een Minike ;)

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

hallo jorrit

al weer wat opgeschoten ??

maar waarom laat je eerst het geheel niet stralen dan kun je pas echt goed zien wat er mis mee is

en foto's van hoe hij er nu uitziet terug van de spuiter staan op

link

en hij is toch in plaats van brich grey tweddy grey geworden

hilbert

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

:)\\_ :)\\_ :)\\_ :)\\_

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

hoe gaat het met de resto??

alweer een tijdje rustig bij dit topic??

de mijne gaat deze winter naar de spuiter, en moet in het voorjaar rijden
weer een woody op de weg dan.

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

als de motor van onze countryman het weer doet dan ook weer 1 rijdend ;)

Jaapio

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Discussie over dorpels lassen gesplit:
viewtopic.php?p=561634#p561634

default

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Beste Minigenoten,

Mijn project heeft een tijdje stil gelegen, af en toe ben ik nog wel bezig geweest met de roestauratie. De voortgang heb ik niet kunnen plaatsen, omdat ik mijn inlog kwijt ben van mijn gebruikers account. Nu hou ik jullie op de hoogte van de voortgang door middel van een nieuw account. Doordat ik via mijn site ooit een account heb aangemaakt, kan ik het wachtwoord niet meer opvragen.

Wat is er allemaal alweer gebeurt?
- nieuwe dorpels
- achterslatbord rechts nieuw ( moet nog vast)
- uiteinde koker nieuw
- vloerdeel nieuw

verder ben ik druk geweest met veel kleine klusjes om alles er in te passen en weer netjes te krijgen. Het lassen van een nieuw plaatdeel in de zijkant was niet helemaal goed gegaan :( daardoor heb ik er weer een nieuw deel ingezet. Bij het lassen trok het metaal krom. Ik weet niet of het aan mij ligt of dat het lasapparaat (elektra beckum 160\\60 et) niet goed is O:) moet dit deel alleen nog af lassen.

Vannavond is het achter subframe er onder gegaan om de maatvoering op te nemen voor de gaten in de koker. Hier ga ik morgen verder mee.......................



de link naar de foto's
http://ppl.ug/MOYhYkMy8Qg/


http://ppl.ug/RN45XFhH61Y/

default

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@erik: ziet er goed uit jou mini, rijdt hij al?

Ik wilde nog even beroep doen op wat hulp ;) Bij het monteren van het achter subframe kwam ik er achter dat mijn bouten helemaal vergaan zin :'( . nu wilde ik bij de locale groothandel in ijzerwaren nieuwe halen. Helaas, heeft deze geen UNF bouten. Waar kan ik deze bouten het beste weg halen (woon locatie Sneek & Enschede). is er een lijst met bout maten die je allemaal nodig hebt? Het liefst wil ik alles RVS.

Al vast bedankt,
Jorrit

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Hallo jorrit

de mini rijdt nog niet maar begint wel steeds meer woody te worden, alleen is het nu veel te mooi weer om in de garage te zitten aangezien het huis ook wel wat schilder werk heefd dus, de mini moet even wachten,

in groningen zit een fabory centre dit is een groothandel alleen gespecialiceerd in bouten moeren en aanverwante zaken, wellicht zitten deze op meerdere lokaties, en anders een mailtje richting groningen,

mijn woody gaat in elk geval rijden voordat hij 52 jaar oud wordt volgend jaar maart, het doel is eind deze zomer op de weg,

groetjes erik

default

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

@ Erik : ik ben benieuwd naar het resultaat als hij af is.

Vandaag heb ik weer redelijk wat kunnen doen, de rechter hoek achter heb ik er uit en ik het de gaten gemaakt waar het subframe aan vast zit. Nu kan ik verder met het lassen van de vloer en de achterkant. Ik heb al wat nieuw plaatwerk gemaakt wat er morgen in gelast kan worden. De foto's van de laatste voortgang volgen!

Groeten,

Jorrit

default

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

Het veel belovende vervolg van de restauratie.

Na een dag hard werken, zweten, bloed, emotie, tranen, geluk en blijdschap presenteer ik jullie het resultaat! ------------ De mini heeft weer een nieuwe rechter achterhoek, en deel van de laad opening.

Het was een hoop werk om alles passen te krijgen maar dan zit het er ook in. Het af lassen durf ik nog niet echt aan. Bij de vorige pogingen was het een golfplaat met gaten geworden.

Ik heb begrepen dat je om de halve centimeter een prop las moet zetten en daar tussen af lassen. Anders pomp je teveel warmte in het metaal. Is dit de juiste manier om te lassen? ---------- Heeft er iemand tips voor mij voor het lassen van mini staal ;) ?--------


Voor deze week zit het werk er weer op, volgende week gaan we weer met nieuwe moed aan de slag met de mini. Zal het dan eindelijk wat worden???

de foto's dit maal maar weer in photobucket geplaatst is toch wat mooier voor het forum.
















De mini mocht ook nog even op de grond staan :P









De nieuwe draagbalk met bevestiging voor het subframe.


default

RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

en ook nog de foto's van de vorige keer














RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)

De afgelopen dagen weer aan het klussen geweest. Het bagagevloer deel zit er in en ik ben alvast begonnen met het kaal halen van de rechter achterkant. Hiervoor heb ik de mini even omgedraait, zodat ik er gemakkelijker bij kan.

Nu zit de vakantie er weer op en zal het weer even duren voordat ik er meebezig kan. Misschien nog een keer een weekendje naar Friesland om te klussen:P

de foto's



helaas willen de andere foto's niet geupload worden, deze houden jullie nog tegoed!


Zijn er nog mensen die tips hebben voor het lassen van het dunne plaatwerk ?


Jorrit