Hallo allemaal,
Op dit forum wil ik de restauratie van mijn Mini bij gaan houden.
Ik ben reeds begonnen met de restauratie en zal hier een korte beschrijving geven van wat ik al gedaan heb.
:
:
Na een lange zoektocht naar een mini Countryman/Traveller met houden sierlijsten, had ik er dan uiteindelijk één gevonden in Engeland.
Deze mini stond op ebay en werd verkocht voor een prijs van 2500GBP, het ging een Old Englisch Green Traveller uit 1963. Helaas was mijn budget niet toereikend om deze mini te kopen. Omdat ik contact had gezocht via de mail, kwam hij met een tweede mini waar hij nog geen foto's van had. Deze wist hij nog ergens te staan. Bij het zien van de toegezonden foto’s was ik niet erg onder de indruk van de staat van deze mini, jammer want deze auto's zijn niet veel te vinden en na restauratie kunnen ze een aardige waarde behalen.
Uiteindelijk, na veel mailtjes heen en weer zijn we tot een overeenkomst gekomen en heb ik de mini in April 2009 uit Ramsgate(Engeland) opgehaald, waar de verkoper (die uit Oxfordshire kwam) de mini naar toe heeft gebracht.
Na het opruimen en schoonmaken van de garage kon de mini daar mooi gestald worden.
Bij het nalopen (waar we in Ramsgate geen tijd voor hadden ) , bleek dat er nog wel het één en ander ontbrak aan het interieur trim, maar voor de rest wel redelijk compleet.
In de weekenden ben ik begonnen met het demonteren van de onderdelen, zodat ik aan het plaatwerk kon gaan beginnen. Niet alle bouten wilden gemakkelijk van de mini verwijderd worden, maar met wat WD40 en Manpower lukt alles.
Nadat alles er af was, kon ik mooi kijken welke plaatwerkdelen aan vervanging toe waren(was al redelijk goed te zien voor demontage ). Om voor de onderdelen een niet al te hoge prijs te betalen, bleek Engeland met de lage pond een aantrekkelijke optie. In Nederland ben je vaak 30% duurder uit en omdat ik een redelijk grootte order plaatste kreeg ik de het plaatwerk gratis thuis bezorgd, echter hadden ze specifieke onderdelen die niet vaak vervangen hoeven te worden niet op voorraad en de plaatwerk fabriek die ze levert was i.v.m. verhuizing niet in staat dit op korter termijn te regelen. Het plaatwerk heb ik in de zomervakantie mogen ontvangen. Hiervoor was ik al begonnen met het weghalen van zoveel mogelijk roest zodat ik het nieuwe plaatwerk goed kan monteren.
Al gauw bleek dat het tooboard aan vervanging toe was en ben ik een zoektocht gestart om dit deel in Nederland te kunnen bemachtigen. Uiteindelijk kwam ik bij [bedrijfsnaam] terecht die een loods vol plaatwerk had uit de jaren 90". Bij hem kon ik een Originele Rover tooboard bemachtigen, die nog enige modivicatie nodig had voor het plaatsen in een auto van 1969.
Om de mini recht te houden bij het vervangen van het plaatwerk, kwam ik op een site tegen, dat iemand een soort spit gemaakt had waar de mini om heen draait. Ik kon via een kennis aan goedkope metalen buizen en hoekijzers komen voor het maken van een frame en draaisteunen.( een MIG lasapparaat had ik al via marktplaats gekocht)
Nu de mini aan het spit hangt, ben ik begonnen met het vervangen van de het tooboard, door eerst alle puntlasjes met een puntlasfrees uit te vrezen. In het tooboard heb ik gaatjes gemaakt om deze te kunnen proplassen aan het schutbord(firewall). Nu het tooboard er in zit ben ik een helft van de vloer gaan verwijderen om zo het nieuwe vloerdeel te kunnen plaatsen. Om dit te realiseren moest ik eerst de bakken bij de passagiersstoelen verwijderen en de crossmember waar de bestuurders stoelen aan vast zitten.
Uiteindelijk heb ik besloten om de centrale tunnel, die toch eigenlijk ook wel aan vervanging toe is, in zijn geheel maar te vervangen. Dit plaatwerk heb ik begin januari besteld bij de leverancier uit Engeland met nog wat extra onderdelen die later van pas komen. Nu is het wachten op ontvangst van het plaatwerk en kan ik na de tentamens weer verder met de mini.
foto's volgen
:
:
:
:
Groeten, Jorrit
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini Countryman (Restauratieworld.nl)
Ingediend door joho op za, 06-02-2010 16:32
Hallo mini-genoten,
Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van mijn restauratie project.
Om mijn site http://www.restauratieworld.nl zal ik verslag doen van de restauratie van mijn Austin Mini Countryman MKII uit 1969, verder is er nog meer informatie te vinden over mij en andere onderwerpen.
Ik nodig jullie van harte uit om een kijkje te nemen op de site en eventueel deel te nemen aan de conversaties op het forum.
Wil je, je restauratie bijhouden van wat voor voertuig dan ook, dan is dat mogelijk om een Topic te openen.
Groeten Joho,
restauratieworld.nl (Restauratie World)