Kruimelpad
Restauratie mini Sjoerd
RE: Restauratie mini Sjoerd
Ingediend door LimitedSjoerd op zo, 08-11-2009 21:29
Hier wat fotootjes hoe ik hem kocht
Ergens volgende week komen foto's van hoe ver ik nu ben, ben momenteel de camera een beetje kwijt..
- Login of registreer om te reageren
op het eerste gezicht vond ik er verrassend weinig roest opzitten, na een paar avonden demonteren kwam ik op een andere mening.
de bodem viel mee, er zaten en paar kleine gaatjes in waar je duim net doorheen past.
na de hulp van Vincent hing hij er zo bij:
binnenkort met de spuiter overleggen wat het gaat kosten om hem eventueel af te lassen en volledig te spuiten. dan weet ik hoeveel geld ik over heb om hem kaal te halen en alles.
- Login of registreer om te reageren
nadat ik de mini helemaal gestript had, kwam ik erachter dat dit body iets te veel werk voor mij is, hij is krom en driekwart van het plaatwerk moet vervangen worden. aangezien ik niet kan lassen zou het te duur worden om dit werk uit te besteden.
ik heb even gezocht en heb een roestvrije mini 850 uit 1978 gevonden waar de vorige eigenaar een 1300 blok in heeft gelegt maar dat niet zo goed gedaan heeft. het blok is helemaal vastgelopen.
ik ga eerst dit dit project doen en deze mini helemaal naar mijn smaak maken en hoop daarna de andere mini toch nog in orde te maken.
de 850:
- Login of registreer om te reageren
Alweer een tijdje terug dat ik wat gepost heb, maar eindelijk ben ik klaar met de mini uit elkaar halen! Ik ben nog steeds geen onverwachte roest tegengekomen
het eerstvolgende wat nu gaat gebeuren is de bodem kaal halen en dan stralen, tectyl kan er niet af gestraald worden toch?
Dan in de grondverf en de bodum weer in een goede beschermlaag zetten. ondertussen even de subframes in orde maken. dan hopelijk als rollend body de spuitcabine in! dit zal rond de zomer zjn.
Ik zal zsm Wac pics plaatsen.
Groetjes
- Login of registreer om te reageren
Alweer een tijdje verder, maar eindelijk ben ik in de opbouwfase!
de mini is nu naar een straalbedrijf waar hij ontlakt wordt in een pyrolyse-oven. alle kleine onderdelen zoals draagarmen en dergelijke ga ik zelf stralen en in de lak zetten.
Vandaag bij een opheffingsveiling een gereedschapstrolley en motorblok standaard gekocht.
gevuld met gereedschap en wel!
- Login of registreer om te reageren
ZO! Wat verschrikkelijk veel tijd gaat er in zo'n mini zitten zeg! Alle gaten zijn nu dichtgelast en gerepareerd, en hij is weer terug naar het straalbedrijf waar hij na het stralen geschopeerd wordt en daarna de epoxyprimer ingaat. Volgende week vrijdag is hij als het goed is klaar en kan ik hem gaan voorbereiden voor de spuiter.
Hoe ik hem de eerste keer bracht bij het straalbedrijf:
Hoe ik hem ophaalde:
Bodum valt erg mee!
De dorpels ook:
Misgeteld?
En opweg naar de Lasser:
De rest v/d foto's: http://img189.imageshack.us/g/img1566d.jpg/
Ikzelf ben vooral bezig geweest op mijn werkplaats op te ruimen, te kijken wat allemaal vervangen moet worden voor de mini, en begonnen met de kleine dingen van een nieuw verflaagje te voorzien.
Ook de motor ziet er weer allerbest uit, heeft heel wat schoonmaak-, ontvet-, schuur- en lakuurtjes in gezeten. Maar het is het zeker waard geweest! zsm volgen foto's daar van.
De nieuwe onderdelen beginnen ook binnen te stromen, de schuur staat helemaal vol!
Volgende week vrijdag hoop ik foto's te plaatsen van mijn body IN de epoxyprimer!
Groetjes Sjoerd
- Login of registreer om te reageren
LimitedSjoerd schreef:
Ook de motor ziet er weer allerbest uit, heeft heel wat schoonmaak-, ontvet-, schuur- en lakuurtjes in gezeten. Maar het is het zeker waard geweest! zsm volgen foto's daar van.
Dit is na al het schrob- en schuurwerk. Eerst nog met een kwastje geprobeerd de motor weer mooi rood te krijen, maar dat dekte zó slecht dat ik de volgende dag maar een spuitbus verf heb gehaalt.
[i:1tr4krr7]Alle randjes zijn afgeplakt, alleen nog de grote delen met oude kranten afdekken.[/i:1tr4krr7]
Na de eerste laag verf:
[i:1tr4krr7]ziet er al een stuk beter uit![/i:1tr4krr7]
(Nu een paar stappen en dagen vooruit): zo staat hij er nu bij (de linker ) het begint er al flink op te lijken!
zo ziet de schuur er op dit moment uit:
Waar het allemaal heen gaat in de mini snap ik niet.
- Login of registreer om te reageren
Is je mini nu wel of niet in de pyrolyse-oven gegaan?
Zo ja, kan je mij de prijs PM-en? (naam bedrijf staat al op de foto toch? )
Ik wil de mijne eerdaags ook laten doen.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
De oven alleen niet zoveel, de rest ook niet, maar opgeteld is het toch wel wat!
Je hebt een berichtje
- Login of registreer om te reageren
dank voor je berichtje.
zo te zien moet ik nog ff doorsparen om dit te laten doen maar ga het zeker in mijn achterhoofd houden.
- Login of registreer om te reageren
ja vanafstand.
hij is nu 3 jaar geleden gespoten op een manier waar ik niet blij mee ben.
en je kan nooit te vroeg beginnen met sparen voor zoiets.
- Login of registreer om te reageren
Nog wat foto's van de nieuwe onderdelen:
Nieuwe schijfjes:
Binnenwerk trommels:
Ajusta ride :
Dashboard (niet voor mijn mini) en poly bushes:
Swivel hub (op zn engels):
Het eerstvolgende wat ik aan de mini ga doen is hem klaarmaken voor de spuiter, en als hij bij de spuiter is, kan ik hopelijk de subframes in orde maken.
- Login of registreer om te reageren
Goed bezig, mooi vloertje vol boodschappen
Ben wel benieuwd naar het doosje RetroSound. Kun je daar wat meer over zeggen/laten zien?!
- Login of registreer om te reageren
Retrosound is een moderne autoradio die er klassiek uit ziet. hij heeft geen cd-speler (maar wie gebruikt dat nog?) maar wel twee minijack ingangen, en sd-card reader en een usb input die laatste twee zijn een appart kastje wat je in je handschoenenkastje kan monteren. Voor de rest is het heel goed geluid.
wel een nadeel is dat hij niet makkelijk in een standaard radiogat past.
de volume en tuning knop zitten los aan een kabeltje en kan je dus zelf uitmaken waar je ze plaatst. er zit een prijskaartje aan, maar ik vind het zeker zijn geld waard.
UPDATE: Ik heb zojuist te horen gekregen dat mijn mini maandag al naar de spuiter kan!
- Login of registreer om te reageren
Systeem ziet wel mooi uit zo van foto. Zou je me een pb willen sturen met bedrijf/prijs info? Ik heb wel eens gekeken naar de becker mexico, ook een vet systeem!
- Login of registreer om te reageren
De mini is weer thuis! vanmiddag opgehaald en hij ziet er heel goed uit!
Ik ben vanavond maar meteen weer aan de slag gegaan en ben begonnen met de W&P spatbordverbreders te monteren, nu 3 vd 4 klaar. morgen nog even de laatste dingen bij elkaar zoeken en dan maandag gaat hij aan het spit naar de spuiter.
[i:2ayq23ij]Zo troffen we de mini aan, prachtig in de epoxyprimer[/i:2ayq23ij]
Met de spatbordverbreders:
Genoeg voor vandaag , morgen is hij hopelijk klaar voor de spuiter!
- Login of registreer om te reageren
Die ziet er erg goed uit zeg. Als ie straks gespoten is kun je helemaal niet wachten al je nieuwe goodies erop te schroeven.
In ieder geval eentje die je van je to-do lijst af kan strepen
- Login of registreer om te reageren
Die goodies liggen al ongeveer op volgorde van monteren!
Vandaag begonnen om de HS2 twin carburateur die er op komt te reviseren,
Ik heb het maar meteen goed gedaan en van elk stapje een foto mét aantekeningen erbij gemaakt zodat het in elkaar zetten (hopelijk) probleemloos gaat.
Zo liggen de aluminium onderdelen er nu bij:
Morgen de benodigheden in huis halen om alles te polijsten en dan heb ik waarschijnlijk spijt dat ik er aan begonnen ben!
Nog even een vraagje over het pruitstuk, volgens mij is dit niet voor een HS2 carburateur, maar voor een HS6. Kan iemand dit bevestigen?
- Login of registreer om te reageren
Hoort er geen tankbracket op de bodemplaat te zitten ter ondersteuning van de benzinetank?
Ollie
- Login of registreer om te reageren
ettore bugatti schreef:
Dat gaat lekker vooruit!
Weet je al wat de kleur gaat worden?
Hij wordt groen! wat voor een groen blijft nog een verrassing
ollie":3v04n2lr]Hoort er geen tankbracket op de bodemplaat te zitten ter ondersteuning van de benzinetank?
Ollie[/quote:3v04n2lr]
Er zat er een in die met twee bouten aan de uiteindes vastgezet worden, die komt er ook weer in terug. dit is niet origineel begrijp ik uit je vraag?
- Login of registreer om te reageren
Er zat er een in die met twee bouten aan de uiteindes vastgezet worden, die komt er ook weer in terug. dit is niet origineel begrijp ik uit je vraag?
De types waar ik aan gewerkt heb (Mk1 + Mk3) hadden deze bracket gelast.
Ollie
- Login of registreer om te reageren
Vanaf 1969 tot eind 1991 zit de bracket voor de tank gelast..zeker weten.
Voor die tijd [mk1/2] en na die tijd [mk4/5?] weet ik niet..
Dacht bij mijn ['92er] spi dat hij ook gelast zat..
hs2 heeft de tapeinden niet boven elkaar staan als op foto,maar schuin boven elkaar..
>
- Login of registreer om te reageren
De bodumplaat is vervangen door de vorige eigenaar, misschien dat het daar veranderd is. Mijn 91 cooper heeft trouwens ook een beugel die niet vastgelast is.
vandaag allemaal Mooie opzetstukjes voor de dremel gekocht, is de dremel kapot morgen maar even kijken of ik wat kan lenen.
- Login of registreer om te reageren
Mijn mini is eindelijk naar de spuiterij!
ik weel alleen de kleurencombinatie nog niet, dat hij donkergroen moet worden weet ik zeker. Maar de kleur van het dakje ben ik nog in twijfel over, ik dacht eerst aan een wit dak, maar zwart lijkt mij toch ook wel heel mooi!
HEEFT IEMAND FOTO'S VAN EEN GROENE MINI MET EEN ZWART DAK??
Je zou mij er heel blij mee maken!
Groetjes Sjoerd
- Login of registreer om te reageren
De mini is afgelopen maand helaas niet opgeschoten
wel is er een mooi spit voor gemaakt
Hij heeft 2 weken bij de spuiter gestaan, die er toch geen tijd voor had..
toen is de mini weer terug gegaan naar ons loods. ik heb alle naden waar vuil en water tussen kan komen afgekit om dit te voorkomen. (monnikenwerk)
morgenochtend ga ik weer langs de spuiterij om duidelijke afspraken te maken en een deadline vast te stellen, hopelijk is deze nog voor 2011..
De subframes zijn terug van het poedercoaten en zien er top uit! ik ben alvast een beetje begonnen met opbouwen.
Het achtersubframe ligt onder mijn bed dus heb ik even geen foto van.
binnenkort zal ik nog even wat fotootjes van de mini maken
- Login of registreer om te reageren
Die ziet er goed uit zeg. Werkt ook zo veel lekkerder. Mijn subframe is ook mooi zwart maar dat is voornamelijk roet, olie, vet en wie weet wat nog meer
- Login of registreer om te reageren
Ziet er allemaal goed uit Sjoerd
Alleen een vraagje, bij de foto's zie ik bijv. in de kofferbak dat er geen strijkkit tussen de aanhechtingen van het plaatwerk zit. En ook bij de aansluiting van het binnenscherm en je a-paneel. Ga je dit wel doen voordat 'ie wordt gespoten of laat je dat zo? Lijken me namelijk roestgevoelige plekken
- Login of registreer om te reageren
Alle naadjes, randjes en kiertjes zijn ondertussen afgekit. ik ga zo eventjes foto's maken volgende week is mijn nieuwe interieur er hopelijk ook
- Login of registreer om te reageren
Ik heb mijn nieuwe interieur! het ziet er prachtig uit (vind ik zelf)
De mini gaat morgen naar de spuiterij, en is hopelijk nog voor het nieuwe jaar gespoten
- Login of registreer om te reageren
die komen er aan, worden nog nagestuurd, hoesjes voor over de wielkasten zitten er ook bij.
- Login of registreer om te reageren
LimitedSjoerd schreef:
De mini gaat morgen naar de spuiterij, en is hopelijk nog voor het nieuwe jaar gespoten
Stond ik 20 december 's ochtends om half 9 bij de spuiterij mét de mini, krijg ik te horen dat hij er toch geen ruimte voor de mini had.. Terwijl hij hem die week al twee weken van tevoren had ingeplant
Dit was nou al de derde keer dat hij dit grapje uithaalde en heb toen dus besloten om een andere spuiterij te zoeken. Die heb ik gevonden, een vrachtwagenspuiterij! Één van de beste in nederland, na wat auto's gezien te hebben die ze gedaan hadden was ik dik tevreden en is mijn mini begin deze week daar dus heengegaan. Ze zijn al aardig op weg, ze zijn klaar met uitdeuken en zijn bezig met het strakmaken.
Nog een fotootje van de motor:
Aan het eind van januari komt de mini terug van de spuiterij, dan wil ik de subframes zo goed als mogelijk in elkaar hebben, alleen zit ik er een beetje tegenaan te hikken en moet ik gewoon even een goede planning maken.
Is het verstandig om er een alarm in te bouwen ivm verzekering ofzo? hij is nou toch helemaal uit elkaar.
[size=120:2nef8bri]Graag uw mening hierover![/size:2nef8bri]
- Login of registreer om te reageren
goed bezig al zeg ik het zelf..
Is dus een peuleschil voor de vrachtwagen spuiterij. Zo'n klein autotje.
Helaas zitten er weinig vlakke ,rechte stukken aan de mini.Ook de water gootjes en velsranden zijn vaak een hoofdbreker of iets waarin men zich snel vergist.
Twijfel alleen over de laatse foto van het blokje..
Ben bang dat je spaak gaat lopen met de carter ontluchting op de distributie deksel..tegen je koelvin op de waterpomp aan..
Vaak gaat dit net niet met dit type deksel en een round nose mini.
Spi's hebben een iets ander model deksel met een afgeplatte ontluchter..die past wel.
Deze op de foto kan van een metro [of iets dergelijks] zijn..die heeft geen vin op de pomp en dus ook geen last/aanlopen..
Ook kun je een spacer kopen die op de Clubman uitvoering hoort te zitten zodat de vin meer richting binnenscherm gaat en daarmee de ruimte geeft dat je wel deze deksel kunt gebruiken.
Echter de clubman heeft een bredere motor-ruimte en meer ruimte aan die kant.
Ik weet niet of deze spacer past in een roundnose,aangezien de radiateur dichter op het blokje staat dan bij de clubman's..[vandaar de spacer op 'n clubman..om de vin dichter op de radiateur te krijgen.]
Bij gebruik van de spacer MOET je langer boutjes gebruiken om de vin vast te zetten op de pomp..
Alarm heb ik geen verstand van.
- Login of registreer om te reageren
Ehm, het enige wat ik heb gedaan is de motor een mooi kleurtje gegeven. De motor is er zo uit gekomen en er liep niets aan, dus laten we hopen dat dat zo weer is. wel bedankt voor de opmerking!
Er zit een spacer van ongeveer 10 mm breed tussen de waterpomp en de koelvin, waarschijnlijk dat deze het voorkomt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie mini Sjoerd
Ingediend door LimitedSjoerd op za, 31-10-2009 22:25
Ik ga nu actief beginnen met het restaureren van mijn mini.
ik heb hem nu een tijdje helemaal uit elkaar liggen in een loods en wil nu ik wat geld bij elkaar heb gespaart weer beginnen met het opbouwen.
Begin dit jaar heb ik mijn mini gekocht bij een van de sponsers van deze site, hij deed hem weg omdat hij hem zelf niet wou opknappen omdat de vorige eigenaar het niet zo best gedaan had.
ongeveer twee maanden geleden heeft mee-forummer Vicent mij geholpen met het verwijderen van de moter, nogmaals bedankt daarvoor!
Mijn doel is om hem zo origineel te houden van buiten maar van binnen lekker comfortabel te maken.
Foto's volgen nog.