Ik ben dus al met de restauratie begonnen.
Hier onder enkele korte verhaaltjes of foto's met onderschrift hoe ver ik nu ben.
Op mijn eigen Mini site staan nog meer foto's en een veel uitgebreider verslag van de werkzaamheden. link voor de geïnteresseerde.
Week 4 2009
Dag 1 van de restauratie.
Na veel gesleutel en enkele provisorische ingrepen heeft de mini na 15 stil staan gelopen. Ik weet nog niet helemaal zeker of ik deze motor ga gebruiken (liep wel mooi). Het is een 1100, en hij zou goed moeten zijn omdat hij vlak voordat de Mini stil ik komen te staan vanwege een kapotte koppeling als vervanger voor het origineel er in is gezet.
Week 5 2009
Strippen met muizen.
We zijn begonnen met het hele interieur leeg te halen en alles te demonteren. Een beste klus maar gelukkig zaten alles schroeven redelijk los. Er lag in de auto ook nog heel veel "mini" spul. Zo lagen er nog genoeg bruikbare onderdelen tussen dus heb ik alles gesorteerd en aan mijn "magazijn" toegevoegd, Altijd handig. We hebben nu bijna het hele interieur gestrip en ook aan de buitenkant zijn we een heel eind gekomen. We kwamen nog een muizen huisje tegen op het hemeltje in de van. Gelukkig had hij zoals we nu kunnen zien niet aan de bedrading geknaagd. Wel had hij al een heleboel nest materiaal verzameld, we hebben er even foto's van gemaakt.
Week 6 2009
Roest zoeken.
En zeker ook roest vinden. We hebben de slijptol er even flink ingezet deze week. Vorige week zagen we al dat de ophangpunten van de deuren al redelijk weg waren en deze week hebben we de spatborden en A-paneeltje verwijdert, en ook de plaat waar de ophangpunten van de deuren aan vast zaten moesten er aan geloven. Ook hier zat roest achter. Tevens moet er ook nog een stuk van de Parafan vervangen worden. Gelukkig kan de voorkant van de mini gered worden zoals het er nu uitziet. Het is namelijk nog het origineel front. Al het plaatwerk was overigens nog origineel. Op sommige plaatsen kon er overigen niet meer over plaatwerk gesproken worden. Daar viel een magneet gewoon vanaf. Gewoon allemaal plamuur. Maar goed. Al met al hadden we dit al wel voorzien, altijd meer werk dan je in het begin verwacht
Week 7 2009
Hartoperatie (mini).
Week 8 2009
Naar het Mini bedrijf*.
Op de Zaterdag samen met mijn vriendin (Debby) even wezen shoppen, gelukkig deze keer Mini-onderdelen. Was natuurlijk eerst niet de bedoeling maar je weet hoe dat gaat . Ik heb een front gekocht en een setje knipperlichtglaasjes voor mijn achterlichten, hier zaten namelijk scheuren in. Ik ga het front gebruiken om het huidige originele front te maken.
Week 9 2009
Lasapparaat & schoonmaken.
Deze week vooral bezig geweest met het maken van een lasapparaat wat ik van een vriend gekregen heb. Het is een Mig/Mag apparaat maar er moest veel aan gebeuren voordat hij weer gangbaar was. Is denk ik wel gelukt, moet nog wel wat onderdeeltjes hebben voordat hij helemaal goed is. Wel heb ik samen met mijn broertjes nog even de Mini schoongemaakt, tectiel verwijderen enz..
Week 10 2009
Lassen.
Het lasapparaat is gemaakt. Ik had op internet het een en ander rond gezocht naar wat ik nodig had, waar ik dit kon krijgen en wat me dat zou kosten. Een nieuw reductieventiel, draad, gas, enz. Als ik dit op internet opzocht koste het best veel. Daar moest ik dus eerst maar even over nadenken. Ik ging dit weekend eerst maar eens lekker uitwaaien aan de Groningse kust. De ouders van mijn vriendin wonen in Delfzijl en dus ideaal voor een relaxed weekendje weg! Gelijk even gebruik van gemaakt. De vader van mijn vriendin, Jan, werkt in de scheepsbouw en wist dus wel wat zaken in de buurt waar ik mijn onderdeeltjes zou kunnen vinden. Na wat rond bellen vonden we een zaakje in Appingedam. Samen met Jan even die kant op gereden. En met een tas vol alles wat ik nodig had, was ik een stuk minder kwijt dat via internet! Geweldig! Zondagmiddag maar weer eens op huis aan. Meteen mijn broertje Kevin gebeld om te vragen of hij kwam helpen met het lasapparaat. Alle nieuwe onderdelen een hele flinke schoonmaak beurt deden wonderen. Kevin heeft een lasdiploma dus hij heeft het apparaat helemaal goed afgesteld en hij werkt nu goed. We zijn dus ook al aan het lassen geweest, eerst op een proefstukje en later op de Mini. Het lassen ging heel lekker en we hebben al enkele plaatjes in de Mini gelast. Zit zo lekker vooruitgang in!
Ook hebben we nog even gekeken naar de achterkant van de Mini. Het is namelijk wel een Mini Van (die origineel een dichte achterkant heeft) maar dan zitten er nog wel randen om de achterpanelen. Maar bij deze Mini was dit helemaal dicht gesmeerd met vuller om de achterkant helemaal strak/glad te maken. Daarna zijn en 2 kleine ramen ingezet. (Zie eerder foto's). Onder de vuller was het gaan roesten dus hier moest ik sowieso bij. Ook vond ik het niet zo mooi dat hij nu helemaal glad en dicht was, dus wil ik toch al proberen of ik er "originele" ramen in kan zetten, is eigenlijk een aftermarket product. Binnenkort ga ik proberen of ik de later ingelaste dichte panelen er uit kan halen. Daarna kunnen we beter beoordelen hoe en wat.
En even lollig doen hoort er ook bij toch
Week 11 2009
Achterramen & Motor
We (Daniel mijn broertje en ik) zijn bezig geweest de ingelaste panelen te verwijder. Er hebben ramen in deze Mini Van gezeten aan de achterkant, later zijn deze in opdracht van Rinie (de vorige eigenaar) er uit gehaald en dicht gelast. De randen van de ramen waren toen al niet heel goed kreeg ik per telefoon van mijn vader te horen, dus het was wel spannend wat we aan zouden treffen. Hier onder het resultaat (foto's) Nog wel een werkje dus.
Ook is er nog aan de voorkant van de mini gelast (foto's) en heb ik het nummer van de motor aan de hand van dit forum nog even nagetrokken, hier kwam het volgende uit. Het complete motornummer is: 10H791AA 164403
10H791: 1100 Mini Clubman Saloon 791: Mechanical petrol pump, Lucas 16ac alternator with negative earth, 1974 requirements, Std ratio remote control gearbox, offset sphere joint, single rod change. AA: Carburetter crankcase ventilation and air temperature control.
Bouwjaar tussen 976 en 1980
Aantal PK: 44,88 pk (dit gaat zeker nog wel meer worden)
Zo, het is nu 2:05. Ik ga op bed .
[size=85:z2dr9rs9]
[Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:z2dr9rs9]
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini Van 1979.
Ingediend door miniauto op zo, 08-03-2009 00:57
Ik ben 2 februari begonnen met het restaureren van een Mini Van uit 1979.
Ik ben vanaf mijn 18e al geïnteresseerd in deze ene Mini maar toen wou de vorige
eigenaren (Willy & Rinie) hem nog niet verkopen.
Nu, 9 jaar later, staat hij dan toch in mijn schuur! Yoehoeee!
Het heeft dus een tijdje geduurd voordat de Willy & Rinie hem weg wouden doen,
maar uiteindelijk hebben zij toch besloten hem mij te gunnen. Gewoon volhouden, en blijven vragen, met vooral veel dank aan mijn vader.
Ik heb hem voor een hele redelijke deal over kunnen nemen. Willy & Rinie waren van plan de Mini te gaan restaureren maar kwamen er gewoon niet aan toe. Met de belofte er toch wel een keer in te mogen rijden was de deal helemaal rond en namen Willy & Rinie (met toch wel veel pijn in hun hart) afscheid van hun Mini! Willy & Rinie hebben de Mini trouw gered van de sloop, Rinie had hem op de sloop gevonden en dus had niet veel gescheeld of deze Van was niet oud geworden.
Het is de bedoeling dat de Mini compleet gerestaureerd gaat worden. De onderkant van de Mini zou volgens Rinie, niet lang voordat hij stil kwam te staan, nog zijn gelast. Zoals het nu lijkt hoeft daar niks aan te gebeuren. De Mini is overigens in de schuur gezet (15 jaar voordat ik hem kreeg) omdat de koppeling kapot gelopen was. Er zit op dit moment een 1100cc motor. Origineel heeft er een 1000cc motor in gezeten maar, deze is toentertijd al vervangen.
Hier onder foto's van de Mini toen ik hem kreeg.
Ik zal vaak dit topic updaten, net zoals mijn eigen Mini site.
Daar staan nog meer foto's en een veel uitgebreider verslag van de werkzaamheden. link