Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Sinds begin dit jaar trotse eigenaar van een Rover Mini Cooper 1.3i. Het autootje is gekocht om in te trouwen en voor dagelijks woon-werk verkeer. De trouwerij is goed verlopen echter het dagelijks woon-werk verkeer was al snel ten einde. Zie link: viewtopic.php?f=5&t=43035&hilit=wegzakken+mini

Daar zoveel mensen in onze omgeving dit jammer vinden hebben we besloten de mini te houden en te gaan restaureren. (dat laatste was een toekomst droom maar is iets sneller gekomen). In dit topic hoop ik af en toe enkele foto's met begeleidend schrijven te plaatsen. Let wel het wordt een 20 jaren project. Ik verwacht niet elke week vorderingen te maken. Hierbij nog enkele foto's van hoe de mini was.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SYTBPZVF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XC68XXKJ.jpg

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Als leek ben ik eraan begonnen dus ik hoop veel van de Mini te leren in de aankomende tijd. Als eerste klus heb ik mij "gestort" op het verwijderen van de voorstoelen. Zie hier het resultaat.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

De veiligheidsriemen zijn er ook uit.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Kleine update
Helaas staat de Mini nog steeds bij ons op de oprit (gebrek aan een garage of grote schuur om in te knutselen,als iemand wat weet in deze omgeving) dus ben ik genoodzaakt alleen het interieur te verwijderen.



Na het verwijderen van de deur panelen is er gelijk vocht naar binnengekomen.



Misschien een domme vraag maar wie kan mij vertellen wat het verschil tussen het ligt grijze en donkergrijze is?

Weet iemand of er een soort restauratie handleiding bestaat (buitenom alle andere showcases natuurlijk)?

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Het nooit dom om vragen te stellen! Het lichte grijze is de kleur van je body, de donkere stukken zijn bitumen 'matten'. Dit is voor geluiddemping/bescherming.

Werkplaats handleiding: haynes manual

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

werkplaats handboek Haynes is reeds in bezit staat erg veel in. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Haynes er ook een heeft voor het restaureren. Echter kan hem nergens vinden. Ben opzoek naar iets wat een beetje rode draad heeft aangaande schuren,spuiten,lakken, stralen etc.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Heb dit nog gevonden.
link

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Lindsey Porter " Mini restauration manual" ook van haynes inderdaad.
Deze is vrij nieuw en gewoon te bestellen.
Super boekje!! :)

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Eigenlijk is een gemiddelde showcase van een restauratie al literatuur genoeg.
Met name voor je body op te knappen kun je voldoende zien in foto's.
Vergeet niet je body te verstevigen voordat je hem in stukken slijpt

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Ik zou het toch iets gedegener aanpakken als alleen de foto's van anderen bekijken....

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zo'n boek kan dus nooit kwaad.

Groet ron (zonder boeken, maar met een heel goede leermeester)

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Knap dat je als leek hieraan begint..zo ben ik ook begonnen.

Met een hoop tips van 't forum en je omgeving komt het vanzelf goed. Goed voorbereiden..en alles goed labelen...(daar was ik iets te laat achtergekomen :x )

Maar uiteindelijk wijst het zich vanzelf.
En als je er niet uitkomt...stel gerust je vragen...wij zijn er voor zo goed mogelijke antwoorden.

Groetjes,
Maurice

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Plannen zijn helaas enigszins verandert. Bij gebrek aan een grote schuur/garage om in te klussen hier in Nieuw-Lekkerland ben ik aan mijn oprit gebonden. Omdat het grootste mankement aan de mini het achter subframe is ga ik deze dan ook buiten vervangen.

Frame is besteld en komt morgen binnen. Dan moet ik nog even verzinnen hoe ik het ga beschermen tegen de roest.

Mini staat inmiddels op blokken en ik moet alleen de remmen nog loskoppelen waarna het frame los kan.

Helaas ben ik ook een rotte wielkast tegengekomen. Nog geen idee hoe dit op te lossen maar dat komt.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Gisteren een lekkere dag verder geklust en iets opgeschoten. Handrem,schokdempers etc verwijdert. Nu loop ik tegen de remmen aan te hikken. Als ik het Haynes boek lees moet het een fluitje van een cent zijn maar ik durf de eerste stap niet te zetten. Moet ik nu het hele systeem aftappen of kan ik het segmenteren zodat ik alleen het stuk bij subframe er afhaal?

Heeft iemand hier ervaring mee?

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

spuit het T-stuk in met een goede kruipolie, en schroef dan de koppeling van de leiding die onder de auto doorgaat eraf aan de subframekant.

de leidingen die naar de wielen lopen laat je lekker zitten en demonteer je pas als als het frame op je werkbank ligt.

nogmaals gebruik goede kruipolie, en dan bedoel ik iets beters dan wd40...

aftappen hoeft niet, tis wel netjes om het beetje wat eruit lekt op te vangen met een oude doek of een klein bakje.

succes!!

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

En de doek [u:3tzpddqt]niet[/u:3tzpddqt] meer gebruiken om een beetje vuil van de af lak af te halen. Dan ben je meteen van je lak af.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

G-force schreef:
En de doek [u:3v7xylx8]niet[/u:3v7xylx8] meer gebruiken om een beetje vuil van de af lak af te halen. Dan ben je meteen van je lak af.



Wat dan wèl weer handig is als je toch nog opnieuw moet spuiten :P

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Ja dat wel,
Heb wel eens ergens gezien dat ze een modelauto in de remvloeistof hadden gelegt zodat hij opieuw gespoten kon worden.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Zo vandaag is het frame er onderuit gegaan. Met de rem leiding ging het perfect!Bedankt voor de tips. Volgende week ga ik het oude frame ontdoen van alle onderdelen en ga ik deze stralen ook maar even netjes spuiten.

Er volgen spoedig foto's (beetje ruzie met de foto site.

RE: Restauratie Rover mini Cooper 1.3i

Hoe is het gelopen met het vervangen van je subframe achter? Wat was je kwijt voor het frame? was het een nieuwe of 2de hands?

Hoop dat de mini weer lekker rijd na alle problemen die je hebt gehad.

Mijn subframe achter is er aan dus moet hem ook gaan vervangen. Ik ga het laten doen bij een mini centre. Enig idee hoeveel ik dan kwijt ben aan kosten onderdelen en arbeidsloon? :?