Restauration mini 1100 special '77

RE: Restauration mini 1100 special '77

Ik zal mezelf en mijn project eerst ff voorstellen...

Ik ben Vincent 28 jaar oud en woonachtig in Velp,

Ik heb een mini 1100 special '77 van mijn vader gekregen. Deze stond al 11 jaar stil, samen met 3 andere mini's in zijn schuur...

Ik ben van plan om de mini volledig te strippen, lassen spuiten en weer op te bouwen.
De kleur ben ik nog niet over uit, Wel wil ik proberen een zo origineel mogelijke uitstraling te creëren. Met weer een nieuw vinyl dakje erop.

Ik heb een andere mini al gestript en die gaat dienst doen als donor.

Groet,
Vincent







RE: Restauration mini 1100 special '77

Ik ben drie dagen bezig geweest om het oude beestje weer in werking te krijgen,
Uiteindelijk heb ik de startmotor, bobine 4 nieuwe bougie's , verdeelkap , en bougie kabels vervangen.

Verder de benzinetank afgekoppeld en met een benzinetank van een boot(met schone benzine) Het motortje gestart. Hij loopt heel rustig en klinkt goed!





Verder het stof eraf gepoetst,


Dit zijn de eerst zichtbare roestplekken.











Verder zit heel de neus onder de plamuur, dus die zal ook wel vervangen moeten worden.

RE: Restauration mini 1100 special '77

Begonnen met demonteren,











Verder al tegen het eerste probleem gestuit, Het chassisnummer op de bodemplaat RV is bijna niet meer zichtbaar. De laatste 5 cijfers zijn niet meer te zien.

Na contact gehad te hebben met het RDW, Ga ik met de auto van de week naar het RDW en slaan ze een nieuw nummer in de dwarsbalk.

RE: Restauration mini 1100 special '77

Vandaag de kabelboom eruit gehaald.



RE: Restauration mini 1100 special '77

Update: Interieur is er bijna helemaal uit, Op de stuurstang en de pedalen na.
De auto moet nog naar het RDW om het chasisnr erop een andere plek in te slaan. Dus deze doe ik als allerlaatste (wel handig als de mini nog op de trailer moet)



Tevens ook verder gegaan aan het demonteren van het motorblok.





Ok weer een aantal rotte plekken gevonden....


RE: Restauration mini 1100 special '77

UPDATE:

Vandaag naar het rdw gegaan voor het verplaatsen van het VIN nummer, Het was een zenuwslopende dag aangezien ze nogal moeilijk deden...
Maar het nummer zit er nieuw op de dwarsbalk.


Voor het eerst uit de schuur na 11 jaar d:)b









Het oude nummer(stond er op twee plaatsen in :? )

Het nieuwe nummer d:)b

default

RE: Restauration mini 1100 special '77

Geweldig!! d:)b

suc 65!

RE: Restauration mini 1100 special '77

top project,
blijf dit zeker volgen,

greetz seffens,

dat met de vin nummer staat mij ook nog te wachten bij de rdw :S

RE: Restauration mini 1100 special '77

Bedankt! word een hoop werk... :D

Het RDW kan best moeilijk doen.. Heb je hier al gelezen in dit topic over Chasis/vin nummer staan een hoop tips
klik hier

RE: Restauration mini 1100 special '77

-UPDATE-

Vandaag de voor-ophanging en het motorblokje met het voorste subframe eruit gehaald.
Het ging allemaal best makkelijk... gelukkig!

hier wat foto's



De voorplaat ook met best wat roest.




We hadden wat absorbatiezooi.. op de gemorste olie gegooid vandaar dat het net lijkt of het sneeuwt in de schuur :?

RE: Restauration mini 1100 special '77

-UPDATE-

Ik heb in de afgelopen dagen de zijschermen en de front-grill eraf geslepen.
Was best een hoop werk en er zijn weer roest plekken tevoorschijn gekomen :( .

verder ook vast het tectiel van de zijschermen afgekrapt.








RE: Restauration mini 1100 special '77

Ik heb het wel eens erger gezien ;) dus dan komt dit wel goed hoop ik :P
Succes!

RE: Restauration mini 1100 special '77

-UPDATE-

Vandaag de laatste tectiel van de zijschermen afgekrapt. Daarna de mini op een matras gekanteld en een stuk van de bodem anderhanden genomen. (Best rotwerkje |:( )
morgen de rest van de bodem, daarna kan hij eindelijk naar de straler d:)b





RE: Restauration mini 1100 special '77

Gaaf man...
Succes ermee, als je een adres nodig hebt voor je Vinyl dakje dan Pm me maar.

Ollie

RE: Restauration mini 1100 special '77

Heb ik al een keer van je gekregen via de PM.

Bedankt daarvoor :)\\_

Bedrijf uit Zeist

RE: Restauration mini 1100 special '77

-UPDATE-

Vandaag weer verder gegaan met het DETECTIELEREN.... ofzo

Liefde is..... .....samen het tectiel van de auto afkrabben O+




We zijn een heel eind gekomen. Van de week de banaan eraf halen zodat ik daaronder ook het tectiel kan verwijderen. (Zit toch al een gat in)

RE: Restauration mini 1100 special '77

Is dat nu allemaal oppervlakkig roest onder de tectiel?
Ik zou voo rhet stralen alvast de grootte rotte plekken weg halen. Of iig de dorpels als die vervangen gaan worden. Dan kunnen ze daar ook meteen stralen.

Ik heb het idee om ook nog eens een keer naar RDW te gaan. VINnr is bij mij ook aardig dun.
Ik was benieuwd waar de RDW bij jouw moeilijk over deed?

RE: Restauration mini 1100 special '77

het bruine van de foto's is volgens mij geen roest. Het lijkt wel bruin plaatwerk/coating zo hard als het is :x. En idd moeten de dorpels en de bodemplaten vervangen worden , maar ik ben bang dat de auto doormidden knikt als ik het allemaal eruit slijp (met het verplaatsen naar het straalbedrijf) , wel haal ik de opzetdorpels en de banaan eraf.

Bij het rdw deden ze bij mij heel moeilijk omdat de auto niet intact was(zie foto's) , en ze dachten daarom dat ik de middenbalk met nieuw nummer en kenteken in een andere body wou plaatsen :x

RE: Restauration mini 1100 special '77

-Update-

Eindelijk al het tectiel eraf d:)b Was een best rot klusje.

Verder heb ik de A paneeltjes en de banaan er helemaal af gehaald, Nu kan de straler er ook beter bij.

Nu een aantal foto's maken, en contact opnemen met een aantal straalbedrijven voor een prijsopgave.. Iemand nog een idee in omgeving van Arnhem?

Ik ben van plan om de mini gelijk in de priomat te laten spuiten en daarna al het plaatwerk vervangen. Wat zouden jullie doen? Aanraders

Verder ook een gasfles aangeschaft voor bij mijn lasapparaat :9



RE: Restauration mini 1100 special '77

ik vind de mini bodem er nog goed uit zien zo op het eerste gezicht.. ik zou ook de buitendorpels er gelijk afslijpen zodat ze daar ook goed kunnen stralen

Jaapio

RE: Restauration mini 1100 special '77

Ja, heb je gelijk in. Had ik niet aan gedacht ga ik vandaag gelijk doen

RE: Restauration mini 1100 special '77

-Update- Vandaag de dorpels eraf geslepen (bedankt seffens d:)b )

Rechterzijde




Linkerzijde




Nu een goed adresje vinden voor het stralen!

RE: Restauration mini 1100 special '77

Goed dat de dorpels er af zijn, zit nog aardig roest achter.
Laat je trouwens de hele auto stralen? Het vlakke plaatwerk wil nog wel eens gaan golven als een straler er te lang op straalt.
Ik zou zelf eerder de volledige bodem en verder alle naden laten stralen.

Ik ben trouwens ook net begonnen met een '77 mini body. Staat er nu ook ongeveer zo bij.

RE: Restauration mini 1100 special '77

Oooohh, dit ziet akelig hetzelfde uit als mijn bodem klus. Ook daar kwam onder de bitak een soort bruine vloerplaat uit en dat was idd geen roest.
Mij hebben ze overigens op meerdere plekken afgeraden om hem te stralen ivm eerder genoemd probleem :x Of alleen de onderkant stralen :?

Veel succes en veel plezier met de retauratie, altijd leuk om nog een 1100 special te zien d:)b

RE: Restauration mini 1100 special '77

@ gforce
Ik wil heel de mini laten stralen, behalve het dak en de zijwanden.(In overleg met het straalbedrijf) Daarna ook gelijk in de priomat laten spuiten.

@ minipino

Jij bent zo te zien een heeeeeel stuk verder met je project. Ziet er goed uit d:)b

RE: Restauration mini 1100 special '77




>nijenhuis01"]-





Ik zou dit gedeelte ook even verwijderen.
De rand zelf is al niet fraai.[waar je a-paneel omheen vouwt]
Ook zit hier achter een holle ruimte en het plaatwerk van het binnen spatbord is dunner als de dikke rand die er zit,die dus gemakkelijk gestraald kan worden,net asl de holle ruimte binnenin..
Dit plaatwerk zit 'koud' op elkaar met n paar puntlassen fabrieksaf.
Oftewel daarachter ziet het er net zo uit als de binnenzijde van je dorpels..leert ervaring.
Als je hem precies in de 45 graden vouw wegzaagt/slijpt kun je hem makkelijk teruglassen op de binnenrand van de stijl [kijk maar voor je zaagt]
Het nieuwe plaatwerk deel kun je makkelijk uitlijnen op de deurscharnier gaten bij vervanging na stralen of oven [2x tip in 1 zin :) ].
Is reparatie plaatwerk voor te krijgen.

RE: Restauration mini 1100 special '77

@ minipino

Jij bent zo te zien een heeeeeel stuk verder met je project. Ziet er goed uit d:)b[/quote]

Ja, maar ben ook al wat langer bezig :)" title="Evil" /> Officieel vanaf mei 2007, maar toen alleen gestript. Serieus verder gegaan in 2010 :9 Maar dan nog duurt het me te lang nu.

Groetjes edgar

default

RE: Restauration mini 1100 special '77

Ik heb ook onlangs een Mini Special uit 1977 aangeschaft en zit nu moed te verzamelen om er aan te gaan beginnen....
Ik zal je project volgen. Ga je hem origineel maken/houden?
Zag bv dat je een grote km teller hebt. Bij mij zit er een 3 voudige in. Niet origineel? Ik zag ook al verschillen in de motor. Ben er nog niet uit hoe een 1100 Special uit 1977 origineel is opgebouwd. Of zijn er meerdere versies?

RE: Restauration mini 1100 special '77

Als ik het goed heb had je hier in Nederland 2 versies:



en



1098cc blok, exacton 5x10 velgen, plastic verbreders, vinyl dakje

RE: Restauration mini 1100 special '77

Dit is de versie die in engeland is geproduceerd. Serie nummer eindigd op een A.
Dit model is als special edition uit gebracht in 1979 en 1980 als ik het goed heb.

Ik heb zelf een special die in belgie is gemaakt serienr eindigd op een B.

Mini uit Belgie.

RE: Restauration mini 1100 special '77

Hoi,

Leuk project, als je nog eens handjes nodig hebt laat maar weten...

Succes, Birdy