Schmitt, de "shorty moke"

RE: Schmitt, de "shorty moke"

Met dat prachtige weer van de laatste dagen doet een mens al eens iets geks. In ons geval was dat vorig weekend de aankoop van een Schmitt. Een shorty-moke zeg maar, een Franse interpretatie van de moke, maar zonder gebruik te maken van moke-parts, met als resultaat een wagentje van 235cm (201cm zonder de bumpers, da's meer dan een meter korter dan een mini). Hij werd op 20km van huis aangeboden, te mooi om waar te zijn als je weet hoe weinig er waarschijnlijk zijn ge-exporteerd.







De remmerij is begin deze week gefixt en de fun kan beginnen, ik mag op eigen verantwoordelijkheid en tot ik mijn eigen platen geregeld heb, nog op de platen van de vorige eigenaar rijden. Er zijn nog wat details aan te doen zoals stoelkussens maken en de deksels van de bakjes vastmaken, niets om van wakker te liggen.

Veel info is er op internet niet te vinden over de Schmitt, deze twee sites zijn zowat het belangrijkste:

http://minitrucs.free.fr/articles.php?lng=fr&pg=119 (click links op "Schmitt et Hrubon")
http://miniclub06.free.fr/?rep_rubrique ... re=schmitt

Ik heb al enkele Schmitt-eigenaars getraceerd, allemaal Fransen.

Met een paar mokes in de nabije vriendenkring hadden we eigenlijk nooit de intentie een moke te kopen, maar kijk, dit is geen moke, c'est un Schmitt :-)

Nog wat algemene Schmitt info:

Ontworpen door Jean-Claude Hrubon in 1980 (die hem "Green" (998cc) of "Juan" (125cc motor van een Sachs bromfiets)) doopte,
Geproduceerd door een vakman uit Alsace; Schmitt Automobiles (Frankrijk) in 1981 onder de naam "Schmitt" (998cc) en "Schmitty" (49,9cc),
Verderzetting van de productie in Migennes (ook Frankrijk) in 1984 tot 1987, onder de naam "La puce", "de vlo".

De wagen werd aangeboden ofwel kant en klaar, gehomologeerd en alles, ofwel in kit-vorm, met een manual van (slechts) 100 bladzijden. Behalve de 2-zits-versie zijn er ook een 10-tal 4-zitters van gemaakt, maar die gaan qua lengte meer de richting van de moke uit, en de eigenheid van zo'n Schmitt is juist zijn korte lengte. 6-wielers en electrische versies werd wel aan gedacht maar zijn nooit gemaakt.

De Schmitt kreeg eeuwige roem in de Louis De Funès film "Le Gendarme et Les gendarmettes".

Er staat er ook eentje op youtube:
[youtube:28ljca0f]GIxhYrIIlxY[/youtube:28ljca0f]
zoals je ziet is de handrem redelijk ver naar voor geplaatst.

Waarschijnlijk vonden niet al te veel Schmitts hun weg buiten Frankrijk, als iemand er toch weet van heeft, of andere nuttige info of contacten heeft, hoor ik het graag. En nu ben ik weg, de zon schijnt 8)

RE: Schmitt, de "shorty moke"

joepie de poepie!!!

Goe bezig Bart !! \\:)/ \\:)/ \\:)/ \\:)/ \\:)/ \\:)/ \\:)/

RE: Schmitt, de "shorty moke"

das een gaaf ding


"te koop" ???


hahah


grt

RE: Schmitt, de "shorty moke"

Hij is erg leuk! d:)b

RE: Schmitt, de "shorty moke"

Neem je hem mee naar de clubdag Bart?

Jaapio

RE: Schmitt, de "shorty moke"

Ook in 'A Guide to Mini Mokes' staat er niks over. Wel over de Yak, Scamp, Jimini, Nomad, Scout en de Andersen Mini Cub. Ik zie dat je op het moke forum ook gepost hebt, misschien dat ze daar meer weten.

RE: Schmitt, de "shorty moke"

mini-boy schreef:
das een gaaf ding
"te koop" ???
hahaha


Nee, en zeker niet aan jou, jij zou er vleugeldeuren inzetten 8)

Jij hebt trouwens al een shorty zag ik
mini-boy":1y5t4hil]


[/quote:1y5t4hil]


vlassie":1y5t4hil]Ook in 'A Guide to Mini Mokes' staat er niks over. Wel over de Yak, Scamp, Jimini, Nomad, Scout en de Andersen Mini Cub.[/quote:1y5t4hil]
Wat een gedrochten hebben ze toch afgeleid van de moke zeg.

RE: Schmitt, de "shorty moke"

haha

dat zijn al oude plaatjes


en ja een moke met van die vloekdeuren (haha) dat zou ik NOOOOOOIT doen



hahah

maar waaron "zeker niet aan mij" ??


zie je zondag wel ff

grtzz

RE: Schmitt, de "shorty moke"

de deuren waren de enige reden Dennis ;)

RE: Schmitt, de "shorty moke"

[youtube:2akp7lme]0g5cnlPLQdw[/youtube:2akp7lme]

Jaapio

RE: Schmitt, de "shorty moke"

Racing Green schreef:
De Schmitt werd aangeboden ofwel kant en klaar, gehomologeerd en alles, ofwel in kit-vorm, met een manual van (slechts) 100 bladzijden.


128 bladzijden om precies te zijn, deze week een gecopieerd exemplaar in de bus gekregen van een andere Schmitt-eigenaar.

Ook dit leuke modelletje (in de goeie kleur!) vond zijn weg naar ons adres



en verder een gescande Schmitty-brochure (bedankt Kees) en nog een andere gescande brochure die een koper op ebay voor me zou gaan maken.

Het houdt je bezig :P

Minder is dan wel dat de monte carlo een tijd heeft moeten buiten staan (wat voorheen ondenkbaar was), maar nu heeft ook deze weer onderdak gevonden.

Ook minder, is dat de Schmitt warm lijkt te lopen, of een probleem met de pakkingen heeft..of beiden..to be continued.