Succes ermee! Leuk werk een motor overbouwen...
Die afdekplaatjes worden meer gebruikt bij metro's. Ik heb ze alleen bij 1000tjes gezien!
- Login of registreer om te reageren
Succes ermee! Leuk werk een motor overbouwen...
Die afdekplaatjes worden meer gebruikt bij metro's. Ik heb ze alleen bij 1000tjes gezien!
Ingediend door kemie op do, 31-03-2005 16:58
ja je hebt geluk
ik heb juist 1 w
geleden
ook een 1.3 metro in mini gestoken
en ik moest toch wel gaatje boren hoor
[size=75:w5l8w311][Quote verwijderd - Evity][/size:w5l8w311]
@Kemie: heb je nog tips voor mij?
Alvast bedankt
Hoe heb je hem uit de metro gehaald (bovenlangs of met subframe en al onderlangs
[size=75:3nvxoubk][Quote verwijderd - Evity][/size:3nvxoubk]
Ik heb al een ander dashboard erin waarschijnlijk van een 1300
Dan zul je nog een afwijking hebben omdat je eindoverbrenging veranderd!
[size=75:29upgsry][Quote verwijderd - Evity][/size:29upgsry]
Dus als ik straks die 1300 erin heb, is mijn snelheid aanduiding wel weer juist?
Ik zat naar je foto's te kijken. Je zou mij een enorm plezier doen als je een foto kan maken hoe je koelslangen naar je radiateur de verwarming en overloopreservoir lopen. Ik ga op mijn 1275GT een metro radiateur bouwen en twijfel een beetje hoe het origineel zit.
On topic. Als je de metro wegdoet zou ik alleen het blok er uit takelen. Eerst het subframe er onder uit is een beetje dubbel werk. Je kan er wel wat makkelijker bij, maar als je alle zaken rondom (radiateur, etc) eerst weghaalt is het prima te doen.
metro motor haal je er langs boven uit.zoals bekend rondom de motor de bedrading los de uitlaat los schakelstang en motorsteunen los.koelsysteem los. de motor iets lichten dan de aandrijfassen er uit door de motor naar een zijde te drukken en de eerste as er uit .dan de motor naar de andere kant duwen en de andere as er uithalen .de motor kan nu helemaal er uit .let op de km kabel. de fugeekogels hoeven op deze manier niet los.je moet anders de druk van de veerbollen halen .monteren gaat ook zo allen moet je een beetje handigheid hebben om de aandrijfassen er in te krijgen met 2 man is het goed te doen.heb het al verschillende keren gedaan.uiteraard eerst olie aftappen
Henk, waarschijnlijk wist je dit al, maar misschien helpt dit een beetje...
link
Zoals je ziet heeft de Metro een ander thermostaathuis met extra aansluiting voor de overloop...
snarfvz schreef:
Dus als ik straks die 1300 erin heb, is mijn snelheid aanduiding wel weer juist?
Dan zul je eerst moeten kijken welke eindoverbrenging je bak nu heeft (en bandenformaat) en de eindoverbrenging die je dadelijk gaat krijgen. Zoek eens op het forum! Is veel over te vinden!
[size=75:6g4kuwi9][Quote verwijderd - Evity][/size:6g4kuwi9]
Hoe kan ik weten wat voor een eindoverbrenging ik heb, ik heb een automaat?
Ik ben nu inmiddels al een tijdje bezig op de motorwissel, en hier een update:
link
Ziet er goed uit.
Ik weet niet of je onderstaande website kent, maar daar staat een heel verhaal over de automaat.
link
[size=75:3n675xjc][Quote verwijderd - Evity][/size:3n675xjc]
Nee die kende ik nog niet, ik zal het eens bekijken
BEdankt
Laat ik maar weer eens een update gegeven over mijn motorombouw en restauratie van mijn mini.
Zaterdag a.s gaat mijn vader hopelijk het resterende laswerk afmaken, hij wil sowieso de motorruimte klaar hebben, zodat de motor erin kan.
Als laatste heb ik vandaag (donderdag) het uitlaatspruit (LCB) gemonteerd
En moest het hitteschild van de Carb een beetje aanpassen
zie voor verdere update (wat ik de laatste tijd heb gedaan) link
snarfvz schreef:
marc26":2k8unnbg]
Ik weet niet of je onderstaande website kent, maar daar staat een heel verhaal over de automaat.
link
Nee die kende ik nog niet, ik zal het eens bekijken
[/quote:2k8unnbg]
Eeeeey, die kende ik ook nog niet, en het gaat precies over het probleem waarmee onze automaat kampt!!
[size=75:i9y6gjpq][Quote verwijderd - Evity][/size:i9y6gjpq]
Wat voor een probleem heb je dan met de automaat?
Toen ik mijn 1000 motor er nog in had werkte die ook niet lekker (lang stil gestaan) toen heeft mijn vader een halve liter ATF olie door de motorolie gegooid, en dat heeft de automatenbak weer lekker soepel gemaakt
dat lijkt op een afstellingsprobleem van de kabel, ik zal even kijken waar ik het heb, want ik heb ergens iets gelezen in een manual
Ik zat zojuist dit topic eens terug te kijken, en ik vraag mij af, waar het aan af te lezen is welk soort eindoverbrenging ik erop heb zitten
eindoverbrenging volgens haynes:
Specifications
Ratio
Metro standard and Metro L: 3.647 : 1
Metro HLE, Metro 1.3 L, Metro 1.3 S, and Metro 1.3 HLS: 3.444 : 1
Metro Automatic: 2.760 : 1
Final drive gear and pinion teeth
Metro standard and Metro L: 17/62
Metro HLE, Metro 1.3 L, Metro 1.3 S, and Metro 1.3 HLS: 18/62
Metro Automatic: 25/69
FWIW,
Theo van den Bogaard
Aha, en dat soort info staat in het haynes boek? heb ik zeker niet goed genoeg gezocht
En wat betekent dat eigenlijk? die ratio
en hoe kan ik nu berekenen of de km-teller juist aan gaat geven, ik heb al een teller erin zitten die tot 200 gaat, maar de 200 zal die toch nooit halen, alhoe wel, toen ik de metro ophaalde, haalde die met gemak de 140 en de mini is 200 kg lichter
specificaties staan aan het begin van elk hoofdstuk (in dit geval hoofdstuk 7 differentieel)
de verhouding is het aantal omwentelingen van de ingaande as : uitgaande as
2.76 : 1
2.76 omwentelingen bak : 1 omwenteling aandrijfas
zie ook:
http://www.mech.demon.nl/speedodrive.htm
voor het berekenen van de telleraandrijving
HTH,
Theo van den Bogaard
Hoi Theo,
op die site die je doorgaf komt niet de 2.76 voor? is de 2.76 iets aparts?
in de mini werd die alleen in de laatste Mpi's gebruikt geloof ik, en de site/pagina van Christiaan (CMC) is misschien net van daarvoor? (ook geen 13" wielen - zoals op de sportspack)
FWIW,
Theo van den Bogaard
dus de motor die in mijn mini gaat is eigenlijk al heel modern? ik heb ook een moderne startmotor
YES YES YES!!!
De Motor zit er weer in, de kabelboom zit er ook weer voor een groot gedeelte in, alleen het volgende probleem:
Ik kan de Oliekoeler nergens kwijt, Iemand ideeen???
zie:
link
ik zou denken aan een plekje boven de startmotor of de koppeling .. maar dat hangt ook af van wat daar nog meer moet komen; luchthapper? rembekrachtiger? (en kan je dan nog bij je oliepeilstok?)
laat je creativiteit de vrije loop .. (gebruik desnoods andere/langere slangen)
ziet er goed uit !
groetjes,
Theo van den Bogaard
jeroen2 heeft zijn koeler ook zo ongeveer boven zijn kleppendeksel gehad en het schijnt goed te werken. hij had wel 2 openingen in zijn kap zodat de lucht ook wegkon.
[size=75:fa49vvmj][Quote verwijderd - Evity][/size:fa49vvmj]
Maar kan de motorkap dan nog gewoon dicht?, ik ben denk ik toch al vanplan om een luchthapper in de motorkap te maken,
Enig idee of Jeroen2 foto's daarvan heeft?
Ik heb weer een probleem: ik houd bedrading over:
Geen idee waar deze voor dient
de volgende draden:
Van deze draden staat mij iets bij dat deze op het startrelais zaten, maar waar en hoe is mij onduidelijk geworden, er zit een draad bij (Bruin/blauw) die volgens de vraagbaak op de dynamo moet, maar de dynamo heeft een eigen stekker, en de Wit/rode draad zie ik terugkomen bij de "startblokkering" van de automatenbak
Wie weet wat ik hiermee aanmoet?
Een kleine stand van zaken:
De motor zit erin.
bedrading ligt er ook allemaal in, het nieuwe type voorknipperlichten zitten erop, maar de volgende problemen zijn er:
Knipperlichten, Binnenverlichting, kachelmotor, remlichten, achterruitverwarming, en het rode en gele lampje op het dashboard werken
De rest werkt niet, als ik probeer te starten gebeurt er niks.
Zekeringen zijn goed (de standaard zekeringkast heb ik vervangen door 1 met steekzekeringen) en de 2 overgebleven glaszekeringen vervangen
spanning gemeten op de vier zekeringen, alleen nummer 4 krijgt geen spanning.
Bobine, wordt bloedheet
IEmand een idee waar dat aan kan liggen
Bestaat er een manier om bedrading door te meten op draadbreuk?
Het schijnt niet goed te zijn voor de bobine om de auto langere tijd op het contact te laten staan zonder draaiende motor, of hij dan ook echt heet wordt weet ik niet. Je zou zeggen van wel, want waarom zou het anders slecht zijn. Dus in elk geval niet al te lang het contact aan laten staan achter elkaar.
Een manier om een draadbreuk te meten? Ja, je zal heel gestructureerd op zoek moeten gaan naar waar wel en niet de juiste spanning staat. Controleer op punten als het startrelais (zie je daar spanning als iemand de sleutel in de startstand houdt, maakt het relais dan ook contact?) en het contactslot (heb je spanning op de inkomende contacten en wordt die spanning ook doorgegeven naar het contact waar de stuurstoom voor het startrelais moet komen te staan als je de sleutel in de startstand houdt. Zo moet je het probleem gaan opzoeken.
snarfvz schreef:
spanning gemeten op de vier zekeringen, alleen nummer 4 krijgt geen spanning
Op de zekeringen hoeft geen constante spanning te staan, kan ook geschakeld zijn. Ga mbv een electrisch schema na waar de draden vandaan komen en check of elk deel werkt of niet. De enige manier om dit soort problemen op te lossen is door systematisch te werken. Theo vd Boogaard heeft wat schema's op zijn site staan.
snarfvz":2iqsk453]Bobine, wordt bloedheet[/quote:2iqsk453]
Ik weet niet zeker wat het probleem hier is maar er is een verschil wbt ontsteking tussen sommige 1000jes en 1275, een werkt op 9 volt de andere op 12. Misschien heb je een 9v bobine die 12v krijgt? Heb hier zelf niet mee te maken gehad dus misschien lul ik onzin maar goed, missch heb je er wat aan...
snarfvz":2iqsk453]Bestaat er een manier om bedrading door te meten op draadbreuk?[/quote:2iqsk453]
Ja, koop een multimeter (kan al voor 5 euro) en gebruik de ohm-stand. Sluit m aan op beide kanten van de draad die je wil meten. Als je een (zeer) hoge weerstand meet heb je een draadbreuk.
Crispy schreef:
snarfvz":2edsdj2b]spanning gemeten op de vier zekeringen, alleen nummer 4 krijgt geen spanning
Op de zekeringen hoeft geen constante spanning te staan, kan ook geschakeld zijn. Ga mbv een electrisch schema na waar de draden vandaan komen en check of elk deel werkt of niet. De enige manier om dit soort problemen op te lossen is door systematisch te werken. Theo vd Boogaard heeft wat schema's op zijn site staan.[/quote:2edsdj2b] Ik heb 2 schema's van het hayens boek, en van de vraagbaak, om eerlijkt te zijn vind ik die van de vraagbaak duidelijker, want het haynes boek heeft de schema in types onderverdeeld, 1275, 1000 enz.
snarfvz":2edsdj2b]Bobine, wordt bloedheet[/quote:2edsdj2b]Crispy":2edsdj2b]
Ik weet niet zeker wat het probleem hier is maar er is een verschil wbt ontsteking tussen sommige 1000jes en 1275, een werkt op 9 volt de andere op 12. Misschien heb je een 9v bobine die 12v krijgt? Heb hier zelf niet mee te maken gehad dus misschien lul ik onzin maar goed, missch heb je er wat aan...[/quote:2edsdj2b]
Op mijn bobine staat 12V, en het is de bobine die bij de 1300 motor zat
snarfvz":2edsdj2b]Bestaat er een manier om bedrading door te meten op draadbreuk?[/quote:2edsdj2b]Crispy":2edsdj2b]
Ja, koop een multimeter (kan al voor 5 euro) en gebruik de ohm-stand. Sluit m aan op beide kanten van de draad die je wil meten. Als je een (zeer) hoge weerstand meet heb je een draadbreuk.[/quote:2edsdj2b]
ja zo'n 5 euro ding heb ik, dus als de Ohm's waarde hoog is dan is het foute boel, ok ga ik bekijken, in iedergeval bedankt
Ingediend door linkaard op do, 27-10-2005 17:13
@snarfvz heb je al antwoord gekregen of zelf iets kunnen ontdekken op de vragen die je had gesteld.
snarfvz schreef:
Van deze draden staat mij iets bij dat deze op het startrelais zaten, maar waar en hoe is mij onduidelijk geworden, er zit een draad bij (Bruin/blauw) die volgens de vraagbaak op de dynamo moet, maar de dynamo heeft een eigen stekker, en de Wit/rode draad zie ik terugkomen bij de "startblokkering" van de automatenbak.
Ik bedoel heb je de draden kunnen plaatsen.
Eelke":23fd3e5k]Het schijnt niet goed te zijn voor de bobine om de auto langere tijd op het contact te laten staan zonder draaiende motor, of hij dan ook echt heet wordt weet ik niet. Je zou zeggen van wel, want waarom zou het anders slecht zijn. Dus in elk geval niet al te lang het contact aan laten staan achter elkaar.
[/quote:23fd3e5k]
Een bobine wordt heet, maar niet zo heet dat je deze niet meer kunt vast pakken onder normale omstandigheden. Wanneer het kontakt blijft aanstaan vloeit er al een spanning maar geen stroom de spanning kan niet weg en blijft in de bobine zitten.
Pas wanneer de motor draait kan de spanning weg en gaat er een stroom vloeien en wordt afgevoerd.
Een andere reden is en vooral bij mini's of auto's met kontaktpunten dat wanneer het kontakt op staat, en de kontaktpuntjes open staan, het kontaktpunt een vonk heeft en inbrand. Het is ook nooit aangeraden om een radio of iets dergelijke aan te sluiten wanneer het kontakt op staat, dergelijk soort zaken dient men aan te sluiten op de stand "acces" op het kontakt dat is er niet voor niets. We kennen het wel s'zaterdags lekker de mini poetsen, muziekje erbij kontakt op en twee uur verder, effe naar de schoonouders of een bakje bier halen accu plat en nadien djuu de auto rijdt slecht wat is dat toch.
Theo
Update: 3 november
Zo de startbutton werkt, nu nog inbouwen, waar weet ik nog niet (in het dashboard of in het middenconsole, ja dat is mijn nieuwe project, ik ben bezig met een mal aan het maken van karton voor het middenconsole, omdat karton goed bewerkelijk is, en als dat allemaal goed passend is ga ik heb definitief maken, waarvan weet ik nog niet (Polyester, Trespa of MDF)
ik heb nu ook de selectorhendel ingebouwd.
En ik heb de Daihatsu Charade stoelen gepast, maar dat gaat denk ik wel goed komen, en even proefgezeten, en dat zit stukken beter dan de originele mini stoelen
kortom aardig wat update, zie:
link
Reacties zijn welkom, ik heb er een gastboek bij gezet, alleen nog niet veel mensen vullen het in (jammer) ik vind het wel leuk reacties te krijgen
Mochten jullie wel het gastenboek invullen, Alvast bedankt want leuke reacties geven mij weer goede hoop om door te gaan
Zo ik ben druk geweest met knutselen aan de mini, en ik dacht, laat ik nu maar even de achterremmen aanpakken, er was 1 remcylinder lek, maar voor de zekerheid vervang ik ze allebei maar (just in Case)
verder nog een filmpje gemaakt van de sportuitlaat
zie:
link
p.s reacties zijn welkom
Een kleine update: Ik ben bezig met de kofferruimte, die een beetje netjes te maken.
Ik heb nu van betonplex en balkjes hout een houtenbetimmering gemaakt en bekleed. en zie hier het tot op heden eindresultaat:
Het is nog niet af, moet nog het een en ander achter stof bedekken
Zo de laatst week zijn mijn vader en ik druk bezig geweest, dit moest ik bewust doen, om niet al te veel te kunnen piekeren, vanwege het overlijden van mijn moeder (51 jaar oud) (4 mei jl.)
En door dit ben ik genoodzaakt te moeten verhuizen, en mijn geliefde garage weg te doen , dus nu zullen we hem zover opbouwen dat we hem naar een stalling/spuiter kunnen brengen:
We zijn grotendeels bezig geweest met de stoelen en de uitlaat.
Op mijn site staan de foto's van de stoelen (en bevestigingspunten, die custom made zijn), en voor het eerst in (ik denk 2 jaar) dat de mini weer op eigen benen (lees wielen) staat, ik moet zeggen dat nieuwe rubbers en knuckle-joints een goede verbetering zijn.
Voor de foto's, zie mijn site:
link
Nu hebben we nog een probleem met de remmen, er blijft ergens lucht in het systeem.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die zal rijden nog even geduld hebben
Jeetje gecondoleerd joh. wat vreselijk voor je.
Toch knap dat je gwoon doorgaat met je project ondanks je grote tegenslag in je leven.
ik wens je veel sterkte en succes met je project
Ingediend door Mini Mart op wo, 17-05-2006 12:26
Hee gecondeleerd man. Ik moet jammer genoeg zeggen dat ik weet hoe je je voelt (mijn vader vorig jaar, 49 jaar oud). Ook kan ik begrijpen dat je lekker door wilt gaan met knutselen, dat was bij mij een van mijn uitwegen.
Succes met het verwerken!
Gecondoleerd..... veel succes met alles en sleutelse...
respect.
friso
Bedankt voor de opbeurende reacties.
De reden dat ik nu druk met de mini aan de gang ga, is dat ik dan niet kan gaan piekeren of alles wel goed komt
RE: Snarfvz Mini project
Ingediend door snarfvz op do, 31-03-2005 01:18
Ik ben sinds de trotse eigenaar van een 1300 auto metro, en ik ben van plan een fotoreportage van de motoroverbouw naar de mini
Wat ik diverse malen heb gelezen is dat er mensen zijn die een 1300 motor van een MEtro hebben waarmee ze een gat moeten boren in de kop voor de kachelkraan, maar volgens mij hoef ik dat niet te doen, ik heb namelijk een plaatje op die plek zitten en toen ik hem losdraaide werd het al een beetje vochtig van de koelvloeistof.
In iedergeval hier alvast een voorproefje van de webpagina die ik in de planning heb voor de motoroverbouw
link