Snarfvz Mini project

RE: Snarfvz Mini project

Ik ben sinds de trotse eigenaar van een 1300 auto metro, en ik ben van plan een fotoreportage van de motoroverbouw naar de mini

Wat ik diverse malen heb gelezen is dat er mensen zijn die een 1300 motor van een MEtro hebben waarmee ze een gat moeten boren in de kop voor de kachelkraan, maar volgens mij hoef ik dat niet te doen, ik heb namelijk een plaatje op die plek zitten en toen ik hem losdraaide werd het al een beetje vochtig van de koelvloeistof.

In iedergeval hier alvast een voorproefje van de webpagina die ik in de planning heb voor de motoroverbouw

link

RE: Snarfvz Mini project

Succes ermee! Leuk werk een motor overbouwen... :)

Die afdekplaatjes worden meer gebruikt bij metro's. Ik heb ze alleen bij 1000tjes gezien!

default

RE: Snarfvz Mini project

ja je hebt geluk
ik heb juist 1 w
geleden
ook een 1.3 metro in mini gestoken
en ik moest toch wel gaatje boren hoor

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:w5l8w311][Quote verwijderd - Evity][/size:w5l8w311]

@Kemie: heb je nog tips voor mij?

Alvast bedankt

Hoe heb je hem uit de metro gehaald (bovenlangs of met subframe en al onderlangs

RE: Snarfvz Mini project

Denk aan je km-teller overbrenging onder in de bak!

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:3nvxoubk][Quote verwijderd - Evity][/size:3nvxoubk]

Ik heb al een ander dashboard erin waarschijnlijk van een 1300

RE: Snarfvz Mini project

Dan zul je nog een afwijking hebben omdat je eindoverbrenging veranderd!

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:29upgsry][Quote verwijderd - Evity][/size:29upgsry]

Dus als ik straks die 1300 erin heb, is mijn snelheid aanduiding wel weer juist?

RE: Snarfvz Mini project

Ik zat naar je foto's te kijken. Je zou mij een enorm plezier doen als je een foto kan maken hoe je koelslangen naar je radiateur de verwarming en overloopreservoir lopen. Ik ga op mijn 1275GT een metro radiateur bouwen en twijfel een beetje hoe het origineel zit.

On topic. Als je de metro wegdoet zou ik alleen het blok er uit takelen. Eerst het subframe er onder uit is een beetje dubbel werk. Je kan er wel wat makkelijker bij, maar als je alle zaken rondom (radiateur, etc) eerst weghaalt is het prima te doen.

RE: Snarfvz Mini project

metro motor haal je er langs boven uit.zoals bekend rondom de motor de bedrading los de uitlaat los schakelstang en motorsteunen los.koelsysteem los. de motor iets lichten dan de aandrijfassen er uit door de motor naar een zijde te drukken en de eerste as er uit .dan de motor naar de andere kant duwen en de andere as er uithalen .de motor kan nu helemaal er uit .let op de km kabel. de fugeekogels hoeven op deze manier niet los.je moet anders de druk van de veerbollen halen .monteren gaat ook zo allen moet je een beetje handigheid hebben om de aandrijfassen er in te krijgen met 2 man is het goed te doen.heb het al verschillende keren gedaan.uiteraard eerst olie aftappen

RE: Snarfvz Mini project

Henk, waarschijnlijk wist je dit al, maar misschien helpt dit een beetje...
link
Zoals je ziet heeft de Metro een ander thermostaathuis met extra aansluiting voor de overloop...

RE: Snarfvz Mini project

snarfvz schreef:
Dus als ik straks die 1300 erin heb, is mijn snelheid aanduiding wel weer juist?



Dan zul je eerst moeten kijken welke eindoverbrenging je bak nu heeft (en bandenformaat) en de eindoverbrenging die je dadelijk gaat krijgen. Zoek eens op het forum! Is veel over te vinden!

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:6g4kuwi9][Quote verwijderd - Evity][/size:6g4kuwi9]

Hoe kan ik weten wat voor een eindoverbrenging ik heb, ik heb een automaat?

RE: Snarfvz Mini project

Ik ben nu inmiddels al een tijdje bezig op de motorwissel, en hier een update:

link

RE: Snarfvz Mini project

Ziet er goed uit.

Ik weet niet of je onderstaande website kent, maar daar staat een heel verhaal over de automaat.

link

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:3n675xjc][Quote verwijderd - Evity][/size:3n675xjc]

Nee die kende ik nog niet, ik zal het eens bekijken

BEdankt

RE: Snarfvz Mini project

Laat ik maar weer eens een update gegeven over mijn motorombouw en restauratie van mijn mini.

Zaterdag a.s gaat mijn vader hopelijk het resterende laswerk afmaken, hij wil sowieso de motorruimte klaar hebben, zodat de motor erin kan.

Als laatste heb ik vandaag (donderdag) het uitlaatspruit (LCB) gemonteerd



En moest het hitteschild van de Carb een beetje aanpassen



zie voor verdere update (wat ik de laatste tijd heb gedaan) link

RE: Snarfvz Mini project

snarfvz schreef:
marc26":2k8unnbg]
Ik weet niet of je onderstaande website kent, maar daar staat een heel verhaal over de automaat.
link


Nee die kende ik nog niet, ik zal het eens bekijken
[/quote:2k8unnbg]

Eeeeey, die kende ik ook nog niet, en het gaat precies over het probleem waarmee onze automaat kampt!! d:)b

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:i9y6gjpq][Quote verwijderd - Evity][/size:i9y6gjpq]

Wat voor een probleem heb je dan met de automaat?

Toen ik mijn 1000 motor er nog in had werkte die ook niet lekker (lang stil gestaan) toen heeft mijn vader een halve liter ATF olie door de motorolie gegooid, en dat heeft de automatenbak weer lekker soepel gemaakt

RE: Snarfvz Mini project

Hij wil alleen achteruit |:( vooruit pakt ie de versnelling niet.

RE: Snarfvz Mini project

dat lijkt op een afstellingsprobleem van de kabel, ik zal even kijken waar ik het heb, want ik heb ergens iets gelezen in een manual

RE: Snarfvz Mini project

Graag O:)

RE: Snarfvz Mini project

@FrostiE_999 je hebt E-mail

RE: Snarfvz Mini project

Ik zat zojuist dit topic eens terug te kijken, en ik vraag mij af, waar het aan af te lezen is welk soort eindoverbrenging ik erop heb zitten

RE: Snarfvz Mini project

eindoverbrenging volgens haynes:
Specifications

Ratio
Metro standard and Metro L: 3.647 : 1
Metro HLE, Metro 1.3 L, Metro 1.3 S, and Metro 1.3 HLS: 3.444 : 1
Metro Automatic: 2.760 : 1

Final drive gear and pinion teeth
Metro standard and Metro L: 17/62
Metro HLE, Metro 1.3 L, Metro 1.3 S, and Metro 1.3 HLS: 18/62
Metro Automatic: 25/69

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Snarfvz Mini project

Aha, en dat soort info staat in het haynes boek? heb ik zeker niet goed genoeg gezocht :?

En wat betekent dat eigenlijk? die ratio

en hoe kan ik nu berekenen of de km-teller juist aan gaat geven, ik heb al een teller erin zitten die tot 200 gaat, maar de 200 zal die toch nooit halen, alhoe wel, toen ik de metro ophaalde, haalde die met gemak de 140 en de mini is 200 kg lichter

RE: Snarfvz Mini project

specificaties staan aan het begin van elk hoofdstuk (in dit geval hoofdstuk 7 differentieel)

de verhouding is het aantal omwentelingen van de ingaande as : uitgaande as
2.76 : 1
2.76 omwentelingen bak : 1 omwenteling aandrijfas

zie ook:
http://www.mech.demon.nl/speedodrive.htm
voor het berekenen van de telleraandrijving

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Snarfvz Mini project

Hoi Theo,

op die site die je doorgaf komt niet de 2.76 voor? is de 2.76 iets aparts?

RE: Snarfvz Mini project

in de mini werd die alleen in de laatste Mpi's gebruikt geloof ik, en de site/pagina van Christiaan (CMC) is misschien net van daarvoor? (ook geen 13" wielen - zoals op de sportspack)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Snarfvz Mini project

dus de motor die in mijn mini gaat is eigenlijk al heel modern? ik heb ook een moderne startmotor

RE: Snarfvz Mini project

YES YES YES!!!

De Motor zit er weer in, de kabelboom zit er ook weer voor een groot gedeelte in, alleen het volgende probleem:

Ik kan de Oliekoeler nergens kwijt, Iemand ideeen???

zie:

link

RE: Snarfvz Mini project

ik zou denken aan een plekje boven de startmotor of de koppeling .. maar dat hangt ook af van wat daar nog meer moet komen; luchthapper? rembekrachtiger? (en kan je dan nog bij je oliepeilstok?)
:9 laat je creativiteit de vrije loop .. (gebruik desnoods andere/langere slangen)

:)\\_ ziet er goed uit !

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Snarfvz Mini project

jeroen2 heeft zijn koeler ook zo ongeveer boven zijn kleppendeksel gehad en het schijnt goed te werken. hij had wel 2 openingen in zijn kap zodat de lucht ook wegkon.

RE: Snarfvz Mini project

[size=75:fa49vvmj][Quote verwijderd - Evity][/size:fa49vvmj]

Maar kan de motorkap dan nog gewoon dicht?, ik ben denk ik toch al vanplan om een luchthapper in de motorkap te maken,

Enig idee of Jeroen2 foto's daarvan heeft?

RE: Snarfvz Mini project

Ik heb weer een probleem: ik houd bedrading over:



Geen idee waar deze voor dient

de volgende draden:


Van deze draden staat mij iets bij dat deze op het startrelais zaten, maar waar en hoe is mij onduidelijk geworden, er zit een draad bij (Bruin/blauw) die volgens de vraagbaak op de dynamo moet, maar de dynamo heeft een eigen stekker, en de Wit/rode draad zie ik terugkomen bij de "startblokkering" van de automatenbak

Wie weet wat ik hiermee aanmoet?

RE: Snarfvz Mini project

Een kleine stand van zaken:

De motor zit erin.

bedrading ligt er ook allemaal in, het nieuwe type voorknipperlichten zitten erop, maar de volgende problemen zijn er:

Knipperlichten, Binnenverlichting, kachelmotor, remlichten, achterruitverwarming, en het rode en gele lampje op het dashboard werken

De rest werkt niet, als ik probeer te starten gebeurt er niks.

Zekeringen zijn goed (de standaard zekeringkast heb ik vervangen door 1 met steekzekeringen) en de 2 overgebleven glaszekeringen vervangen

spanning gemeten op de vier zekeringen, alleen nummer 4 krijgt geen spanning.

Bobine, wordt bloedheet

IEmand een idee waar dat aan kan liggen

Bestaat er een manier om bedrading door te meten op draadbreuk?

RE: Snarfvz Mini project

Het schijnt niet goed te zijn voor de bobine om de auto langere tijd op het contact te laten staan zonder draaiende motor, of hij dan ook echt heet wordt weet ik niet. Je zou zeggen van wel, want waarom zou het anders slecht zijn. Dus in elk geval niet al te lang het contact aan laten staan achter elkaar.

Een manier om een draadbreuk te meten? Ja, je zal heel gestructureerd op zoek moeten gaan naar waar wel en niet de juiste spanning staat. Controleer op punten als het startrelais (zie je daar spanning als iemand de sleutel in de startstand houdt, maakt het relais dan ook contact?) en het contactslot (heb je spanning op de inkomende contacten en wordt die spanning ook doorgegeven naar het contact waar de stuurstoom voor het startrelais moet komen te staan als je de sleutel in de startstand houdt. Zo moet je het probleem gaan opzoeken.

RE: Snarfvz Mini project

snarfvz schreef:
spanning gemeten op de vier zekeringen, alleen nummer 4 krijgt geen spanning


Op de zekeringen hoeft geen constante spanning te staan, kan ook geschakeld zijn. Ga mbv een electrisch schema na waar de draden vandaan komen en check of elk deel werkt of niet. De enige manier om dit soort problemen op te lossen is door systematisch te werken. Theo vd Boogaard heeft wat schema's op zijn site staan.

snarfvz":2iqsk453]Bobine, wordt bloedheet[/quote:2iqsk453]
Ik weet niet zeker wat het probleem hier is maar er is een verschil wbt ontsteking tussen sommige 1000jes en 1275, een werkt op 9 volt de andere op 12. Misschien heb je een 9v bobine die 12v krijgt? Heb hier zelf niet mee te maken gehad dus misschien lul ik onzin maar goed, missch heb je er wat aan...

snarfvz":2iqsk453]Bestaat er een manier om bedrading door te meten op draadbreuk?[/quote:2iqsk453]
Ja, koop een multimeter (kan al voor 5 euro) en gebruik de ohm-stand. Sluit m aan op beide kanten van de draad die je wil meten. Als je een (zeer) hoge weerstand meet heb je een draadbreuk.

RE: Snarfvz Mini project

Crispy schreef:
snarfvz":2edsdj2b]spanning gemeten op de vier zekeringen, alleen nummer 4 krijgt geen spanning


Op de zekeringen hoeft geen constante spanning te staan, kan ook geschakeld zijn. Ga mbv een electrisch schema na waar de draden vandaan komen en check of elk deel werkt of niet. De enige manier om dit soort problemen op te lossen is door systematisch te werken. Theo vd Boogaard heeft wat schema's op zijn site staan.[/quote:2edsdj2b] Ik heb 2 schema's van het hayens boek, en van de vraagbaak, om eerlijkt te zijn vind ik die van de vraagbaak duidelijker, want het haynes boek heeft de schema in types onderverdeeld, 1275, 1000 enz.

snarfvz":2edsdj2b]Bobine, wordt bloedheet[/quote:2edsdj2b]Crispy":2edsdj2b]
Ik weet niet zeker wat het probleem hier is maar er is een verschil wbt ontsteking tussen sommige 1000jes en 1275, een werkt op 9 volt de andere op 12. Misschien heb je een 9v bobine die 12v krijgt? Heb hier zelf niet mee te maken gehad dus misschien lul ik onzin maar goed, missch heb je er wat aan...[/quote:2edsdj2b]
Op mijn bobine staat 12V, en het is de bobine die bij de 1300 motor zat

snarfvz":2edsdj2b]Bestaat er een manier om bedrading door te meten op draadbreuk?[/quote:2edsdj2b]Crispy":2edsdj2b]
Ja, koop een multimeter (kan al voor 5 euro) en gebruik de ohm-stand. Sluit m aan op beide kanten van de draad die je wil meten. Als je een (zeer) hoge weerstand meet heb je een draadbreuk.[/quote:2edsdj2b]

ja zo'n 5 euro ding heb ik, dus als de Ohm's waarde hoog is dan is het foute boel, ok ga ik bekijken, in iedergeval bedankt

default

RE: Snarfvz Mini project

@snarfvz heb je al antwoord gekregen of zelf iets kunnen ontdekken op de vragen die je had gesteld.

snarfvz schreef:
Van deze draden staat mij iets bij dat deze op het startrelais zaten, maar waar en hoe is mij onduidelijk geworden, er zit een draad bij (Bruin/blauw) die volgens de vraagbaak op de dynamo moet, maar de dynamo heeft een eigen stekker, en de Wit/rode draad zie ik terugkomen bij de "startblokkering" van de automatenbak.




Ik bedoel heb je de draden kunnen plaatsen.



Eelke":23fd3e5k]Het schijnt niet goed te zijn voor de bobine om de auto langere tijd op het contact te laten staan zonder draaiende motor, of hij dan ook echt heet wordt weet ik niet. Je zou zeggen van wel, want waarom zou het anders slecht zijn. Dus in elk geval niet al te lang het contact aan laten staan achter elkaar.
[/quote:23fd3e5k]

Een bobine wordt heet, maar niet zo heet dat je deze niet meer kunt vast pakken onder normale omstandigheden. Wanneer het kontakt blijft aanstaan vloeit er al een spanning maar geen stroom de spanning kan niet weg en blijft in de bobine zitten.
Pas wanneer de motor draait kan de spanning weg en gaat er een stroom vloeien en wordt afgevoerd.
Een andere reden is en vooral bij mini's of auto's met kontaktpunten dat wanneer het kontakt op staat, en de kontaktpuntjes open staan, het kontaktpunt een vonk heeft en inbrand. Het is ook nooit aangeraden om een radio of iets dergelijke aan te sluiten wanneer het kontakt op staat, dergelijk soort zaken dient men aan te sluiten op de stand "acces" op het kontakt dat is er niet voor niets. We kennen het wel s'zaterdags lekker de mini poetsen, muziekje erbij kontakt op en twee uur verder, effe naar de schoonouders of een bakje bier halen accu plat en nadien djuu de auto rijdt slecht wat is dat toch.

Theo

RE: Snarfvz Mini project

Update: 3 november

Zo de startbutton werkt, nu nog inbouwen, waar weet ik nog niet (in het dashboard of in het middenconsole, ja dat is mijn nieuwe project, ik ben bezig met een mal aan het maken van karton voor het middenconsole, omdat karton goed bewerkelijk is, en als dat allemaal goed passend is ga ik heb definitief maken, waarvan weet ik nog niet (Polyester, Trespa of MDF)

ik heb nu ook de selectorhendel ingebouwd.

En ik heb de Daihatsu Charade stoelen gepast, maar dat gaat denk ik wel goed komen, en even proefgezeten, en dat zit stukken beter dan de originele mini stoelen

kortom aardig wat update, zie:

link

Reacties zijn welkom, ik heb er een gastboek bij gezet, alleen nog niet veel mensen vullen het in (jammer) ik vind het wel leuk reacties te krijgen

Mochten jullie wel het gastenboek invullen, Alvast bedankt want leuke reacties geven mij weer goede hoop om door te gaan

RE: Snarfvz Mini project

Verplaatst ST->TM&T

RE: Snarfvz Mini project

Zo ik ben druk geweest met knutselen aan de mini, en ik dacht, laat ik nu maar even de achterremmen aanpakken, er was 1 remcylinder lek, maar voor de zekerheid vervang ik ze allebei maar (just in Case)

verder nog een filmpje gemaakt van de sportuitlaat

zie:

link

p.s reacties zijn welkom :)

RE: Snarfvz Mini project

Een kleine update: Ik ben bezig met de kofferruimte, die een beetje netjes te maken.

Ik heb nu van betonplex en balkjes hout een houtenbetimmering gemaakt en bekleed. en zie hier het tot op heden eindresultaat:







Het is nog niet af, moet nog het een en ander achter stof bedekken

RE: Snarfvz Mini project

Zo de laatst week zijn mijn vader en ik druk bezig geweest, dit moest ik bewust doen, om niet al te veel te kunnen piekeren, vanwege het overlijden van mijn moeder (51 jaar oud) (4 mei jl.)

En door dit ben ik genoodzaakt te moeten verhuizen, en mijn geliefde garage weg te doen :( , dus nu zullen we hem zover opbouwen dat we hem naar een stalling/spuiter kunnen brengen:

We zijn grotendeels bezig geweest met de stoelen en de uitlaat.

Op mijn site staan de foto's van de stoelen (en bevestigingspunten, die custom made zijn), en voor het eerst in (ik denk 2 jaar) dat de mini weer op eigen benen (lees wielen) staat, ik moet zeggen dat nieuwe rubbers en knuckle-joints een goede verbetering zijn.

Voor de foto's, zie mijn site:

link

Nu hebben we nog een probleem met de remmen, er blijft ergens lucht in het systeem.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die zal rijden :) nog even geduld hebben

RE: Snarfvz Mini project

Jeetje gecondoleerd joh. wat vreselijk voor je.
Toch knap dat je gwoon doorgaat met je project ondanks je grote tegenslag in je leven.

ik wens je veel sterkte en succes met je project

default

RE: Snarfvz Mini project

Hee gecondeleerd man. Ik moet jammer genoeg zeggen dat ik weet hoe je je voelt (mijn vader vorig jaar, 49 jaar oud). Ook kan ik begrijpen dat je lekker door wilt gaan met knutselen, dat was bij mij een van mijn uitwegen.

Succes met het verwerken!

RE: Snarfvz Mini project

Gecondoleerd..... veel succes met alles en sleutelse...

respect.

friso

RE: Snarfvz Mini project

Bedankt voor de opbeurende reacties.

De reden dat ik nu druk met de mini aan de gang ga, is dat ik dan niet kan gaan piekeren of alles wel goed komt

RE: Snarfvz Mini project

Gecondoleerd... :|