Kruimelpad
van sprite naar een rally look :)
RE: van sprite naar een rally look :)
Ingediend door stan op vr, 13-11-2015 04:12
Welkom, veel plezier gewenst met je mini.
- Login of registreer om te reageren
Thanx mensen, we zitten er lekker in.
Update dag 3: link
Kleine irritatie mbt gebruik van popnagels bij de lampen en de verbreders. Waarom in hemelsnaam? Wat is het nut van de popnagel. Iemand? En wat is een goed alternatief. Waarom? Ik wil zo nu en de roestontwikkeling controleren.
- Login of registreer om te reageren
de Grote Optimist schreef:
Kleine irritatie mbt gebruik van popnagels bij de lampen en de verbreders. Waarom in hemelsnaam? Wat is het nut van de popnagel. Iemand? En wat is een goed alternatief. Waarom? Ik wil zo nu en de roestontwikkeling controleren.
Auto's worden geproduceerd om zo goedkoop mogelijk aan een behoefte te voldoen waar de klant het juiste geld voor over heeft. Ofwel: money money money.
Tegenwoordig (maar vroeger nog minder) wordt een A segment auto geconstrueerd voor max 11 jaar, 160.000 km. Ga je daar overheen, dan ben je aan de beurt.
Alweer money moeny money: TCO zo laag mogelijk. (total cost of ownership)
Een auto is een gebruiksartikel met een gecalculeerde standtijd. Dat er idioten als wij zijn die er langer mee willen doen uit liefhebberij vraagt een andere aanpak. Een popnagel zou je dan het mooist kunnen vervangen voor een blindklinkmoer en daar dan een boutje in draaien. Bij montage een beetje tectyl tussen de delen doen en je lieverd droog parkeren....
- Login of registreer om te reageren
update dag 5: Echte aanrader: 'Je eigen auto wrappen is echt mooi om te doen'
Zie hier de foto's link
- Login of registreer om te reageren
en we zijn weer een stapje verder met inpakken
http://www.deminioptimist.tumblr.com
Aadachtspunten voor het wrappen van je mini:
- Heb je losse stukken? Begin met de onderste laag, onder het raam. Vervolgens de bovenste met een kleine overlapping van 2 to 4 mm over het onderste gedeelte. In verband met regen. Het is eigen net photoshop, werk van laag op laag.
- Login of registreer om te reageren
Kontje van deze kleine optimist is roestvrij en klaar om te wrappen. Lijkt allemaal zo simpel maar het toch best een tijdrovend iets aan het worden.
Hier de foto's http://deminioptimist.tumblr.com/post/1 ... eel-zoveel
- Login of registreer om te reageren
Dat wrappen is wel gaaf om te zien.
Nog tips hoe dit te doen?
Speel zelf ook met wat ideetjes...
maar moet de ondergrond volledig vlak/glad zijn? of kan het bijvoorbeeld ook kunststof zijn
- Login of registreer om te reageren
MarcoGuus schreef:
Dat wrappen is wel gaaf om te zien.
Nog tips hoe dit te doen?
Speel zelf ook met wat ideetjes...
maar moet de ondergrond volledig vlak/glad zijn? of kan het bijvoorbeeld ook kunststof zijn
Tijdens dit hele proces hebben we veel geleerd en ben ik ook erg enthousiast over het resultaat. Ben zelfs zo tevreden dat ik mijn racefietsen ga voorzien van een mooi design
Na 10 uur wrappen hier de eerste tips Uitgaande van 3M 1080 wrap, uitgevoerd door twee beginnende wrappers #JustHobby
- Vlakke ondergrond, dit is niet anders dan bij het spuiten. De wrap toont alle oneffenheden.
- Omgeving rond het te plakken gedeelte moet echt schoon zijn. Waarom? Sticker pakt erg gauw stof en klein grut op. Dus: Ga niet direct plakken nadat je nog een kwartier ervoor aan het stralen ben geweest.
- Voor beginners: Bij grote vlakken en hoeken stel ik voor om altijd met twee personen te werken. Ga in het begin niet in je eentje aan de gang. Je hebt echt vier handen nodig. 1 persoon voor, met de hetelucht pistool, om de plakker te ondersteunen. Degene met het pistool kan onmogelijk de plakker helpen bij het plakken. Bij kleine stukken, zoals spiegels, bumpers is het vrij eenvoudig om het in je eentje te doen.
- Geduld. veel geduld. Haastige spoed wordt uiteindelijk een grote teleurstelling. Loop elkaar niet in de weg en probeer niet beide een mogelijke fout te corrigeren. Klinkt stom, maar de plakker heeft de leiding (ik ben in veel gevallen nog de man met de Föhn)
- Ondergrond moet ook erg droog zijn. Voorbeeld: Onder de tankdop zat, zoals bij elke mini, toch nog benzine op de laklaag. Ook is het van maanden geleden, de laklaag is aangetast. Wij dachten: 'dat komt wel goed'. Nou, niet automatisch. Ook al is het droog, faal en oud, de wrap hecht minder goed op aangetaste stukken. Voorstel om dergelijke stukken te voorzien van een primer. Drogen, schoonmaken en dan pas wrappen.
- Correcties: Je kunt de wrap net zo vaak corrigeren als je wilt maar denk dan niet dat je zomaar aan de wrap kan blijven trekken. Het wordt langer en langer, je rekt het als het ware uit.
- Goed is goed, blijf niet corrigeren om tot 100% tevredenheid te komen. Vooral niet als beginners. De wrap is te duur om maar nieuwe stukken te blijven gebruiken. Accepteer niet alles perfect wordt. In mijn geval is mijn mini uit 94 ook een eerbetoon aan de imperfectie, daarom is ie ook zo mooi
[i:12sbbiov]Nog 1 tip,[/i:12sbbiov] voor de beginner. Regel eens wat oude stukken en ga eerst testen op oud plaatwerk. Zo ben ik zelf nog op zoek naar een oud kofferbakje. Iemand een tip?
- Login of registreer om te reageren
de Grote Optimist schreef:
Ik wil zo nu en de roestontwikkeling controleren.
Ben je niet bang dat je onder de wrap pas laat je roest gaat ontdekken?
- Login of registreer om te reageren
wrappen, leuke klus. Been there, done that!
Vorig jaar heb ik het ook gedaan, maar dan op de smart fortwo van mn vrouw.
Daarvan kan je eenvoudig de kunststof panelen verwijderen van de auto en lekker warm en droog wrappen in de woonkamer... :-)
Het oefenen op een achterklep kan ik je inderdaad aanraden. Gelukkig zijn er ook tal van youtube films met nuttige tips. Zeker als het hol of bol is wat geplakt moet worden.
Goede (dure) folie werkt over het algemeen beter dan goedkope brol. Een belangrijk verschil zijn de luchtkanalen in de lijmlaag. Dat helpt enorm bij het aanbrengen.
Werken met een hetelucht pistool gaat goed, maar is al gauw te warm. Wees er voorzichtig mee, zeker als je iets moet rekken om rond een bol object te trekken. Vaak rekt de folie het meest uit vlak naast waar het al aan het product kleeft. Dit geeft stretch makrs die bij 3d folie (carbon motief bijvoorbeeld) heel erg zichtbaar blijft. Ook kan de klans van de folie op die plaatsen anders worden.
Na 1 jaar zit de folie er nog prima op. Echter waren er wel hele diepe hoeken in de achterbumper waar de folie eerst enorm moest rekken en dan kleven. Dat zijn de lastigste plekken om de folie "dood te fohnen" . Dat laatste is echt belangrijk, anders wil de folie langzaam zijn oude formaat weer aannemen en zal het dus los laten....
Succes!
- Login of registreer om te reageren
Peter schreef:
de Grote Optimist":2khxyyau]Ik wil zo nu en de roestontwikkeling controleren.
Ben je niet bang dat je onder de wrap pas laat je roest gaat ontdekken?[/quote:2khxyyau]
Klopt, dat is een nadeel. Daarom nu erg veel tijd gestoken in het ontmantelen van die roestige smaak. Aankomende maanden gewoon goed in de gaten en wellicht volgend jaar de boel weer uitpakken en dit proces herhalen. Blijft tenslotte een hobby
- Login of registreer om te reageren
de Grote Optimist schreef:
- Vlakke ondergrond, dit is niet anders dan bij het spuiten. De wrap toont alle oneffenheden.
Het idee is om mijn standaard kunststof wielkastverbreders wrappen. deze zijn natuurlijk wel iets ruw.
Wat wordt geadviseerd als voorbehandeling?
Meen te lezen dat t wel goed ontvet moet zijn? Maar zou het oppervlag ook gladder moeten zijn? Zoals bijvoorbeeld het gespoten plaatwerk.
- Login of registreer om te reageren
MarcoGuus schreef:
de Grote Optimist":2m9cpukr]
- Vlakke ondergrond, dit is niet anders dan bij het spuiten. De wrap toont alle oneffenheden.
Het idee is om mijn standaard kunststof wielkastverbreders wrappen. deze zijn natuurlijk wel iets ruw.
Wat wordt geadviseerd als voorbehandeling?
Meen te lezen dat t wel goed ontvet moet zijn? Maar zou het oppervlag ook gladder moeten zijn? Zoals bijvoorbeeld het gespoten plaatwerk.[/quote:2m9cpukr]
Misschien op zoek gaan naar gladde verbreders. Andere optie kan mogelijk zijn om ze te behandelen met spuitplamuur, vervolgens ultra glad schuren.
- Login of registreer om te reageren
Profiteren van het mooie weer
[url]
http://deminioptimist.tumblr.com/post/1 ... als-schoon[/url]
- Login of registreer om te reageren
Update: Fullwrap Mini Sprite, 1994
Hier een update, laatste dagen weer actief in de schuur http://deminioptimist.tumblr.com/
Aankomende dagen de wrap totaal afronden, dan eindelijk het binnenwerk
http://deminioptimist.tumblr.com/
- Login of registreer om te reageren
Trots op het eindresultaat
link
link
link
Helemaal klaar is ie trouwens nooit
Wishlist
- 4 lampen aan de voorzijde
- Leren bandjes koplampen
- Wit vierkant aan de linker en rechterzijde
- Nummer 75
- Login of registreer om te reageren
Update: Retro Stickers maken het plaatje compleet
Update: 16 februari 2017: http://deminioptimist.tumblr.com/
- Login of registreer om te reageren
hmm, foto's doen het niet meer?
ik was op zoek naar mensen met ervaring van het wrappen van het dak van een mini
- Login of registreer om te reageren
RE: van sprite naar een rally look :)
Ingediend door de Grote Optimist op do, 12-11-2015 13:32
ook ik ben weer begonnen
Gekocht: een 1994 Sprite, 1.3i. Gekocht van een liefhebber. Roestplekjes? Ja, en dat mag Dankzij mijn twee linkerhanden ben ik zelf geen 'verbouwer'. Ik hou van Mini, en dan met name van het rijgedrag. Dat mijn Mini nu al 8 dagen in de garage staat zint mij niks. Ik wil bladeren ruimen, chicanes aansnijden en naar de dames zwaaien.
Even voorstellen...
Mijn liefde voor de klassieke Mini in een notendop
Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van een klassieke mini. De nieuwe modellen boeien mij totaal niet. De rondingen van de klassieke auto’s, het sportieve rijgedrag alsof je in een kart zit en de lach achter het stuur doet mij beseffen dat ik leef. Het geluid van een sportuitlaat is heel kinderachtig maar het is wel lachen. Je hoort een groot monster aankomen en vervolgens zie je mijn eigen mini aankomen. Voor velen is de Mini gewoon een grappig ding, voor mij is de mini het grootste geluk van de wereld.
Eerste indruk De auto ziet er in de basis erg goed uit.
De Rover Mini 1.3, injectie, uit 1994 heeft meerdere eigenaren gehad. Nooit echt goed natuurlijk. De eerste indruk is goed. Ja, hij heeft wat lakschade en wat geknutsel met het lak gehad maar in de basis is het een vrij sterke auto. Met name het binnegedeelte is erg goed onderhouden. Kofferbak is schoon, motor is clean, bedradingen zijn soepel en de onderkant is goed onderhouden. Wat nieuwe stukken maar geen gaten of potentiële gevaren. De lak komt nog van 20 jaar geleden maar het dakje is door een van de eerste eigenaren erg amateuristisch gespoten. Ook de achterklep heeft wat vreemde rondingen.
Erg belangrijk is het feit dat ik er vanaf dag 1 mee kan rijden. Dit is met name te danken aan de vorige eigenaar. Hij was samen met zijn vader liefhebber van klassieke auto’s. De auto heeft zijn beurten gehad en de APK is nog tot september 2016. De auto heeft de onderzijde wat nieuwe plaatwerk. Volgens mij een goed vakwerk. Ben dan ook trots dat wij de auto van de vorige eigenaar over heb mogen nemen.
Mechanisch en elektrisch zit het er allemaal wel goed uit. De motor bokt een beetje maar dat is met verstandig rijgedrag goed onder controle te houden. Niet al te hard vanuit de hoge toeren het gas direct loslaten, om vervolgens agressief terug te schakelen van 4 naar 2 om vol gas de zoveelste flauwe bocht aan te snijden. Want ja, dat heeft echt mijn grote interesse. Met een snelle strakke, en laag op de grond liggende Mini Cooper, hard en strakke lijnen rijden.
Wat gaan we de doen de komende tijd? Leren. Vooral veel leren over deze mini. Aan de hand van een leermeester hoop ik een dusdanig basisniveau te ontwikkelen dat ik mini’s samen met hobbyisten op kan knappen. Persoonlijke interesse gaat uit naar poetsen, plaatwerk en basis restauratiewerk. De echte interesse, en mijn kwaliteit, is de creativiteit in styling en belettering. Ik hou van een auto met een verhaal. Een strakke auto met een boodschap, daar gaat het voor mij om. Ik wil de mens en de auto zien, niet de hoge factuur van alle accessoires.
Mijn hele leven zal ik hulp moeten hebben bij het mechanisch en elektrische gedeelte van de auto. En juist daarom is een auto restaureren samen zo leuk. Je doet het samen en je leert van elkaar. Samen gepassioneerd sleutelen, daar doe ik het voor. Zomaar een bak geld uitgeven is voor mij geen optie. Simpelweg omdat ik het niet heb en omdat het mij voor geen meter boeit.
Naast dit forum ben ik voornemens om te bloggen. Volg mijn kleine avontuur via: link
Groeten van Pascal, Doetinchem