Van Volvo naar Mini?

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Beste Mini-rijders. Eerst maar even kort voorstellen;

Ik ben 34 jaar, vrouw en Belg. Twee jaar geleden samen met mijn wederhelft een huisje gekocht in Evergem, vlakbij Gent. Geen katten, honden, kanaries of kinderen.. maar wel - en ik hoop dat ik nu niet ter plekke wordt gestenigd - een Volvo.

Het is dan ook door wat ik toch wel een vreemde speling van het lot mag noemen, dat ik op dit forum ben terechtgekomen. Als een notoire Volvo-rijder en -liefhebber. Maar laat het nu net een Volvo zijn die me enkele dagen geleden naar de Mini heeft gebracht. Omdat ik wel eens zin had in wat anders, staat mijn huidige Volvo 242 DL uit 1979 te koop. Met "wat anders" dacht ik in de eerste plaats - uiteraard - aan een andere Volvo, zoals een Volvo Amazon (mooie klassieke oldtimer) of een modernere 240 station of 343 (heerlijk comfortabel voor dagelijks verkeer). Misschien zelfs een Saab, om eens wild te doen. ;) Toen plots me iemand opbelde en me voorstelde om mijn vierkante Volvo te ruilen voor... zijn Austin Mini HLE uit 1983. Nou.

Dat is wel heel wat anders dan wat ik in gedachten had, maar een mens moet eens buiten de lijntjes kleuren, Picasso werd ook niet beroemd omdat ie mooi kleurboeken kon invullen. Dus heb ik dat voorstel inmiddels serieus in overweging. Al was het maar omdat het inruilen van 4,90 meter solide Zweeds staal door 3,5 meter Engels blik zal betekenen dat ik eindelijk eens de kasten in de garage zal kunnen open doen, zonder eerst een en ander te moeten verrijden :D

Maar nu komt het: wat weet ik nu eigenlijk van Mini!? Niets, nada, niets. Ik heb allerhande boeken van Volvo, ken verschillende fora en liefhebbers en kan zo voor de vuist weg wel een tiental adressen opsommen waar onderdelen te vinden zijn, of waar specialisten te vinden zijn waar klussen aan de auto kunnen worden gedaan.. maar Mini? Ik weet niet waar te beginnen.

Dankzij onder andere dit forum ben ik inmiddels wel al een beetje wijzer geworden, maar het blijft niettemin een stap in het onbekende. Een paar vragen waar ik niet onmiddellijk antwoord op vind, zijn bijvoorbeeld deze;

- In welke mate is de techniek van een Mini specifiek merkgebonden? Kan een "reguliere" garage het meeste onderhoud en herstel aan? Mijn buurtgarage waar ik de Volvo ook langs bracht, is wel min of meer vertrouwd met de ouderwetse techniek van onze oldtimers, zolang het niet te specifiek werd. Zo is hij voornamelijk vertrouwd met Volkswagen Kever en andere Duitse merken.

- Hoe zit het met de onderdelen, nodig voor het normale onderhoud en eventuele herstellingen. Bij Volvo is het makkelijk: de garage bestelt de meeste stukken bij de dealer, maar waar kan hij terecht voor een Classic Mini?

- Kent iemand een Classic Mini specialist in de buurt van Gent? Ik vernam inmiddels dat er in Aalst en in Wervik wel een garage zou zitten die gespecialiseerd is in Mini. Maar beide zijn telkens 40 minuten rijden. EDIT: lees net dat er in De Pinte ook iemand zit, dat is al iets beter.

De ruil is nog helemaal niet concreet, hoewel ik er wel zin in heb. En zo te horen heeft de tegenpartij wel zin in de Volvo. Dus wie weet staat er binnenkort wel een Mini in de garage :)

Ik post later wel wat meer concrete info over deze Mini hoor!

RE: Van Volvo naar Mini?

Welkom Belgische vrouw van 34! (geen naam?) ;)
Ten eerste, mooi verhaal! Ik ken (een aantal) voorbeelden van mensen die van een Mini naar een Volvo zijn gegaan (meestal na een ongeluk) maar andersom heb ik nog niet eerder gehoord.
Net als bij Volvo-rijders is er een redelijke actieve 'scene' met liefhebbers en 'kenners'.

Maar om antwoord te geven op je vragen:
Techniek is Engels, maar aangezien het al een oudere auto betreft gaat het wel om de basis techniek, daar zal de gemiddele garagehouder geen moeite mee hebben.
Classic Mini stukken zijn breed leverbaar, in België o.a. Cars-on-Top maar er zijn ook anderen, er bestaat ook een Belgisch forum trouwens link van mini-liefhebbers :) Ook via facebook kun je ver komen.

in Nederland zijn verschillende onderdelenleveranciers (zie sponsors van dit forum)

Qua boekwerk is het minimale om te hebben de Haynes (indien je een digitale variant wil moet je me even een PB sturen met je emailadres)

succes!
Arjen

RE: Van Volvo naar Mini?

Qua onderhoud kan iedere garage prima bij de mini, alleen met de niet dagelijkse problemen kan je beter naar de specialist gaan. denk hierbij aan plaatwerk reparaties etc. maar het gewone beurtje moet iedereen wel kunnen.

Onderdelen voor het onderhoud kan ook iedere garage bestellen, vaak nog goedkoper dan de webshops. origineel dealer is er niet meer, het meeste is toch unipart, MAN, Lucas of Bosch.

Leuke ruil wel! ook goed om te weten is dat de mini's uit die tijd nog van het wat degelijkere plaatwerk is gemaakt, vanaf 88 werd er flink bespaard op de qualiteit van het staal en die roesten een stuk harder op nare plekken.

Groetjes Sjoerd

RE: Van Volvo naar Mini?

welkom,

3,5 meter Engels blik




is 3.05 meter >:)

als je vast wat techniek wilt bekijken:
http://www.infomininl.org/iui/manual/#_home

succes,
Theo van den Bogaard
default

RE: Van Volvo naar Mini?

Bedankt voor de reacties en de tips alvast! Wel ja, Vegilante was de naam, de echte naam had ik er inderdaad nog niet opgezet, die is Saskia. Aangenaam. :)

Prima, dan zal mijn garagehouder er vast wel weg mee kunnen. Als hij het zelf ziet zitten natuurlijk.. Hij lijkt een beetje schuin te kijken naar elk "nieuw" merk (lees: welke hij niet gebruikelijk in onderhoud heeft) er bij hem binnenkomt, maar uiteindelijk redt hij het steeds wel. Ik ben op zich wel redelijk handig, alleen heb ik totaal geen technische achtergrond. Ik heb er wel interesse in en met het idee zelf het onderhoud doen heb ik al behoorlijk wat rondgelezen / gekeken/ zelfs een cursus gevolgd. Ware het niet dat ik kennelijk een geheugen als een zeef heb (vreselijk :x ) en in de praktijk moeilijk de drempel durf te nemen. In de praktijk resulteert het er dan meestal wel in dat de auto toch wel weer bij de garage belandt, lol. Het liefst doe ik klussen samen met iemand die meer technisch inzicht heeft zodat ik er kan op terugvallen als het mis zou gaan. Enfin.

Waar ik momenteel nog een beetje zorgen om maak is dat de Mini - helaas - nog de trommelremmen heeft. En gezien in België een ombouw van trommel naar schijven absoluut niet is toegestaan, zal ik er dus maar mee moeten leven ook. Vallen die trommelremmen een beetje mee? Bij een Volvo Amazon is dat een ware nachtmerrie, ze zijn moeilijk af te stellen en je wordt voor de kleinste afwijking tussen de remmen onderling afgekeurd. Bovendien heb je speciaal - moeilijk te vinden - gereedschap nodig om de trommels te verwijderen waardoor de meeste garages er niet aan kunnen / durven beginnen.

Inmiddels ben ik steeds meer voor het idee van de Mini gewonnen, dus het zou leuk zijn als er ook daadwerkelijk een deal komt. Het moet natuurlijk van twee kanten komen en geen van beide heeft de auto van de tegenpartij al in werkelijkheid bezichtigd. Maar hopelijk komt dat er wel snel van!

@ Arjen: een Haynes zal ik me zeker en vast aanschaffen. Heb ik ook voor de Volvo en is inderdaad onmisbaar. Als je me alvast aan de digitale variant kan helpen, zou dat super zijn. Ik stuur je een PB.

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Theo van den Bogaard schreef:
welkom,

3,5 meter Engels blik




is 3.05 meter >:)

als je vast wat techniek wilt bekijken:
http://www.infomininl.org/iui/manual/#_home

succes,
Theo van den Bogaard




Hahaa, nog beter! Dat maakt dat er bijna twee Mini's in één Volvo passen. Geweldig. Ik droom nu al van die balzaal in mijn garage. 8) \\:)/

RE: Van Volvo naar Mini?

Hoi Saskia,

Zoals door Arjen al aangegeven is er ook een Belgisch miniforum. Daar zitten genoeg mensen die je op weg kunnen helpen.

Trommelremmen voor de mini zijn niet echt een probleem, als ze eerder goed afgesteld zijn. De achterremmen zijn met makkelijkst bij te stellen. De voorremmen moet je ff doorkrijgen.

Speciaal gereedschap heb je voor een mini niet echt nodig, maar soms is het wel makkelijk. Een set Engelse sleutels is geen must, maar wel makkelijk. Met metrische sleutels kom je ook een heel eind.

Als je naar de mini gaat kijken is het misschien handig als je iemand meeneemt die kennis van zaken heeft. Die kan je makkelijker vertellen waar je op moet letten. Kijk ook de aankooptips hier op de website eens door. Die geven in basis al aan waar je op moet letten.

http://www.minisevenclub.nl/search/apac ... ype%3Awiki

groeten, Bram

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Ja, dat Belgische forum had ik nog niet gevonden via Google, bedankt. Ik ga me daar ook even aanmelden.

De aankooptips had ik al gevonden, maar het is inderdaad wel beter als iemand anders ook zijn oordeel kan geven. De Mini staat in Aalst. Gezien daar tevens een specialist zou zitten, dacht ik om eventueel eens met de Mini daar langs te gaan. Mensen uit de buurt mogen zich uiteraard ook steeds melden. ;) We gaan sowieso de auto's eens naast elkaar zetten. Dan kan ik gelijk de Mini eens irl bekijken en ik zal hierbij de aankooptips zeker bij de hand houden. Voor hetzelfde geld haakt de tegenpartij om een of andere reden af. Mocht de interesse sowieso bij beiden blijven, dan laat ik nog eens naar de Mini kijken door iemand anders.

RE: Van Volvo naar Mini?

Welkom hier!
Leuk, de tank weg en een mini retour. \\:)/

Als dat de onderdelen leverancier is in De Pinte, lekker links laten liggen, veel te duur en alles immitatie!!

Ik heb in Evergem gewerkt, langs de R4 (zal de naam niet noemen, die 5 grote blauwe letters zijn in Belgie niet zo beroemd |:( )

En foto's van beide auto's?

Groet ron

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Bedankt voor de tip. Kijk, dat heb ik nodig; gebruikerservaringen. De Pinte zal ik dan maar links laten liggen.

Oh, eens Volvo altijd Volvo hoor, maak je maar niet teveel illusies :9
Er zal zeker nog wel een andere Volvo op de oprit komen. De Volvo 242 staat nu al lang genoeg te koop en als het inruilen ervan met een Mini betekent dat ik dat hoofdstuk kan afsluiten, ga ik er graag voor. En het vooruitzicht om eens iets volledig anders te kunnen rijden en ervaren zie ik inmiddels al helemaal zitten. Of dat voor lange termijn zal zijn, durf ik niet echt te zeggen. Dat zien we wel weer.

Ik wacht nog liever even met foto's van de Mini voor e.e.a. wat concreter is. Ik heb begrepen van de eigenaar dat hij het vooralsnog niet heeft durven zeggen tegen zijn vrienden dat de Mini mogelijk weggaat ;) . Ik wil dan ook niet dat zijn omgeving het via deze weg zal moeten vernemen. Ik beloof plechtig dat die foto's er zeker zullen aankomen, maar dus nog even geduld!

Foto's van de Volvo. Ik zit nu op het werk en kan ze hier niet uploaden. Als ik thuis ben, zal ik er enkele posten. In afwachting: tik "Volvo 242 DL" in op kapaza en 2dehands en je ziet de advertentie mét foto's. ;)

RE: Van Volvo naar Mini?

Geen probleem, de foto's zijn puur belangstelling.
Het model kennen we wel, vaders heeft een 245DL uit 1978 gehad....zo'n poepbruine. Heeft ie nog spijt van dat ie die weg heeft gedaan.

Groet ron

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Zo, foto's van de Volvo:







RE: Van Volvo naar Mini?

Mooi ding! Trouwens ook leuke locatie! Waar is dat (precies?)?

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Port-Arthurlaan(typ huisnummer 41 in om een betere benadering te geven) in Gent, vlakbij de Gentse haven. Het pand op de achtergrond is een oud gebouw van het havenbedrijf "Stukwerkers", één van de oudste havenbedrijven van Gent. Ik kom er regelmatig voorbij en ik had al jaren het idee om het eens te gebruiken als achtergrond voor een fotoshoot. Eindelijk gelukt O+

RE: Van Volvo naar Mini?

Ik heb ook een paar jaar mogen genieten van een Volvo 245 en nog eens een leuk fotootje gemaakt bij 444444km op de teller. Wat wellicht verbazing zal wekken is dat de Volvo ook deels Engelse bouten en moeren heeft en er zijn destijds enkele Mini bouten en moeren (en enkele andere onderdelen) op mijn Volvo terecht gekomen ;)

Afhankelijk van het bouwjaar is inderdaad bijna alles wel te krijgen via meerdere op Mini gespecialiseerde winkels. Alleen als je hem echt flink uit elkaar moet halen, dan zijn wat speciale gereedschappen wel handig. Net als de Volvo is de Mini heel eenvoudig alhoewel dat voor de SPI en MPI's iets minder is in verband met de complexere elektronica.

De regels zijn in België ietwat dubieus. Als je de Mini normaal wil gebruiken dan mag je absoluut niks eraan veranderen, ook niet dingen die de veiligheid verhogen (zoals trommelremmen ombouwen naar schijfremmen). Maar als je hem als oldtimer inschrijft, dan kun je bijna alles eraan veranderen na de inschrijving en geen haan die er nog naar kraait...

Wellicht komt er ooit nog wel eens een Volvo terug bij mij, maar dan waarschijnlijk een Amazone Combi.

Overigens kom ik (binnenkort) regelmatig in de buurt van Gent (Technologie Park).

RE: Van Volvo naar Mini?

Ik er meteen een T5 in leggen, dan heb je beide, een VolMini zeg maar ;) . Bovendien heb je dan meteen de vetste auto van Belgie hehe.

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Zo, morgen worden de Mini en Volvo naast elkaar gezet in Wetteren (BE). Ben benieuwd!

Ik zal foto's maken, ook zeker van de twijfelpuntjes en ze hier later opzetten.

Mocht iemand toevallig in de buurt van Wetteren zijn, steeds welkom ;)

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Gisteren de Mini bezichtigd. En eerlijk..? Ik was toch een beetje teleurgesteld, maar misschien waren mijn verwachtingen een beetje te hoog gespannen.

De eerste plaatjes van de Mini:

Mini VS Maxi








Zaken die onmiddellijk al opvallen:
- twee kleuren wit; beide voorste spatborden en de kofferklep zijn herspoten in een kleur die witter is dan de rest van de carrosserie (meer gebroken wit). Jammer. |:(
- bovendien is de verf in de naden tussen voorspatborden en paravaan gebarsten. Idem met de horizontale naad op het front, net achter de bumper (onder de grille).
- beide portieren liggen niet goed in het vlak. De portieren openen en sluiten wel goed, zonder slepen. Kwestie van afstellen, of is er meer aan de hand?
- zwarte grille is niet origineel, maar de eigenaar heeft desgewenst een chromen grille liggen. Dus dat is wel ok.
- chroom van de voor- en achterruit is lelijk en verweerd.

Verder lijkt de Mini bij een eerste indruk overal wel goed hard, maar er zijn wel plekjes waar ik jullie advies over nodig heb! Wat denken jullie hier van:

Gebarsten lak in de naden tussen spatborden en paravaan (spatborden herspoten):




Achter de bumper:


Roestig randje?


Klein bobbeltje in de naad onder de linkerkoplamp. Voor de rest is er rondom de koplampen niets te zien.


De dakrand is op het zicht over het algemeen wel hard. Enkel een puntje aan de voorste rechterhoek. Het hoekje van de goot is daar ook wat verbogen.


Roest rechts achteraan de motor, tegen het schutbord. :?




Barst in de verf op de bodem van de passagiersruimte, rechtsachteraan. Wellicht door verkeerd opkrikken?


Bodem linksachteraan:


Geen idee meer welk stuk bodem dit is :P


Roest onder de rubbermat voetenbak bestuurder (links). Ook door verkeerd opkrikken? Bodem vertoont daar ook een deuk.




Koffer:



Achteraan:



Wat is jullie indruk van deze Mini?

Subframes kon ik niet goed inspecteren, kan altijd nog bij een evt second opinion.
Vervelend was dat ik de bodem onder de kaartenbakken niet kon inspecteren. Het karton zat precies in de bakken vastgelijmd. Ik heb er voorzichtig aan getrokken, maar er kwam niet echt beweging in. Eigenaar zou het vast niet leuk gevonden hebben als ik ze aan stukken trok. :x

RE: Van Volvo naar Mini?

Hij heeft een paar puntjes van aandacht, maar zo afgaande op de foto's ziet het er niet slecht uit. Grote vraag is: wat moet het kosten? Pas als dat duidelijk is is te zeggen of hij het waard is of niet.

Dennis

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Ik denk dat het over het algemeen wel meevalt, maar als iemand beweert dat 'm in showroomconditie staat, vond ik het een beetje ontgoochelend.

Als de eigenaar 'm zou willen verkopen, zou hij als vraagprijs 4000 instellen.
Mijn Volvo heeft dezelfde vraagprijs, dus voor mij is het belangrijk dat de *werkelijke* verkoopwaarde min of meer dezelfde is.

Wat denk je van de roestplekjes, zitten er probleemgevallen tussen?

Bedankt voor het meedenken!

RE: Van Volvo naar Mini?

Er zitten wat rare plekken en zoals je al opmerkt. in nieuwstaat is de auto niet.

Dat de kleurverschillen je storen kan ik me voorstellen. Waarschijnlijk zijn er plaatselijk reparaties gedaan en had men geen zin om de auto helemaal over te spuiten.

Is de auto de 4000 waard? Dat is moeilijk te zeggen, dat ligt eraan wat je zoekt. Dit is een absoluut basismodel zonder enige extra's en rondom op trommelremmen, maar met een goede body.

Ik denk alleen dat je meer Mini mag verwachten voor dit bedrag. Mijn advies is: ga wat meer, ook wat modernere, Mini's bekijken en vergelijk ze met elkaar. Dan kun je werkelijk pas beoordelen wat bij je past.

Dennis

RE: Van Volvo naar Mini?

Dennis, bedenk wel dat de prijzen van een mini in België anders zijn als hier in Nederland.

Ik zag op het Belgische forum dat je daar ook om advies hebt gevraagd. Ik denk dat het daar meer van belang is of de mini van een bekende in de mini-scene is. Dan zijn er ook meer mensen die aan kunnen geven wat er met de mini gedaan is.

Op zich ziet de mini er niet slecht uit. Kleurverschil hoort niet, wat iedereen al aangeeft.
Het barsten van de lak in de naad van het scherm en paravaan is normaal. Dit is en stuk wat redelijk wat krachten te verduren krijgt. De naad is slecht bewerkt voordat de mini gespoten is en nu gaat het materiaal onder de lak krimpen, waardoor deze scheurt.

De naad in aan de voorzijde heeft al wat licht roestvorming. Daar zie je ook wat beginnend bruin door de barst heen komen. Het is geen erge roest en kan nu nog makkelijk behandeld worden.

De rand onder de bumper is een deel van het front. Hier is voor het spuiten weinig gedaan aan bescherming. Hierdoor heeft vocht de kans gekregen om in te werken op het staal en dat is nu te zien.
Het zelfde geldt voor de goot. Daar is te weinig gedaan aan roestpreventie, maar dat kan zeker bijgewerkt worden.
Dat het gootje wat verbogen is, is geen probleem. Dit zorgt er alleen maar voor dat het water uit de goot beter afgevoerd wordt.

De roestvorming in de motorruimte is waarschijnlijk ontstaan omdat de lak weggevreten is. Ik gok dat er remvloeistof gelekt is en dat deze de lak beschadigd heeft en hierdoor de body is geen roesten. Dit zal uiteindelijk ook behandeld moeten worden.

De scheuren aan de binnenzijde van de mini in de lak zijn geen probleem. Deze zitten in de geluidsdemping. Door de warmte die geproduceerd wordt zakt deze wat verder uit richting de bodem. Dat kan geen kwaad.

Het stuk waar je geen idee meer over hebt is aan de achterzijde, onder de achterbank. Daar is te zien dat de mini een nieuwe spuitbeurt heeft gehad. De roest die hier door de lak komt heeft achter de kit gezeten die er fabrieksaf in de mini zit. Die begint nu naar buiten te komen.

De roest onder de mat komt omdat er water in kan blijven staan. Dat er een deuk zit, is een bekende kwaal. Men denkt vaak dat de plaatjes die daar onder de mini zitten er zijn om hem op te krikken. Deze zijn echter alleen bedoeld om de body in de fabriek te vervoeren.

Dat de portieren niet helemaal goed in het vlak liggen is een kwaaltje. Dit is af te stellen, maar de kans dat je het niet helemaal goed krijgt is groot.

De veter die er er om de ruiten heen zit is te vervangen. Ik zag ook dat 1 van de rubbers van de ruiten al begint te verweren. Dit is makkelijk te vervangen en hoeft niet al een -punt gezien te worden.

RE: Van Volvo naar Mini?

Heel slecht is hij zeker niet. Showroom staat zeker ook niet. Een spuitbeurt met wat klein opknapwerk zou hem niet weerstaan, dat kost toch al snel een paar duiten. De roest bij de remcylinder onder de motorkap lijkt nog het ernstigste punt, maar verder lijkt het me van de foto's geen slechte Mini. Overigens denk ik dat de zwarte grille weldegelijk origineel is. Als hij technisch in orde is, dan is de prijs toch wat overdreven denk ik, kijk maar eens naar deze: http://omfb.vpsat.be/viewtopic.php?f=15&t=6998#p77493 of deze http://omfb.vpsat.be/viewtopic.php?f=15&t=7395#p82070 (klik bij deze laatste ook even op de link om de foto's na de restauratie te zien). Even afgaand op de foto's van de Volvo, lijkt me een vraagprijs van 4000 Euro ietwat te redelijk (alhoewel, het is een 242 en geen 245).

RE: Van Volvo naar Mini?

mm sja,

als ik eerlijk ben zou ik niet gaan voor een ruil...
denk dat jou volvo meer waard is.
er moet best veel gebeuren nog aan deze mini.
en zoals al gezegt ik denk dat je voor 4000 euro meer mini mag verwachten....
ik zal dan ook is gaan kijken naar wat luxere mini's.
p.s. ik vind je volvo erg mooi !!! super onderhouden! d:)b d:)b :)\\_

minigroet stefan

default

RE: Van Volvo naar Mini?

Heel erg bedankt voor jullie mening en advies!!!

Ik denk dat in de gegeven omstandigheden het inderdaad niet helemaal verstandig zou zijn om de ruil te laten plaatsvinden. Voorlopig blijf ik nog even bij de Volvo.

Jammer, toch nog geen Mini voor mij. Maar ik heb er wel even kunnen proeven, en het smaakt wel naar meer. Dus wie weet.. Als er geïnteresseerden zijn, de Volvo is nog steeds beschikbaar ;)