Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Voordat ik het blok strip en detune leek het me leuk nog een video te maken over de motor. Het blijft een heftige motor, maar om zo naar een IMM te rijden? Ik niet in ieder geval. Leuk voor dit soort stukjes te gummen op landweggetjes, maar om naar een show oid te rijden zie ik niet meer zitten. In ieder geval ter inspiratie voor alle turbo fans:

http://youtu.be/mu-9XSo1J34

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Heerlijk dat 'Tffff' wanneer je schakelt :P

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Dat is de dumpvalve, maakt het inlaatspruitstuk drukloos bij schakelen zodat de turbo op toeren blijft. Anders zou er teveel overdruk ontstaan in het inlaatspruitstuk waardoor het turbowiel afremt. Dus geen turbogat meer. Onmisbaar als je een turbo op zo'n klein motortje wilt zetten. En zeker zo'n dikke Garrett T3 die eigenlijk is bedoeld voor bijv. een Lotus 2,5 liter.

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Zondeeeee

Blijft toch leuk zo'n turbo, maar dat er niet fatsoenlijk lange stukken mee te rijden zijn kan ik begrijpen... Veel te wild voor straat gebruik.

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Leuk maar waarom gaat ie er uit?!
Turbo blokjes zijn juist prima te rijden.
Een leuk blokje met een 286 is nog ruiger en dat kan je prima rijden op straat (ja ook dagelijks)

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Nee, ik vind een turbo niet praktisch. Om het vermogen kwijt te kunnen, heb je een s/c transfer set nodig (boven de 90pk) en een sterke koppeling. Ik word knettergek van de herrie van die tandwielen op de lange afstand en door de grijze koppeling kan mijn krukas nu opnieuw geslepen worden. Verder verbruikt dit blok 1 op 10, ik heb hem niet zuiniger kunnen krijgen.
Voor de rest zijn het voornamelijk kleine probleempjes zoals de hitte. Met de extra lucht toevoer is de auto rijdend koel, maar in de file ben je de pisang. De turbo is stationair al ongeveer 200 graden, zodat mijn remleidingen (ondanks hitteschild) te heet worden en mijn remmen niet meer werken. Overigens heb ik voor dat probleem een turbokoelventilator van een Renault 5 turbo klaarliggen, maar nooit ingebouwd.
Ik had vroeger een Avonbar 1400 met ongeveer 90pk. Dat was meer dan genoeg, mijn Midas coupe ging er mee over de 180km/h. En als ik rustig reed haalde ik gemakkelijk de 1 op 17.
Met een 90 pk blok kan ik dat soort getallen halen en kan ik een oranje drukgroep inbouwen met een standaard transfer set. Gaat het blok ook wat langer mee. Maar voor de liefhebber, binnenkort heb ik wat turbospullen te koop.

RE: Zwanenzang van mijn MED turbo blokje

Oke het zijn dus niet de std bezwaren tegen een snel blok!
Tja als je idd niet van de huil van een SC bak houd dan is het snel afgelopen.

Voor mij blijft het bij NA blokken (nu 1380 straks een 1293) dat is leuk genoeg.
Ben wel heel hard bezig om dat ooit over de 100pk te helpen (is puur psychologisch) als dat met een NA 5 poorter niet lukt dan gaan we aan de 7 poorten.

Wel op de achterwielen gelukkig ;)