Hoe moeten we hem noemen? New New Mini? Nieuwe MINI? Of gewoon maar Mini3? De interne benaming die BMW gebruikt is in elk geval R56. Het was al langere tijd duidelijk dat de opvolger van de nieuwe Mini op stapel stond; veel gecamoufleerde prototypes zijn op diverse plaatsen in de wereld gesignaleerd (o.a. de heetste plekjes in de VS en op de Nürburgring in Duitsland) en enige tijd geleden mochten een aantal autojournalisten van over de hele wereld een stukje sturen met wat licht gecamoufleerde exemplaren op ons eigen Circuitpark Zandvoort.
Maar, nu is het doek dan toch echt helemaal van de Mini3 af. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd, maar schijn bedriegt: de Mini3 is tot op het allerlaatste boutje een volledig nieuwe auto.
Van voor af gezien is bij de Cooper S de meest opvallende verandering de richtingaanwijzers, die verhuist zijn naar de koplampen. Ook de voorbumper is duidelijk anders. Een detail dat wat minder opvalt is dat de grill niet meer standaard in carrosseriekleur is uitgevoerd, maar in het zwart. Saillant detail is dat de luchthapper in de motorkap bij de Cooper S, in tegenstelling tot het vorige model (er zat een intercooler achter), geen duidelijke functie meer heeft anders dan een visueel onderscheid met de Cooper.
Van de zijkant zijn de verschillen het duidelijkst. De Mini3 heeft een beduidend langere overhang aan de voorkant dan de Mini2 had. Ook aan de achterkant is er een stukje bijgekomen.
Ook aan de achterkant subtiele verschillen met het uitgaande model. De achterlichten zijn breder geworden, en ook achteraan heeft de bumper een restyling ondergaan. Hier zien we overigens de achterkant van de Cooper, de Cooper S heeft nog steeds een middenuitlaat, en heeft nu twee mistlampen aan weerskanten in de bumper.
De voorkant van de Cooper; zoek de verschillen met de voorkant van de S. Inderdaad, die brievenbus voorop, en ook de voorbumper is duidelijk anders.
Stappen we in de Mini3, dan zien we dat er ook in het interieur een duidelijke link is naar het vorige model, maar hier onderscheid de nieuweling zich wel een stuk duidelijker. Het begint bij de deur, waarbij de ovaal-vorm zich nu uitstrekt naar het achterste zijpaneel...
...maar kijken we verder, dan zien we dat BMW het interieur behoorlijk heeft aangepakt. De beklede onderste rand van het dashboard doet denken aan de rand onder het dashboard van een klassieke Mini.
De grote middenklok is gebleven, maar herbergt nu ook het controlepaneel van de radio. Eronder heeft de middenconsole ook een update gekregen. Opvallend zijn de duidelijke verwijzingen naar het Mini-logo in de bedieningselementen.
BMW heeft bewust niet te grote stappen gezet; het vorige model moest 40 jaar evolutie ten opzichte van de klassieke Mini uitdragen, maar het nieuwe model moet toch vooral op de vorige generatie lijken.
Maar misschien nog wel het grootste nieuws bevind zich onder de motorkap. Daar maakt de oude 8-kleps 1.6 Tritec motor (een samenwerking met Chrysler) plaats voor een hypermoderne 16-klepper (eveneens 1600 cc) die volledig nieuw door BMW is ontwikkeld en in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) wordt gebouwd. In de Cooper goed voor 120 pk (vorige model 115 pk), in de Cooper S - waarbij de compressor wordt omgewisseld voor een turbo - 175 pk (vorige model 170 pk). Hierboven de motorruimte van de Cooper S. De foto is genomen tijdens de eerder genoemde perspresentatie op Zandvoort.
BMW heeft goed zijn best gedaan om het karakter van de Mini te behouden. Hier en daar zijn de proporties wat eigenaardig geworden, wat voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door nieuwe Europese wetgeving met betrekking tot voetgangersveiligheid. De tijd zal leren of de Mini3 net zo'n succes wordt als de Mini2. Over de classic hebben we het op dat vlak maar niet; om aan het succes daarvan te tippen zal hij wel heel erg veel in huis moeten hebben.