Uitvinder van WD-40 overleden

Ingediend door Charlie op
Berichttekst

Menig Mini-rijder heeft al allerhande vastgeroestte onderdelen losgekregen met een blauw-geel spuitbusje: WD-40. WD-40 en haar geheime samenstelling zijn vaak geïmiteerd, maar nooit geevenaard. Het kleine bedrijfje uit San Diego heeft de verleiding weerstaan om teveel verschillende producten op de markt te brengen. Onder leiding van ene John S. Barry heeft het bedrijf van een enkel product - een dat 40 pogingen had gevergd om goed te krijgen - de Aspirine onder de smeermiddelen gemaakt, goed voor een omzet van $317 miljoen vorig jaar. De man die altijd gefocust bleef op het maken van het beste produkt van zijn soort is overleden op 84 jarige leeftijd.

John Barry had een bijzondere stijl van leidinggeven. Hij gaf zelf toe dat hij alle regels van de Harvard Business School brak. Hij nam zelf de telefoon op, hij vloog met normale lijnvluchten en vergadering wilden wel eens gehouden worden bij een hamburgerrestaurant.

Ondanks de voorspellingen van een bedrijf met een enkel product het nooit zou redden, is WD-40 er nog steeds, niet in de laatste plaats doordat Barry nooit getornd heeft aan zijn product en de almaar toenemende lijst van toepassingen. Het bedrijf heeft tegenwoordig een aantal andere succesvolle producten, zoals Spot Shot tapijtreiniger, Lava zeep en 3-in-1 Oil – misschien wel het enige andere smeermiddel dat bijna net zo universeel is en net zo'n prettige, herkenbare geur heeft als zijn geel-blauwe broertje.