Inmiddels alweer een tijdje geleden, maar zoals al enige tijd in de geruchtenmolen de ronde deed, is er op Mini United een spiksplinternieuwe JCW GP onthuld. Zoals ook in 2006 de toenmalige GP de Mini van dat moment uitgeleide deed, zo is ook deze GP een van de laatste huzarenstukjes van de huidie R56 Mini; de opvolger, F56, is inmiddels al veelvuldig door de spionagefotografen gesnapt.
Ook deze keer weer wordt het aantal geproduceerde exemplaren beperkt tot 2000 stuks. Het uiterlijk is zo mogelijk nog wilder dan van de vorige GP, maar maakt wel de indruk dat er meer aandacht aan besteed is, het is meer een geheel. Dit is waarschijnlijk ook eraan te danken dat de aerokit nu qua uiterlijk een "gewone" JCW kit is, in tegenstelling tot de vorige GP die een speciaal ontworpen kit had.
Waar de auto zo mogelijk minder wild is, is op twee punten. Allereerst de wielen. Hoewel qua design duidelijk op die van de vorige GP gebaseerd, zijn de "spaken" nu gesloten en zijn de wielen 17 inch in plaats van 18. Dit is volgens Mini gedaan omwille van de rijeigenschappen (een interessant weetje daarbij is dat de Mini Challenge race-auto's ook op 17" wielen staan; 18" is vooral goed voor looks). Om de velgen liggen speciale Kuhmo semi-slick banden die, als eerste af-fabriek Mini met grotere velgen, non-runflat zijn. Mini lijkt hiermee dus ook te erkennen dat voor goede rijeigenschappen runflats misschien toch niet zo'n goede keuze zijn.
Het tweede punt waarbij de nieuwe GP minder heftig oogt dan die van 2006 is de achtervleugel. Mini had deze keer de beschikking over de windtunnel van BMW, waarin dit ontwerp als meest efficient naar voren kwam (de vleugel is beslist niet (alleen) voor de show, maar genereert daadwerkelijk neerwaartse druk).
Er zijn tot nu toe alleen foto's van de buitenkant van de auto, wat er aan de binnenkant gebeurd is, blijft vooralsnog geheim. De verwachting is wel dat ook bij deze GP de achterbank heeft moeten wijken. Het enige "cijfer" dat Mini tot nu toe van de naar buiten heeft gebracht is de rondetijd op de Nurburgring: 8.23min. Ter vergelijk, dat is 19 seconden sneller dan de vorige GP. En, het geeft heel wat andere potente auto's het nakijken.